Vesmírná loď Interstellar

Závod s časem za záchranu civilizace.

Ve vesmírném nekonečnu, kde hvězdy vyprávějí příběhy starší než naše civilizace, a galaxie skrývají tajemství daleko přesahující lidskou představivost, se rodí vize budoucnosti, v níž se lidstvo musí vyrovnat s největší výzvou své existence. Je rok 2357 a naše Slunce, zdroj života, který po tisíciletí hřál naši planetu, se nyní chýlí ke konci svého životního cyklu. Tento kosmický titán, jenž byl po celou dobu středem naší sluneční soustavy, se nezadržitelně mění v červeného obra, jehož rostoucí žár a expanze hrozí pohlcením všeho, co se nachází příliš blízko.

V tomto klíčovém momentu se otevírá okno do budoucnosti, kde se naše technologická zdatnost, schopnost inovace a nezlomný duch lidstva střetávají s největší výzvou, jaké kdy naše civilizace čelila. Je čas postavit se tváří v tvář nejistotě, přijmout výzvy, které nám kosmické síly kladou do cesty, a hledat nové domovy mezi hvězdami, kde bychom mohli začít znovu a zachovat odkaz lidstva pro generace, které přijdou po nás.

Příběh o přežití, odvaze a nekonečných možnostech, jenž nám vesmír nabízí, je vyprávěn v prostředí, kde každé rozhodnutí, každý objev a každý krok vpřed může znamenat rozdíl mezi zánikem a novým začátkem. A tak se vydáváme na cestu plnou nebezpečí, zázraků a naděje, s vědomím, že naše osudy jsou nyní svázány s nekonečným vesmírem, jehož tajemství teprve čekají na své odhalení.

A přesně v této situaci se hráči ocitnou v chystané deskové hře Vesmírná loď Interstellar, kterou do místních luhů a hájů přinese v našem mateřském jazyce společnost Blackfire. A vzhledem k tomu, že datum vydání se nezadržitelně blíží, snad již koncem dubna, tak je asi na čase si něco málo říct, co od této opulentní sci-fi záležitosti čekat. Každopádně než se tak stane, je nasnadě říct, že k jedné partii může usednout jeden až čtyři hráči, s doporučeným věkem od třinácti let a jedna partie zabere okolo sto dvaceti minut.

Ale, ještě než se do toho pustíme, nemohu si odpustit poznámku, že letos se místní vydavatelství doslova předvádí s epičtější sci-fi deskovou hrou, kterou nám v češtině naservírují. Před pár dny nám Albi přineslo ISS Vanguard, za nedlouho Blackfire zmíněnou Vesmírnou loď Interstellar a během několika málo měsíců přispěchá se svým obřím titulem MindOK v podobě Andromeda EDGE, což jsou ve své podstatě „přebarvené“ úspěšné fantasy dobrodružství Legendy dávnozemě, které nám během loňského roku přinesla společnost Fox in the Box.

Tak pojďme tedy konečně na to. Ve hře Vesmírná loď Interstellar se každý hráč stává vůdcem jedné z nejvlivnějších korporací na Zemi, přičemž hlavním cílem je stát se klíčovým hráčem v závodu o dokončení této záchranné lodi. To ale není vše; hra vás postaví před složité rozhodování, jak nejefektivněji využívat omezené zdroje, když se hráči budou snažit založit těžební kolonie na různých planetách sluneční soustavy, zachraňovat lidské obyvatelstvo a současně rozvíjet technologické a ekonomické zázemí korporace.

Vzhledem k tomu, že jde o hru s cenovkou přesahující dva tisíce korun, by nebylo od věci, si něco málo říci o komponentech. Ústředním herním komponentem je výrazný herní plán představující sluneční soustavu s naším Sluncem uprostřed. Kolem Slunce jsou rozloženy orbity planet od Merkuru až po Neptun, včetně pásu asteroidů mezi Marsem a Jupiterem. Každá z těchto orbit má své specifické zastávky pro planety a asteroidy, což hře bude nejspíše přidávat na dynamice, jelikož se planety pohybují po svých orbitách v průběhu hry. To vytváří stále se měnící herní prostředí, kde je každá partie jiná a dá se tedy očekávat vysoká míra znovuhratelnosti.

Významnou částí herního plánu je také sekce „Stavu Slunce“, kde je zobrazena spirála, jež ilustruje transformaci Slunce na červeného obra. Postup ve hře a určité akce mohou způsobit posun ukazatele po této spirále, což může mít za následek různé solární události nebo dokonce zničení planet, pokud je překročeno stanovených hodnot. Dle mého názoru to může naznačovat „odpočitávadlo“ konce hry. Další část herního plánu je cesta k Trappistu, kam hráči posílají své sondy, aby našli nejlepší trasu pro mezihvězdnou loď. Tato část je plná neoznačených polí a bodů zájmu, jenž hráči mohou prozkoumat a odhalit tak nové galaxie, černé díry nebo jiné kosmické jevy, které mohou přinést různé bonusy.

Planety jsou reprezentovány specifickými oblastmi na herním plánu, kde mohou hráči stavět své těžební kolonie a získávat z nich zdroje. Každá planeta má místo pro základnu každého hráče, skladiště pro uložení získaných zdrojů a stavební prostory pro různé typy budov, jenž hráči mohou v průběhu hry postavit.

Další klíčovou komponentou nebo spíše řečeno herním mechanismem je trh s prostředky, měnící se s každým kolem a odráží aktuální stav nabídky a poptávky po různých typech zdrojů ve hře. Hráči zde mohou prodávat nebo kupovat zdroje za palivo, což je univerzální měna ve hře.

Stavba mezihvězdné lodi Interstellar je ztělesněna v sekci pro konstrukci „Mechanismů“ na herním plánu, kam hráči umisťují žetony zdrojů, aby postavili jednotlivé části lodi. Tato část obsahuje aktuální i budoucí projekty, na nichž hráči mohou pracovat, a dlouhodobé projekty představující větší výzvu. Vesmírná loď Interstellar dále obsahuje hráčské desky, sloužící jako palubní desky pro jednotlivé korporace. Na těchto deskách lze mít přehled o různých hodnotách zdrojů, místo pro technologický vývoj korporace a speciální technologie záchrany, které hráči mohou během hry odemknout apod.

Komponenty, které dále lze najít pod víkem, zahrnují žetony reprezentující palivo a zdroje různých hodnot, figurky pro sondy, vědce a reprezentanty ve vládě, žetony pro akce určující, jaké akce mohou hráči během svého tahu provést, a tokeny pro přechod ukazující, kdy hráč ukončil svůj tah v dané fázi. Nelze opomenout ani žetony solárních událostí, které se aktivují při určitých pokrocích na spirále Stavu Slunce, a žetony pro postup na cestě k Trappistu, které odhalují různé kosmické jevy. Každopádně toho bude během unboxingu k nalezení opravdu hodně.

Vesmírná loď Interstellar vypadá, že by mohla být velkou hráčskou hrou, tak si pojďme v kostce říci, jak by se to mohlo na stole rozhýbat. V zásadě každé herní kolo této hry je rozděleno do tří hlavních fází umožňující hráčům plánovat, provádět akce a adaptovat se na měnící se herní prostředí.

Ve fázi akcí hráči začínají s využíváním svých akčních žetonů, aby mohli provádět různé činnosti, jako je výzkum technologií, cestování mezi planetami, zřizování těžebních kolonií nebo těžba zdrojů. Tato fáze je kritická pro rozvoj korporace a přípravu na budoucí kroky. Například, při cestování hráči musí myslet na spotřebu paliva a strategickou polohu průzkumníků vzhledem k planetám, zdrojům apod. Po akční fázi následuje fáze záchrany, kdy se hráči zaměřují na využití nasbíraných zdrojů pro stavbu komponent mezihvězdné lodi Interstellar a záchranu co největšího počtu lidí, kteří budou převezeni na novou planetu. V této fázi se také hráči mohou snažit ovlivnit vládu, nebo poslat své zástupce do světového kongresu, což může přinést určité výhody. Vládní fáze je pak jakýmsi „úklidem“ a přípravou na další kolo. Během této fáze se vyhodnocují dosažené pokroky a probíhají určité automatické akce vlády, jenž mohou hráčům pomoci nebo zavařit, a hráči se připravují na nové kolo. V této fázi také dochází k pohybu planet v herním systému, což mimo jiné mění dostupnost zdrojů.

Hra končí v okamžiku, kdy je dokončen záchranný projekt Interstellar nebo když Slunce dosáhne stádia červeného obra a hrozí zničení Země. Vítězem se stává hráč, který nejefektivněji využil své zdroje, zachránil nejvíce lidí a přispěl nejvíce k projektu Interstellar, čímž získal nejvíce prestižních bodů.

S tím souvisí podle mě několik velmi zajímavých prvků. Jedním z nich je důraz na spolupráci a konkurenci mezi hráči. I když každý hráč vede vlastní korporaci a snaží se dosáhnout svých vlastních cílů, situace v solárním systému a neustálá hrozba zániku, nutí hráče k časté interakci, obchodování a někdy i dočasným spojenectvím. Tento prvek spolupráce přináší do hry nové možnosti a diplomacii, která je pro většinu deskových her poměrně netradiční. Dalším zajímavým prvkem je systém progresivního technologického vývoje, který hráčům nejspíše bude umožňovat nejen rozvoj korporace, ale také adaptovat se na měnící se podmínky ve hře. Rozvoj technologií může být klíčový k úspěchu, protože umožňuje efektivnější využívání zdrojů, lepší cestování vesmírem nebo efektivnější záchranu populace. V neposlední řadě je třeba zmínit téma a příběh hry, který hráče zcela pohltí. Představa, že se stanu součástí posledního úsilí lidstva o záchranu před nevyhnutelnou katastrofou, přidává na intenzitě každého rozhodnutí.

Osobně jsem zvědav, jak tyto, a určitě i jiné prvky, budou v praxi fungovat a zda bude Vesmírná loď Interstellar opravdu tak opulentním titulem, jak se na první pohled zdá. Věřím, že již za nedlouho se odpovědi na tyto otázky dozvíme. Věřím, že se nám povede hru vyzkoušet, abychom vám mohli přinést naše pocity a dojmy v naší zevrubné recenzi. Pokud se vám hra však líbí natolik, že ji musíte mít ihned poté co se objeví na trhu, tak si ji můžete předobjednat.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: