Bloodborne: Desková hra

You will die!

Věřím, že fanoušci deskových her mi odpustí trochu rozvláčnější úvod, který bude malým vykročením do odlišné sféry zábavního průmyslu. V roce 2015 vydala japonská společnost FromSoftware exkluzivně pro herní konzoli PlayStation 4 hru Bloodborne. Tito borci za více než čtvrtstoletí vypustili do světa několik desítek videoher (například známé herní série Souls nebo Armored Core), které spojuje jedna zásadní věc – nekompromisní náročnost, jež hráčům nic neodpustí, ale přitom stále zachovává jistou férovost. Je zcela běžné, že při střetu s nepřítelem padnete k zemi po letmém škrábnutí (ano, dokonce je to i přímo součástí úvodního děje). Prý byly k vidění inzeráty, kdy se zoufalí majitelé hry snažili Bloodborne prodat se zdůvodněním, že nečekali takovou nehratelnost. Pravdou však je, že se najdou i jedinci, kteří dokážou hru projít bez větších problémů za doprovodu bubnování na bonga…

Navzdory vysoké náročnosti byl titul hodnocen velmi kladně, a to především díky hratelnosti a temnému audiovizuálnímu zpracování. Co však autoři nenaservírovali jako na zlatém podnose, bylo pozadí příběhu. To jsme si museli rozplést sami poskládáním ucelené mozaiky ze střípků náznaků a indicií ukrytých na různých místech ve smyšleném městě Yharnam. Určitě stojí za zmínku, že architektonicky se autoři inspirovali Rumunskem nebo Prahou. Město Yharnam bylo vybudováno na troskách zaniklé starobylé civilizace a po objevení božské Staré krve v podzemí města učenci z Byrgenwerthská akademie se stalo věhlasným svými zázračnými krevními transfúzemi, které dokázaly vyléčit všemožná onemocnění. Stará krev se stala univerzálním lékem, ale je vysoce pravděpodobné, že byla i příčinou nákazy, která mění lidi v krvežíznivé bestie. Yharnam se tak postupně stal nehostinným městem, jehož ponurými a potemnělými ulicemi se rozléhají jen kapky deště, zvony ohlašující příchod dalšího dne, zoufalé výkřiky a pláč. Jedinou naději lze spatřovat v odvážných Lovcích, snažících se přijít na kloub infekci paralyzující celé město.

Takto ponuře začíná videohra, která se před pár lety stala předlohou pro stejnojmennou karetní hru. Ta nás zavedla do podzemí města Yharnam, kde hráči čelili strašlivým bossům společně, ale zároveň se nedalo spoluhráčům přehnaně důvěřovat, protože z podzemí se mohl nakonec dostat jen jeden a ten se stal vítězem. Trochu mi ale při hraní chyběla dusivá atmosféra beznaděje, kterou dokázala videoherní předloha parádně navodit.

Snad i proto čekám netrpělivě na titul Bloodborne: Desková hra, který snad dokáže všem milovníkům tohoto univerza přinést na stůl i onu atmosféru. K připraveným kampaním mohou usednou 1 až 4 hráči s doporučeným věkem od 14 let a mohou počítat s přibližnou délkou jedné partie okolo 60 minut. Drobným náznakem potenciálního úspěchu může být povedená kickstarterová kampaň v roce 2019, kdy se povedlo autorům ze společnosti CMON vybrat okolo úctyhodných 4 milionů dolarů (s téměř 24 tisíci přispěvatelů). Společnost ADC Blackfire nyní plní sny nejednoho fanouška Bloodborne bez dostatečných znalostí anglického jazyka a oznamuje českou lokalizaci této deskové hry. Nelehká cesta překladu i výroby je tímto úspěšně završena a momentálně se již tisíce plných krabic sunou pomalu směrem k naší domovině.

Ještě než se nám dostane do rukou očekávaná krabice, pojďme se podívat, co v ní najdeme pod víkem. Hlavním lákadlem budou určitě plastové figurky Lovců a jejich nepřátel i monumentálních bossů. Věřím, že kvalita provedení bude na vysoké úrovni a stanou se brzy objektem zájmu nejednoho malířského nadšence. Na účastníky této výpravy čeká velký Panel lovu, na němž jsou přehledně položeny všechny karty dané kampaně, nepřátelé, vylepšení a ukazatel postupu. Pozitivně kvituji, že autoři mysleli i na Lovcovy sny, které mají na panelu své místo a pomocí nichž mohou hráči nakupovat různé vybavení. Pochopitelně má každý Lovec i svůj vlastní přehledný panel, na nějž si umístí kartu trikových zbraní, kartu střelných zbraní atd.

V balení hry najdeme opravdu velké množství karet. Některé jsem již zmínil, ale pro úplnost vězte, že na vás čekají karty základních vlastností, předmětů, odměn, nepřátel a jejich akcí, bossů a jejich zdraví a to nejdůležitější – 4 přehledové karty. Samostatnou kapitolou je 20 čtvercových dílků mapy, pomocí nichž budeme během průzkumu postupně odkrývat jednotlivá zákoutí Yharnamu. Každý dílek je rozdělen na 2 až 3 samostatné části – podobně jako třeba v Panství hrůzy: Druhá edice. V neposlední řadě si nezapomeneme hned na začátku po rozbalení krabice vyloupat z punchboardů sadu žetonů předmětů, vhledu, těl, přeživších, cizích postav, zdraví, otravy, zuřivosti, mlžných bran, ozvěn krve a rozbitých lamp.

Jednotlivé kampaně hry jsou propojeny příběhem, od nějž očekávám navození jedinečné herní atmosféry. Základní krabice obsahuje 4 rozdílné kampaně, přičemž každá z nich se skládá ze tří samostatně hratelných, leč přesto provázaných kapitol. Každá kapitola přináší jedinečné mise, nepřátele a nečekaná odhalení. S potěšením vítám, že autoři v průběhu kampaní nezapomněli ani na klíčové lokality z videoherní předlohy, takže se můžete těšit na Velkou katedrálu, oblast Starého Yharnamu nebo samotné centrum města. Každá kapitola zahrnuje kromě jedné mise Lovce, po jejímž dokončení hráč může rovnou pokračovat k další kapitole, také řadu vedlejších misí vhledu, ve kterých odhalujete nové informace a střípky příběhu. Podaří-li se vám tyto mise úspěšně dokončit, získané odměny vám usnadní plnění hlavních cílů.

Asi nemá cenu do nejmenších detailů popisovat přípravu a průběh hraní hry, takže jen stručně zmíním, že každá partie se skládá ze série herních kol, tvořených postupnými tahy jednotlivých hráčů a následnou aktivací nepřátel. Všichni hráči začínají s totožnými balíčky Lovce, jehož postupně během hraní vylepšují. Na počátku kola si každý Lovec ze svého balíčku vytáhne 3 karty, které mu během jeho tahu dovolí provádět řadu akcí: pohyb, interakci s okolím (sbírání předmětů apod.), proměnu jeho trikové zbraně, vstup do Lovcova snu či útok na nepřátelskou bytost. Některou z karet si také hráč smí ponechat pro chvíli, kdy jej vyzve na souboj některá zkrvavená bytost. Toto se děje ve fázi aktivace nepřátel, kdy se objevené bytosti vydají vždy k nejbližšímu Lovci v dosahu, aby jej poslaly do Lovcova snu. Na úplném konci každého kola se zvýší hodnota ukazatele lovu, což je docela nepříjemná věc, plnící roli počítadla vašeho neúspěchů – ale o tom ještě později.

Moc se mi líbí postupné odkrývání herní plochy. Ve vámi vybrané kapitole hry se dozvíte, jaké mapové díly si máte připravit a doplnit navíc o pár náhodně vybraných (v závislosti na počtu hráčů), které budou plnit roli „výplně“. Připravené mapové díly je zapotřebí promíchat a při pohybu Lovce je libovolně přikládáte k již odhaleným dílům tak, aby patřičně navazovala cesta. Tento mechanismus tak vlastně během hraní zajišťuje pokaždé odlišnou trasu průchodu městem. A bude-li tomu podobně, jako ve videoherní předloze, bude jich zapotřebí opravdu hodně.

Pouhá smrt některého člena vaší družiny ještě neznamená prohru; k tomu může dojít teprve ve chvíli, kdy se ukazatel lovu na panelu lovu dostane na konec. Přesněji řečeno v takové chvíli mají hráči k dispozici ještě jedno finální kolo na to, aby se jim podařilo uspět a zvrátit veškerý zmar v Yharnamu. Jak již bylo naznačeno, smrt (nebo jedna z dostupných akcí) hráče zavede do Lovcova snu, kde se může na chvíli vzpamatovat z chaosu odehrávajícího se ve městě. Smí si zde také vylepšit svůj balíček Lovce za žetony ozvěn krve (ty jsou odměnou za vítězství v souboji s bestiemi) za pomocí karet vylepšení. Navíc se může zbavit otravy či zuřivosti a uzdravit se. V dalším hracím kole pak hráč umístí figurku svého Lovce na jakoukoliv lokaci na mapě s lampou.

Můžete se, podobně jako já, zeptat, proč by si hráči nemohli vylepšit vybavení hned na začátku kampaně, ještě než se kamkoliv pohnou a třeba i opakovaně. Problém je v tom, že jakýkoli vstup do Lovcova snu zároveň navýší hodnotu ukazatele lovu. Navíc některé hodnoty tohoto ukazatele hráčům znepříjemní život znovuobjevením nepřátel na místech vyznačených na mapě symbolem. Může se vám tedy úplně jednoduše stát, že v lítém boji porazíte Kostelního obra a on se v dalším kole zjeví na stejném místě znovu.

Videoherní předloha Bloodborne stála především na soubojích s různými potvorami. Důraz byl kladen na naprosto precizní načasování vašich útoků i ústupů. Jakákoli chyba se výrazně projevila na vašem zdraví, pokud neznamenala rovnou ztrátu života. O totéž se svým způsobem snaží i tato desková hra, která souboje vyhodnocuje vcelku sofistikovaným způsobem s nekompromisními a rychlými vyústěními. Na vašem panelu trikových zbraní umístíte jednu z karet vlastností (ty jste si vzali na počátku kola z balíčku Lovce, pamatujete?) s různými efekty do některého z volných polí, reprezentujících útočné bonusy. Následně vyhodnotíte akci nepřítele, která je ovlivněna otočením karty akcí nepřátel. Podle toho uvidíte, zda půjde o akci základní nebo speciální, či zda nepřítel využije svou hlavní schopnost. Vtip je ovšem navíc v tom, že nejdříve musíte určit rychlost útoku Lovce i nepřítele. Pokud zvolíte rychlejší útok, můžete útočit jako první, ale to nemusí znamenat nijak výrazné zranění. Oproti tomu nejpomalejší útoky mají mnohdy devastující účinek. A aby to nebylo tak jednoduché, do toho všeho mohou ještě vstupovat úskoky, karty předmětů apod. No a to ještě ani nemluvím o soubojích s bossy, které jsou kapitolou samy o sobě.

Na základě prozatím dostupných materiálů a různých videí na mě Bloodborne: Desková hra působí, že hráči spolu sice běžně kooperují, ale jakmile dojde na lámání chleba, tedy na souboj, je v tom každý lovec sám za sebe. Třeba mě ale hra v praxi přesvědčí o něčem jiném, uvidíme. Na druhou stranu by toto asi nebylo chybou ani vadou na kráse, ale spíše jen potvrzením toho, jakým je Yharnam nehostinným místem pro návštěvu i pro ty nejotrlejší Lovce, kteří sice mohou postupovat jednou ze 4 příběhových misí společně, ale není tam prostor pro opravdové přátelství. Nejvíce jsem však zvědav, jak bude v praxi fungovat soubojový systém, který zřejmě bude alfou i omegou celé hry. Musím se přiznat, že se nesmírně těším, až si hru Bloodborne: Desková hra budu moci reálně zahrát doma. A díky společnosti ADC Blackfire plně v češtině již za pár týdnů. Do té doby se zkuste podívat třeba na 34minutový rychlý průchod videohrou z PlayStation 4 nebo si alespoň poslechněte orchestrální soundtrack, abyste nasáli atmosféru z této úžesně temné hry.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: