Výpravy do minulosti

Minulost na dlani, aneb výpravy skrze čas do hlubin našich dějin, aneb příjemná kombinační rodinná hra, aneb bude tomu tak?

Cesta časem fascinuje lidstvo po celá staletí, poskytuje bohatou půdu pro představivost a otázky „co kdyby“. Představa putování skrze historické éry, setkávání se s významnými osobnostmi a svědky klíčových momentů, které formovaly naši civilizaci, je zdrojem nekonečné zvědavosti a inspirace. Tato fascinace se odráží v literatuře, filmech, a dokonce i ve vzdělávacích simulacích, jenž nás provázejí skrze bohatou tapisérii minulosti. Představte si, že můžete být na chvíli časovým turistou, který se může dotknout dějin a prožít minulost z první ruky. Jaké lekce bychom si odnesli? Jak by to změnilo naše vnímání současnosti?

No a na podobné otázky můžeme najít odpovědi v chystané hře Výpravy do minulosti, kterou do místních luhů a hájů plánuje přinést v našem mateřském jazyce vydavatelství Blackfire. Tento titul nabízí hráčům jedinečnou příležitost procestovat tisíce let historie během třídenní deskové hry. Neděste se, tři dny to v kuse fakt hrát nebudete. Jedna partie zabere okolo třiceti až šedesáti minut a když už jsem u těchto klasických informačních faktů, tak zmíním, že hra je určená pro dva až čtyři hráče s doporučeným věkem od deseti let. Jinými slovy to vypadá na další rodinnou hru, kterou nás Blackfire zásobí. A mimochodem – víc takových, doma je každý nový počin očekáván nejen u mě, ale i u dětí. No a vzhledem k tomu, že hry bychom se měli dočkat na začátku máje, tak si pojďme o hře povědět něco více, než jen to, že v ní můžeme očekávat řadu výpravných historických setkání.

Jak jsem zmínil, ve hře Výpravy do minulosti hráči budou cestovat zpět do minulosti během třídenní výpravy. Každý z těchto dní je reprezentován jedním kolem hry, při němž se hráči vydávají za objevem velkých momentů z minulosti. Pod víkem se jeví, že bude k nalezení vcelku bohatá sestava herních komponentů, včetně karet historie, karet předků, hracího plánu, kapesních hodinek, herních žetonů a dalších prvků, které budou společně vytvářet poutavý herní zážitek se stanovenou doporučenou maloobchodní cenovkou pod devět set korun.

Na začátku hry si hráči vybírají karty předků, v závislosti na počtu účastníků, a rozmístí je na stůl společně se zásobníkem žetonů zážitků a krystaly času. Následně jsou připraveny balíčky karet pro jednotlivé dny, přičemž každý den je reprezentován unikátním balíčkem karet. Hráči obdrží také itineráře, z nichž si na počátku vyberou jeden, který určí jejich cestu po historických událostech.

Hráči se střídají v tazích, přičemž pořadí jejich tahů určují pozice jejich kapesních hodinek na herním hodinovém ciferníku. Ten, kdo je na hodinách nejvíce vzadu, může provést více tahů po sobě. Je teda patrné, že tento mechanismus bude klást důraz na balanc mezi silnými kartami přinášející však vysoké „hodinové náklady“ a přesným opakem.

Každý tah se skládá z několika klíčových kroků. Nejprve si hráč vybírá kartu reprezentující historickou událost nebo návštěvu předka. Tyto karty obsahují informace o dané události, jako je název, rok konání a již zmíněný prvek „hodinové náklady“, což je počet hodin, jenž hráč stráví na této události. Některé karty mohou zahrnovat speciální úkoly nebo výzvy, jako je například pití „horké čokolády“ s Mayi, což vyvolává historické kontexty a přidává hře edukativní rozměr.

Po výběru karty hráč přesouvá své kapesní hodinky na hodinách o počet polí určených „hodinovými náklady“ karty. Krystaly času mohou být použity ke snížení počtu hodin, které hráč musí strávit na události, což mu umožní učinit efektivnější pohyby a potenciálně provést více tahů tak, jak jsem již předestřel výše. Jakmile hráč dokončí svůj tah, přijímá odměny uvedené na kartě, jenž mohou zahrnovat žetony zážitků a krystaly času. Žetony zážitků se umisťují na itinerář hráče, což může vést k získání dalších bodů nebo odměn.

Hráč také umisťuje kartu do své časové osy, která musí být seřazena chronologicky. Pokud hráč nemůže kartu zařadit do své časové osy kvůli chronologickým omezením, začíná novou časovou osu. To přidává další herní prvek, jelikož hráči musí pečlivě zvažovat, jaké karty si vyberou, aby maximalizovali své body z časových os.

Hra končí po třech kolech, přičemž na konci každého kola hráči zkontrolují, zda dosáhli dvanácti hodin na hodinovém ciferníku, což signalizuje konec dne ve hře. Na konci třetího dne se body za karty historie, itineráře, nevyužité krystaly času a za časové osy sečtou, aby se určil vítěz. Hráč s nejvyšším počtem bodů vyhrává, přičemž v případě remízy rozhodují další faktory, jako je délka časové osy.

Osobně si Výpravy do minulosti maluji jako takovou lehkou, anomální a tematicky podobnou s filmovou trilogií Návrat do budoucnosti, ale po deskoherní stránce to vypadá na příjemnou kombinační hru s přístupnými pravidly pro celou rodinu. Taktéž si troufám říct, že během hraní se hráči dozví nové věci z našich dějin, tzn., přinese i zajímavý edukativní rozměr.

Jak to však bude celé vypadat na stole a zda to bude opravdu rodinná hra, a zda na první pohled jednoduchá pravidla budou přístupná a plně hráčsky funkční, se dozvíme již za pár týdnů, kdy společnost Blackfire přinese tuto hru v našem mateřském jazyce na pulty obchodů a do skladů e-shopů. Pochopitelně i my v redakci se do těchto Výprav do minulosti ponoříme, abychom vám přinesli naše zevrubné dojmy z hraní. Nicméně, pokud vás hra zaujala natolik, že ji musíte mít hned v den vydání, můžete si ji každopádně již nyní předobjednat.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: