Vyžeňte Vikingy a staňte se velekrálem Irska

Irsko je plné rádoby králů, mocichtivých podvodníků a samozvaných vládců. V krajích panuje zmatek a města jedno po druhém plení dobyvační Vikingové. Cenu za tohle bezvládí a chaos platí prostý lid. Země nutně potřebuje vůdce – stanete se jím právě vy?

Hru Brian Boru: High King of Ireland vydalo v roce 2021 vydavatelství Osprey Games a na letošním Pandemiconu oznámil jeho lokalizaci český Fox in the BoxBrian Boru je dílem autora Peera Sylvestera, který má na kontě hry jako The King is Dead (jejíž českou verzi, Král je mrtev, bude rovněž vydávat Fox in the Box), Wir sind das Volk! (dvojkovku se zajímavým tématem boje mezi východním a západním Německem) nebo The Lost Expedition. Brian Boru bývá představován jako štychová hra, nicméně je založen na několika mechanismech, přičemž štychy nejsou zdaleka ten nejdůležitější. Hra je především o draftu karet a ovládání území a štychy se zde hrají ve značně upravené podobě (která se skalním fanouškům štychových her nemusí líbit).

Štychové hry nevyhledávám, jelikož mám pocit, že tenhle mechanismus už se vyčerpal. Mile mě překvapila Odysea: společně k deváté planetě, kterou si jako párty hru kdykoli ráda zahraji. Brian Boru je ale úplně někde jinde, je to komplexní hra s celou řadou hráčských rozhodnutí, mezi něž patří i to, zda štych chcete vyhrát nebo prohrát a s jakou kartou. Pokud máte podobně jako já tendenci vypínat u každé další z hromady štychových her, dejte Brian Boru určitě šanci: čím více se o této hře dozvídám, tím více mě zajímá.

Hra Brian Boru je určena pro 3-5 hráčů od 14 let a herní doba se pohybuje od 60 do 90 minut. K dispozici je gameplay a dojmy ve slovenštině od Nithrania, kteří hru řadí mezi 10 nejlepších her, které vyšly v loňském roce. 

Brian Boru se hraje na 3 nebo 4 kola (podle počtu hráčů). Každé kolo má čtyři fáze. Ve fázi příprav odhalujete dvě karty. Karta Vikingů udává, kolik žetonů vikingských nájezdů se přidá na příslušní pole na mapě, kartu z balíčku námluv umístíte ke škále námluv na herní desce. Počet žetonů vikingských nájezdů představuje aktuální míru nebezpečí pro irská města; karta z balíčku námluv nevěstu, o niž se jako jeden z aspirujících vládců Irska můžete ucházet. V následující fázi draftu obdrží hráči po 8, 6 nebo 5 kartách (ve hře 3, 4 a 5 hráčů), které draftují netradičně po dvou. Každý hráč si ponechá dvě karty a zbytek pošle hráči po své levici. Takto se pokračuje, dokud hráči nedostanou pouze dvě nebo jednu kartu, které si musí ponechat. V následující akční fázi využívají hráči vydraftované karty k hraní štychů a hlavních či vedlejších akcí. Na začátku této fáze umístí hráč, jenž vlastní žeton aktivního města, tento žeton na libovolné město na hrací desce, na němž dosud žádný žeton není . Následně zahraje kartu z ruky. Barva karty se musí shodovat s barvou právě aktivního města, přičemž bílé královské karty představují „trumfy“ – mohou zastupovat libovolnou barvu. Pak hrají po jedné kartě postupně ostatní hráči, přičemž nemusejí ctít barvu – mohou hrát jakoukoli kartu. Štych vyhrává hráč, který zahrál kartu nejvyšší hodnoty stejné barvy jako byla první hraná karta (popř. „trumfové“ bílé). Hráč, který vyhrál štych, musí vyhodnotit hlavní (horní) akci na své kartě, jejíž součástí je i ovládnutí aktivního města; ostatní hráči musejí vyhodnotit jednu z vedlejších (dolních) akcí své karty. Vyhodnocovat akce začíná hráč, který hrál kartu s nejnižší hodnotou, následuje ten, kdo hrál druhou nejnižší atd. Poté, co svou akci vyhodnotil hráč, který hrál nejvyšší kartu, začíná stejným způsobem další štych hráč, který má aktuálně ve svém držení žeton aktivního města. 

Na kartách můžete nalézt devět různých akcí. Jak již bylo zmiňováno, hlavní (horní) část karty vždy zahrnují akci ovládnutí aktivního města. Další akce už se mohou vyskytovat v obou částech karet: příjem jedné či několika mincí, ztráta jedné či několika mincí (nemá-li hráč mince, ztrácí 2 vítězné body za každou chybějící minci), zisk žetonu slávy, zisk přízně církve, zisk žetonu vikingského nájezdníka, posun na škále námluv, ovládnutí sousedního města za cenu 5 mincí, odstranění žetonu ovládání města Vikingy. Většinu akcí lze posílit zaplacením mincí. Fáze akcí končí v okamžiku, kdy hráčům zbývá v ruce jediná karta – tu odhodí a pokračují do další fáze. 

Poslední fází kola je fáze údržby, v niž se vyhodnocuje svatba, boje, náboženská převaha a ovládání oblastí. Nejprve se vyhodnotí svatba: hráč, který zaujímá nejvyšší příčku na škále námluv, získá kartu nevěsty, která je aktuálně k dispozici, a s ní významnou politickou alianci a řadu výhod, uvedených na její kartě: vždy nějaké vítězné body a k tomu většinou ovládnutí jednoho z měst oblasti, z níž nevěsta pochází, popř. žeton slávy. Poté přesune hráč, který získal nevěstu, svůj žeton na první (nejnižší) pole na škále námluv. Ostatní hráči získají odměnu, zobrazenou nad polem škály námluv, kde se právě nacházejí (může jít o mince, žetony slávy nebo možnost ovládnout město). Poslední nevěstou v nabídce je vždy princezna dánská, která představuje možnost uzavřít pakt s Vikingy. Hráč, který princeznu získá, má tři možnosti: pokud s Vikingy uzavře vojenský pakt, budou se nadále všechna města, ovládaná Vikingy, počítat jako města ovládaná tímto hráčem (a to včetně konečného skórování ovládaných měst, nikoli však oblastí). Pokud se rozhodne s nimi uzavřít obchodní dohodu, budou se na konci hry Vikingy ovládaná města tomuto hráči počítat jako jeho vlastní při skórování počtu regionů, v nichž hráč ovládá nějaké město. Hráč se také může rozhodnout dánskou princeznu zapudit, s Vikingy se nepaktovat a okamžitě získat 4 vítězné body.

Další součástí fáze údržby je boj s Vikingy. Pokud nejsou na příslušném poli na herní desce žádné žetony vikingských nájezdů, byli Vikingové protentokrát odraženi a boj se nevyhodnocuje. Pokud zde leží alespoň jeden tento žeton, ztrácí hráč, který má ve svém držení nejméně žetonů vikingských nájezdů (a byl tedy nejméně aktivní v jejich potlačování) jedno ze svých měst (dle volby hráče s nejvíce žetony vikingských nájezdů). Poté získá hráč, který má nejvíce žetonů vikingských nájezdů, 1 žeton slávy a tolik vítězných bodů, kolik má aktuálně žetonů slávy, a vrátí žetony vikingských nájezdů do společné zásoby. Hráč, který má nyní nejvíce žetonů vikingských nájezdů, získá jeden vítězný bod. Poté jsou všechny žetony vikingských nájezdů vráceny do společné zásoby.   

V následujícím kroku fáze údržby jsou hráči odměněni za podporu církve. Hráč, který má nejvíce disků na poli církve, umístí kolem jednoho ze svých měst žeton kláštera (město s klášterem se pro účely ovládání oblastí počítá jako dvě města). Tento hráč si následně vezme žeton aktivního města a odstraní všechny své disky z pole církve. Hráč, který má nyní na poli církve nejvíce disků, získává jeden vítězný bod a odstraní odtud jeden svůj disk. Nakonec, počínaje hráčem s žetonem aktivního města, může každý hráč, který má na poli církve alespoň čtyři disky, umístit klášter do jednoho ze svých měst. Každý, kdo tak učiní, odstraní z pole církve všechny své disky.   

V posledním kroku fáze údržby si hráči nárokují oblasti, v nichž ovládají nejvíce měst. Nejprve se otočí lícem vzhůru všechny žetony ovládání oblastí, které leží lícem dolů a v nichž je ovládáno (včetně Vikingy) stejně nebo více měst, než je limit, uvedený na rubové straně žetonu. Následně je třeba u každého žetonu ležícího lícem vzhůru ověřit, který z hráčů ovládá v dané oblasti nejvíce měst. Tento hráč ovládne daný region a vezme si jeho žeton (lícem vzhůru). Ovládají-li danou oblast Vikingové, zůstává žeton na herní desce (popř. se tam vrací, pokud Vikingové ovládli oblast patřící jednomu z hráčů).   

Konec hry nastává po konci 3. nebo 4. kola. Hráči si spočítají vítězné body. K bodům, jichž dosáhli během hry, přičtou následující: hráč, který má nejvíce mincí, získá 1 bod. Hráč, který má žeton aktivního města, získá rovněž 1 bod. Všichni hráči získají 1 bod za každý svůj žeton slávy. Za každý žeton oblasti, který má hráč ve svém vlastnictví lícem vzhůru, si přičte body, které jsou na něm uvedeny. Nakonec získají hráči 0-10 bodů podle toho, v kolika oblastech ovládají alespoň 1 město. Hráč s nejvíce vítěznými body se stává králem celého Irska. 

Brian Boru je svižná komplexní hra plná hráčských rozhodnutí a interakce. Díky poměrně jednoduchým pravidlům má šanci zaujmout i středně zkušené hráče nebo rodiny se staršími dětmi (klidně i o něco nižšího věku než je na krabici uváděných 14 let). Zkušené hráče nadchne širokou škálou možností a neustálou nutností rozhodování – jde o typickou easy to learn, hard to master hru: je snadné se ji naučit hrát, ale je těžké hrát ji dobře. 

Zachráníte Irsko před samozvanými vládci i Vikingy a vezmete si titul velekrále, který vám právem náleží?

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: