Papírové doupě: Čmarovné dobrodružství

Trochu jiná hra na hrdiny

Kdo by neznal hry na hrdiny.

To jsou v jakési vesnici či městě v krčmě válečník, čaroděj, klerik a zloděj a náhoda je svede dohromady k jednomu stolu. Ani jeden nyní nemají žádné závazky, touží po dobrodružství a hledají společníky. A zde je našli. Zkrátka láska na první pohled. Připijí si korbelem píva, vymyslí jméno své tlupy a vyrazí za dobrodružstvím. Ale kde dobrodružství nalézt? To je snadné. Náhodou je v lese za touto vesnicí či městem tajemná jeskyně a v jejím okolí se dějí zlověstné věci. A tak naši milí dobrodruzi vyrazí na cestu. Brzy se ponoří do lesa a naleznou vchod do jeskyně. A zde! No přece spousta pokladů, pastí, ohavná nestvůra a spousta jejích nestvůrných přisluhovačů. Družina samozřejmě jeskyni vyčistí a obtěžkáni poklady se slavně vrátí zpět do oné hospody zapít svůj úspěch a převyprávět svůj příběh obyčejnému prostému lidu.

Z letopisů

Jenže nyní nás čeká jiný zážitek s hrou na hrdiny. Návrhář deskových her Leandro Pires vymyslel novou roll-and-write hru Paper Dungeons: A Dungeon Scrawler Game. Grafický návrh hry dostal na starost Dan Ramos a hru vydalo vydavatelství MeepleBR. A proč o tom píšu? Českému nakladatelství TlamaGames se hra zalíbila a rozhodli se ji vydat v češtině pod názvem Papírové doupě: Čmarovné dobrodružství.

Hra je určena jedné až osmi družinám dobrodruhů, kteří mají alespoň deset let a půl hodiny času.

V papírovém doupěti každý z hráčů představuje tradiční skupinku hrdinů složenou z válečníka, čaroděje, klerika a zloděje. Družina se vnoří do tajemného podzemí plného pastí, pokladů, příšer a jejich přisluhovačů. Prochází místnosti jeskyně, vyrábí posilující lektvary, získávají zkušenosti, vyrábějí mocné předměty, pátrají po kořisti, likvidují vše, co se hýbe a touží po co největší slávě.

Předepsaná výbava hrdiny

Podívejme se tedy, na co se můžeme těšit. V krabici určitě nebude chybět velký arch herních listů a kostky. Konkrétně tři bílé a tři černé očíslované kostky s nejrůznějšími symboly. Dále zde budou karty podzemí, jejichž rubová strana vypráví příběh, proč se právě sem vypravili hrdinové na svou výpravu, a lícová strana obsahuje náčrt podzemí s třemi rozmístěnými nestvůrami a několika doplňujícími stěnami. Samozřejmě nechybí ani karty nestvůr, na které mohou hrdinové narazit. Poslední komponentou je balíček malých karet obsahující karty úkolů, karty schopností a karty cílů. Autoři nezapomněli ani na sadu tužek.

Intermezzo I:

Nejvíce mě zaujalo, že před každým dobrodružstvím si jako hráč můžu přečíst příběh, proč mám vlastně právě do tohoto podzemí lézt. Papírové doupě je hrou na hrdiny, a tak příběh považuji za naprosto nezbytný. Jsem velice zvědavý, jaké příběhy si při hraní přečtu.

Taky se mi líbí, jak autoři pracují s ikonami. Na první pohled vypadá herní list strašlivě složitě a nepřehledně. Ale nenechte se zmást. Jednou jsem si přečetl pravidla a je mi vše jasné. Ty ikonky jsou naprosto jasné. Štít a meč značí válečníka, špičatý klobouk čaroděje, kříž klerika a maska na oči zloděje. Srdíčko je život, flakónek s tekutinou je lektvar, diamant je opravdu diamant, smutný obličej představuje přisluhovače nestvůr, špičaté hrábě jsou past a botičky pohyb. Prsten značí artefakt, černobílý čtvereček zase kostky. A stejné ikonky objevíte jak na kostkách, tak i na kartách. Prostě díky skvělému nápadu se na malou plochu herního listu dostalo neuvěřitelné množství informací. Je v místnosti na plánu meč a štít s číslem tři, prsten a hrábě? No to znamená, že při vkročení do této místnosti čeká na hrdiny past a ztratí tak jeden život. Pak je zde nestvůra, se kterou si poradí válečník třetí úrovně (anebo nižší, ale ten již ztrácí drahocenné životy) a je zde poklad v podobě výroby poloviny artefaktu. Jak snadné a čitelné.

Jak vypadá příprava?

Příprava hry působí relativně snadno. Každý si vezme herní list a tužku. Pak si hráči náhodně vyberou jednu kartu podzemí, přečtou si příběh, zakreslí si na svůj list pozice příšer a doplní zdi podle zadání na kartě. Podle příšer na kartě podzemí vyhledají hráči karty příslušných příšer a položí je doprostřed stolu. Na stůl také přijde všech šest hracích kostek a tři náhodně vybrané karty úkolů. Nakonec si každý hráč vylosuje dvě karty schopností a dvě karty cílů, prohlédne si je a jednu kartu schopnosti a cíle si ponechá. Podle karty cíle si ještě každý zaznačí, který jeho hrdina používá temné učení a který to světlé. No a hra může začít.

Intermezzo II:

Hra podle mého názoru slibuje ohromnou variabilitu. Každá hra podle mého musí být jiná. Jiné příšery, jiné schopnosti, jiné cíle, jiné úkoly, jiné učení jednotlivých hrdinů. Prostě nespočet možností a kombinací. To se mi velmi líbí.

Jak postupovat v podzemí?

Papírové doupě se hraje na osm kol. Po třetím, šestém a osmém kole proběhne boj s nestvůrami. V každém kole může hráč použít tři kostky. A jak to tedy probíhá?

Kolo začne hozením všech šesti kostek na stůl. Poté si hráči vybarví po jednom zranění od kostek, na nichž padly symboly lebek. No a poté mohou hráči zbylé kostky využít pro své akce. Každý tedy, jak již bylo řečeno, použije tři libovolné kostky a jejich symboly.

Jaké akce mohou hráči využít?

Můžou třeba zvýšit úroveň jednomu svému hrdinovi. K tomu potřebují, aby na kostce stejné barvy, jako je hrdinovo učení, padl symbol daného hrdiny.

A zvýšit úroveň svých hrdinů se opravdu vyplatí. Součet úrovní hrdinů totiž představuje sílu hrdinů v boji s nestvůrami. Také při soubojích s nejrůznějšími přisluhovači nestvůr je třeba mít hrdiny na co nejvyšších úrovních, neboť s určitým typem přisluhovače smí bojovat jen určitý hrdina. Třeba duchy může porazit pouze čaroděj. Také počet životů vaší družiny je shodný se součtem úrovní hrdinů. Navíc za úroveň nejslabšího hrdiny dostanete body slávy.

Druhou akcí může být výroba poloviny předmětu. K tomu potřebuje hráč kostku libovolné barvy. U čtyř předmětů z osmi je třeba použít kostku s určitým symbolem, u zbylých čtyř lze použít úplně libovolnou kostku.

A vyrábět předměty se opravdu vyplatí. Každý předmět totiž přinese hráči určitý efekt. Buď jednorázový, nebo trvalý. Lze získat bonus k síle při boji s netvorem či přisluhovačem, okamžitě zabít dva libovolné přisluhovače na mapě, chodit skrz zdivo či vodu, vylepšit svého hrdinu, získat lektvary nebo body slávy.

Třetí akcí je míchání lektvarů. Za libovolnou kostku může hráč umíchat dva léčivé lektvary, jež pohltí každý dvě zranění.

A míchat lektvary se opravdu vyplatí. Každý hráč má právě tolik životů, jaký je součet úrovní jeho hrdinů. Pokud hráč získá více zranění, než má životů, zemře a musí zaškrtnout políčko zmrtvýchvstání, které hráči odebere devět bodů slávy. Navíc normální zranění sama o sobě ubírají hráči body slávy, není proto lepší pustit se do lektvarů? Zde totiž žádné ubrané body slávy nehrozí. Za čtvrtý, osmý a dvanáctý lektvar získáte bonus.

Poslední akcí je pohyb. Za libovolnou kostku smí hráč prozkoumat dvě místnosti v podzemí. Umožní mu zabíjet přisluhovače a netvory, spouštět pasti a získávat poklady.

A pobíhat podzemím se opravdu vyplatí. Sice hráč občas ztratí život za spuštění pasti, ale v místnostech může zneškodnit přisluhovače, za což lze získat spousta bodů slávy, a hlavně získat poklad v podobě poloviny předmětu či lektvaru. Navíc, aby hráč mohl bojovat s nestvůrou, musí před tím projít její místností. A souboj s nestvůrou se opravdu nevyplatí vynechat kvůli značné ztrátě bodů.

Intermezzo III:

Mám z pravidel takový pocit, že je potřeba dělat úplně všechno. Že mi při hře půjde hlava kolem z toho, co bych všechno rád dělal, ale nebudu moci, neboť mi nepřijde správná kostka či mě napadne něco důležitějšího. Třeba odložím pohyb, abych si vylepšil úroveň hrdiny, kterou potřebuji na poražení daného přisluhovače a díky tomu mi těsně před nosem jiný hráč vyfoukne diamant, které mimochodem může sebrat vždy jen nejrychlejší hráč. Už nyní přemýšlím, jak vlastně hru hrát. Co je důležitější, co se vyplatí dělat později, ale nyní opravdu vůbec netuším. Nezbude, než počkat až hru vyzkouším.

Kdy boj skončí?

Hra skončí po souboji se třetím netvorem, po osmém kole. K počítání vítězných bodů slouží štíty umístěné, jak jinak, na herním listu. Hráči si sečtou body slávy získané za souboje s netvory, za úroveň nejslabšího hrdiny a za dosažení šesté úrovně hrdiny, také za vyplněná pole u předmětů, za získané drahokamy, za poražené přisluhovače, za splněné úkoly na kartách cílů, schopností a úkolů. Pak si odečte body za svá zranění a případné použití zmrtvýchvstání. No a hráč, který získal nejvíce bodů slávy, se stane vítězem Papírového doupěte.

Jaké máme další možnosti? Co nějaká delší výpravička?

To ale není všechno. Papírové doupě nabízí ještě další varianty hry.

První jsou mizející drahokamy. Hra se hraje podle běžných pravidel, ale po souboji s nestvůrou vždy zmizí určité drahokamy, které má napsané nestvůra na své kartě. Tyto drahokamy již nikdo nemůže získat.

Druhou možností je zahrát si jeskyně Papírového doupěte postupně za sebou jako kampaň. Hra má čtyři příběhové linky, které lze hrát samostatně, nebo je všechny spojit do veliké kampaně s dvanácti příběhy. Na začátku každé kapitoly si přečtete příběh na kartě podzemí a normálně odehrajete hru. Body slávy si však ze všech příběhů zapisujete a hráč, který po dvanácti kapitolách má nejvíce bodů slávy, je opravdový epický hrdina.

Intermezzo IV:

Ihned, jak jsem zjistil, že příběhy všech podzemí na sebe navazují, jsem zatoužil si to celé zahrát. Moc se těším, jak bude celý příběh vypadat. Tady mi autor udělal velikou radost.

No a do třetice lze hru hrát i v sólo variantě. Zde se hraje úplně stejně, jen hráč nezíská některé bonusové body při boji s netvory a body za úkoly získá podle čísla kola, ve kterém úkol dokončil.

Těšení

Myslím, že se k nám v březnu dostane opravdu velmi vydařená roll-and-write hra, která jistě bude stát za vyzkoušení. To, jak hráči hrají každý na svém herním listu, ale vlastně ve stejném podzemí, kde si mohou vzájemně vyfouknout diamanty, mi přijde velmi zábavné. A hrát hru na hrdiny půl hodinky? To jsem považoval do chvíle, než jsem si přečetl pravidla Papírového doupěte za zhola nemožné. Myslím, že se opravdu máme na přelomu února a března na co těšit.

Hru je možné předobjednat zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: