Vesnička

Kompetitivní hra o kooperativním budování vesničky a katedrály

REXhry přinášejí na český trh deskovku Vesnička (v originále Hamlet), v níž hráči společně rozšiřují titulní vesničku, budují nové budovy a výrobní stánky s cílem pozvednout obec na městečko, čehož dosáhnou dostavěním kostela v samotném středu. Hra kombinuje několik základních mechanismů, ať už se jedná o worker-placement, práci se surovinami, nebo stavbu modulárního plánu, čehož je dosaženo netradičními tvary dílků krajiny, chytře snoubí kooperativní snahu a využívání surovin ve hře s primárně kompetitivní hrou. Hru je možné hrát až ve čtyřech hráčích, má i svou sólo variantu a samotná partie se pohodlně vejde do dvou hodin.

Krabice hry.

Autorem Vesničky je David Chircop (Cesta za štěstím), který spolu s grafikem Yusufem Artunem vytvořili malebnou euro-hru plnou netradičních elementů. Tím prvním je to, že v arších s žetony, jež je nutné vymačkat, najdete i další dílky, které budou tvořit sestavovací kartonový insert, který následně bude držet veškeré komponenty na svém místě a pohodlně rozdělené pro rychlejší přípravu i úklid, stejně jako pro příjemnější použití.

Základem každé stavby jsou… Základy

Evidentní je snaha vymanit se z hexagonálních struktur, nelehký to úkol. Jak stavět herní plochu, aniž byste se pustili do čtverců (Carcassonne) nebo hexů (Osadníci z Katanu), aby to stále bylo variabilní? Ve Vesničce zkusili vsadit na neotřelý mišmaš tvarů, které sice mají hexový základ, ale pozdvihují ho na další úroveň. Co dílek, to zajímavý tvar, všechny navíc snadno kombinovatelné. Těchto třicet dva dílků budov, z nichž bude budována Vesnička, začíná na trojúhelnících a hexech a postupuje do komplikovaných obrazců. Každá budova je tak trochu originál, všechny však lze kombinovat a napojovat, ať už přes návaznost cest, nebo přes lesnaté či hornaté oblasti. A pokud to náhodou nepůjde napojit, vždy se dá vytvořit útes.

První dávka komponent – dílky budov, dílky kostela, milníky a ocenění, dílky prodeje, zlaťáky, základní suroviny a žeton prvního hráče.

Každá budova má svůj účel, své stavební náklady, stejně jako bonusy za postavení nebo využití. Dílky jsou rozřazeny do šesti kategorií – šest startovních dílků vytvoří základ vesnice do počátku hry, čtyři skupiny po čtyřech dílcích zůstanou prozatím v krabici na svých místech, dojde na ně později, zbytek přijde do látkového sáčku, odkud budou přicházet do hry. Vždy budou čtyři z nich v nabídce jako plány budov budoucích. Ty z krabice budou přidány do sáčku, až je hráči během partie „aktivují“.

Na středovém dílku kostela bude vznikat svatostánek a středobod obce. Z šesti dílků vznikne samotný kostel. Nejen tímto hra připomene letitý počin Pilíře Země. Toto je však modernější hra se značně složitější cestou k vítězství. Dle toho vypadají pravidla, která zaberou nějaký čas, než je člověk přelouská, včetně samostatné brožury ohledně první hry a další věnované sólové hře.

Druhá dávka komponent = bodovací tabulka, veškeré figurky a žetony hráče zelené barvy, komponenty pro sólovou hru.

Každého z hráčů čeká obligátní hromádka komponent v určité barvě. Zde se vychází ze základních barev, které mají netradiční odstín. A vše je ze dřeva. Základem tahů budou až čtyři figurky vesničanů, s logistickými úkoly bude pomáhat až šest figurek oslů, šest vlajek bude označovat speciální budovy, šest disků bude plnit funkci různých ukazatelů, pět mostů bude propojovat buď lesy (stezky) nebo hory (mosty). Dalších osm šestihraných sloupků bude představovat zpracované suroviny (mouka, mléko, cihly a prkna), jejichž opačná strana značí kvalitní zpracované suroviny. Ty budou moci hráči produkovat v některých budovách.

Brožury pravidel a látkový sáček na díly budov.

Dalšími komponenty jsou ty, jež budou spadat do společné zásoby – kostičky tří základních surovin – dřevo, kámen a obilí; třicet kartonových zlaťáků hodnot jedna a pět; devět dílků milníků a ocenění, jež budou hráči získávat za určitých podmínek; dvanáct dílků prodejů na tržišti, vedlejší herní plochou je poté bodovací deska, která slouží také jako základna budoucích plánů budov a připomínka stavebních nákladů mostů a stezek.

Základní kameny byly poklepány

Hráči se střídají v tazích ve standardním pořadí. Ve svém tahu může hráč přesunout každou ze svých figurek vesničanů na jakoukoli budovu vesnice, je-li tato propojena cestou s jeho stávající pozicí. Na cílové lokaci může provést dostupnou akci, ať už se jedná o produkci, spotřebu, obchod či další akci. Některé budovy produkují základní suroviny, další je zpracovávají ve zpracované suroviny, další nabízejí možnost prodat suroviny, naverbovat další figurky vesničanů nebo oslů, nakoupit plány budov, nebo přinášejí další efekty, ať již okamžité či až na konci hry.

Vnitřek krabice, včetně kartonového insertu, v němž se všem částem hry krásně odpočívá.

Zajímavým konceptem je využívání dostupných surovin. Ty jsou totiž veřejné, takže je opravdu může využít kdokoli, ať už je vyprodukoval či ne. Základním a jediným pravidlem je, že na ně musí vesničan dosáhnout. Sám si dokáže sáhnout do sousední oblasti, na delší trasu však potřebuje pomoc od svých oslů, kteří musí utvořit logistický řetězec, po němž suroviny doputují až na místo využití. U zpracovaných surovin dostane jejich producent odměnu za využití. Každý hráč smí ve svém tahu posunout každým ze svých oslů o jedno pole po některé z dostupných tras.

Při splnění určitých podmínek hráč získává milníky, ty mu přinášejí nějakou unikátní schopnost či extra body. Na konci hry poté hráči získávají též ocenění, jež majiteli připisují body za dosáhnutí určitých cílů. Některé speciální budovy, památky, přinášejí svým vlastníkům též body na konci hry. Takové podmínky jsou napsány na samotných dílcích budov, jež si hráči označují svými vlajkami ihned po postavení.

Rozehraná partie tří hráčů – červeného, žlutého a modrého.

Hra stojí na rychlém sledu akcí a schopnosti hráčů plánovat své tahy a přizpůsobit se aktuální situaci. Je jednoduché si naplánovat, že využijete dřevo k další výrobě, ale pokud soupeř všechno dřevo spotřebuje před vámi, je třeba mít záložní plán a vytěžit ze svého tahu maximum. Každá akce něco hráči přinese, nebo jej posune blíže k dalším cílům. Vrstvení tahů a plánování určitých akcí je gró hry, kdy na vrcholu celé pomyslné pyramidy jsou dodávky do kostela – každou dodávkou je dostavěna jedna část kostela, každá dodávka je tvořena jinou sestavou surovin a zdrojů, jež musí hráč přinést na středové staveniště. Samotný kostel přináší jak okamžité body za každou dodávku, tak body dodatečné na konci hry za výpomoc na jeho stavbě. Zároveň spouští i konec hry, jenž začíná dokončením stavby kostela.

Neexistuje jednoznačná cesta k vítězství. Hráči se střídají na tazích, budují vesnici, kostel, památky a další místa s cílem rozvoje vesnice, ale zároveň se snaží z jednotlivých akcí vytěžit maximum pro sebe, ať už bodů nebo zlaťáků. Hra je velice zajímavá ve třech nebo čtyřech hráčích, ale vyloženě neztrácí ani ve dvojici. Hodně záleží na schopnostech hráčů plánovat a improvizovat, protože možností je mnoho a ne každá je natolik výnosná nebo přínosná, aby měla cenu být využita. Dalším důležitým faktorem je časování akcí a jejich posloupnost. Ale v základu lze říct, že hráči potřebují dostatek vesničanů i oslů, aby byli schopni úspěšně využít možnosti hry.

Rozestavěná Vesnička v průběhu partie.

Stavařina je týmová činnost

Sólová verze hry je popsaná v samostatných pravidlech, hráč při ní navíc použije pár nových komponent – desku akcí a pět žetonů akcí, k tomu dílek přízně. Touto sadou budou řízeny kroky automatického protivníka Botrika. Tento mód vytvořili Nick Shaw a Dávid Turczi, kteří stojí za sólo verzemi her jako Anachrony, Na křídlech, Mars Teraformace a mnoho dalších.

Rozehraná partie.

Tento režim hry je značně komplikovaný, takže první partie se dost protáhne, je však vcelku promyšlený. Botrik je perzistentní, ačkoli občas může být „nepříliš chytrý, až nelogický“ (citace z pravidel). Hraní proti němu je odlišné od normální hry, jeho rozhodování bude odlišné od živého soupeře. Hra tak není ani jednodušší, ani složitější, spíše je odlišná a má jiný spád a průběh. Zde však platí, že hraní plné hry je rozhodně větší a více naplňující zážitek.

Kolaudace

Vesnička je nápaditá hra, která přináší souboj hráčů na úrovni stavitelů a podporovatelů stavby vesnice a ústředního kostela. Ale jelikož jsou suroviny a další zdroje, stejně jako budovy, veřejně dostupné, mísí se ve hře i kooperativní elementy, neboť všichni se snaží dokončit kostel. V kůži stavitelů se však každý snaží získat nejvíce profitu a věhlasu pro sebe, protože budoucnost přeje těm nejpodnikavějším.

Materiál hry po rozbalení a odebrání kartonových archů, tedy ještě před sestavením insertu.

Ačkoli hra staví na mixu mechanismů, které jsme již měli možnost vidět, tak právě mixem kompetitivní-kooperativní, veřejnou dostupností surovin, rychlým sledem tahů hráčů a neokoukanými tvary dílků krajiny, resp. vesnice, přináší nevšední herní i vizuální podívanou. Hra je díky mnoha faktorům celkem nečitelná, co se výsledku týče, takže je mezi hráči udržováno napětí až do konečného bodování. Jedná se o klasickou budovatelskou eurohru, která odmění ty nejaktivnější a nejmazanější. Určena je spíše pokročilejším hráčům nejen rozsahem svých pravidel, ale i nároky na plánování a časování vlastních akcí.

Vesnička získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Rexhry.jpg.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: