Divoká Serengeti

Kdo uloví nejhodnotnější záběr?

Úvod

„Vítejte v Serengeti. V jedné z nejcennějších přírodních památek, kde se pasou, loví a množí miliony divokých zvířat. PLANETA REX, největší a nejznámější nezisková vědecká organizace na světě, vyhlašuje soutěž pro podporu ochrany životního prostředí. Zveme Vás a další talentované režiséry, abyste natočili ten nejbáječnější přírodovědný dokument všech dob – Divoká Serengeti. Všem dáme férovou šanci. Objevte vzácná zvířata, zachyťte nevídané záběry, chytře využijte své prostředky a natočte nejvelkolepější a nejkrásnější dokument. Ale pamatujte, pouze jeden film bude vybrán, aby se promítal na stříbrných plátnech po celém světě!“

Jihokorejské vydavatelství Bad Comet letos vydalo puzzle hru o dokumentování zvěře v severní Tanzánii. Nemohlo u toho chybět brněnské vydavatelství REXhry, které se rozhodlo hru zprostředkovat i pro české nadšence a dokumentaristy. Pod hrou je podepsán designér a ředitel Bad Comet Gunho Kim, pod vzhledem Hani Chang a Sophia Kang

Principem hry je dostat zvířata na čtvercové mřížce na taková pole, že jejich rozmístění bude korespondovat s kartami zadání fantastických záběrů. Hra mechanicky kloubí worker-placement, pattern-building a set-collection, jinými slovy umisťujete pracovníka pro vykonání příslušné akce, stavíte zadaný vzor pomocí příslušných komponentů a sbíráte skupiny podporujících se karet.

Pozvánka do severní Tanzanie

V krabici se pod pravidly a herním plánem skrývá několik desek kartonu s destičkami ocenění, žetony filmových efektů, žetony krmení, mincemi, žetony uzamčení, lištami video galerií a skórovacími žetony. Z kartonu je však třeba vyjmout jednotlivá skaliska a sestavit Skálu věků a také strom označující prvního hráče pro aktuální kolo. Pod tím vším je již papírový insert, balíčky karet velké migrace, záběrů a specialistů. A v té největší přihrádce leží naditý pytlík s třiceti sedmi zvířaty africké divočiny. Nádherně vyřezávaná a malovaná. Jak se zvířata pohybují a jak je správně natočit?

Jak se stát úspěšným filmařem – akce!

Na stůl rozložíte herní plán africké savany sestávající se ze čtyř druhů terénu. Po něm se pohybují zvířata. Na desku akcí do výběhů vyskládáte zvířata a během hry na ni umisťujete svou kameru. Dále pod herní plán vyložíte šest karet nabídky. Dostanete také nějaké ty karty záběrů do začátku. Na natočení záběrů pro svůj film máte šest kol, které odpočítává zoborožec pohybující se po Skále věků. V každém kole se hráči střídají na tahu, dokud všichni nepasují. Ve svém tahu provedou jednu hlavní akci, za kterou zaplatí jednu či dvě mince. Hráč obvykle odehraje pět až sedm tahů za kolo. Pak tu jsou volné akce doprovázející ty hlavní. Ty jsou zdarma a počtem zahrání nelimitované. Každý hráč vlastní dvě dřevěné kamery. Jedna slouží jako ukazatel bodů na bodové stupnici po obvodu plánu, zatímco ta druhá je jeho pracovník, který volí jednu z osmi hlavních akcí. Jaké to jsou?

První čtyři akce mají stejný efekt, ale vztahují se vždy na jinou skupinu zvířat. Postavíte kameru před jeden ze čtyř výběhů, z něj zvolíte jedno zvíře a to umístíte kamkoliv na mapě. Volíte tedy mezi výběhem predátorů, velkých savců, mrchožroutů a migrujících savců.

Hráč s těmito dvěma záběry pro ocenění vykáže pět lvů – za dva lvy a tři za tlapy.

Pátá a šestá akce jsou zásadní pro pohyb zvířat po mapě. Pátá prohodí dvě zvířata na mapě mezi sebou, zaujmou tedy polohu svého protějšku. Šestá umožňuje pohnout zvířetem o jedno až tři pole. Veškerý pohyb zvířat ve hře je ortogonální, není možný pohyb po diagonále.

Sedmá a osmá akce umožňují si dobrat z veřejné nabídky kartu či karty. Při zvolení sedmé akce si je zkrátka doberete ze současné nabídky, při zvolení osmé akce celou nabídku zahodíte, připravíte šest nových karet a z nich pak vybíráte.

Volnými akcemi je natočení požadovaného záběru, odevzdání žetonu potravy s cílem pohnout zvířetem o jedno pole či žetonu filmových efektů, abyste mohli ignorovat jeden terén požadovaný kartou záběru.

Video galerie hráče na konci hry.

Natočení záběru a symboly

Jakmile se během vašeho tahu nachází zvířata na mapě v požadované pozici, můžete natočit daný záběr či záběry, tedy splnit kartu či karty zadání a tuto kartu přesunout ze svého limitovaného natáčecího plánu (max osm karet) do své neomezené video galerie. Za záběry obvykle získáte okamžitou drobnou odměnu v podobě žetonů či bodů a také vám mnoho karet poskytuje trvalé výhody skrze své symboly.

Těch je také osm druhů. Může se jednat o symbol žetonu potravy či efektu, které tak získáte na začátku každého dalšího kola. Symbol srdce, tedy přízně na sociálních sítích – za ten jako jediný dle množství získáte body na konci hry. Všechny ostatní body jsou ve hře získávány v jejím průběhu a tak se i dobře drží přehled, jak si kdo vede. Dalšími symboly jsou tlapy a diamanty. Tlapy zvyšují počet vašich zvířat během udílení ocenění a diamanty označují složité záběry, kdy vám každý takový natočený záběr zvýší počet obdržených bodů za dotočení dalšího takového složitého záběru. Pak tu je trojice symbolů list, květ, plod a karty s nimi vám při dotočení nedávají body. Zvyšují ale vaši šanci na body při dotočení karty, která vám jako odměnu oboduje právě jeden z těchto tří symbolů.

Tento panoramatický záběr vám přinese 8 + 3 = 11 bodů při natočení.

Typy záběrů

Záběry jsou tří typů. Celkové, panoramatické a detailní. Záběrem je podmíněno, které zvíře se kde musí nalézat, ať již v poloze vůči ostatním zvířatům, tak na jaké typu terénu, kterými jsou pastviny, lesy, voda a skaliska.

Celkový záběr požaduje pouze druh zvířete kdekoliv na mapě na příslušném terénu.

Panoramatický záběr požaduje zobrazená zvířata v jedné lince v daném pořadí, ovšem jiná zvířata mezi nimi nevadí.

Detailní záběr znamená, že hlavní vyobrazené zvíře nahoře uprostřed musí mít po svém obvodu kdekoliv ostatní zobrazená zvířata. Centrální zvíře tak panuje pomyslné mřížce 3×3 a ostatní zvířata se musí nacházet na jeho osmi obvodových polích.

Natočení záběru nosorožce s třemi šakaly hráči přinese (4 x 2) + 11 = 19 bodů.

Další kolo

Když kolo skončí, obnoví se nabídka karet záběrů na stole. Hráči dle kola obdrží šest či sedm mincí a je posunut žeton začínajícího hráče. Na začátku čtvrtého a šestého kola se vyhodnotí destičky ocenění a ve čtvrtém, pátém a šestém kole proběhne velká migrace zvířat. Destičky ocenění dávají body těm dvěma hráčům, kteří mají ze všech nejvíce natočených záběrů s daným zvířetem. Zvířata na natočených záběrech se sčítají se symboly tlap v rozích záběrů. Takže tři gazely plus dvě tlapy je ve výsledku pět gazel. Karta velké migrace jednoduše označí na mapě ta zvířata, která jsou ze savany odstraněna a vrácena do výběhů.

karty velké migrace

Kooperativní a sólová hra

Hra je v základu kompetitivní, takže vyhlášeným filmařem se může stát jen jeden. Tuto variantu lze navíc zpestřit kartami specialistů – každý hráč si na začátku hry vylosuje tři specialisty, z nich jednoho zvolí a ten mu dává nějakou výhodu během natáčení.

Je tu ovšem také mód kooperační a mód sólový. Pro ně se pravidla nijak neliší, pouze hranice bodů, kterou je třeba pokořit. V Divoké Serengeti je k dispozici šest scénářů/tabulek, které pro zpestření upravují vítěznou podmínku a dle množství hráčů stanovují právě hranici bodů, které nutno nahrát.  

Příklad specialistů. V základní hře jich je celkem čtrnáct.

Zhodnocení komponentů

Komponenty si chválím, je radost s nimi hrát. Ať již jde o zpevněné karty jako v Divukraji, dobře vyřezaný karton, funkční a přehlednou mapu či desku akcí. Pravidla jsou dobře členěná, přehledná, kompletní. Naučíte se je raz dva.

Samozřejmě, že největší radost přináší dřevěná zvířata. Velká, krásná, do ruky padnoucí, na stole stojící… do prvního drknutí. Jedná se o lehké měkké dřevo. Zvířata sama jsou koncipována dobře a sama o sobě jsou stabilní, ovšem také snadno spadnou na bok, zavadíte-li o ně či o stůl. Také si dávejte pozor na to, jak je budete uchopovat, neboť můžete svými nehty způsobit vrypy do měkkého dřeva.

Skála věků na stole dobře vypadá a řekněme, že je více funkční než Prastrom v Divukraji. Samozřejmě, že její účel šel nahradit informativní destičkou o velikosti karty, ale ona skála sama hezky podtrhuje atmosféru hry. Ano, mechanicky je zbytečná, a pokud ji pokaždé nechcete do krabice rozkládat, stačí vám její dva horizontální díly položit na sebe do prostoru nad mapou. Ostatně i bez ní hra zabere hodně místa na stole. Nicméně pokud se chystáte na vícero partií, tak na stole nesmí chybět; jí vévodící zoborožec tak nabude na své důležitosti.

Povedl se i vtipný překlad destiček ocenění evokující ty nejslavnější filmy. Původní anglické názvy ocenění totiž za moc nestály. Naopak katastrofálně dopadly doprovodné texty na kartách záběrů. Karty skrývají mnoho úžasných informací a ty v zásadě odpovídají zobrazené kombinaci zvířat a terénů v požadavcích záběru. Ovšem jsou tak drobně napsány, že nejsou téměř k přečtení. Pokud hrajete za slunečního svitu, tak to ještě jde, ale hrát pod žárovkou, ani nevíte, že tam jsou. Ostatně někteří moji spoluhráči si textu na kartách ani nevšimli, přestože do nich koukali tři hodiny.

destičky ocenění

Papírový insert je funkční, vše so do něj vejde (i rozšíření). Jen zvířata a žetony nutno skladovat ve správných přihrádkách, jinak se snadno ztratí v útrobách insertu.

Zhodnocení hry

Jaká je Divoká Serengeti? Je to hlavu vařící a s každým další hráčem více nervy drásající požitek. Tedy, není to hra pro děti, pro pomalé či netrpělivé hráče. Divoká Serengeti jest dvojdílné puzzle, kdy první část tvoří pohyb a aktivace zvířat na mapě a druhým vystavění, zkombinování a ve vhodné chvíli natočení záběrů. Mapa se mění téměř s krokem každého hráče. Každý pohyb zvířetem může ovlivnit vaši strategii a změnu upřednostňovaných záběrů v natáčecím plánu. V partě rychle přemýšlejících lidí to může být s elegancí odehraný požitek, avšak přítomnost paralýze podléhajících jedinců může partii protáhnout i na tři hodiny.

Hra je silně tematická. Opravdu se cítíte být filmaři a točení jednotlivých záběrů vás baví. I když to hrajete tři hodiny, pořád chcete točit další. Ono také získávat body není tak snadné a v rámci svých natočených záběrů si musíte vybudovat nějaký ten odrazový můstek pro lepší bodování během dalšího natáčení. Mechanicky je vše k tématu uchopeno fajnově, možná lehce nesedí míra náročnosti. Ale hráči si alespoň uvědomí, že na několik vteřin záběrů z dokumentů BBC padne mnoho pokusů a číše trpělivosti.

Zhodnocení sólové i kooperativní varianty se odvíjí od toho, zda vás baví hrát na bodové cíle proti hře. Já tento typ her nevyhledávám, ale nutno říci, že po jedné hromadné protahované partii jsem byl rád, že k tomu mohu zasednout sám a nikdo mi to neruší a nezdržuje.

Divoká Serengeti je zpočátku abstraktní hra, která vás postupem času vtahuje do role ošlehaného filmaře, pro kterého jeden dobrý záběr je nad všechno zlato světa. Herně má co nabídnout, ale není pro každého. Záleží na herní skupině lidí, zda hrají potichu, či sdílí radost při natočení záběru, co že se jim vlastně povedlo splnit. A říkal jsem už, jak fantastické figurky zvířat tu najdete?

Recenzi rozšíření přidávajícího další zvířata a karty specialistů si můžete přečíst zde. Také byste neměli minout dvoudílný rozhovor s autorem Serengeti Gunho Kimem1. část a 2. část.

Divoká Serengeti získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Rexhry.jpg.

Hru můžete zakoupit přímo zde a rozšíření zde.

Tags:

2 Replies to “Divoká Serengeti”

  1. Moc pěkná, přehledně členěná recenze, která má hlavu a patu. Díky. Jen kvůli ní asi zase budu muset otevřít peněženku…:-)
    Martin

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: