Bojovné fantasy safari

Legenda

Bylo, nebylo, za devatero vysokými horami, za sedmero dravými řekami, za hlubokým mořem a vyprahlou pouští, nacházela se před dávnými dobami Kitarská říše. Byla to bohatá a mocná říše, neboť se rozprostírala na úrodné půdě kolem širokých jezer v samém srdci Afriky. V této říši vládl mocný rod Čwezijů, moudrých vládců, kteří věděli, že jejich říše bude prosperovat, dokud budou lidé žít v hojnosti a míru. Kladli tedy důraz na vzdělání a znalosti svých poddaných, podporovali rozvoj architektury a rozličná řemesla, a starali se o zemědělství. V říši byly rozlehlé pastviny s obrovským množstvím dobytka a spousta políček s rozličnými plodinami. Po několik generací vydržel v Kitarské říši mír. Pak však zemřel vládce bez dědice a na vládnutí si dělalo nárok mnoho silných válečníků. Kitarská říše se tak rozpadla na spoustu malých království, která mezi sebou neustále válčila o moc a území. Lidé chudli, dobytek zdivočel a pole zarostla. Kdysi skvostné čwezijské paláce proměnil zub času na ruiny a z Kitarské říše se stala pouhá legenda. A právě tehdy jsi se narodil ty, následník trůnu království tak malinkého, že není divu, že jsi v dospělosti zatoužil po znovuobnovení a ovládnutí mocné Kitarské říše. Verbuješ válečníky, kteří dobývají nová území kolem velikých jezer, tvé skupiny šamanů prozkoumávají tajemné čwezijské rozvaliny a tví stateční šampioni na obřích zvířatech měří své síly se šampiony jiných království. Bude to však stačit? Jsi ten nejsilnější vládce? Dokážeš obnovit slávu Kitary?

Z kronik

Deskovou hru Kitara představilo v roce 2020 vydavatelství IELLO. Na svět ji přivedl návrhář Eric B. Vogel, který ke spolupráci na grafické stránce hry přizval zkušeného ilustrátora Miguela Coimbru (7 Divů světa, Cyclades, Pustina, Fuji Koro, Deep Blue, Stezky slávy, Malé velké dobrodružství a zombie, Když sním, či Zombicide). Pěkný rozhovor s tímto ilustrátorem najdete na stránkách českého vydavatelství BoardBros, které přináší českou edici hry pod názvem Savana.

Hra je pro dva až čtyři vládce ve věku alespoň desíti let. Jejich cílem je vytlačit ostatní vládce malých království a znovusjednotit legendární Kitarskou říši na břehu afrických velkých jezer. Toto zápolení jim zabere asi čtyřicet minut.

Savana pěkně využívá mechanismů kontroly území, přemisťování figurek po plánu, výběru karet a správy karet hráče.

Otevření schránky

Samotná krabice Savany přesně ztvárňuje, o co ve hře půjde. Dva šampioni se střetnou ve jménu svých království v krásné africké krajině zalité žhavým sluncem. První sedí na obrovském lvovi, druhý je usazený na rozlíceném buvolovi a v pozadí jejich souboje stojí proti sobě jejich armády a bojují na život a na smrt.

Po otevření krabice se můžeme těšit na pestrobarevný herní plán představující krajinu kolem velkých jezer tvořenou savanou a zarostlými ruinami. Dále objevíme desky království jednotlivých hráčů. Každé království má jedno posvátné zvíře, na němž se v bitvách prohání místní šampion. Na výběr je prase bradavičnaté, buvol, lev a nosorožec. Pod deskami jsou žetony války, žeton začínajícího náčelníka a plátěný pytlík. Nechybí samozřejmě ani dva balíčky karet království, jednodušší modrý a složitější červený, a hlavně nechybí spousta nádherných dřevěných figurek. Každý hráč má ve své barvě figurky válečníků, šamanů a šampionů na bájných zvířatech. Mimo to ještě žeton pohybu a bodů. Samozřejmě nechybí ani pravidla hry.

Intermezzo I:

Dřevěné komponenty vypadají opravdu nádherně. Kulaté žetony na sobě mají prořezy s motivy, a figurky vypadají pěkně tvarované a propracované. Navíc se týmu BoardBros podařilo vyjednat i určité množství speciálních figurek šampionů, kteří jedou na zvířatech odpovídajících jejich barvě království. Až se hra objeví, s nákupem proto neváhejte. V obyčejné edici pak budou všichni šampioni sedlat nosorožce.

Líbí se mi i práce Miguela Coimbry, který se při tvoření ilustrací opravdu vyřádil. Karty působí přehledně, a přesto se na ně povedl přenést zajímavý africký motiv.

Plánování postupu

Připravit partii Savany mi nepřijde příliš obtížné. Doprostřed stolu se rozloží herní plán, zde je třeba dávat pozor a zvolit stranu plánu podle počtu hráčů. Jednomu hráči se náhodně přiřadí žeton začínajícího náčelníka a každý si vybere desku království, za které chce hrát. Jak jsem již psal, jedná se o Lví, Nosorožčí, Buvolí a Prasečí království. Každý hráč si také vezme své figurky válečníků, šamanů a šampionů, a žeton pohybu a bodů. Následně všichni vyšlou tři své bojovníky na pole hracího plánu, označené jako startovací a položí bodovací žeton na počítadlo bodů, vinoucí se po okraji herního plánu.

Následně hráči vyberou jeden z balíčků karet království (pro první hry se doporučuje ten modrý), karty se rozdělí na pět hromádek podle čísla věku, každá z hromádek se samostatně zamíchá a položí podle věku na sebe na jeden balíček. Nahoře bude první věk. Hráči si vezmou k sobě kartu počátečního nultého věku a vyloží ji vedle desky svého království. Na závěr přípravy hry se všechny žetony války nasypou do plátěného pytlíku a bitva o Kitaru může začít.

Pravidla boje

Savana se hraje na několik kol. Každé z těchto kol se skládá z pěti fází. Hráč, který je na tahu, odehraje všech pět těchto fází, teprve pak je na řadě další hráč.

Abych mohl pokračovat ve vysvětlování pravidel, musím se nejprve zmínit o kartách království.

Každá karta má na sobě pět řádků se symboly. První řádek se týká počtu karet, ze kterých si hráč může vybírat nové karty ze společné nabídky. Druhý řádek je počet nově rekrutovaných bojovníků, třetí ukazuje počet pohybů, čtvrtý počet válečných pohybů a pátý řádek je obsazen pouze u některých karet z červeného balíčku a ukazuje na karty, jež není potřeba živit.

Tak a nyní zpět k tahu hráče.

Nejprve si hráč vybere jednu z šesti karet království ve společné nabídce. Hráč si spočítá symboly karet v prvním řádku svých vyložených karet. Výsledná hodnota pak určuje, z kolika karet si smí vybírat. Když má jednu kartu, vezme si kartu úplně vlevo, pokud má dvě, vybírá si ze dvou karet nejvíce vlevo, a tak dále. Vybranou kartu si pak vyloží mezi své karty království.

Další fáze je nábor nových bojovníků. Na právě vyložené kartě se hráč podívá na druhý řádek, kde je vyobrazen počet a typ válečníků, kteří se přidají do jeho armády. Hráč si příslušné bojovníky vezme ze zásoby a vyloží si je na svou desku království.

Třetí fází je pohyb. Součet symbolů ve třetím řádku na všech hráčových kartách království určuje počet jeho pohybových akcí. Každý symbol umožňuje hráči přesunout jednu libovolně velikou skupinu válečníků z jedné oblasti herního plánu na druhou. Jednu skupinu lze přesouvat i vícekrát. Na jezera samozřejmě vstupovat nelze. Pokud se hráč během fáze pohybu posune do oblasti, ve které se nachází soupeřovi válečníci, nastane čtvrtá fáze hráčova tahu – boj.

Útočící skupina musí být vždy větší než skupina napadená. Pokud tomu tak není, nelze do oblasti vstoupit. Boj je vždy vítězný. Pokud je součástí útočící skupiny i hráčův šampion, vylosuje si hráč jeden žeton války z pytlíku a položí jej před sebe. Po boji je poražené skupině umožněn ústup. Poražený přesune své bojovníky do nejbližší oblasti, kterou ovládá.

Po dokončení všech pohybů a bojů, si hráč v další fázi vybere nejhodnotnější žeton války, který získal a dá si jej na svou desku království. V každém kole může hráč získat pouze jeden žeton války, ale bitev může svést i více. Má poté větší šanci získat více bodů. Ostatní žetony získané z bitev pak hráč vrátí do zásoby. Žetony bojů má každý až do konce hry zakryté, takže postupně roste napětí mezi hráči, kdo má vlastně kolik bodů. Další dva body hráč získá za každou oblast s ruinou, kterou na konci svého tahu ovládá. A nakonec si hráč spočítá symboly vítězných bodů na svých vyložených kartách království a přičte si je na počítadle bodů.

Poslední fází je krmení. Každá z vyložených karet v hráčově království představuje nyní lidi, jež je třeba nakrmit, jinak se rozzlobí a království opustí. Hráč si spočítá oblasti savany, které kontroluje. Každá taková oblast nakrmí jednu kartu. Pokud hráč nemá dostatek oblastí savany, musí některé své karty odhodit. Ale pozor, se zahozenými kartami přijde hráč i o bojovníky, jejichž symboly odhozená karta obsahuje.

Následně je na řadě další hráč.

Hra končí, když se ve hře objeví karta pátého věku. Poté hráči ještě odehrají své tahy tak, aby všichni měli stejný počet tahů, a poté proběhne poslední kolo hry.

Na závěr hráči odhalí své žetony války a započítají si jejich hodnotu na stupnici bodů. Další dva body získá hráč za každou vyloženou kartu království.

A hráč s největším počtem bodů se stane vládcem Kitary.

Intermezzo II:

Musím se přiznat, že se mi líbí, jak je hra navržená. Jak krásně a nenásilně nabádá hráče k vzájemnému vytlačování se z pozic. Cítíte to taky? „Potřebuji nějaké ty body, musím tedy vytlačit prasáka a nosorožce z ruin, to bude bodíků navíc. No jo, ale ještě taky musím nakrmit tři karty, takže hupky, šupky na lví savany. Doprčic, tolik pohybů nemám, co teď? Méně ruin, nebo odhodit karty? Babo raď!“

Taky mě nadchl systém bodů schovaných do konce hry v žetonech války. Při hrách se nám občas stává, že si některý hráč spočítá, že vyhrát už nemůže, a začne upadat na mysli a hru malinko sabotovat. Tento systém udrží všechny hráče až do konce hry v napětí. „Na co mi vlastně ty moje body budou stačit?“

A ještě jednu věc bych rád zmínil. Předchozí hra od tohoto vydavatelství, Naše osada, je nepochybně pěkná vstupní hra pro začátečníky, s mechanismem umisťování dělníků a akcí na plánu. Zdá se mi, že Savana by mohla být další vydařenou vstupní hrou pro začátečníky, tentokrát s mechanismem kontroly území. Jsem zvědavý, zda tomu tak opravdu bude.

Zhodnocení boje

Myslím, že se na podzim máme na co těšit. BoardBros si pro nás připravili moc pěknou a promyšlenou hru s netradičním africkým fantasy prostředím – hru Savana. Určitě stojí za to ji vyzkoušet.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: