ISS Vanguard

Bude to zklamání nebo klenot sbírky?

Na okraji vesmíru, tam kde hvězdy tančí v nekonečném baletu a temnota skrývá největší tajemství, stál obří kosmický koráb Endeavour. Jeho posádka, směsice odvážných duší ze všech koutů Země, se připravovala na misi, která měla změnit osud lidstva. Cíl byl jasný – prozkoumat neznámé hranice vesmíru a rozšířit lidské poznání o nekonečných možnostech, které galaxie nabízela. Kapitánka Elena Vasquezová, bývalá pilotka NASA a nyní velitelka Endeavouru, pečlivě kontrolovala každý detail mise. Vedle ní stál Liam O’Connor, hlavní inženýr a muž, který znal koráb lépe než kdokoliv jiný. Spolu s nimi stála skupina specialistů – astrobioložka Dr. Ngozi Okonjo, expert na mimozemské technologie Alexei Ivanov a bezpečnostní důstojnice Sarah Kwon.

První zastávka byla u planety Xerxes V, světa pokrytého tajemnými lesy, kde satelitní snímky naznačovaly přítomnost neznámých struktur. Elena se rozhodla pro průzkum povrchu. Liam upravil vesmírné skafandry pro nepředvídatelné podmínky, zatímco Alexei se snažil dešifrovat signály vysílané z planety. Přistání bylo hladké, ale co našli, přesáhlo všechna očekávání. Lesy Xerxes V skrývaly rozsáhlé ruiny starobylé civilizace. Ngozi analyzovala rostliny, které byly na rozdíl od všeho známého na Zemi. Sarah zatím zjistila, že ruiny nejsou tak opuštěné, jak se zdálo. Stopy vedly do hlubin lesa.

Následující dny byly plné objevů. Alexei odkryl zařízení, které vysílalo signály, a postupně rozluštil jejich význam – byla to pozvánka k dalšímu průzkumu. Elena si uvědomila, že to, co objevili, by mohlo změnit pochopení lidské historie a naší role ve vesmíru. Zprávy o objevu se rychle rozšířily mezi ostatní členy posádky a vzbudily vlnu nadšení i obav. Co když nejsou sami? Co když je vesmír domovem dalších, možná dokonce pokročilejších civilizací? Endeavour pokračoval ve své cestě. Každá nová planeta přinesla nová dobrodružství a nové výzvy. Elena a její tým čelili neznámým tvorům, přírodním katastrofám a dokonce známkám mimozemských konfliktů. Ale každý objev je posouval blíže k odpovědím, které hledali.

Na konci jejich cesty stál obrovský nový cíl, který překročil hranice lidského chápání. Na opuštěné planetě našli záznamy staré civilizace, jenž kdysi ovládala galaxii. Tato civilizace za sebou zanechala technologie a znalosti, které mohly změnit budoucnost lidstva. Když se Endeavour vracel na Zemi, Elena a její tým si uvědomili, že jejich cesta byla teprve začátkem. Byli to oni, průzkumníci nové éry, kdo měl otevřít dveře k novým světům a možnostem. Vesmír byl plný tajemství a nekonečných příběhů, a lidstvo bylo teprve na prahu jeho poznávání.

Omlouvám se, že jsem se v rámci tohoto preview o deskové hře ISS Vanguard „oprostil“ (jak říká Attila Vegh) možná více, než by bylo zdrávo, ale takto nějak by se dala tato opulentní desková hra beletristicky popsat. ISS Vanguard je kooperativní desková hra pro jednoho až čtyři hráče od společnosti Awaken Realms, která hráče vtáhne do úžasného dobrodružství mezi hvězdami. Jako vůdci prvního lidského úsilí o galaktickou exploraci budete objevovat nové světy a čelit nebezpečím. Hra kombinuje zkušenosti designérů z Awaken Realms získané na projektech jako Nemesis, Tainted Grail či Etherfields. Příběh vytvořil jeden z nejlepších polských autorů Krzysztof Piskorski a unikátní vizuální styl je dílem Dominika Mayera, inspirovaného zlatou érou příběhů o vesmírném průzkumu.

Tento titul měl před pár lety veleúspěšnou kampaň na craftfoundové platformě Gamefound a backeři už mají nějaký ten měsíc anglickou verzi doma a nejspíše už mají i celou kampaň za sebou. A vzhledem k tomu, že se pomalu blíží vydání české verze díky společnosti Albi, je asi načase, abychom si řekli, co od hry lze očekávat a na co se můžeme těšit a dovolit si řadu spekulací, co hra nabídne.

No a vzhledem k tomu, že mám za sebou odehraných i řadu videoher, spatřuji určitou podobnost s jiným epickým herním počinem. Zkusme se na to mrknout. Hra ISS Vanguard od Awaken Realms a videohra Mass Effect od BioWare sdílí hned několik zajímavých tematických a konceptuálních prvků, jenž lze považovat za souvislosti mezi těmito dvěma díly. Obě hry se odehrávají ve vesmírném prostředí a nabízejí bohaté sci-fi příběhy s důrazem na průzkum a interakci s různými mimozemskými civilizacemi. V ISS Vanguard hráči vedou posádku kosmické lodi prozkoumávající neznámé části vesmíru, podobně jako v Mass Effectu, kde hráči řídí velitele Sheparda a jeho tým v jejich dobrodružstvích napříč galaxií. Jedním z hlavních prvků obou her je důraz na příběh a vývoj postav. Mass Effect je známý svými hlubokými narativními rozhodnutími mající vliv na celkový příběh a vztahy mezi postavami. Podobně ISS Vanguard nabízí rozsáhlou kampaň s větvením příběhu, kde rozhodnutí hráčů formují vývoj mise a interakce s různými postavami.

Další podobností je význam týmové práce a strategie. V obou hrách je klíčové správně využít schopnosti a specializace různých členů týmu k dosažení cílů. ISS Vanguard klade důraz na kooperativní prvek, kde hráči musí efektivně spolupracovat a využívat různé herní mechanismy, zatímco v Mass Effectu jsou taktické boje a výběr členů týmu zásadní pro úspěch v misích.

Obě hry také vynikají ve vizuální a estetické stránce. Mass Effect je známý svým detailním a poutavým vizuálním stylem, zatímco ISS Vanguard nabízí kvalitně zpracované herní komponenty a ilustrace, které by hráče měly vtahovat do bohatého vesmírného prostředí. V konečném důsledku, i když ISS Vanguard je stolní hrou a Mass Effect videohrou, obě díla sdílejí lásku k sci-fi žánru, důraz na příběhovou hratelnost a průzkum vesmíru, což přitahuje jak deskoherní, tak videoherní fanoušky.

Z přiložených obrázků a konec konců i z řady videí je jasné, že tato hra bude pořádným „mackem“ obsahující hromadu herního materiálu. A i proto si Albi zaslouží velký palec nahoru, že se pustili do lokalizace. Komponenty hry představují bohatou a detailní kolekci, umožňující hráčům prožít pořádný vesmírný dobrodružný zážitek. Když to vezmu pouhým výčtem, tak součástí krabice jsou čtyři hráčské desky, sedmdesát pět plastových kostek, dvacet planetárních desek, sto devatenáct žetonů a značek, šestnáctistránková kniha operací, dvaceti čtyř stránková kniha map systému, čtyřiceti stránková kniha lodi, pravidla, logbook, úvodní komiks, látkový pytlík pro vůdce, tvrdá vazba na knihu lodi, více než jedenáct set karet a další komponenty. Chápete to? Přes jedenáct set karet? To je fakt masakr.

To celé rozhýbat bude masakr. Nicméně z dostupných informací je patrné, že autoři nás do komplexních pravidel budou postupně zasvěcovat. Výrazně tomu pomáhá vstupní mise, v níž hráče za ručičku bude vést návod, pěkně krok po kroku. Sice to asi nebude úplně ideální pocit z hraní, ale když se těchto pár hodin překousne, může to pak stát za to. Zdůrazňuji, že toto je jen pouze moje představa, protože hru jsem neměl ještě možnost si vyzkoušet.

Jde o kooperativní hru, ale především s důrazem na kampaň. V ikonografii na přebalu hry je uvedeno, že délka jedné partie činí devadesát až sto dvacet minut. Nicméně, to je údaj platný na jednu misi v ucelené kampani. Proto bude určitě důležité si vybrat herní skupinu, s níž do celého tohoto dobrodružství půjdete. Osobně mám zkušenost s hrami podobného typu takovou, že jsou ideálním počtem hráčů dva. Dvojice jednak nemá problém se sejít a jednak nebude čekat dlouhé okamžiky, než hráči přijdou na řadu. Dokonce si myslím, že ISS Vanguard může být i ideálním kandidátem na to si hru užít sólo.

Samotné hraní bude nejspíše probíhat ve dvou rozdílných fázích. V hlavní fázi budou hráči provádět planetární průzkum a v té druhé se provede správa lodi. To hlavní, dá se říct hraní, bude planetární průzkum, kde hráči prozkoumávají mapu, čtou popisy míst a čelí různým situacím pomocí systému kostek, karet a speciálních schopností planet nebo postav. Hráči mají možnost manipulovat s kostkami a rozhodovat, jaké kostky a symboly použijí.

Po průzkumu planety následuje fáze správy lodi. Tato činnost v ISS Vanguard je klíčovým aspektem hry vyžadující promyšlené rozhodování. Každý z řady členů posádky má svůj jedinečný portrét a příběh, což by mohlo přispívat k ponoření se do hry a jejího propracovaného světa. Hráči musí pečlivě spravovat různé aspekty lodi, včetně přiřazení posádky do různých sekcí lodi, jako jsou bezpečnost, průzkum, věda a technika. Každá sekce má své specifické vybavení a schopnosti, které lze využít během mise. Například sekce bezpečnosti se soustředí na zmírňování zranění, technika na zařízení, průzkum na manipulaci s časem a věda na sběr informací apod. Rozhodnutí o tom, které sekce použít pro každou misi, má vliv na strategii hry.

Hráči také řeší zranění a léčí zraněné členy posádky, což je nezbytné pro udržení efektivity posádky. Dalším klíčovým prvkem je výběr vybavení a karet pro každou planetární misi. Vybavení je rozmanité, s možnostmi jako stimulanty, přenosné vysílací zařízení a dokonce drony pro automatickou těžbu minerálů. Vybavení je kódováno barvami, což znamená, že hráči musí pečlivě vybírat, které vybavení vzít na misi v závislosti na podmínkách na planetě a potřebách jejich týmu. Kromě toho správa lodi zahrnuje rozhodování o tom, jak lépe využít zdroje a vybavení lodi, řešení různých situací na palubě a přípravu na další mise. Tyto rozhodnutí mají dlouhodobý dopad na celkový průběh a úspěch kampaně. Jinými slovy, než dojde na samotnou misi, tedy na to opravdové hraní, tak si se svojí posádkou mohou ve velkém pořadači hrát opravdu dlouhé hodiny. A úplně si dokážu představit, že s „pipláním“ své posádky strávím možná i delší dobu, než při samotných misích.

Po úspěšném vybrání posádky pro konkrétní misi nastává průzkum planety. Po přistání na planetě hráči prozkoumávají rozmanité lokace na planetě. Tento průzkum je reprezentován knihou s názvem Planetopedia obsahující různé lokace a cesty mezi nimi. Hráči se pohybují mezi těmito lokacemi, provádějí akce a čelí různým situacím, které mohou zahrnovat nalezení zdrojů, čtení logů, nebo interakci s NPC. Rozhodování o tom, které kostky použít pro různé akce vypadá, že bude důležitou součástí herního procesu. Každá akce vyžaduje určité symboly na kostkách, a hráči musí rozhodnout, jak nejlépe využít dostupné kostky a schopnosti svých postav. Během průzkumu planet se hráči mohou setkat s hrozbami, jako jsou nepřátelské bytosti. Každá hrozba má své vlastní chování a způsob, jakým s ní hráči mohou interagovat, včetně možností, jak ji odstranit.No a to je opravdu v kostce výčet toho, co na hráče čeká po rozbalení obří krabice a jak by se to mohlo na stole doma tvářit.

Ještě jednou s nadšením zmíním, že společnost Albi plánuje vydání české verze této hry, včetně několika rozšíření. Jedním z nich jsou Osobní složky, přinášející osobní příběhy pro všechny členy posádky. Toto rozšíření obsahuje osobní úkoly pro každého člena posádky a po splnění těchto úkolů postavy získají status veterána a speciální alternativní veteránskou kartu. Krom toho rozšíření nabízí více než sto osmdesát příběhových textů. Dalším rozšířením je Close Encounters, což je estetické doplňkové balení obsahující čtyřicet devět detailních figurek. Tyto figurky mohou nahradit kartonové komponenty základní hry, ale nepřidávají žádná nová pravidla. Dalším z rozšíření je Section Boxes, který zahrnuje luxusně zpracované plastové krabičky pro jednotlivé sekce hry, které slouží k uschování kostek a karet. Toto rozšíření také nepřináší nová pravidla, ale je zaměřeno na lepší organizaci a estetický vzhled hry. A to není vše, budou k dispozici i neoprenové podložky, tematická věž na házení kostek apod.

Nevím, jak vy, ale moje očekávání od ISS Vanguard jsou ta největší a jsem zvědav, zda mé připodobnění (a asi nejen moje) ke slavné videoherní sérii Mass Effect bude správné anebo bude úplně odlišné, což ve své podstatě nemusí být vůbec špatně. Po dlouhých měsících čekání se blíží i česká verze, která by se dle informací na stránkách Albi měla dostat na pulty obchodů koncem března. Však můžete se sami pokochat zde a případně si hru předobjednat. Snad tedy nedojde k nějakému zdržení a dočkáme se dvojího zazvonění pošťáka nesoucí krabici s tímto opulentním dílem.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: