ANKH: Bohové Egypta

A teď tady budu vládnout jen já!

Náznaky a informace

Dnes bych vás rád seznámil s novou hrou známého autora Erika M. Langa, jež má na svědomí takové tituly jako Bloodborne, Munchkin dungeon, Blood Rage či Rising Sun. A právě dvou posledních se nová hra nejvíc týká. Jedná se totiž o třetí z velkých bojových area-control her. Zatímco Blood Rage čerpal z vikingské mytologie a Rising Sun z japonských legend, nová hra vás zavede do starověkého Egypta, do doby, kdy mnohobožství je na ústupu a začíná nová éra jednoho silného boha. Přichází ANKH: Bohové Egypta!

Jak je dnes již skoro pravidlem, hra si prošla úspěšnou kickstarterovou kampaní, která vybrala přes tři miliony dolarů od více než 23 tisíc podporovatelů. Kampaň je již uzavřená a hru tedy nelze objednat. Ale mám pro vás dobrou zprávu! České vydavatelství ADC Blackfire se rozhodlo hru vydat v češtině a dostupná by měla být již v průběhu letních měsíců.

Ve hře ANKH: Bohové Egypta, mezi sebou soupeří o místo na výsluní dva až pět egyptských bohů, starších čtrnácti let, neboť jen ten nejsilnější a nejuctívanější bůh nebude lidmi zapomenut. Celé soupeření by mělo zabrat asi devadesát minut.

Jaký je příběh?

Na březích úrodné řeky Nil žije egyptský národ, který uctívá několik bohů. Staví jim monumenty a činí oběti. Na oplátku od bohů dostávají vědomosti, nástroje a bohatství. Lidé si však uvědomují, že uctívání tolika bohů je poněkud náročné a mnohem radši by dali přednost jednomu jedinému mocnému bohu. Mezi bohy, kteří se nikdy neměli příliš v lásce, se kvůli tomu rozpoutá krvavý konflikt. Každý z nich chce totiž být ten jediný, nejmocnější. Někteří bohové v průběhu boje sílí a jejich moc roste díky oddanosti lidí. Naopak ti, o nichž již lidé tolik nemluví, slábnou a chřadnou. Který bůh zůstane na konci války jako vládnoucí egyptský bůh? To již závisí jen a jen na vás.

Na co se můžeme těšit?

Stejně jako u předchozích dvou titulů této trilogie – Rising Sun a Blood Rage, i v ANKH: Bohové Egypta hrají ústřední roli krásné miniatury. V krabici je pět velikých miniatur bohů – Anubise, Amuna, Osirise, Raa a bohyně Isis. Každý z těchto bohů má ve svých službách šest figurek válečníků. Dále objevíte figurky strážců – legendárních stvoření a nižších božstev. Jedná se o sfingy, mumie, obří štíry a ještěry, kočičí mumie a bohyni Satet. Kromě figurek bohů, válečníků a strážců, kočují deltou Nilu také velbloudí karavany.

Na obrázcích vypadají figurky velice pěkně a moc se těším, až je uvidím ve skutečnosti.

Vyjma figurek naleznete ve hře samozřejmě i spoustu dalších herních komponent. Ústřední je herní plán, na němž se odehrávají veškeré půtky mezi bohy. Každý z bohů má také svoji desku s unikátní schopností, kterou může v průběhu hry rozšířit o další schopnosti ANKH. Bohové mají také své bojové karty a desky pro spojení dvou nejslabších bohů v jednu silnější bytost. Kromě herního plánu jsou ve hře dvě zajímavé desky – centrální deska akcí a událostí a deska zbožnosti, na které se podíváme podrobně později. Dále nechybí pravidla, kniha scénářů, přehledové karty strážců a bezpočet dalších žetonů různých tvarů a využití. Jedná se o chrámy, pyramidy, obelisky, žetony ANKH, stoupence a další. Jsem velmi zvědavý na rozměry krabice, neboť prvků je zde opravdu hodně.

Jak se boj bohů odehrává?

Když jsem si pročítal pravidla, nabyl jsem dojmu, že na herním plánu bude docela plno. Přetlačovat se zde budou samotní bohové, zastoupení v krvavých bitvách svými válečníky. Budou obsazovat důležité monumenty, ze kterých bohové čerpají sílu a pomocí nichž získávají své stoupence. Toulat se po plánu budou také strážci – legendární tvorové a nižší božstva, hledající silného boha, kterému by mohli sloužit. A v neposlední řadě budou hranice oblastí herního plánu přepisovat karavany velbloudů. A všechno to tam bude rotovat, hemžit se a vířit. Úplně to vidím před očima.

V ANKH: Bohové Egypta se hráči střídají ve svých tazích, kdy provedou vždy jednu či dvě akce vybírané z centrální desky. Na výběr mají ze čtyř možností. Pohyb figur, vyvolání figury, získávání stoupenců a odemknutí nové schopnosti ANKH na desce boha. Zajímavostí je, že každá z akcí má na centrální desce svou stupnici a pokaždé, když některý hráč chce akci využít, posune ukazatel o jedno pole doprava. Ve chvíli, kdy ukazatel některé akce dosáhne posledního pole v řadě, spustí se nějaká událost. K tomu je určena druhá část centrální desky, která současně slouží jako časová osa hry.

Zatímco událost spuštěnou při ovládnutí monumentu uvítáte, u událostí z ovládnutí karavany to již není tak jisté, a těm spuštěným při konfliktech se asi budete snažit vyhnout. A to je kouzlo centrální desky. Využijete raději akci, které se vám hodí, ale spustí nevítanou událost, nebo si raději zvolíte akci jinou? Na tato dilemata a rozhodnutí se velice těším.

Po třetím konfliktu ve hře, nastane další ze specifických efektů této hry. Dojde ke spojení dvou nejslabších bohů do jedné bytosti. Oba hráči budou dále hrát společně jako tým a budou se snažit zabránit pádu a vyhnout se zapomnění svých bohů. Jsem velice zvědavý, jak to bude při samotném hraní fungovat.

A jak se vlastně pozná síla bohů? No přece podle toho, jak moc je daný bůh egyptským lidem uctíván a vzýván. A právě k tomu slouží další z desek – deska zbožnosti. Na desce je stupnice zbožnosti a každý z bohů se snaží dostat co nejvýše. Tady nás čeká další zvláštnost hry ANKH: Bohové Egypta. Dvě třetiny políček jsou červené a horní třetina je modrá. Po čtvrtém konfliktu mezi bohy zapomene egyptský lid na všechny bohy nacházejícími se v červené části stupnice. Ve hře pak dále pokračují jen bohové v horní, modré, třetině stupnice zbožnosti. To také vypadá jako zajímavá herní zápletka, co říkáte?

A kdy hra skončí?

Hra skončí ve chvíli, kdy jeden z bohů dosáhne nejvyššího pole stupnice zbožnosti, nebo pokud po čtvrtém konfliktu zůstane ve hře jen jediný bůh, popřípadě po pátém konfliktu.

Svrbí vás prsty?

Pokud máte rádi hry, kde po sobě hráči jdou a přetlačují se o území na herním plánu, můžete se v horkých letních měsících těšit na horké chvilky při bojích v deltě Nilu. A má cenu si hru kupovat, pokud máte předchozí hry Rising Sun a Blood Rage? Ač využívají všechny hry mechaniku kontroly území, každá z nich je jiná. Nejen tématem, ale i herními inovacemi. Myslím si, že ANKH: Bohové Egypta vaší herní sbírce ostudu určitě dělat nebudou.

Tags:

One Reply to “ANKH: Bohové Egypta”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: