Sladká tečka: Klání cukrářů

Cukráři: „Pečte, teď!!!“

Vstupte do světa, kde se cukr a koření střetávají v dynamickém tanci a každý pohyb lžící může znamenat rozdíl mezi sladkým triumfem a hořkým zklamáním. Představte si místo, kde se pečení stává nejen uměním, ale i bitevním polem plným strategie a zručnosti. Tady, v této kulinářské aréně, není pečení pouhým sledováním receptu. Je to výzva, soutěž, kde každá ingredience má svou váhu a každý recept je šifra, čekající na rozluštění. Vítejte v prostoru, kde se pečení proměňuje v soutěž plnou vášně, přesnosti a nekonečné kreativity.

To je uvítání do nově vydané deskové hry Sladká tečka: Klání cukrářů, kterou na pulty obchodů v místních luzích a hájích přinesla v našem mateřském jazyce společnost TLAMA Games. Troufám si říct, že načasování vydání právě této tematické hry bylo geniální vzhledem k tomu, že před pár týdny skončila věhlasná soutěž amatérských cukrářů Peče celé Česko. To byla jen taková vsuvka, nicméně k jedné partii může usednout jeden až čtyři cukráři, s doporučeným věkem od deseti let a jedna partie zabere přibližně devadesát minut.

V množství stolních her, které každoročně zaplavují trh, je těžké vyčnívat. Některé hry se spoléhají na inovativní mechaniky, jiné zase zaujmou vizuálně. V případě Sladká tečka: Klání cukrářů je to kombinace obojího, co vás zve do rozpustilého světa cukrářské soutěže, kde takříkajíc každý pohyb lžičkou, může znamenat rozdíl mezi sladkým vítězstvím a hořkou porážkou. Alespoň takto to na mě osobně působilo po odehrání řady partií. Ale pojďme pěkně postupně a nepředbíhejme.

Nechci však opisovat pravidla, tak si pojďme v kostce říct, o co vlastně jde. Hráči jsou postavení před výzvu shromáždění surovin, přípravy receptů a jejich dokončování za účelem získání ocenění. Každý dokončený recept nejenže zvyšuje bodové skóre, ale také dovednost v pečení. Využití speciálních kuchyňských nástrojů a zlatých žetonů pak dodává hře nové možnosti a umožňuje překvapivé obraty.

Co však určitě stojí u této hry za zmínku, je její základní mechanika – „příprava nepořádku“. Při výběru surovin z misek uprostřed stolu lze přesunout až čtyři suroviny na svou kuchyňskou desku. To následně způsobí, že suroviny „nepořádně“ zaplní okolní mísy a okraje stolu, což přináší nové možnosti pro vás i vaše soupeře. Tato dynamika vytváří neustále se měnící herní prostředí, ve kterém je zapotřebí pečlivě plánovat své tahy, aby byl maximalizován zisk a minimalizovány výhody pro protihráče. Mimochodem, když už jsem zmínil ony misky se surovinami, tak se sluší říct, že jsou z pevného kartonu a jsou moc hezky ilustrované. Resp., grafické zpracování je kolem a kolem u všech herních komponent nesmírně elegantní, až jsou některé suroviny k nakousnutí. Ty jsou pro mě z nějakého záhadného důvodu z dvojitého kartonu. Při dnešním trendu minimalizace všeho, musím říct, že jsem si připadal jako u hry Válka v říši divů, kde je vše pořádně velké, možná až nezvykle obrovské. Jasně, vše zabere více místa na stole, zas na druhou stranu se na to fakt hezky kouká a když má někdo větší prsty, tak mu mezi nimi nic neproklouzne.  

Každopádně jak se to vlastně hraje? Začátek každého tahu vyžaduje, aby hráč přesunul svůj akční žeton na nové akční pole na herním plánu, čímž se otevře možnost vybrat si jednu z dvou nabízených akcí. Tento krok je nezbytný, neboť pravidla zakazují vykonávat akce ze stejného pole ve dvou po sobě jdoucích tazích – podobně jako tomu je v Šampioni jablečného království apod. Po výběru akce, jako je například rozsypání ingrediencí, se mění rozložení ingrediencí na herním plánu, nebo výběr nástrojové karty, která může zlepšit hráčovy šance na úspěch.

Důležitým krokem je příprava a dokončení receptů, kdy hráči musí správně využít ingredience získané během hry, aby splnili požadavky na recepty a posunuli je na své pracovní desce směrem k dokončení. Jakmile je recept hotový, hráči přinese nejen okamžité bonusy, ale také vítězné body, které jsou klíčem k vítězství. Hráči také mají možnost získávat nástrojové karty, nabízející jednorázové efekty nebo bonusy, jež mohou v pravý čas zásadně ovlivnit průběh hry. Tyto karty se umisťují vedle pracovní desky hráče a na konci kola se přidávají do hráčovy ruky, což zvyšuje jeho možnosti v následujícím kole. Po dokončení kola se herní plán obnoví a hráči se připravují na další kolo plné nových výzev a možností.

Hra končí, když je splněn určitý počet podmínek, jako je například získání daného počtu ocenění, a následuje bodování, kde hráči sčítají body za dokončené recepty, ocenění a další získané bonusy. Hráč s nejvyšším počtem bodů je vyhlášen vítězem široko daleko okolo stolu a může povstat a jít do kuchyně upéct něco reálně dobrého pro své hráče.

Tento titul je zážitek, který osloví nejen milovníky pečení, ale i vášnivé analytické jedince. Nechci říct, že je to oslava kreativity, ale rozhodně je to příjemný koktejl řešení puzzlů, strategického myšlení a především zábavy. Ačkoli se hra může na první pohled jevit jako lehká a hravá, skrývá v sobě hromadu možností, která hráče nutí neustále přemýšlet, plánovat a adaptovat se na měnící se podmínky. A s tím souvisí právě doporučený věk od desíti let. Ano, hrál jsem titul sice s devítiletým synem, který mnohdy zvládá hry s doporučeným věkem od dvanácti nebo čtrnácti let. Mechanicky to zvládl, nicméně ono plánování a přemýšlením nad tím, co bude asi nejvíce efektivní, ještě nedal. Upřímně, nemyslím si, že by mu ten rok co mu do doporučeného věku chybí, byl výraznou změnou vzhledem k faktu, že si se mnou prošel kde čím, ale úplně bych Sladká tečka: Klání cukrářů neviděl jako ideální rodinnou hru pro hraní s dětmi. Nicméně pro dospělé fajnšmekry je to určitě ideální volba.

Co se týče negativ, hra může trpět určitou repetitivností. Ačkoliv každá hra může mít odlišný průběh díky náhodné distribuci surovin a karet, základní cyklus sběru surovin, rezervace a vykonávání receptů může po několika hrách začít působit monotoně. Tento aspekt může snížit dlouhodobou přitažlivost hry pro některé hráče. Navíc akce ve hře mohou působit povrchně, neboť většina z nich se točí kolem sběru surovin, což může omezit pocit rozmanitosti a hloubky. Tento nedostatek akční diverzity může být zklamáním pro ty, kteří hledají komplexnější možnosti.

Zas na druhou stranu, v každém kole Sladká tečka: Klání cukrářů se hráči ocitnou v dilematu – jaké suroviny vybrat, který recept si rezervovat a jak nejefektivněji využít své kuchyňské nástroje. Každý tah má význam a může výrazně ovlivnit cestu k vítězství. A právě tato neustálá potřeba rozhodování a adaptace, činí z této hry skvělou volbu.

Hotovo, dopečeno

Začnete-li hrát Sladká tečka: Klání cukrářů, brzy zjistíte, že je to více než jen hra o pečení – je to hra o rozhodování, strategii a co je nejdůležitější, o radosti ze hry. Takže, kdo má chuť na éclair, nebo možná malý dortík pro dámu? Sladká tečka: Klání cukrářů vás zve, abyste si naservírovali kremroli a vstoupili do světa, kde je každý z nás mistrem cukrářem, jenž míří k sladkému vítězství. Ačkoliv to třeba v kuchyni tak úplně neovládá. Rozhodně tento titul není rodinnou hrou, ale příjemnou a hlavně tematickou hráčskou hrou.

Co ještě stojí za zmínku, je poměr cena/výkon. Vzhledem k množství komponent, které se nachází pod víkem krabice a s tím, co samotná hra nabízí, je cenovka převyšující lehce sedm set korun více než příznivou.

Sladká tečka: Klání cukrářů získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TLAMA Games.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je TlamaGames.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: