Konec věků

Staňte se trhlinovým mágem a pomozte zachránit Útočiště. Poslední maják naděje v postapokaliptickém světe plném Bezejmenných.

„Toto není konec světa. Konec světa již nastal. Zůstali jsme jen my. Jen my, naše Útočiště… a Bezejmenní – hrůzné bytosti, snažící se připravit nás i o to málo, co nám zůstalo. O dech v našich plicích, o jiskru světla v našich očích. Po generace se ukrýváme v tomto prastarém prokletém místě, jehož původní účel byl zapomenut již před tisíci lety. A my jsme mu svým exodem opět vdechli život a v jeho temnotách hledáme cestu zpět na světlo. Trhlinovým mágům trvalo snad věčnost, než dosáhli ve svém umění dokonalosti. Ale teď již jsou připraveni a jejich moc je smrtící. Naší největší zbraní se staly trhliny – cesty, jimiž se přepravují Bezejmenní – a jejichž energii dokázali trhlinoví mágové spoutat a využít k tomu, abychom přežili. Abychom ochránili náš poslední domov. Abychom snad jednou navrátili Svět, který jsme kdysi znali.“

– Nerva, přeživší z Útočiště

úvodní flavor text z pravidel

V roce 2016 vyšel kooperativní deckbuilding s názvem Aeon’s End. Do světa ho poslala vydavatelství Action Phase GamesIndie Boards & Cards. Za herními mechanikami stojí designér pan Kevin Riley. Ten má na svědomí krom této hry ještě abstraktní tetrisovku z pohádkového lesa s názvem Kodama Forest. O grafickou stránku hry se postaralo rovnou celé studio, které nese název Gong Studios. Pokud je vám toto jméno povědomé, pak vězte, že stojí například i za hrou Městečka na dlani. Městečka jsem si vybral záměrně jako oslí můstek k vydavateli české lokalizace. Jak jistě někteří moc dobře vědí, český název hry je Konec věků, a na český trh ji přinese vydavatelství REXhry.

Konec věků si prošel i crowdfundingovou kampaní na kickstarteru, kterou podpořilo 2 814 backerů a dali dohromady více jak čtyři miliony korun. To stačilo na odemknutí všech devatenácti dostupných stretch goalů.

Konec věků ve hře nepřijde, ale dávno nastal a hráči se ocitnou v kůži trhlinových mágů. Budou se společně snažit porazit jednoho z Pánů Bezejmenných za pomoci otevírání trhlin, magie, sbírání artefaktů a krystalů. Zajímá vás jak se Konec věků hraje a co se skrývá v krabici? Pak tedy čtěte dál a snad se dozvíte to, po čem prahne vaše dušička.

Co se skrývá v temnotách trhlin?

Nejprve bych začal kartami, které jsou meritem deckbuildingových her. Těch najdeme ve hře 318 a jsou rozměrů 63,5×88 tedy American Standard. Najdeme mezi nimi karty hráčů, ale i karty Bezejmenných, stejně tak jako karty pořadí nebo karty přípravy hry. Nyní se podrobněji podíváme na některé z nich.

Karty hráčů

Každá z postav má svůj unikátní balíček karet se kterými začíná a postupně do něj může za éter (platidlo ve hře) dokupovat nové karty, které jsou tří druhů. Jedná se o drahokamy, kouzla a artefakty. Drahokamy slouží k zisku onoho éteru, za který se dají nakoupit další karty, nebo se jím dají otevřít trhliny či získat energii. Artefakty přinesou okamžitý efekt, který je na kartě vždy popsán, a kouzla zraňují Pána Bezejmenných a jeho nohsledy. Na těchto kartách je vždy pět základních údajů. Pod obrázkem najdeme název karty, pod ním zjistíme jaký má karta efekt, a tento efekt podepírá označení typu karty. V pravém horním rohu je uvedena hodnota, kterou je třeba zaplatit v éterech při jejím nákupu. Vše pak doplňuje kratičký flavor text ve spodní části karty.

Karty si hráči do svých balíčků nakupují ze společné zásoby, která je tvořena devíti hromádkami. V každé hromádce je několik identických karet. Jaké druhy karet si hráči do těchto balíčků vyberou je čistě na nich. Můžou si vybrat ty které se jim líbí, vybrat jednu ze dvou doporučených variant, nebo použít další komponent – karty přípravy. Ty jsou stejné jako karty hráčů, nicméně se trochu liší lemem a slouží k vylosování karet, se kterými se bude hrát. Hráči si také musí ohlídat počet druhů karet. Společnou zásobu musí tvořit tři druhy drahokamů, dva druhy artefaktů a čtyři kouzel.

Karty Bezejmenných

Tyto karty představují mocné drápy Pánů Bezejmenných. Jinými slovy se jedná o karty, které utvářejí zlo ve hře. Sesílají na hráče přisluhovače Pána Bezejmenných, ale také na jejich Útočiště. Zkrátka budou vám házet klacky pod nohy a okrádat vás o životy. Opět je můžeme rozdělit na tři druhy. Tím prvním je přisluhovač, který zůstává ve hře dokud není poražen. Jeho efekt se vyhodnotí v hlavní fázi Pána Bezejmenných a jakmile klesnou jeho životy na nulu, je poražen. Životy přisluhovače jsou znázorněny bílou číslicí na červeném kolečku. Ve spodní části je pak uvedeno, ke kterému Pánovi daná karta patří. Plivač jedu je označen jako základní, a tak může být použit kterýmkoliv pánem. Karta Nelítostný hněv patří Pánovi jménem Rozzuřený a může ji tedy používat pouze on. Konkrétně se jedná o útok, který se ihned vyhodnotí a poté se karta odhodí. Posledním typem jsou hrozby, které jsou zajímavým prvkem, jelikož se jedná o jakousi časovanou bombu. Číslo uvedené za sílou udává, kolik bude na tuto kartu položeno žetonů hrozby. Každé kolo Pán Bezejmenných jeden z těchto žetonů odhodí. Jakmile budou odhozeny všechny, vyhodnotí efekt karty. Jde o opravdu hezký prvek, o hrozbu, na kterou mají hráči šanci se připravit. Na kartách opět najdeme i kratičké flavor texty, které vás zase o trochu víc vtáhnou do postapokaliptického světa plného trhlin.

Posledním typem karet, pokud nepočítám lamakarty, jsou karty pořadí. Ty určují, který z hráčů bude zrovna na tahu, a vždy se z nich utvoří balíček čtyř karet hráčů a dvou karet Pána Bezejmenných. Ve hře dvou hráčů tak bude mít každý z hráčů dvě své karty. Ve třech má každý jednu a navíc přidají žolíka. Toho využije libovolný hráč, a záleží čistě na dohodě týmu, který to bude. V plném počtu hráčů má logicky každý z hráčů pouze jednu kartu. Tím jsme prošli všechny karty a můžeme se vrhnout na další komponenty a nyní to budou ty kartonové.

Náhodné pořadí, které se mění během hry? Za mě super nápad. Mám rád hry, kde se mění pořadí hry. Ještě více u kompetitivních her, ale zde to bude jistě také skvělým oživením. Hráči tak více sledují hru a každé kolo přichází mírné napětí. Kdo tedy bude na řadě? Bude to jeden z nás, nebo ten … Bezejmenný. Je třeba s touto skutečností počítat a přizpůsobit tomu svou taktiku. Pokud tedy chcete hrát na jistotu. Můžete ale také zkusit zariskovat, a pokud to vyjde, bude to opravdu něco!

Desky hráčů

Tyto desky představují trhlinové mágy, do kterých se hráči převtělí během hry. V našem ukázkovém případě se jedná o Jian. Po smrti svého otce se stala definitivně sirotkem a nyní se snaží porazit Bezejmenné. Přímo pod jejím jménem je prostor pro umístění žetonů, které znázorňují její životy. Ty mají podobu kapek krve a hodnoty jedna a pět. Vlevo od životů si Jian položí vylosované číslo hráče, které souvisí s kartami pořadí, a bude určovat kdy bude na tahu. Tyto dva volné sloty podepírá úsek textu, který hráče informuje o jeho počátečních kartách. S kterými kartami začne na ruce, a které karty a přesně v jakém pořadí bude mít v dobíracím balíčku. Ve spodní části desky je speciální schopnost mága, která je unikátní pro každého z nich. Schopnost také doplňují čtyři sloty pro žetony energie. Ty je třeba nasbírat, aby bylo možné tuto speciální schopnost použít. Dají se nakoupit za dva étery díky akci „Koupit energii“. Tuto akci může provést kolikrát chce a je limitována pouze éterem. Na zadní straně desky hráče má každý z mágů svůj unikátní flavor text. Poslední informací na desce hráče jsou symboly v horní části desky, které určují počáteční nastavení trhlin, a právě na ně se podíváme po následujícím nadpisem.

Každá deska hráče je úplně jiná. Některý potřebuje více energie k použití svých schopností, některý má horší počáteční nastavení trhlin a jiný má zase horší počáteční ruku. To vše doplněné flavor textem dělá z každé desky hráče unikát, a zase o něco zvyšuje laťku znovuhretelnosti.

Trhliny

Trhliny slouží k přípravě a sesílání kouzel. Představují je oboustranné žetony, které na jedné straně znázorňují zavřenou bránu, a na straně druhé otevřenou. Jakmile se jednou podaří trhlinu otevřít, zůstane otevřená až do konce hry. Trhliny se dají také pootevřít, což se znázorní pootočením žetonu trhliny o devadesát stupňů po směru hodinových ručiček. K takto pootevřené trhlině se dá přiložit kouzlo, čímž je připraveno k seslání v dalším tahu hráče. Každý trhlinový mág začíná s různě natočenými trhlinami a někteří dokonce mají méně trhlin. Pro některé mágy bude tedy těžší pracovat s trhlinami. Cena za otevření i pootevření trhliny úměrně roste s římskými číslicemi. Jinak řečeno, otevřít trhlinu s číslicí „II“ bude levnější, než otevřít tu s „IV“.

Desky Pánů Bezejmenných

Nevím, jak to máte vy, ale mě se vždy více líbí herní materiál záporáků – respektive nestvůr. Konec věků není výjimkou. Nestvůry vypadají velkolepě a jistě budou důstojným protivníkem. Ty nejhorší z nejhorších jsou Páni Bezejmenných a ty představují kartonové desky. U jejich popisu bych začal nejspíše životy. Ty jsou v našem příkladu znázorněny na růžovém poli číslicí sedmdesát. To znamená, že Pán Bezejmenných jménem Pokřivená maska začíná se sedmdesáti životy, což se znázorní na počítadle, které je součástí balení. Životy stojí ihned nad polem, kde je popsáno jak probíhá běsnění tohoto Pána. Běsnění spustí některé karty Pánů Bezejmenných, jako například karty útoků, které se otáčí během tahu zla. Hráči si mohou i zvýšit obtížnost hraní díky poli hned vedle informací k běsnění. Vše je pak doplněno podrobnými dodatečnými pravidly ve spodní části desky. Na zadní straně desky se nachází krom flavor textu i několik poznámek k přípravě Pána, ale také úroveň obtížnosti. Ta je uvedena miniaturním číslem vpravo od názvu Pána, a je v rozmezí jedna až deset, přičemž jedna je nejlehčí. V krabici najdeme čtyři Pány, což by mělo přinést slušnou variabilitu.

Kromě již jmenovaných komponent najdeme v krabici také nějaké ty žetony. Jde o žetony hrozeb, o kterých jsem se již zmínil výše. Dále žetony zuřivosti a kusadel, které slouží Pánům Rozzuřenému a Chitinové královně. Výborně vypadají též počítadla, na kterých se zaznamenávají životy Útočiště a Pánů Bezejmenných. Točí se na nich dvěma kotoučky, a tak nebude problém nastavovat ani dvouciferná čísla. Všechny tyto kartonové prvky doplňují karty pořadí pro mágy ale i Pány. V krabici si samozřejmě hoví i pravidla. Ta jsou popsána na dvaceti stránkách a myslím si, že jsou hodně povedená. Jsou přehledná, plná krásných tematických, ale i návodných obrázků a příkladů. Vše je i hezky barevně rozdělené. Příklady jsou na modrých polích, důležité věci na červených a ostatní text je na bílém podkladu.

Musím podotknout, že během jejich pročítání jsem objevil snad jednu jedinou chybu, která je navíc úplně malicherná. Desky hráčů jsou v seznamu komponent pojmenované jako desky mágů. Nicméně jde jen o estetickou chybku. Překlepu ani nějaké té gramatické chybky jsem si nevšiml. Pravidla na mě působí srozumitelně a logicky. Myslím si, že jejich vysvětlování nebude vůbec těžké. Nejsou nijak složitá a všemu napomáhá velké množství textů na kartách, které vše usměrňují a doplňují.

Připravte se na boj mágové!

Nejprve je třeba připravit potřebný herní materiál. Připravit ruce hráčů, jejich dobírací balíčky a karty Pána Bezejmenných. Každý hráč tedy uzme jednu z desek hráčů a položí si ji před sebe na stůl. Na ni umístí počátečních deset životů a žeton pořadí. Životy také nastaví na počítadle Útočiště na počátečních třicet. Podle popisu na desce vytvoří dobírací balíček seřazený přesně tak, jak jsou karty na ní uvedené. Stejně tak utvoří z pěti předepsaných karet svou ruku. Nad své desky umístí hráči předepsaný počet trhlin a nastaví je dle ikonek příslušících každé z trhlin. Důležitou částí přípravy je i vytvoření zásoby karet, z které budou hráči budovat své decky. Mohou ji sestavit náhodně, použít doporučené zastoupení karet, nebo vybrat prostě ty, které se jim líbí. Posledním krokem přípravy hráčů je sestavení balíčku karet pořadí, ze čtyř karet hráčů a dvou karet Bezejmenných.

Moc se mi líbí možnost překopání nabídky karet k nákupu. Respektive její variability. Hráči tak mohou vymýšlet všelijaké taktiky a nebo se přizpůsobit konkrétnímu Pánovi. Mohou nabídku přizpůsobit i zvoleným mágům. Zkrátka mohou si vybudovat taktiku přímo jim na tělo. To je rozhodně super a tato možnost nabízí další rozměr hry. Skvělé jsou i dvě doporučená nastavení, která pomohou hráčům v začátcích, než si hru osvojí a půjdou svojí vlastní cestou.

Následuje příprava vybraného Pána Bezejmenných. Jelikož se jedná o virtuálního hráče, který se realizuje taženými kartami, bude setup trochu pracnější. Nejprve si hráči musí vybrat, kterému z Pánů se odváží postavit, a poté si musí podrobně přečíst všechna upravující pravidla na jeho desce. Následně nastaví životy na počítadle a vrhnou se na stavbu jeho balíčku. Ten má přesně definované nastavení, které se pokusím co nejvíce zjednodušit. Každý z pánů má své speciální karty, které se dělí na tři úrovně. Stejně tak se dělí i základní karty Bezejmenných. Nyní je třeba dle počtu hráčů náhodně táhnout předepsaný počet karet z každé úrovně. Záleží na počtu hráčů, ale vězte, že balíček bude obsahovat dvacet až třicet jedna karet. Základní karty první úrovně se smíchají se speciálními první úrovně, druhé s druhými a třetí s třetími. Tím vzniknou tři promíchané balíčky, které se na sebe poskládají tak, aby nahoře byla první úroveň, pod ní druhá a vespod třetí.

Jde o velice hezký prvek, který neustále zvyšuje obtížnost hry. Karty první úrovně totiž nejsou tak mocné jako karty vyšší úrovně. S tím jak se vylepšují mágové, se v podstatě vylepšuje i Pán. Díky tomu by měly být souboje neustále vyrovnané a hráči by se tak rozhodně neměli nudit. Díky speciálním kartám, které se smíchají s náhodně taženými základními kartami, by měla být každá hra jiná. I boj s jiným Pánem by díky speciálním kartám a schopnostem měl být úplně odlišný. Vzhledem k této skutečnosti a množství karet, z kterých se vybírá, by tak měl Konec věků nabízet velice slušnou znovuhratelnost.

Jak zachránit Útočiště?

Tah hráče se skládá ze tří hlavních fází. Fáze seslání kouzel, hlavní fáze a dobírací fáze. Ve fázi seslání kouzel musí hráč seslat kouzla u zavřených trhlin. Do dalšího kola si je prostě ponechat nesmí. Kouzla u otevřených trhlin si však ponechat smí. Může se tak rozhodnout, zda je využije ihned, nebo si je bude šetřit pro lepší příležitost. Hned po provedení fáze sesílání kouzel se mág dostane do hlavní fáze. V té může provést hned několik akcí. Je jedno kolik a které, nebo v jakém pořadí je provede. Může zahrát některou z karet na ruce, koupit energii, nebo některou z karet v nabídce.

Ohledně prodeje a nákupu karet stojí za zmínku absence jakýchkoliv žetonů éteru. Byly by totiž tak nějak k ničemu. Éter nelze převést do dalšího kola a tak by byla manipulace s nějakými žetony pouhou zbytečností. Vynesu-li karty s hodnotou čtyři a koupím si kartu za tři étery, nepotřebuji k tomu žetony ke znázornění. Naopak, u her kde to tak funguje, hráči žetony stejně nejspíš nepoužijí.

Další z akcí je i manipulace s trhlinami. Ty může mág buď otevřít nebo pootevřít. Posledními akcemi je vyhodnocení efektů „Když je připraveno“, který je na kartách kouzel a „Pro odstranění“, který souvisí s kartami hrozeb. Jakmile hráč provede všechny akce, může postoupit do fáze dobírání karet. Všechny zahrané karty odloží na odkládací balíček, a karty na ruce doplní na pět karet, které si lízne ze svého dobíracího balíčku. Pokud dobírací balíček dojde, otočí se ten odhazovací, čímž se dobírací balíček obnoví. Pozor, během tohoto úkonu se balíček NIKDY nemíchá!

Jde o velice zajímavý prvek, který není v deckbuildingu obvyklý. Ve velké míře eliminuje náhodu a pokud má hráč dobrou paměť, bude přesně vědět, jaké karty ho v balíčku čekají. Navíc když ukládá karty na odhazovací balíček, může si sám určit pořadí, ve kterém je odloží. Díky tomu se dají použitá komba nastavit tak, aby bylo možné je použít i v dalších tazích. Hráč si také může odhazovací balíček kdykoliv prohlédnout, nesmí však měnit pořadí karet. Dobírací balíček si už ale prohlížet nesmí. Standardní bývá i odhození všech karet na ruce na konci každého kola. I toto je zde jinak. Hráči naopak nesmí odhazovat nezahrané karty a dobírají nové karty pouze tak, aby měli na ruce pět karet. Navíc počet karet na ruce není omezen. Pokud tedy některý z efektů způsobí to, že by měl na ruce více jak pět karet, nemusí je odhazovat.

Jakmile se otočí karta pořadí patřící Pánu Bezejmenných, provede následující fáze. Jedná se o hlavní fázi a dobírací fázi. V hlavní fázi je třeba vyhodnotit všechny karty přisluhovačů a hrozeb, které má Pán ve hře. Hráči je vyhodnotí od nejstarší k nejnovější kartě. Poté mohou přejít k provedení dobírací fáze, ve které otočí jednu kartu z balíčku Pána Bezejmenných. Kartu útoku ihned vyhodnotí a kartu přisluhovače či hrozby umístí do hry. Pokud se má otočit karta Pána a v zásobě již žádná není, místo toho se provede třikrát za sebou efekt běsnění.

Pro hráče to sice není moc hezké pravidlo, ale zase na druhou stranu zamezí tomu, že budete sedět u hry několik hodin s koncem v nedohlednu. Toto a z toho vzešlá frustrace dokáží hodně znepříjemnit kdejakou hru. Provedení třech efektů běsnění by mělo tyto problémy eliminovat a zkrátka zajistit určitou herní dobu, jelikož běsnění hráče za nedlouho dorazí.

Kdy nastane konec hry? Jakmile nastane jedna ze čtyř podmínek k vítězství. Pokud na konci tahu nemá Pán Bezejmenných ani jednu kartu ve hře či dobíracím balíčku, nebo jeho život klesl na nulu – vyhrávají hráči. Pán Bezejmených vyhraje v případě, že životy Útočiště klesnou na nulu, nebo jsou všichni hráči vyčerpaní. Moment! Vyčerpaní? Co to je?

Vyčerpaný mág

Pokud některý z hráčů odstraní poslední žeton života ze své desky, stává se vyčerpaným. Díky tomu je třeba provést hned několik věcí. Pán Bezejmenných bude dvakrát běsnit, hráč zničí jednu ze svých trhlin a odhodí všechny žetony energie. Jakmile vyčerpaný mág provede tyto kroky, může dále pokračovat ve hře s drobnými změnami. Vyčerpaný nyní nemůže získávat životy. Pokud má dostat zranění hráč s nejméně životy, vyčerpaný už se mezi tyto hráče nepočítá. Jakmile má vyčerpaný mág utržit zranění, tak tato zranění vynásobená dvěma utrží Útočiště. Pokud tedy během bojů s Bezejmennými zažijete vyčerpání, není to nic příjemného, ale dá se to překousnout.

Sólo

Vzhledem k tomu, že Konec věků patří mezi kooperativky, je jasné že se dá hrát i sólo. Hráč si může zvolit, za kolik mágů bude hrát. Může hrát pouze za jednoho, ale klidně i za čtyři mágy. Nicméně doporučeno je hrát za dva mágy. Pravidla pro jednoho hráče mají pouze dvě drobné změny. Tou první je upravení balíčku pořadí, ve kterém budou pouze tři karty hráčů a dvě karty Pána. Druhá změna se týká spuštění konce hry. Hráč prohraje pouze po poražení Útočiště a vyčerpání na konec hry nemá vliv.

Závěrem

Nevím, jestli to je z předešlého textu znát, ale jsem Koncem věků maximálně unesen. Popravdě řečeno ho mám v hledáčku od té doby, kdy byla oznámena lokalizace. Líbí se mi grafické zpracování, neobvyklé herní mechanismy i dějové zasazení hry. Konec věků je navíc deckbulding, který je jedním z mých nejoblíbenějších herních systémů. Vyhodnocovat, které karty se mi hodí a které ne, a skládat z nich nejrůznější komba je super. V této hře se autorovi navíc podařilo už tak skvělý systém ještě víc ozvláštnit tím, že zamezil míchání karet putujících do dobíracího balíčku, odhazování nezahraných karet na konci tahu a systémem otevřeného nákupu karet. Konec věku potřebuji mít ve své sbírce a už se nemůžu dočkat doby, kdy bude k mání u našich prodejců. Potřebuji si ho zahrát!

Jak to máte vy?

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: