Dead by Daylight: Desková hra

Desková varianta makabrózního thrilleru plného krve a napětí.

Dead by Daylight je multiplayer videohra, v níž se hráčem řízený zabiják snaží zneškodnit a obětovat čtyři dalšími hráči ovládané přeživší, kteří se naopak snaží zachránit. Dead by Daylight: Desková hra je přesně tím, co její název říká – deskovou hrou založenou na původním materiálu. Asymetrický formát hry, kdy proti jednomu hráči/zabijákovi hrají dva až čtyři hráči v rolích čtyř přeživších, přináší různé výzvy, ale vzhledem k tématu a vskutku hororovým detailům nebude úplně pro každého. Tomu odpovídá už věkové omezení/doporučení. Za hrou stojí D. Brad Talton, Jr., jenž popisuje v pravidlech původ hry, která vyšla pod hlavičkou Level 99 Games, v ČR lokalizuje TLAMA games.

Vítejte ve světě maniakálních zabijáků a jejich pastí

Materiál hry je poměrně stručný, což vzhledem k hernímu času není tolik překvapivé. Více jak třetinu krabice vyplňuje plastový box s figurkami – šest zabijáků a sedm přeživších. Jelikož hráči vždy využijí pět figurek a obzvláště přeživší nejsou nijak zvlášť rozlišitelní, tak během hry nastávají trapné prodlevy kvůli identifikaci správné figurky. Pokud se hraje v plném počtu pěti hráčů, tak si každý hráč pamatuje vlastní pozici, v případě ovládání dvou postav je to již složitější. Na rozdíl od třeba This War of Mine nebo Nemesis, které používají barevné identifikační kroužky pod figurky, zde toto z pochopitelného důvodu chybí – zranění přeživší jsou během hry označeni právě takovým identifikačním podstavcem a dvojitý podstavec by už s figurkou nefungoval. Jelikož však figurky a jejich vyobrazení na kartách nejsou identické, může být toto mínusem hry.

Pravidla, nápovědní karta a plocha se stranou Vrakoviště Autohaven.

Hlavním dílem hry je oboustranný herní plán. Z každé strany je jiná „mapa“, po níž se budou hráči pohybovat. Díky odlišným mapám jsou hry většinou variabilnější, to platí samozřejmě i zde. Každá postava má vlastní kartu o velikosti zhruba A4. Na výběr je z šesti zabijáků a sedmi přeživších. Na kartách postav je krom grafického zpodobnění prostor na žetony krve a ve formě předtištěných karet vypsané vlastnosti, v případě zabijáků i schopnost dané postavy. Nechybí též stručné pořadí kola. Z rubové strany je potom soupis možných interakcí postav s předměty a dalšími objekty ve hře. Karty zabijáků mají nějakou schopnost navíc, ale jinak si jsou karty dost podobné s přeživšími.

Karty zabijáků, přeživších a plocha se stranou MacMillanovy doly.

Pohyb ve hře je vyjadřován kartami pohybu. Každý přeživší má svůj balíček čtyř karet (skok, plížení, přikrčení, běh), zabiják má k dispozici navíc ještě pátou kartu vyčkat. Dalšími kartami ve hře je vybavení (šestnáct kusů), které mohou přeživší během hry najít na lokacích. Další dva balíčky jsou vlastnosti určené pro přeživší a zabijáky pro pokročilé herní režimy Krvavé dědictví a Oddanost lovu (k těmto se dostaneme později). K rozhodování zkoušek a dalších herních situací jsou určeny kostky – čtyři černé a jedna červená (nebezpečí).

Již jsme zde zmínili podstavce pod figurky, které označí zraněné, dalším materiálem jsou žetony krve, jimiž budou hráči platit za použití svých vlastností; žetony poškozené zdi, jež budou blokovat některé cesty na mapě; žetony obětování, které bude sbírat zabiják. Na jednotlivé lokace na ploše patří destičky předmětů (osm druhů), pro některé zabijáky jsou navíc i žetony jeho „zbraní“ (pasti na medvědy, okultní pasti a šílenství). Nechybí žeton prvního hráče, žeton Entity pro případ sabotování háku a žetony oprav pro přeživší.

Figurky v insertu.

Hon zabijáka na přeživší může započít

Hráči si nejdříve musí zvolit role – jeden bude vždy zastupovat zabijáka, ostatní přeživší. Následně je potřeba vybrat samotné postavy – jednoho zabijáka (z nabídky šesti) a čtyři přeživší, (ze sedmi), k nim odpovídající figurky. Po zvolení herní mapy si hráči hodem černou kostkou za každou postavu určí její startovní pozici – nevadí, pokud se někdo potká se zabijákem. Na plochu se rozloží žetony předmětů dle ikon na jednotlivých lokacích. Každá postava dostane počáteční žetony krve a svůj balíček karet pohybu, ostatní materiál se připraví vedle herní plochy.

Karty pohybu a karty vybavení.

V jednotlivých kolech nejdříve všichni naráz plánují svůj pohyb – přeživší si vyberou jednu kartu pohybu a skrytě ji vyloží, zabiják stejným způsobem připraví dvě karty. V další fázi odehrají své tahy postupně všichni přeživší od počátečního hráče (ten se mění v každém kole). Hráč vždy odhalí vyloženou kartu pohybu, následně se ze své lokace přesune po odpovídající trase na novou lokaci, kde odhalí tamní žeton předmětu dle své volby. Následně může na místě interagovat (ano, krásné české slovo, jež je použito již v pravidlech, jsem se rozhodl pro přehlednost zachovat). K samotným interakcím se vrátíme za chvíli.

V další fázi odhaluje zabiják první kartu pohybu, přesune se stejným způsobem, odhalí vybraný předmět a může interagovat. Po dokončení celého pohybu tento proces opakuje i s druhou kartou pohybu. Obecně řečeno hráči vždy po přesunu na lokaci odhalí jeden z předmětů a následně mají možnost jedné interakce na novém místě, ať už s odhalenými předměty, nebo s ostatními hráči.

Žetony, kostky a ostatní materiál hry.

Vybavení, skrýše, záchrana, háky a totemy

Co se interakcí týče, více možností mají přeživší, kteří mohou nějakou formou nakládat s každým z osmi předmětů, naproti tomu zabiják může pracovat pouze se čtyřmi předměty. Přeživší mají možnost též v rámci interakce léčit své kolegy, potkají-li se na stejném místě. Zabiják v rámci interakce může zranit přeživšího na stejné lokaci, není-li ještě zraněný. Je-li zraněný z přechozích kol, může se (jako interakci) pokusit jej chytit. Pokud je na aktuální lokaci dostupný hák (žeton předmětu), tak na něj přeživšího rovnou umístí a obětuje Entitě. Jako znamení úspěchu od dané postavy získá žeton obětování, má-li jej postava ještě u sebe.

Připravená partie hry.

Není-li dostupný hák, může se zabiják pokusit chycenou postavu přesunout na volný hák na jiných lokacích. V takovém případě určí počet kostek, jimiž si přeživší hodí. Pokud padne dvojitý úspěch, podařilo se přeživšímu uniknout a akce zabijáka tím končí. V opačném případě může zabiják přesunout sebe i svou oběť o tolik polí, kolika kostkami bylo hozeno. Dostane-li se tímto způsobem k volnému háku, umístí na něj přeživšího. V průběhu takového přesunu zabiják (ne však přeživší) odhaluje žeton předmětu na každé lokaci, kterou projde.

Po odehrání všech pohybů nastává čtvrtá fáze úklidu, kdy si hráči zahrané karty berou zpět do balíčku, posouvá se ukazatel prvního hráče a vrací se použitý žeton Entity. Dále se vyhodnocuje úspěšnost zabijáka, viz dále.

Začátek hry z pohledu zabijáka.

Ultimátní hororové kdo s koho

Cílem přeživších je objevit mezi předměty generátory a dokázat opravit čtyři z nich. Oprava generátoru je zkouškou za použití kostky. Na základě hodu lze přidat nula až dva žetony oprav, jakmile mají hráči přidat třetí žeton na nějaký generátor, je tento rovnou přesunut do jejich stupnice postupu na herní ploše. Jakmile mají opravené čtyři generátory, mohou stejným způsobem opravit i jeden z únikových východů (opět mezi žetony předmětů) a v momentě úspěšné (třetí) opravy automaticky vyhrávají, a to bez ohledu na to, kolik přeživších je v danou chvíli aktivní (někteří mohou být zabijákem chyceni a obětováni).

Cílem zabijáka je naplnit osm polí své stupnice obětování stejnými žetony. Ty získá buď prvním chycením (obětováním) přeživšího, nebo vždy na konci kola ve čtvrté fázi za každou postavu, která je v daný moment na háku. Ostatní přeživší mají možnost v rámci interakce s hákem své kolegy z háku sundat a tudíž minimalizovat žetonový zisk zabijáka na konci kola. Taková záchrana je občas rozhodně potřeba, ale neměla by být prioritou číslo jedna.

Průběh partie.

Pokročilé herní možnosti

Během hry se rychle naučíte pracovat s vlastnostmi jednotlivých postav, což je pozitivem vzhledem k rychlosti průběhu hry, ale naopak by to mohlo vést ke stereotypnímu chování. Tvůrci hry se rozhodli právě s tímto zatočit a rozšířit několikanásobně herní potenciál nadstavbovými režimy Krvavé dědictví a Oddanost lovu. Zde přijdou do hry balíčky vlastností postav (zabijáka i přeživších), kterými mohou hráči nahradit některé či dokonce všechny schopnosti. Tímto způsobem si lze snadno vytvořit vlastní komba schopností, s nimiž bude každá nová partie zajímavou a neozkoušenou výzvou. Množství karet nabízí nepočitatelné množství opětovného hraní bez pachuti nudy a stereotypu.

S trochou kreativity (nebo hledání na internetu) lze hru hrát i ve dvou hráčích, ale samotný autor od této verze upustil s tím, že to není původní myšlenka jeho díla a taková hra může být nevyrovnaná, protože některé principy hry zde nelze použít. Hráči-přeživší totiž mezi sebou musí plánovat své kroky, komunikace však musí probíhat nahlas a u herního stolu/plochy, takže veškeré takové konverzace jsou dostupné i hráči-zabijákovi. Zrovna tento faktor je ve dvou hráčích nenahraditelný.

Dojmy ze hry

Dead by Daylight představuje docela nenáročnou hru (rozhodně co se herní doby týče) pro milovníky hororových dobrodružství i strategické hráče. Jednoduchý princip pohybu po mapě a interakce s ostatními herními prvky na své lokaci není nijak náročný ani po pravidlové stránce. Navíc jsou hráčům dostupné nápovědní prvky, které účinně popisují interakci s jednotlivými předměty či postavami.

Zajímavým a nenáročným způsobem je zde využit pohyb. Karty pohybu určují hráčům směr, respektive trasy z aktuální lokace, hráč tím tedy indikuje svůj úmysl. Princip pohybu i asymetričnost hry si vypůjčují například ze hry Běsnění Drákuly, oproti té se však jedná o lehký odvar (z pohledu komplexnosti a herní doby) a více vyvážený herní zážitek. Zatímco ve zmíněném Běsnění Drákuly se jedná o hon několika koček na jednu (velice mazanou a schopnou) myš, zde se jedná o hon jedné zručné a hbité kočky na čtyři myši, které jsou sice pomalejší, ale ne úplně bezbranné. Sice nemají možnost se zabijákovi bránit, ale jejich pozornost by měla být napřena spíše k záchraně než obraně. Tím se dynamika hry opět posouvá do nových rovin.

Uložení komponentů v krabici (pod hracím plánem, velkými kartami a pravidly).

Dead by Daylight nabízí opravdu makabrózní zážitek, pokud se necháte pohltit samotným příběhem. Některé detaily by mohly odradit slabší povahy. Ale hra jinak nabízí přímočarý souboj s časem; dá se říct, že se jedná o nerovný (či asymetrický) souboj dobra se zlem, v němž si hráči užijí každou roli, jíž se zhostí. Strategie a intuice, kam se hráči vydají, jsou základem hry, která je doplněná nutnou dávkou náhody, aby zůstala zajímavá, ale zároveň aby tento faktor nezastínil hlavní příběh a taktiku hráčů. Rozhodně se jedná o zábavnou hru určenou nejen komunitě znalé videoherní předlohy. A s množstvím materiálu (primárně karet vlastností) zaručuje časté a opakované hraní bez pocitu přesycení.

Dead by Daylight získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TLAMA Games.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je TlamaGames.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: