Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je Říše her

Duna: Tajemství rodu

Detektivní dobrodružství na planetě Arrakis

Planeta Arrakis, známá též jako Duna.

Jediná planeta v celém vesmíru, kde se vyskytuje koření melanž.

Koření, po němž prahnou všechny velkorody.

Koření, jež lze získat v nepřístupné poušti, kde ho dokážou sbírat pouze Fremeni. Nesmírně odolní náboženští poutníci.

Proč je melanž tak vzácný?

Neboť prodlužuje lidský život, zlepšuje zdraví a poskytuje zvláštní psychické schopnosti.

Melanž využívají navigátoři kosmické gildy, jež má ve vesmíru monopol na kosmickou dopravu. Díky plynu z melanže dokáží ohýbat prostor a hledat bezpečnou cestu i při nadsvětelných rychlostech.

Na melanži jsou však závislé i miliardy obyvatel Impéria, protože koření je vysoce návyková droga. Není tedy divu, že se Duna těší nebývalé pozornosti mocných.

Ještě donedávna vládl na planetě hrdý velkorod Atreidů. Byli však zrazeni Impériem a lstí přemoženi svými úhlavními nepřáteli z rodu Harkonnenů.

Ti vládnou na planetě nyní a poslušnost si vynucují terorem a krutovládou. Naštěstí věrní rodu Atreidů stihli uprchnout do pouště, kde se jich ujali Fremeni. A právě zde se nyní formují síly odboje, jež se pokusí krutovládce přemoci.

A právě mezi tyto dva mlýnské kameny jste se dostali vy. Mezi pašeráky a dělníky, zrádce a povstalce, agenty a vojáky.

Jak se postavíte k tajemstvím, jež máte odhalit?

Zápletka

Fanoušci Sci fi fenoménu Duna jistě zbystřili. Po novém filmu totiž vyšla i nová kooperativní detektivní příběhová hra inspirovaná Dunou – Dune: House Secrets. Za návrhem hry stojí Ignacy Trzewiczek, Weronika Spyra a Jakub Poczęty. Zejména prvně jmenovaného jistě netřeba deskoherním nadšencům představovat. Ignacy Trzewiczek je autorem skvělých her – První Marťané: Dobrodružství na rudé planetě, Settlers: zrod impéria, či Robinson Crusoe: Dobrodružství na Prokletém ostrově. Příběh Dune: House Secrets vymyslel Przemysław Rymer. Autory grafiky jsou pak Mateusz Kopacz a Maciej Janik (Stroganov). Hru zaštítilo vydavatelství Portal Games.

Skvělou zprávou je, že nám na jaře tuto hru přinese česky vydavatelství Tlama Games pod názvem Duna: Tajemství rodu.

Jedná se o kooperativní příběhovou hru. Příběh Duny: Tajemství rodu se skládá z prologu a tří kapitol, v němž se hráči vžijí do rolí příslušníků odbojové skupiny podnikající podvratné akce proti vládnoucímu rodu Harkonnenů.

Duna: Tajemství rodu je určena pro jednoho až čtyři odbojáře starší čtrnácti let, přičemž jedna akce jim zabere dvě až tři hodiny.

Jednotlivými kapitolami hráči procházejí prostřednictvím setkání, jež umožňují splnění cílů dané kapitoly. Nepřítelem hráčů je však čas. Je třeba si uvážlivě vybírat z množství setkání ta správná, jelikož nelze stihnout prožít každé z nich. Mnohé záhady tak bude třeba řešit pomocí dedukce.

Jakmile čas dojde, podají hráči pomocí aplikace hlášení shrnující zjištěné skutečnosti a navrhnou další postup. Tím samozřejmě ovlivní další pokračování příběhu.

Duna: Tajemství rodu nezná vítěze ani poraženého. Namísto toho čeká hráče jedinečný příběh stvořený jejich vlastními zážitky a rozhodnutími.

Objevy pod víkem

V krabici se můžeme těšit na osmistránkový sešit pravidel, list nálepek s novými schopnostmi, kterými mohou hráči vylepšit své postavy v průběhu hry, list času a následků a jejich ukazatele, mapy Duny a Tel Gezeru, listy úvodů pro jednotlivé kapitoly hry, čtyři oboustranné desky postav, pokud za postavu hraje hráč, či stoupenců, pokud si postavu hráči nevybrali. Dále nalezneme žetony následků rozhodnutí, a žetony zdrojů – vody, zbraní, koření, lsti a moudrosti. Poslední položkou jsou nepostradatelné karty. Menší, čtvercové, karty indicií, které hráči získávají během setkání, a větší karty setkání rozdělené podle jednotlivých kapitol. To vše by mělo být uloženo v pěkném plastovém insertu. Ke hře bude také potřeba přihlásit se k webové stránce.

Po zhlédnutí videí se mi zdá, že list času a následků a stejně tak i desky postav jsou pouze z nějakého tvrdšího papíru, a ne z kartonu. Nejsem si jistý, jestli se při hraní nepoškodí. Naopak se mi líbí insert v krabici, vypadá promyšleně. Také mě zarazila potřeba být přihlášený do aplikace. Jsem velmi zvědavý, zda tento herní prvek bude ku prospěchu věci.

Příprava akce

Příprava Duny: Tajemství rodu nevypadá nikterak složitě.

Na stůl si někde po ruce položíte mapy a samolepky, mezi hráče dáte list času a následků. Připravíte si žeton času a umístíte žeton následků na políčko nejvíc vlevo.

Některé vaše akce ve hře totiž upoutají pozornost nepřátelského rodu Harkonnenů, v tom případě budete při hraní muset posouvat ukazatel následků doprava. Díky tomu však budete získávat méně zkušeností na konci kapitoly a zároveň, pokud žeton následků dosáhne krajního levého políčka, asi nastane nějaká nepříjemná situace. Pravidla odkazují na webovou stránku.

Pokud jste již hru hráli, připravíte si zásobu dříve získaných zdrojů a také vyložíte karty setkání a indicií, jež jste získali v průběhu dřívější hry. Každý hráč si také vezme svůj list postavy, za kterou celý příběh hraje. Pokud hrajete v méně než čtyřech hráčích, některé postavy zůstanou nevyužity. Ty se otočí stranou stoupence vzhůru a hrají s vámi. Následně se na stůl připraví balíček karet indicií a karet setkání pro novou kapitolu a zamíchají se žetony následků.

Právě žetony následků rozhodují, zda se ukazatel následků na stupnici posune či zůstane na místě. O vašem bytí a nebytí tak rozhodne náhoda.

Posledním bodem přípravy je přečtení úvodu kapitoly a přihlášení se k webové aplikaci, která vám na začátku vašeho dobrodružství pustí úvodní videoprolog.

Na listu úvodu kapitoly kromě příběhu také zjistíte, kolik setkání budete moci absolvovat – na to slouží ukazatel času – cíle kapitoly, a také doplňující pravidla.

Odbojové akce začínají

A jak se Duna: Tajemství rodu hraje? Inu je to snadné. Na začátku si přečtete list kapitoly, který vám nabídne úvodní setkání, které máte k dispozici. No a pak už se jen krůček po krůčku, setkání po setkání snažíte rozplést příběh. Každá karta setkání má své číslo, kterým ho lze identifikovat. Někdy získáte suroviny, či kartu indicií, jindy budete muset suroviny naopak utratit, abyste se dozvěděli něco dalšího, či dokonce budete muset provést riskantnější akci i za cenu prozrazení Harkonnenům.

Občas vás také karty setkání odkážou na aplikaci, kde se dozvíte další informace, či shlédnete nějaký příběh.

Každé otočení karet setkání vás však stojí jedno políčko na ukazateli času. Jakmile dospěje žeton na poslední políčko stupnice času, musíte kapitolu ukončit a v aplikaci provést hlášení. Tímto hlášením ovlivníte průběh další kapitoly a navrhnete svým velitelům další postup.

Na konci hlášení se pak dozvíte, jaké důsledky vaše závěry mají.

Po hlášení ještě můžete vylepšit své postavy o nové schopnosti utracením získaných zkušeností ze stupnice následků.

Na jaře to vypukne

Abych pravdu řekl, docela mě tato netradiční detektivní hra při zjišťování informací zaujala. Jsem zvědavý, jaký bude příběh hry, a zda půjde Duna: Tajemství rodu hrát i vícekrát po sobě. Nikdy totiž při hraní neodhalíte všechny karty. Také mě zajímá, jak bude probíhat diskuse mezi hráči a zda schopnosti, jež jednotlivé postavy mají, budou hrát silnou roli v příběhu. A co teprve aplikace. Bude přínosem pro samotné hraní, bude zde text, zvuk či dokonce video?

Nechme se překvapit a počkejme si už jen pár týdnů.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: