Cyberpunk 2077: Gangy Night City

Deskoherní adaptace videoherní pecky.

Cyberpunk je kultura, která se vyvinula v osmdesátých letech 20. století a je charakterizována svým zaměřením na high-tech a low-life. Zahrnuje široké spektrum uměleckých a literárních děl, včetně knih, filmů, hudby a videoher (no vlastně už i deskových her). Vyznačuje se dystopickými představami budoucnosti, kde je technologie pokročilá, ale často je používána v prostředích, jenž jsou sociálně rozpadlá nebo morálně zkažená. Literatura cyberpunku se často zaměřuje na antihrdiny a outsidery v boji proti korporacím nebo totalitním režimům. Významným představitelem tohoto žánru je William Gibson, jehož román Neuromancer je považován za základní dílo cyberpunku. Ve filmu reprezentují cyberpunk takové snímky jako Blade Runner nebo Matrix, které zkoumají otázky identity, reality a vlivu technologie na lidské bytosti.

Vizuální styl cyberpunku je často temný a neonově osvětlený, s pouličními scénami plných reklam a futuristické architektury. Hudba cyberpunku je rozmanitá, od elektronické a industriální hudby po punk a alternativní rock. Cyberpunk také ovlivnil módu a design, kde jsou oblíbené průmyslové a technologické motivy spolu s temnými, futuristickými prvky. Cyberpunk dnes zůstává stále populární a jeho vliv je vidět v mnoha aspektech moderní kultury. Ačkoliv, troufám si říct, že v místních končinách tomu až tak není, ale například v Asii či jiných lokalitách je tomu mnohem více.

Nicméně, co dopomohlo výrazně rozmachu této kultury je bezesporu Cyberpunk 2077. Asi téměř každý ví, že je to videohra, která byla vydána v roce 2020 polským studiem CD Projekt. Hra je zasazena do otevřeného světa města Night City v alternativním vesmíru, který je inspirován klasickými díly cyberpunkové literatury, jako je výše zmíněný titul Neuromancer od Williama Gibsona. Musím říct, že mě osobně překvapilo, že se hra odehrávala nejenom v nočních a tolik typických kulisách megapole, ale taktéž i za denního světla a vůbec jsem neměl pocit, že by to nějak vadilo. Night City je megapole plné neónových světel, korporátních věží a zapomenutých slumů. Hráči se ujímají role žoldáka nebo žoldačky, který se snaží udělat si jméno v tomto nemilosrdném městě. Hra klade důraz na příběhové volby a možnost formovat příběh podle vlastních rozhodnutí mající významný vliv na průběh hry.

Cyberpunk 2077 nabízí poutavý příběh s mnoha vedlejšími úkoly, které hráče zavedou do různých koutů Night City. Hra kombinuje prvky RPG a akční střílečky a umožňuje hráčům upravovat své postavy pomocí kybernetických implantátů a vylepšení, což je klíčový prvek cyberpunkové estetiky. Tato videohra se stala známá svým ambiciózním rozsahem a vizuálním stylem, ale také čelila kritice za technické problémy a chyby v době svého vydání. Mimochodem tato skutečnost vedla i k jejímu odstranění na Playstation Store po nějakou dobu, dokud tvůrci hru nedali do hratelného stavu, což byl ze strany Sony precedens. Nicméně i navzdory těmto „porodním bolestem“ je Cyberpunk 2077 považováno za jeden z nejvýraznějších příspěvků k cyberpunkovému žánru ve videohrách a jeho vliv na kulturu je nezpochybnitelný. A za sebe mohu říct, že mi zpříjemnil desítky hodin při večerních videoherních seancích. Ostatně studio CD Projekt umí své hry dělat zajímavé, nejinak tomu bylo u Zaklínače a to především třetího dílu, ale o tom zase jindy.

Na co se chci po tomto rozvláčném úvodu tohoto preview nejvíce zaměřit a k čemu jsem tak postupně směřoval, je deskoherní adaptace této videoherní pecky. Deskoherní adaptace Cyberpunk 2077: Gangy Night City úspěšně absolvovala kickstarterovou kampaň s více jak šesti tisíci backery a vybranou částkou přes osm set osmdesát tisíc amerických dolarů. Za tímto titulem stojí autoři ze studia CMON a nabízí hráčům možnost vstoupit do světa Cyberpunku z jiné perspektivy v pohodlí domácích stolů. Hra je určena pro jednoho až čtyři hráče, kteří se ujmou vedení gangů bojujících o nadvládu v Night City a získání nejvyšší reputace široko daleko okolo stolu. Hráči používají různé typy jednotek, jako jsou sólisté, technici, síťaři, drony, využívají bojové karty pro přestřelky a strategické manévry. Hra obsahuje elementy sběru zdrojů, jako jsou eurodolary, kontraband a korporátní tajemství a to vše v kombinaci s výběrem akcí, aby ovládli klíčové lokality a efektivně využili příležitostí, které se skrývají v Night City. Pro pořádek doplním, že jedna partie zabere okolo devadesáti až sto dvaceti minut s doporučeným věkem od čtrnácti let.

Možná to tak nevypadá, ale z dostupných informací, videí a obrázků bude desková hra Cyberpunk 2077: Gangy Night City pořádným mackem. A navíc to vypadá, že na všech herních komponenetech bude znatelný prvek cyberpunku tak, jak jej známe z videoherní předlohy, pod což se podepisují tito ilustrátoři: Mathieu Harlaut, Cos Koniotis, Karl Kopinski, Stef Kopinski, Paolo Parente a Saeed Jalabi, jehož „rukopis“ můžete znát třeba z her jako Labužníci nebo Gizmos. Ústřední komponentou je herní plán, na němž je zcela logicky vyobrazení samotného Night City a jeho různých čtvrtí. Každá čtvrť má specifické charakteristiky a poskytuje různé výhody. Herní plán je navržen tak, aby odrážel temnou a neonovou atmosféru města z videohry. Každá oblast na plánu má své vlastní unikátní vizuální prvky a styl, což dodává hře autentický pocit ponoření se do světa Cyberpunku. A právě hráči budou se svými členy gangu bojovat o každou část těchto čtvrtí, protože z nich mohou těžit suroviny a mnoho dalších výhod.

Každý gang (hráč) má svou vlastní desku představující jeho základnu, zdroje a jednotky. Desky obsahují informace o dostupných jednotkách, které hráči mohou nasadit do boje, a o speciálních schopnostech či vylepšeních, jenž mohou využívat. Taktéž poskytují přehled o zdrojích jako eurodolary, kontraband a korporátní tajemství. Desky se tváří být navrženy s ohledem na jednoduchost použití a přehlednost. Navíc na nich budou používat akční disky pro spouštění jednotlivých akcí, dokud nedojde zpátky k jejich „nabití“ k opětovnému použití, ale o tom si řekneme ještě o pár řádek níže. Kromě herního plánu a desek gangu obsahuje krabice také bojové karty, figurky jednotek (a ty vypadají moc hezky, navíc jsou barevně rozdělené podle gangu), žetony zdrojů a další komponenty. Jen při tom množství komponent doufám, že bude insert navržen s citem tak, aby to v krabici nelítalo.

Na začátku hry si hráči vyberou svůj gang a příslušné herní komponenty, které zahrnují desky gangu, figurky jednotek, základní bojové karty a další prvky. Každý gang má své jedinečné schopnosti a tak asi nejspíše i styl hry, což však ukáže až zkušenost v partiích. Doprostřed stolu se umístí herní plán a může se začít hrát. Na první pohled to na tak velkou hru nevypadá na nějaký úplně dlouhý setup, ale zase bude vyžadovat drobátko větší stůl. Ale na to jste asi všichni připravení již z jiných her, ne?

No a pak už je to jen o tom, že se hráči postupně střídají ve svých tazích, dokud nenastane konec hry. Herní tah v deskové hře Cyberpunk 2077: Gangy Night City se skládá z výběru ze dvou možností: využívání svých akčních disků k aktivaci různých akcí a jednotek anebo obnovení. Jinými slovy, pokud si hráč vybere možnost aktivace, má k dispozici jednu nebo dvě možnosti různých akcí, které si níže probereme. Může si také „nabít“ (obnovit) použité akční disky, ale taktéž využít nadvládu (anebo jen mírné obsazení) ve čtvrtích a získat z nich patřičné odměny, anebo přivolat jednotky ze svých skrýší. Většinou jsme zvyklí, že v podobném typu her si každý odehraje své akce a následně se v nadcházející fázi vyhodnotí převaha nad oblastmi a z toho pro nás plynou odměny. Tady to tak nefunguje, to si každý hráč určuje podle sebe ve svém tahu. Buď se bude věnovat akcím jako takovým, anebo řekne, že chce využít možnosti obnovení a čerpat výhody z toho pro něj plynoucí.

Ale pojďme zpět k těm akcím, které přináši aktivace. Aktivace sólistů umožňuje hráčům přesunout své bojové jednotky a zahájit přestřelku v jedné ze čtvrtí Night City. V této fázi dochází k taktickým manévrům, kde hráči využívají bojové karty k získání převahy v konfliktech. Tyto karty v Cyberpunk 2077: Gangy Night City představují různé zbraně, cyberware a rychlé hacky, jenž jednotkám poskytují výhodu v konfliktech. Každá bojová karta má svou účinnost a podmínky pro získání reputace. Na začátku hry dostane každý hráč čtyři stejné základní bojové karty. Během hry mají hráči možnost tyto karty nahradit pokročilejšími a silnějšími verzemi prostřednictvím akce vylepšení bojové karty. Většina vylepšených bojových karet má speciální efekty, jenž mohou výrazně ovlivnit průběh a výsledek konfliktů.

Následuje aktivace techniků a dronů otevírající další možnosti, jako je využití příležitostí nebo najímání okrajářů, a to v závislosti na kontrole klíčových lokalit. Karty příležitostí v Cyberpunk 2077: Gangy Night City představují různé možnosti, které mohou hráči využít pro získání výhod. Pro využití těchto karet je nutné mít kontrolu nad klíčovou lokalitou typu obchod. Povětšinou jde o zisk bodů reputace. Pochopitelně je jich více druhů a mnohdy se jejich zisk šikovně kombí, protože lze obdržet bod reputace za každou kartu příležitosti daného typu apod.

Další akcí je aktivace síťařů, kdy hráči vstupují do virtuálního světa sítě a snaží se získat výhody a pokročit ve hře. Tato část hry přináší prvek rizika a nejistoty, protože výsledky jsou často ovlivněny hody kostkami NetWatch. Stavba skrýše je důležitým prvkem pro rozšiřování vlivu v Night City. Hráči investují prostředky do výstavby těchto základen, čímž získávají reputaci a posilují své pozice ve městě (a následně mohou ve fázi obnova tyto skrýše využít pro najmutí nových jednotek). No a poslední možností je jakýsi žolík, kdy si hráči mohou akční disk použít pro jakoukoliv jinou akci, kterou už použili a chtějí ji využít ještě jednou, bez nutnosti využití obnovení.

To je v kostce popsáno, jak se to celé rozhýbe na stole a nevypadá to na náročnou hru z hlediska herních mechanik. Tedy alespoň pro hráče, kteří už mají něco nahráno. Nicméně strategické možnosti, které v sobě tento titul skýtá, budou obrovské. A jedna partie rozhodně neodhalí, jaký styl bude ideální a efektivní k jistému vítězství. Pakliže to vůbec půjde. Ale co určitě stojí za zmínku, je třeba příběhový prvek, který se tváří být zásadní součástí hry. V praxi je reprezentován příběhovými kartami a vyvíjí se podle rozhodnutí hráčů, což znamená, že každá hra může nabídnout odlišný průběh s různými výzvami. Každý příběh začíná úvodní kartou, která obsahuje speciální pravidla pro přípravu hry a indikuje, jakou příběhovou kartu otočit jako další. V průběhu hry může být aktivních současně více příběhových karet, což přidává na složitosti a variabilitě hry. Příběhová pravidla mají vždy přednost před základními pravidly hry, včetně bojových karet, příležitostí a schopností okrajářů. To umožňuje příběhovým kartám zásadně ovlivnit průběh hry a poskytnout hráčům nové a nečekané situace. Příběhové karty jsou umisťovány na herní plán a na nich jsou uvedeny podmínky informující hráče o tom, kdy mají otočit další příběhovou kartu. Pokud příběhová karta dá pokyn k postupu do dalšího aktu, všechny karty předchozích aktů se obvykle odhazují a jejich pravidla ztrácejí platnost. Nová karta aktu poté určuje další průběh hry a hráči se musí řídit pravidly na ní popsaných.

No a hra končí, pokud jsou spuštěny podmínky epilogu, resp., dokončení některého ze zvolených příběhů, anebo některý hráč dosáhl dvaceti pěti bodů reputace. Osobně mám rád, když hráči v takovémto typu her mají na výběr, na co se budou orientovat, což obzvláště ve více hráčích může být super, protože každý se může orientovat na něco jiného.

Bezpochyby by se dalo o Cyberpunk 2077: Gangy Night City napsat dalších několik stránek věnujících se jiným herním mechanismům nebo prvkům. Ale to si nechejme raději až se nám hra dostane do ruky, abychom vám přinesli dojmy a zkušenosti z hraní. Nicméně je fajn, tedy alespoň za mě, že nám Blackfire nepřinese v češtině jen základní krabici, ale i jedno z velkých rozšíření, nesoucí název Rodiny a psanci. A když jsem zmiňoval, že bude zajímavé hru vyzkoušet ve větším počtu hráčů, tak právě toto rozšíření k tomu úplně vybízí, protože přidává nový gang do hry a navyšuje počet hráčů na pět. A že bude herní mapa Night City pro pět hráčů malá? Nebojte se nic, k dispozici bude nová čtvrť, což ve své podstatě bude nový díl mapy, který se přiloží k té základní. Toto jsou asi největší lákadla, ale dočkáme se i nového příběhu a hromady nových schopností a všech těch maličkostí, jenž fanouškům určitě udělají velkou radost.

Nicméně na závěr pro vás mám jednu smutnou zprávu. Tou je fakt, že si na vydání musíme ještě chvili pockat. Hra vyjde 3. května 2024. Nicméně alespoň si můžeme hru předobjednat a případně si do košíku přihodit i rozšíření, abychom na nic nemuseli myslet a nechali se jen překvapit, až pošťák zazvoní s další krabicí z oblíbeného hobby shopu se zábavou na dlouhé večery nebo propršené dny. Nevím jak vy, ale já se už na Cyberpunk 2077: Gangy Night City moc těším. A to natolik, že snad znovu rozehraju videoherní předlohu a nechám se překvapit, jak se hra změnila novými aktualizacemi.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: