Na vlnách neznáma

„Bylo nás tam roku onoho, johoho, patnáct vlků, statných lodníků.
Hřímali jsme svoje johoho, johoho pod plachtami blíže rovníku.
Vládní škuner, jenž nám cestu zkřížil, vícekrát se břehu nepřiblížil.
Bylo nás tam roku onoho, johoho, patnáct vlků, statných lodníků.
Šli jsme jako vlci do toho, johoho, lhostejno zda zítra budem žít,
pět jich bylo na nás jednoho, johoho, dvacet jich však také mohlo být.
Hrom burácel, stožár se nám vznítil, na čepele našich nožů svítil.
Šli jsme jako vlci do toho, johoho, lhostejno zda zítra budem žít.
Dávali jsme rány do zubů, johoho, do noh, krku, taky do pupku,
házeli jsme je přes palubu, johoho, kdosi měl ruku i v žaludku.
Kapitán kohosi na můstek vlík´, Na stožáru visel kormidelník.
Piráti se zdarma neperou, johoho, bijí se pěstmi i sekerou.“
 

Autor: Jarka Mottl

Chtěli jste se jako malí stát piráty, brázdit oceány, přepadat lodě a získat ohromné bohatství? Chtěli byste podle starých map hledat ostrov pokladů? A máte rádi deskové hry? Chcete-li se i dnes probíjet rozbouřenými oceány, lézt po lanoví škuneru a pod pirátskou vlajkou plout z dobrodružství do dobrodružství, pak mám pro vás skvělou zprávu.

To vše můžete zažít ve hře Forgotten Waters, kterou vydala společnost Play Hat Games. Jejími autory jsou Isaac Vega, J. Artur Ellis a Mr. Bistro. A co je hlavní, hru vydá Mindok v češtině pod názvem Na vlnách neznáma.

Na vlnách neznáma vyplujete do pěti dlouhatánských scénářů. Každý z nich vypráví svůj vlastní tajemný příběh, který postupně svými činy odhalujete a tím se před vámi skládá mozaika děje celé kampaně. Jednotlivé scénáře trvají asi dvě až čtyři hodiny, ale v průběhu hry lze aktuální stav uložit a dohrát později.

Ve hře se stanete jedním z pirátů s jedinečným osudem, schopnostmi i zájmy. Společně s dalšími prohnanými piráty plníte nejen rozkazy svého kapitána, ale – jak už to u pirátů a hrdlořezů bývá – sledujete hlavně své sobecké osobní cíle. A protože každý z pirátů má své tajné sny, o zábavu na dlouhé plavbě je postaráno.

Na vlnách neznáma je hra pro tři až sedm pirátů, ale existují i poupravené varianty pro pirátský duet či piráta samotáře. Na palubu se mohou nalodit piráti starší čtrnácti let.

Po odklopení nádherně ilustrovaného víka krabice objevíte uvnitř tenká osmistránková pravidla, která se moc pěkně čtou a ještě lépe chápou. Také zde naleznete bohatě ilustrovanou knihu lokací, ve které se bude děj hry převážně odvíjet. Dále odkryjete herní plán, na který pokládáte dílky moří, karty pokladů, příběhů a úkolů, desky stavů lodi, zásob, děl, posádky a lokací. Nechybí ani kartonové figurky lodi a sedmi pirátů, jejich osobní deníky a palubní deník. V krabici je také spousta různých žetonů.

U příběhových her byste asi čekali tlustý sešit s příběhy, zážitky a událostmi; ten zde však budete hledat marně. Hra Na vlnách neznáma vsadila na webovou aplikaci provázející vás vašimi dobrodružstvími a vyprávějící příběhy. A vyprávějící doslova, protože napsaný text nemusíte číst, neboť aplikace má svého vypravěče, využívá zvukové efekty a je podbarvena hudbou. Při hraní hry se tedy můžete zasnít a promítat si v duchu se zavřenýma očima děj. A teď vyvstává otázka: Bude aplikace v češtině mít anglického vypravěče? Nebude! Mindok totiž uskutečnil počin v českých luzích a hájích dosud nevídaný, zajistil český dabing a aplikace na vás bude promlouvat v češtině. Moc se na ni těším a jsem velmi zvědavý, jak se audio povede.

Během přípravy na začátku hry si nejprve každý hráč vezme osobní list piráta. Na každém tomto listu je jedinečný osobní příběh, který budete v průběhu hry odhalovat. Hned na začátku se dozvíte důvod, proč jste se právě vy stali bukanýrem. Každý pirát má také jedinečné schopnosti, které může v průběhu hry vylepšovat. Nezbývá tedy než si svého piráta pojmenovat. Pokud by si někdo z vás s tímto úkolem nevěděl rady a nemohl přijít na žádné důstojné a strašlivé jméno, může využít generátor pirátských jmen a přezdívek nacházející se na konci pravidel. Po hodu kostkami se tak můžete stát třeba Neposkvrněným Pablem, nebo Drobečkem Buchtou. S generátorem jmen jsme si doma s mými dětmi vyhráli dosyta již nyní, i když se na hru teprve těšíme. Do deníku si také napíšete pár odpovědí na podivné otázky. Vaše odpovědi pak budou nečekaně použity v průběhu kampaně při vyprávění příběhu vašeho pirátského hrdiny.

Jelikož je ve hře potřeba hlídat spoustu informací o vaší lodi a příběhu, rozdělí si hráči také sedm rolí. V sedmi hráčích má každý jednu, při menším počtu si hráči naberou rolí více. První důstojník hlídá stav posádky, její hlad a nespokojenost, bocman dohlíží na to, aby se nerozpadla loď, bednář má pod palcem zásoby na lodi, pozorovatel vyhlíží nebezpečné hrozby a úkoly, kormidelník ovládá stupnici věhlasu, dělostřelec udržuje v pohotovosti lodní děla a lodní písař zapisuje prožitky posádky do lodního deníku.

A nyní k samotnému hraní hry. Svou lodí brázdíte moře na herním plánu, na nějž přikládáte žetony navigace. Jedná se vlastně o hexové dílky, na nichž je zobrazen kousek moře s nějakým dějem. Číslo dílku, na nějž vstoupíte, zadáte do aplikace a dozvíte se událost, které musíte čelit. No a tím se přesunete z herní desky moře na příslušnou dvojstránku knihy lokací, kde se bude odehrávat hlavní děj. Na pravé straně je vždy nádherná ilustrace místa, kde se právě nacházíte. Na straně levé jsou pak akce, které můžete vykonat, a za tlustou čarou najdete důsledky vykonání jednotlivých akcí. Do části oddělené tlustou čarou byste neměli nahlížet dříve, než při vyhodnocování vašich akcí.

Každý hráč se nejprve rozhodne pro jednu z akcí a umístí na ni svou postavu piráta. Rozhodovat se je třeba rychle, neboť čas na rozhodnutí a domluvu je omezen časomírou. Na některé akce může vstoupit více hráčů, na jiné pouze jeden. Jsou zde i akce, které by neměly zůstat neobsazené, jinak vás postihne krutý osud. O dohadování a třenice mezi piráty je tedy nádherně postaráno, protože ne vždy bude ten či onen pirát ochoten vstoupit na políčko s akcí, kde by ho nejraději viděli ostatní. Samozřejmě ze zištných důvodů své postavy.

Po umístění postav vyhodnotí každý hráč akci pomocí svých schopností a hodů dvanáctistěnnými kostkami. Na závěr se vyhodnotí akce konce kola v aplikaci a hra pokračuje dalším kolem – buď na stejné dvoustránce, či na jiné, nebo opět na moři.

Takto se postupně probíjíte kupředu scénářem až do chvíle, kdy se vám konečně povede splnit cíl cesty, nebo naopak, kdy selžete. K vítězství totiž nevede jednoduchá cesta; mnohem snazší je po cestě loď poničit tak, že se potopí, posádku štvát a týrat hlady tak, že se vzbouří, či narazit na poslední hrozbu scénáře, která vás pošle do horoucích pekel.

Ale budeme předpokládat, že se vám zdárně podařilo splnit úkol a zvítězili jste. No, vlastně ne všichni. Záleží totiž na tom, co z dobrodružství získal váš pirát. Na kartě piráta je totiž vyobrazeno souhvězdí. Pokaždé, když se vaší postavě povede díky chytře zahrané akci vylepšit své schopnosti nebo se vám povede získat a zakopat poklad, můžete si na souhvězdí vybarvit jednu z hvězd. Pokud na konci scénáře máte vybarvené alespoň čtyři hvězdy, vítězíte. Pokud máte pět hvězd, je vaše vítězství přímo legendární, naopak pokud máte tři a méně, neštěkne po vás ani pes.

Mám pocit, že s hrou Na vlnách neznáma od Mindoku prožiju se svými spoluhráči úžasné chvíle, nebude chybět opojení z povedených akcí a radost z odhalování tajemství příběhu. Pokud to cítíte stejně, toužíte prozkoumávat kouzelný a tajemný svět, kde každé vaše rozhodnutí zanechá trvalý dopad na příběh, vyhlížejte v nejbližších měsících barevnou krabici hry Na vlnách neznáma. Jistě při hraní pěti scénářů kampaně nenecháte kámen na kameni, abyste odhalili celý tajemný příběh.

Tags:

2 Replies to “Na vlnách neznáma”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: