Cesty osudu

Otevřený svět, který se mění na základě rozhodnutí hráčů.

Cesty osudu jsme mohli poprvé spatřit na kickstarteru ve velice úspěšné kampani. Té se podařilo vybrat téměř čtrnáct milionů korun od necelých devíti tisíc podporovatelů. V retailové verzi, která bude lokalizovaná i pro náš trh, zůstala naštěstí spousta krásných figurek včetně té největší a okřídlené. Měří více jak devadesát milimetrů a představuje Anděla smrti, proti kterému stanou hrdinové. Jde o hrstku vyvolených, kterým se naskytla jedinečná možnost naplnit svůj osud a postavit se zlu. Cesty osudu je příběhová hra na hrdiny, která ve značné míře spolupracuje s mobilní aplikací, která nahrazuje hráče představujícího zlo. Aplikaci navíc musíte rozchodit na chytrém zařízení s kamerou, protože hra používá QR kódy. Pokud tedy hráč chce aplikaci oznámit použití daného předmětu, jednoduše ho naskenuje. Jedná se o velice silný příběh, který je rozdělen do pěti scénářů. Ten první slouží spíše pro výuku a je hratelný samostatně. Zbylé čtyři na sebe navazují a dohromady tvoří kampaň. V následujících řádcích se podíváme na to, jak by hra mohla fungovat, ale nejdříve se mrkneme na obsah monstrózní krabice.

Co všechno dostanete za své peníze?

Nemalou část herního materiálu tvoří karty dvou rozměrů. Tím prvním je 165 karet velikosti 57,5 x 89, které jsou zastoupeny kartami předmětů či osudu. Druhým rozměrem disponuje 67 karet mapových dílků, které jsou rozměrů 95 x 95. Karty jsem okrajově představil a nezbývá, než se na ně podívat podrobněji. Začněme těmi, které představují předměty. Nejprve si nejspíš všimnete QR kódu. Je to logické, jelikož se běžně na herních komponentech neobjevují. V Cestách osudu má však vysokou významnost. Aplikace pracuje s konkrétními předměty a to právě díky QR. Některé situace během hraní mohou být vyřešeny několika způsoby. Hráč ji například může vyřešit testem dovednosti, nebo použitím některého z nesených předmětů – naskenování QR kódu z karty onoho předmětu. Kód lehce zastiňuje obrázek předmětu, který podepírá název karty. Po pravé straně dělá názvu společnost cena předmětu, která platí jak při nákupu tak při prodeji. Podstatný je i údaj uvedený přímo pod názvem karty. Jedná se o kategorii karty, a v některých situacích lze použít pouze karty konkrétní kategorie. Spodní části karty dominuje prostor věnovaný popisu speciálních schopností předmětu. Hráče informuje, co jeho předmět dokáže, a také kdy to dokáže. Schopnosti mohou být uvozeny dvěma slovy. Tím prvním je „stálá“ a říká nám, že schopnost je aktivována, jakmile hráč tento předmět získá do svého inventáře. V případě slova „odlož“ je schopnost karty podmíněna odhozením předmětu z inventáře. Posledním údajem na kartě je pořadové číslo, které si vždy hezky hoví v levém dolním rohu, a slouží k snazšímu dohledání karty v balíčku předmětů.

Druhým typem karet jsou mapové dílky. Zobrazují část světa, ve kterém se hra odehrává, a jsou oboustranné. Objevená část je do detailu vykreslená, kdežto neprozkoumaná část mapového dílku je zahalena v mlze. Tohoto detailu si můžete povšimnout níže na screenshotu aplikace. Karta mapového dílku obsahuje také pořadové číslo, které nalezneme vždy v pravém dolním rohu. Čísla slouží k snazšímu seřazení a následnému dohledání potřebné karty. Čísla jsou též doplněna směrovou růžicí, podle které se dílky orientují na sever. Se světovými stranami totiž pracuje i aplikace, a hráči si mohou herní plán v aplikaci natáčet podle své pozice u stolu. Nikdy tedy nebudou muset přemýšlet, jak na situaci nahlížet a vše bude krásně přehledné.

Nyní se můžeme přesunout do sekce kartónových komponentů. Těmi největšími jsou desky hráčů sloužící jako pořadač herních komponentů konkrétního hráče. Na desku se umisťují karty osudu, ale také další komponenty do takzvané zásoby. Ta slouží především pro mince a kostky potřebné pro testy. Pod tím vším můžeme spatřit tři stupnice dovedností. Jedná se o modrou inteligenci, zelenou obratnost a červenou sílu. Po nich se prohání dřevěná kolečka představující ukazatele dovedností. Na každé stupnici jsou čtyři, a má to svůj velice zajímavý důvod. V testu se počítá množství úspěchů, které bude mít následně patřičný vliv na hru. Čím větší úspěch, tím bude vliv testu pozitivnější. Samotný test probíhá tak, že hráč hodí počtem kostek dle svých možností a volby. Poté hozené hodnoty sečte, a výsledná hodnota se musí rovnat, nebo být větší než hodnota ukazatelů. Všechny tyto ukazatele jsou následně považovány za úspěch. Na ukazatelích je také zajímavé to, že pokud se dovednost zlepšuje, její číslo klesá. Je to logické, protože pro úspěch stačí na kostkách hodit menší čísla. Respektive roste pravděpodobnost úspěchů. Pokud si tedy hráč má zvýšit dovednost, posune ukazatel doleva na nižší číslo. Omezením mu jsou také již obsazené pozice. Na stejném místě nesmí být dva ukazatele. Získané body dovedností může i mezi ukazatele rozdělit. Na spodní části desky si také můžeme všimnout jakýchsi zoubků, které vymezují sloty pro pět karet vybavení. Víc jich není třeba, protože více jak pět karet vybavení nemůže postava nést. Mezi zbylými komponenty najdeme spousty kartónových žetonů, ale také veliké množství plastových figurek. Je třeba také počítat s tím, že figurky postav jsou veliké zhruba centimetr a půl. Jedná se tedy o opravdu titěrné figurky. Nejspíš jsou tak malé, aby byl Anděl smrti opticky ještě větší. Možná také proto, aby figurky na herním plánu vypadaly úměrně budovám a ostatnímu terénu.

V krabici najdeme samozřejmě i pravidla, ve kterých jsem nenašel nějakou chybu či překlep, a které popisují pravidla hry na šestnácti stránkách. Z toho je jedna stránka titulní obrázek a poslední stránka je jakási lamakarta vysvětlující ikony použité ve hře. Pokud bych tedy měl být více konkrétní, text pravidel je na čtrnácti stránkách plných doprovodných obrázků. Že je to málo říkáte si? Ano pravidla jsou opravdu krátká, nicméně vše v nich uvedené popisují do sebemenšího detailu. Především se jedná o provádění testů, pojmenování součástí komponentů a návod jak obsluhovat aplikaci. Nic těžkého. Jen nutný základ a o zbytek se už postará aplikace.

Aplikace

Hlavní organizátor celé hry je právě mobilní aplikace. Nyní je na místě, abychom se podívali na zoubek i jí. Momentálně není ke stažení česká verze, což je logické, a proto přikládám screenshoty alespoň z té anglické. Aplikace zabere v zařízení nějakých čtyřicet megabajtů a fungovala mi bez jakýchkoliv problémů či záseků.

Na prvním obrázku můžeme vidět hlavní menu, ve kterém si hráči zvolí požadovaný scénář. Ten první v pořadí je výukový a ostatní jsou propojené v jednu velkou kampaň.

Po výběru scénáře je třeba zaškrtnout počet hráčů, kteří se dobrodružství zúčastní. Označený hráč se vždy podsvítí a objeví se nad ním hrot, který volbu potvrdí. Dle vybraných postav si následně hráči připraví potřebný herní materiál, a mohou vyrazit do světa, ve kterém se vydají na Cesty osudu.

Na začátku vždy aplikace informuje jaké mapové dílky použít, a jakou stranou je natočit vzhůru. Karty dohledáte snadno podle čísel v pravém dolním rohu. Dle pokynů aplikace se postupně vystaví herní plán.

Dalším krokem může být umístění různých postav, úkolů či záhad. Opět stačí nechat se vést aplikací. Na apce musím ocenit několik věcí. Nejprve to je fakt, že aplikaci si hráči musejí půjčovat. Pokaždé tedy předčítá jiný hráč, a ke slovu se dostanou všichni u stolu. To zamezí dominanci alfahráčů a všichni se hezky zapojí do dění na herním plánu. Jistě to bude mít pozitivní vliv i pro navození herní atmosféry a vtáhnutí do děje. Další zajímavou věcí je jistě paměť aplikace. Jinak řečeno aplikace si pamatuje rozhodnutí postavy a podle nich upravuje hru konkrétnímu hráči. Pokud se hráč prozatím rozhodoval jako záporák, aplikace k němu bude přistupovat jako k záporákovi. Pokud bude tíhnout k dobru, bude se k němu chovat jako k pravému hrdinovi a dobrákovi. Tato paměť se nazýváctnost“ a je to vlastně taková čtvrtá skrytá vlastnost. Podle hodnoty ctnosti se mohou objevené bytosti rozhodovat odlišně, popřípadě nabízet rozdílné předměty. Nejspíš to bude mít také co do činění s naplněním osudu.

Další zajímavost na aplikaci je rozhodně používání QR kódů, což dělá z aplikace opravdu chytrou potvůrku. Jiné aplikace většinou pracují s neúplnými informacemi. Jsou to takoví slepci. Mohou si věci osahat a zhruba ví co kde je a co by asi jak mohlo vypadat. Kdežto aplikace Cesty osudu – to bude jiná. To bude bystrozraký jako blázen. Ví přesně kde kdo je a co nese. Může se potom podstatně lépe rozhodovat a reálněji ztvárnit hráčům soupeře.

Závěrem …

Chápu, že pro hodně hráčů je aplikace problém. Myslím si ale, že spousta hráčů ji ocení. Hru zpřehlední, zjednoduší a také nabídne sólo hraní. Je to zkrátka další hráč, který s vámi bude u stolu při každé partii. Také nejsem zrovna zastáncem aplikací ve hrách, ale tahle mě prostě přesvědčila. Moc rád si hru vyzkouším a už se jí nemohu dočkat. Aplikace také dozajista podpoří silnou dějovou linku, kterou jistě výtečně dokreslí spousta figurek a ostatního herního materiálu. Myslím si, že Cesty osudu udělají velký dojem a zanechají v řadách deskoherních nadšenců jasně znatelnou stopu. Pojďme tedy sledovat Cesty osudu na jejich cestě do ČR. Snad to bude co nejdříve a nebude jim tato cesta osudná!

Tags:

2 Replies to “Cesty osudu”

  1. Ano, bohužel aplikace je problém a k tomu ty QR kódy na kartách a desce hráče, soudě podle zdejších obrázků, vypadají naprosto šeredně (čti rušivě). Kombinace deskovky s mobilní/PC aplikací my vadí z důvodu potřeby dalšího a elektrického zařízení (nutno nabíjet/být připojen k el. či internetové síti). To co se mi na klasických deskovkách líbí, je právě ta nezávislost od podobných věcí, prostě otevřeš krabici a hraješ. Ale jinak tato hra vypadá hezky a rozhodně zajímavě, takže držím vydavatelství Rexhry palečky, ať se prodává a má u hráčů úspěch 😉

  2. Hru jsem koupil dva dny zpatky a nemuzem si ji vynachvalit. Hned jsem pozval kamarada a byl z toho tak nadšeny, ze pristi vikens chce prijit zas. Aplikace je za nas naprosta parada…Je tam skvela atmosfera, vic vas to v tahne do přiběhu. Neni v tom chaos. Hra vas diky apce krasne vede celou hrou. Mate jistotu ze neudelate chybu(neporusite pravidla, na neco nezapomenete atd..). Nedokazu si predstavit ze bych mel pouzivat nejakeho knizniho pruvodce a byt 100% koncetrovany. Doufam ze hře se bude dařit a přibudou v české lokalizaci dalsi rozsireni.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: