Kaskádie

Rodinný výlet do severoamerické divočiny s přidanou hodnotou

Kaskádie je kompaktní stolní hra tvůrce Randyho Flynna, za níž však stojí hned celý tým vývojářů, kteří vyrazili do divočiny pacifického severozápadu s cílem si užít tamní pobyt a načerpat inspiraci k vytvoření hry. Tu záměrně nazývám stolní a ne deskovou, protože nemá žádnou herní plochu či desku. O grafickou podobu hry se postarala Beth Sobelová, jejíž práci můžeme znát již z her Na křídlech, Arboretum, Viticulture, Pelíšek (Calico), ale třeba i karetní hry (LCG) Pána prstenů.

Složení ekosystému Kaskádie

Po rozbalení krabice najde dychtivý hráč pravidla a pětici vymačkávacích archů s kartonovými dílky krajiny dnes již klasického šestibokého tvaru a žetonů borových šišek. Výčet komponent se nakonec zastaví na 85 dílcích krajiny, 25 žetonech šišek a k tomu rovná stovka dřevěných žetonů zvířat. Pro každého z hráčů je připraven startovní trojdílek krajin, který položí před sebe a stane se tak základem jeho budoucí krajiny. Tento obsahuje všechny typy krajiny a všechny ikony zvířat, přičemž jeden dílek je vždy jednodruhový (viz dále). Pro opravdu náhodné losování žetonů zvířat v balení nechybí látkový sáček s decentním potiskem a na šňůrku, v němž lze tyto žetony i uchovávat. Pro samotné závěrečné bodování je připraveno 21 různých karet a zapisovací arch pro finální součty.

Vše je graficky propracované, přesto jednoduché. Žetony zvířat jsou v pěti barvách s polepkami daných zvířat z jedné strany. Zastoupeni jsou prominentní druhy přírody Kaskádie: losos čavyča, medvěd grizzly, káně rudoocasé, liška obecná a wapiti západní. Stejné vyobrazení zvířat se objevuje i na dílcích krajiny, kde na každém jsou jeden, dva či tři různé zvířecí druhy. To signifikuje, které žetony zvířat je možné na dané dílky pokládat.

Krom toho je na dílcích krajiny vyobrazen jeden či dva druhy krajiny z pěti možných – lesy, hory, řeky, prérie a mokřady. Zde se hráčům do hlavy vkrádá podobnost s Osadníky z Katanu a dalšími hrami, které používají podobné zobrazení na stejných herních komponentech. Tím však podobnost s Osadníky z Katanu víceméně končí, hra se blíží spíše dalšímu klasickému dílku euroherní kategorie, Carcassonne.

Ačkoli hra nemá žádný speciální insert, klasická kartonová přihrádka je na míru dílkům krajiny, které drží v jednom sloupečku v jedné přihrádce a vyplní ji kompletně, zatímco ostatní komponenty – sáček se zvířaty, šišky, startovní dílky, bodovací karty a bodovací zápisník zaplní druhou přihrádku.

Vzhůru do divočiny

Jak již bylo řečeno, každý hráč obdrží svůj startovní dílek, jež položí na stůl před sebe. Kolem něj bude postupně budovat svou verzi krajiny Kaskádie spolu s jejím zaplňováním zvířecími druhy. Každého čeká celkem 20 tahů. Vždy bude vybírat z nabídky na stole – čtyř dvojic žetonů, kde v každé dvojici je žeton zvířete a dílek krajiny. Jeden z párů si vybere a obojí (v libovolném pořadí) umístí do své oblasti. Žeton zvířete může položit jak na nový dílek krajiny, tak na kterýkoli dřívější včetně těch startovních, tak aby se nikdy nepotkalo více žetonů na jednom hexu, ale aby byla zachována konzistentnost s ikonami natištěnými na nich.

Pokud by se některý druh zvířat v nabídce přemnožil, čili by se snížila variabilita výběru, může hráč takové žetony vyměnit (je-li jich 3 či více). Další variantou, jak obejít danou nabídku, je použití žetonu šišky, díky níž si hráč může (a) vzít jakoukoli kombinaci zvířete a krajiny z nabídky, nebo (b) vyměnit jakékoli množství žetonů zvířat z nabídky. A jak šišky hráči získávají? Kdykoli položí zvíře na dílek krajiny, který obsahuje pouze jednu ikonu na svém povrchu, spolu se znakem šišky.

Na konci hry hráči obdrží body za největší plochy každého druhu krajiny, jaké se jim podařilo seskupit. Nutno říct, že není nutné dodržovat kontinuitu krajiny na sousedních dílcích, ale právě navázáním nového dílku na předchozí typ krajiny se vytváří souvislé plochy. Další body poté obdrží ten z hráčů, jehož největší plocha daného druhu je největší (na počet hexů) ze všech soupeřů. Další body získají hráči za zbývající žetony šišek v jejich držení.

Nemalou porci bodů však přinesou i umístěná zvířata. Zde je však situace o něco složitější dle vybraného módu hry. Ke slovu dostávají bodovací karty. Pro každý druh zvířete jsou čtyři (označené A-D), z nichž se vždy vybere jedna za každý druh a umístí na stůl před začátkem hry. Podle kritérií uvedených na kartě tedy hráči získají body za formace zvířat na své ploše. Tyto kritéria se liší karta od karty a druh od druhu – jednou jde o velikost hejn či stád, podruhé o páry a rodiny, či o osamělé jedince nebo sousedy.

Je to právě velká nabídka žetonů zvířat i dílků krajiny, jež nabízí variabilitu hry. Střídáním bodovacích karet po sériích (A-D) či jejich mísením lze dosáhnout opět vysoké znovuhratelnosti, neboť ke každé partii budou hráči přistupovat jiným stylem za dosažením co nejvyššího bodového zisku.

Přidaná hodnota hry

Přidanou hodnotou uvedenou již v podtitulku této recenze jsou možnosti obzvláštění hry, jež autoři připravili. Toto je směr, jímž se stále častěji vydávají moderní eurohry, aby si zajistily konkurenceschopnost s jinými tituly na trhu a atraktivnost pro hráče. Kaskádii si tedy můžeme vyzkoušet v sólové variantě, kde veškerá příprava hry je stejná jako pro dva hráče, za fiktivního hráče budou pouze ubývat dvojice komponent z nabídky na stole a v závěrečném bodování se můžete poměřit s připravenou ohodnocovací tabulkou.

Druhou možností je zahrát si tzv. rodinný režim. Ten je vhodný, jak již název napovídá, právě pro hraní v rámci rodiny, zvláště s menšími dětmi. Hra opět probíhá stejně, jen jsou bodovací karty nahrazeny pouze jedinou, která dává body za stejně velké skupiny stejných exemplářů. Tato karta je oboustranná, kde jedna strana je jednodušší, druhá o stupínek složitější, ale díky jednotným kritériím je právě pro dětskou hru ideální. Jednoduchý způsob, jak dopřát herní zážitek i našim ratolestem, neboť už celková vizáž Kaskádie je pro ně lákadlem.

A to stále není všechno. Spíše doplňkovou možností je zaznamenávání si svých úspěchů a svého postupu na graf v rámci vědeckých výzkumných úkolů, který jednotlivé hry spojí v sérii zavánějící kampaní, ačkoli jednotlivé partie zůstávají neměnné. Oproti tomu výzvy a scénáře, jejichž seznam je sepsán v pravidlech hry, jsou velkou změnou herních partií. Přinášejí cíle – povětšinou nějaká bodová úroveň, jež musí být splněny spolu s určitou podmínkou, jež mění některou část pravidel hry. Tím přinášejí náročnější partie, jež budou pro zkušenější hráče opravdovými výzvami. Posledním modulem jsou úkoly se zpřísněnými pravidly, jejich splnění je možné si značit v další tabulce výsledků, jež je součástí pravidel, stejně jako kombinovat s výzvami a scénáři.

Slovo závěrem

Kaskádie je ryzí eurohra s krásnými ilustracemi, jednoduchými pravidly a přímočarým herním zážitkem bez zbytečného zdržování nebo čekání na dlouhé tahy soupeřů. Vysokou znovuhratelnost zajišťuje dostatek herního materiálu, stejně jako výběr možností bodování. Následné výzvy jsou poté určeny již zkušeným absolventům mnoha partií, již se během jejich plnění mohou nemálo zapotit.

Jak již sám žánr napovídá, interakce mezi hráči je minimální, každý si staví vlastní mapu a jediná rivalita je v budování svých bodových příjmů a ve výběru ze společné nabídky herního materiálu. Hra je však zábavná a svůj náboj neztrácí ani opakovaným hraním. Bonusem hry jsou i doplňující informace o krajině Kaskádie, živočišných druzích a další fakta, jež jsou obsažena v pravidlech hry. Tímto hra navazuje na dřívější tématicky podobné deskovky, jakými jsou třeba Na křídlech nebo Mariposas.

Kaskádie získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

2 Replies to “Kaskádie”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: