Mariposas

Prožijte rok s monarchem stěhovavým a putujte tisíce kilometrů

Mariposas je hra od Elizabeth Hargrave, jejíž předchozí počin Na křídlech vystupuje z řady deskových her díky svému zaměření – hrajete si v ní na ornitology a chováte ptáky. Navíc se dozvíte mnoho zajímavých faktů. Podobně i Mariposas Vás mnohému naučí. Tentokrát se budeme věnovat motýlům, konkrétně Monarchům stěhovavým. Jejich život je nebezpečný a úchvatný, tato hra je takovým nakouknutím do jejich existence a vytrvalosti.

À propos: Mariposas znamená španělsky motýli. Monarcha stěhovavý je ikonický motýl, jehož každoroční cesta za zimováním v Mexiku a poté zase do svých líhnišť v Kanadě a Spojených státech, čítající tisíce kilometrů, je plná nástrah a nebezpečí. Vyskytuje se často v obrovských hejnech.

Vajíčko: vylíhnutí hry Mariposas

Grafika oranžových Monarchů stěhovavých na černém pozadí je dominantním vzorem nejen na krabici, ale i v pravidlech a u dalších herních komponent. V pravidlech se hráči dozví o životě monarchů, o jejich strastiplných cestách napříč severoamerickým kontinentem, kdy v každém roce uletí tisíce kilometrů nejdříve severním směrem a před zimou zpět na jih do Mexika. Nebo třeba, že generace motýlů, která na cestu vyrazí, nedorazí do cíle, během celé sezóny prožije svůj život hned několik generací s životností několika týdnů; naproti tomu přezimující jedinci žijí více než půl roku.

Krom vzdělávací faktoru hry však stojí též ten herní, který se snaží jejich příběh kopírovat. Herní plocha zobrazuje Severní Ameriku s políčky v podobě pěti druhů květin, jejichž nektar motýli sbírají. Krom nich se objevují ještě odpočívadla v podobě velkých měst, na něž se připraví žetony odpočívadel. Odpočívadla poskytují hráčům příjmy jiné než nektar květin, jenž je též vyjádřen kartonovými žetony.

Na herní ploše je dále místo na počítadlo bodů a karty úkolů jednotlivých období – jaro, léto a podzim. Ze zásoby karet úkolů (5 pro jaro, 5 pro podzim a 10 pro léto) se vybere vždy jedna od každé, jež obsahují dva či tři úkoly, jejichž splněním hráči získávají body během hry.

Krom hlavní desky hra pracuje i s vedlejší deskou odpočívadla, na níž je místo na karty životního cyklu – 5 kusů v každé ze tří barev (zelená, růžová, modrá) a každé etapy (vajíčko, housenka, kukla a dospělec), jež budou hráči sbírat. Pokud posbírají všechny čtyři etapy jedné barvy, mohou získat extra výhodu, jejíž žeton je náhodně přiřazen každému řádku (celkem jich je 6).

Pro každého z hráčů jsou připraveny komponenty v jeho barvě – krom bodovacího žetonu pro stupnici bodů je to sada 10 dřevěných motýlů. Každý dostane jednoho motýla první generace, dva druhé, tři třetí a čtyři čtvrté. Motýli čtvrté generace mají i „rubovou“ stranu s dvojicí motýlů namísto jednoho jedince.

Posledním, a hlavním, komponentem jsou karty pohybu. Ty budou hráči po jedné hrát a na jejich základě pohybovat žetony motýlů po ploše. Každý hráč bude mít vždy v ruce dvě karty, z nichž jednu zahraje ve svém tahu. Krom 36 základních karet pohybu je k dispozici ještě trojice bonusových pohybových karet.

Housenka: krok za krokem pravidly

Hraje se v tazích, kdy každý zahraje kartu pohybu a vyhodnotí ji. Po přesunu na nové pole hráč získá suroviny – bonusy z počítadel a/nebo žeton květiny určitého druhu. Pokud navíc motýl přistane na políčku, jež hraničí s klejichou, jedinou květinou tvořící potravu monarchů, může se vylíhnout nová generace.

Pro vylíhnutí je nutné zaplatit určitým počtem žetonů květin. Konkrétní množství je odvislé od generace nového motýla a druhu květin a je uvedené na hlavní herní ploše. Ke stávajícímu motýlu na daném poli se přidá jeden z vyšší generace. Následně se mohou pohybovat nezávisle na sobě.

Po čtyřech tazích každého z hráčů končí první období, jaro. Vyhodnotí se karta úkolů pro všechny hráče, následně se odstraní všichni motýli první generace z plochy a, pokud ještě některý z hráčů má nenasazeného motýla druhé generace, může jej zdarma nasadit namísto odcházejícího kusu první generace. V létě má každý hráč tahů pět, na podzim poté šest. Ostatní úkony se provádějí podobně, jen se odstraňují a nasazují vždy o generaci vyšší motýli.

Kukla: než se monarch motýlem stane

Mechanismy pohybu, sběru rostlin i líhnutí celkem nápaditě kopírují způsob, jakým stejné aktivity probíhají v realitě. Zároveň nejsou nijak násilně naroubovány do hry. Hra příjemně plyne, tahy probíhají poměrně rychle a při jejich počtu má hráč spíše pocit, že partie je příliš rychlá a nedá se toho v ní moc stihnout.

Mariposas je však založená na tom, že nemáte stihnout dorazit všemi motýly až na sever a vylíhnout maximální počet motýlů. Naopak pěkně reflektuje snažení monarchů, kteří se na jaře snaží dostat co nejdále na sever a posbírat co možná nejvíce nektaru, postupně se množit, aby další generace mohly pokračovat v usilovné snaze o zachování druhu a prosperitu; v létě v tomto snažení pokračovat a dosáhnout maximálního „zisku“, ale stále mít na paměti, že podzim je krátký a cesta zpět na jih, do Mexika, je dlouhá. Podzim je potom bojem o přežití a závodem s časem. Pouze ti, kdo se dostanou do cíle, budou moci dále předávat štafetu dalším generacím. Ti ostatní pomrznou a zmizí v propadlišti motýlích dějin.

Snad jen systém odpočívadel je do hry přidán primárně k tomu, aby hráči mohli získávat body a výhody, jež jim pomohou v herní partii. To je však v pořádku, stále se jedná o deskovou hru, jež je založená na snažení a životních peripetiích monarchů stěhovavých, ale musí být hratelná a zábavná, nejen poučná.

Dospělec: slovo závěrem

Mariposas je krásně vypracovaná hra s ušlechtilou myšlenkou navrch. To, že se dozvíme o životě tohoto vzácného tvora je přidanou hodnotou hry. Tím autorka pokračuje v nastaveném trendu hrou Na křídlech. Zároveň se tím odlišuje od zbytku deskoherního trhu, protože takovýchto zoologických her (ještě navíc skloubených s hratelností a zábavností) je opravdu pomálu. A můžeme jen doufat, že tím nejsou autorčiny zásoby témat vyčerpány.

Pomineme-li faktickou stránku, jedná se o v zásadě docela jednoduchou hru na vysvětlení a naučení se, je určena celé rodině a na poměrně malém prostoru patnácti tahů nabízí dost velké možnosti strategizování plné propočítávání a těžkých rozhodnutí. Mariposas je zábavná hra s celkem velkou znovuhratelností, která Vám navíc nedá nic zadarmo. V první(ch) partii/ích se možná spálíte, než zjistíte, do jaké míry riskovat cestu na sever a kdy se rozhodnout k návratu, ale právě to je na hře zajímavé. Bude vyžadovat plné soustředění všech zúčastněných a za odměnu nabídne neotřelý herní zážitek s nedlouhou herní dobou.

Mariposas získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Albi.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Mohlo by Vás zajímat také: