Rozhovor: Gunho Kim o vydavatelství Bad Comet

Dnes přijal pozvání Gunho Kim, zakladatel a ředitel jihokorejského vydavatelství Bad Comet, který jako autor stojí za hrou Shaolia a Wild: Serengeti, kterou v češtině přineslo vydavatelství REXhry.

– – – – –

Dobrý den Gunho, jsem rád, že jste přijal pozvání k rozhovoru o vydavatelství Bad Comet a vaší chystané novince Wild: Serengeti.

Kdo je Gunho Kim? Prozradím čtenářům, že jste navrhl dvě velké hry a založil vlastní herní vydavatelství Bad Comet. Co nám prozradíte vy o své osobní a profesní cestě?
Narodil jsem se a vyrostl v Koreji. Na vysoké škole jsem vystudoval obchodní administrativu a po ukončení studia jsem krátce pracoval pro poradenskou firmu v oblasti managementu. Vždycky mě mnohem víc fascinovalo budování vlastní firmy než práce v rámci větší společnosti, proto jsem po odchodu z firmy založil společnost zabývající se designem, výrobou papírnictví a výrobou značkového zboží. Tato společnost v současné době působí pouze v Koreji a byla základem toho, co mi umožnilo založit Bad Comet. Díky této první společnosti jsme já i Hani Chang, spoluzakladatelka Bad Comet, získali hlubší znalosti o tisku a výrobě.

Co vás přivedlo k hernímu průmyslu? Když se ohlédnete přes rameno, vidíte náznaky, které naznačují, že vývoj her a dokonce založení vlastní vydavatelské společnosti je to, co byste si měl vybrat?
Při vedení své úplně první společnosti jsem se mohl zdokonalit v tom, co chci skutečně dělat. Byl jsem zapálený pro poskytování skvělých zážitků lidem a naplnění, které jsem cítil z toho, že lidem poskytujeme příjemné zážitky prostřednictvím produktů nebo služeb, které jsme vytvořili, bylo nepopsatelné. Věřím, že toto poslání týmu je jasně patrné i v našem prohlášení o poslání. Poslání týmu spolu s mým zájmem o žánr deskových her spojeným s mými zkušenostmi z oblasti tisku a výroby bylo tím, co mě nakonec přimělo k tomu, abych se do odvětví deskových her zapojil.

Proč jste založil své nakladatelství Bad Comet? Jaká je vaše vize? A je nějaká charakteristika Bad Comet, kterou bychom si měli zapamatovat? Typ her, žánr nebo cílová skupina?
Poslání nakladatelství Bad Comet je, že chceme být schopni vrátit draky a pohádky do vašeho života. Jsme přesvědčeni, že představivost a fantazie mohou v životě lidí zvýšit štěstí. Proto se naše společnost snaží vyvíjet tematické a pohlcující hry. Snažíme se o úzké propojení témat s pravidly hry a investujeme mnoho času a energie do výtvarného zpracování a designu komponent. Usilujeme o ono heslo “hra pro každého” a plánujeme vytvářet hry s tématy, s nimiž se může ztotožnit každý, ponořit se do nich bez ohledu na věk, národnost či další rysy a preference.

Jak tedy vzniklo vaše logo a název vaší společnosti? Má kometa co dělat s vracením?
Název Bad Comet pochází od roztomilé postavičky komety v našem logu. Postavička byla navržena pro zábavu v roce 2018, než se začala formovat samotná společnost Bad Comet. Ačkoliv kometa vypadá docela roztomile, jejím cílem je narazit do planety a zničit ji. Odtud název: Zlá kometa. Rozhodli jsme se, že postavička komety s roztomilým vzhledem ale s docela zlými ambicemi je docela atraktivní a rozhodli jsme se ji použít jako naše logo a pojmenovat po ní společnost.

Než se dostaneme k samotným hrám, můžete nám říct více o týmu, který za Bad Comet stojí, nebo dokonce o specifikách vývoje či výroby ve vaší společnosti a v Jižní Koreji?
Bad Comet je malá společnost, kterou v současné době tvoří celkem 5 zaměstnanců. Jsem tu já, který má na starosti vývoj hry a obchodu, Hani Chang, která má na starosti art direction a produkci spolu s řízením logistiky. Máme naši výtvarnici Sophii Kang, která je zodpovědná za krásné výtvarné zpracování, které můžete vídat u produktů Bad Comet. Naše komunitní manažerka Lucya Lee má na starosti celkovou komunikaci s našimi fanoušky a klientelou. A letos se k týmu připojil herní designér Jamie Bloom, který bude mít na starost herní návrhy pro budoucí výtvory Bad Comet.

V roce 2020 jste vydali první hru Shaolia a později v roce 2021 rozšíření. Jak jste přišel na myšlenku světa Shaolia a v jakém pořadí jste vybíral a rozvíjel mechaniky a téma? Co vy osobně vidíte na hře jako originální? Co se vám na hře líbí nejvíce?
Shaolia byla mým vůbec prvním výtvorem, takže jsem ji navrhl na základě toho, co znám nejlépe, a tedy mé osobně oblíbené mechaniky deskových her – dice-worker-placement. Už delší dobu jsem měl nápad vytvořit hru, ve které můžete pomocí dice-worker-placementu stavět města a hrát přímo proti ostatním hráčům. Byl to nápad, ve kterém se kostky používaly ke sbírání surovin, stavění budov, obchodování s protihráči a útočení na ně, takže téma vedení města uprostřed války mi přišlo vhodné. A protože šlo o můj první výtvor, chtěl jsem do něj zahrnout i trochu svého kulturního zázemí. Nejprve jsem uvažoval o tématu hry, které by zdůrazňovalo korejskou tematiku, ale nakonec jsem se rozhodl, že spotřebitelé v USA a Evropě mohou pociťovat určitou míru neznalosti, a rozhodl jsem se smíchat kulturní kódy z Koreje, Číny, Japonska a východoasijských zemí, abych vytvořil fantasy světonázor a výtvarné téma Shaolia. Ačkoli si nejsem jistý, zda toto rozhodnutí mělo pozitivní nebo negativní dopad pouze na základě ekonomických výsledků Shaolie, osobně jsem spokojen s tím, že moje první práce měla asijskou tematiku.

Shaolia vznikla díky podpoře Kickstarteru. Vzhledem k tomu, že to byla vaše první hra jako autora a vašeho vydavatelství, zajímalo by mě, jak jste se vy společně s vaším týmem na kampaň připravovali, aby skončila úspěšně. Máte v tomto směru nějaké tipy pro začínající tvůrce?
Kickstarter se v posledních letech stal velmi konkurenčním trhem. Vlastně si nemyslím, že existuje nějaké speciální know-how pro úspěšný Kickstarter. Musíme vytvořit dobrý obsah, který se bude lidem líbit, a udělat maximum pro jeho propagaci. Standardy pro takzvaný dobrý obsah se v poslední době zvyšují rychlým tempem. Podporovatelé Kickstarteru dnes hledají hru, která vyniká po všech stránkách – výtvarnou stránkou, designem komponent i výbornou hratelností. Vybírají si hru, která je nejen dobrá, ale obsahuje také faktory, které se jasně odlišují od ostatních her. Jako začínající tvůrce vím, že tyto vysoké nároky mohou být velkou překážkou. Skutečnost je však taková, že je poměrně obtížné spustit úspěšný projekt, pokud tyto překážky nepřekonáte.

Na čem v současné době pracujete přímo jako designér? A máte v Bad Comet rozpracovanou další autorskou hru?
Jak Bad Comet roste, potřeba mé přítomnosti v roli výkonného ředitele je stále potřebnější než moje role herního designéra. Já osobně v tuto chvíli žádnou hru nepřipravuji.

Jaká je vaše oblíbená desková hra od jiného designéra a proč? Jakou hrajete nejraději?
Moje oblíbená desková hra je Pandemic Legacy Season 1. Osobně mám velmi rád dobře propracované kooperativní hry a myslím, že Pandemic Legacy Season 1 je hra, která vyrostla do velmi dokonalé podoby s využitím vhodných legacy prvků. Ačkoli se nejedná o kooperativní hru, nedávno jsem se velmi bavil i u hry Ark Nova.

A konečně závěrečná otázka pro tuto první část našeho rozhovoru, jak se cítíte jako designér? Jaký máte pocit ze své práce a osobního rozvoje jako designér v oblasti deskových her? Cítíte se (a přemýšlíte) spíše jako designér, nebo jako ředitel společnosti Bad Comet?
Být designérem je úžasná věc. Přemýšlím, jestli může být něco uspokojivějšího, než něco vytvořit a vidět, jak to lidi baví. Svět je plný designérů, kteří ještě nevydali žádný produkt. V tomto smyslu se považuji za šťastlivce. I když je být designérem jakkoli zábavné, vidím se zejména v roli výkonného ředitele Bad Comet. S tím, jak se společnost rozrůstá a počet členů týmu se zvyšuje, bude přibývat i práce potřebné z mé pozice. To ale neznamená, že se v budoucnu nebudete moci setkat s hrami, které jsem navrhl. Plánuji i nadále tvořit ve svém volném čase a nadále se o tyto výsledky dělit prostřednictvím Bad Comet.

Vážení čtenáři, druhou část rozhovoru zaměřenou na hru Wild: Serengeti publikujeme příští týden.

Tags:

2 Replies to “Rozhovor: Gunho Kim o vydavatelství Bad Comet”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: