Medvídci hop
Medvíďata se zatoulala a tání ledu komplikuje jejich návrat domů.
Blackfire přináší rodinnou logickou hru, v níž děti úspěšnou spoluprací pomáhají medvídkům překonat praskající ledové moře. Hra autorského tandemu Marie Fort a Wilfried Fort (dřívější díla: Moje zlato!, Dragomino, Pohádkáři) přináší rychlou, přibližně čtvrthodinku trvající hru pro až čtyři hráče, kterou je díky kooperativnímu charakteru možné hrát i sólo.
Medvídci, ledy a tuleni
Krabička hry, jež s magnetickým uzavíráním obepíná vnitřní ukládací box, tvoří zároveň i herní plochu. Jsou zde startovní a cílová pole pro čtyři medvíďata (modré, růžové, žluté, zelené) a mezi tím prostor pět-krát-pět políček, v němž bude cesta medvíďat probíhat. Díky žetonům, kterými se vytvoří plocha, nabízí hra variabilitu – lze si zahrát jedno z předem navržených rozložení, nebo si třeba i zkusit vlastní, jež přinese nové výzvy.
Medvíďata zastupují čtyři dřevěné kruhové žetony ve výrazných barvách. Jejich pohyb se bude řídit tím, co padne na dvojici šestibokých kostek, a rozhodnutími hráčů/záchranářů. Jedna kostka určuje, který medvídek se posune – dle indikované barvy či případné dvojbarvy, čímž dává prostor k výběru a strategii. Druhá kostka přináší buď vítr – tedy možnost pohybu ledových ker – nebo praskání ledů – tedy odebírání žetonů ker. K tomu více později.
Posledním komponentem jsou žetony ledových ker. Těch je pětadvacet. Na rubové straně jsou na krách buď tuleni nebo skály. Oba elementy přináší do hry variabilitu a nastavují obtížnost rébusové výzvy. Skály budou na ploše tvořit pevnou překážku, přes niž se medvídci nedostanou a s níž nelze hnout. Tuleni leží na některých krách, medvídci přes ně neprojdou, ale samotné kry s nimi mohou být přesunuty větrem, stejně jako prázdné kry.
Záchrana v přímém přenosu
Hráči se snaží přemístit medvídky přes praskající ledové moře, vyhýbají se skalám a tuleňům a snaží se to stihnout dříve, než všechny ledové kry popraskají. Jedná se o závod s časem, kdy je nutné vytvořit průchod, který je zpočátku zablokovaný tuleni, tedy za využití větru přesunout kry s tuleni z hlavní trasy. To je však možné až poté, co popraskají první kry a odhalí prostor k pohybu těch dalších.
Při správné strategii lze využít větru i k pohybu medvídků, protože vítr pohne obsazenou krou a tím přiblíží záchranu o krůček blíže. Teprve jsou-li všechna čtyři mláďata v cílovém domečku, mohou hráči oslavit úspěšnou záchrannou misi. Pokud ovšem popraskají všechny volné kry a padne na kostkách další prasklina, tak hráči prohrávají svůj boj, protože medvídci padají do ledové vody.
Verdikt
Medvídci hop! je průnik mezi deskovou hrou a logickou hádankou či rébusem. Hra cílí primárně na děti a rodiny s dětmi, hratelná je od pěti let, teoreticky (s pomocí) i dříve. Jedná se o kooperativní hru, což je pro malé děti výhoda, učí je spolupráci a strategii, navíc pomáhají roztomilým medvídkům s návratem domů.
Hru jsme si s pětiletou dcerou náležitě užili, sama rychle pochopila strategii a byla schopna plnohodnotných rozhodnutí. Hra, jako každá kooperativní, může trpět syndromem alfa-hráče, ale zde je úloha rodiče jasná – má být průvodcem a ne strůjcem vítězství. Odměnou mu budiž společně strávený čas a dítkem nabyté zkušenosti, jež se budou hodit i pro další deskoherní partie složitějších titulů.
Medvídci hop! získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Blackfire.
Hru můžete zakoupit přímo zde.