Brémští muzikanti

Pohádková hra o soupeření zvířátek a loupežníků.

Brémští muzikanti je dětská či rodinná hra až pro čtyři hráče od pěti let, založená na lidové pohádce Zvířátka a loupežníci od bratří Grimmů, kterou zpracovali polští herní designéři Michał Gołębiowski (Cesty osudu) a Przemysław Fornal (Flora, Terracotta Army) a na český trh ji dodává vydavatelství Pygmalino/Granna.

Krabice hry

Brémští muzikanti vypráví pohádkový příběh zvířátek, která ještě nechtějí do důchodu a rozhodnou se se svým osudem naložit jinak. Vyrazí do světa (původně míří právě do Brém) s cílem muzicírovat. Do cesty jim přijdou loupežníci a zvířátka se s nimi musí vypořádat. Tento příběh následně inspiruje další a další zvířátka, hráči se tak stávají právě těmi zvířátky, jež spolupracují ve svém úsilí, aby zatočili s darebnými loupežníky. Z tohoto pohádkového konceptu je vystavěna v principu jednoduchá hra, která dá zabrat nejen dětem, ale kolikrát i dospělým.

Příklad porovnání věží dvou hráčů s loupežníky. Obě věže zastraší loupežníky, výhru oslaví tvůrce levé věže.

Hráči zde mají za úkol posbírat dostatek zvířátek, aby zastrašili loupežníky. Ale zase nevyčerpávat zbytečně zdroje nad míru potřeby. V mechanismu je znát podobnost třeba s hrou Patchwork, ale hra je jinak originálním dílem, které na malém prostoru pracuje s málem materiálu k dosažení překvapivě dobrého herního zážitku.

V krabici se nachází pouze kartonové archy a pravidla hry. Ta jsou celkem přímočará, obsahují jasné příklady a rychle uvedou do hry. Z kartonových archů je třeba vymačkat veškerý herní materiál – oboustranný domek, pět figurek loupežníků různých výšek, celkem třicet čtyři figurek zvířátek devíti druhů v různých počtech od jedné do sedmi, dále 3D rozcestník, který je nutné sestavit a 3D figurka/socha pyramidy zvířátek z původní pohádky, která sice ve hře nijak nefiguruje, ale dotváří dojem a může posloužit třeba i ve výstavce v dětském pokoji.

Zvířátka a loupežníci.

Hráči si dle svého počtu připraví zásobu zvířátek – jejich množství se liší právě dle počtu hráčů. Následně doprostřed herní plochy položí domek, do něj umístí dva náhodně vybrané loupežníky vedle sebe, okolo domku do kruhu rozmístí zvířátka a za ovečku umístí rozcestník. Hráči se střídají v tazích, kdy si vždy mohou vybrat jedno ze čtyř zvířátek před rozcestníkem a na uvolněné místo přesunou rozcestník. Vybrané zvířátko umístí na vrchol své věže ze zvířátek. Následně hraje další hráč v pořadí. V momentě, kdy si hráč myslí, že jeho zvířátková věž převyšuje výšku obou loupežníků postavených nad sebe, tak může pasovat. Tím je vyjmut ze hry, nevztahují se na něj schopnosti aktivované ostatními hráči a čeká na finální vyhodnocení.

Zvířátka, loupežníci, domek, rozcestník a figurka.

Jakmile pasují všichni hráči, poměří si své věže s pyramidou složenou z obou loupežníků. Ti, jejichž stavba je nižší, vypadávají. Z těch ostatních se vítězem stane ten, jehož věž je nejnižší, avšak stále převyšuje věž loupežníků. Pro nejmenší hráče je doporučeno hrát bez domečku, aby děti nemátla ilustrace domečku, posléze mohou použít „jednodušší“ variantu domečku s kamenným pozadím, případně „náročnější“ druhou stranou s vybaveným interiérem domečku. Loupežníky si hráči mohou prohlížet, ale nesmí si je brát ani stavět na sebe.

Počátek hry.

Jednotlivá zvířátka mají většinou nějakou svou speciální schopnost, která je spuštěna v momentě, kdy si hráč daný dílek vybere. S nejmenšími dětmi bych osobně doporučil první hru bez schopností, následně klidně zavádět postupně. Celkem je zde devět zvířátek, jejich schopnosti jsou vypsané zde:

  • Osel na vrchu věže nedovolí hráči pasovat.
  • Prasátko s sebou přivede též první zvířátko za sebou.
  • Králík k sobě svolá své králičí kamarády od ostatních hráčů.
  • Kohout způsobí předání spodních zvířat ze všech věží hráčům po levé ruce.
  • Kočka a pes nemohou být spolu ve věži – pokud jeden druh přijde, druhý opustí hru.
  • Husa dovolí hráči v dalším tahu vybírat ze všech dostupných zvířat.
  • Ovce je posledním zvířetem v okruhu na počátku hry.
  • Myška nemá žádné schopnosti.
Partie tří hráčů chvíli před koncem.

Hra procvičuje v první řadě odhad a prostorové vnímání, dále též strategii výběru zvířátek a využití jejich schopností, stejně jako rychlé rozhodování. Koncept zní relativně jednoduše, překvapivě je však celkem náročné odhadnout, zda výška věže bude dostatečná na dvě vedle sebe stojící figurky.

Pokud se hráči ve svých odhadech dostatečně vytrénují, tak doporučuju přehodit místa u stolu, protože jakmile dojde k přesunu a pohledu z jiného úhlu, je člověk rázem opět na začátku a v naprosté nejistotě. Právě díky tomuto faktoru může hra nabízet mnohem víc, než kolik se na první pohled zdá. I díky tomu si hra zaslouží ocenění Hodně muziky za málo peněz. Pokud navíc hru použijete v dospělé společnosti a přidáte dodatečný faktor, jako je konzumace alkoholického nápoje (tímto nechci nikoho navádět!), máte rázem zaděláno na slušnou párty hru.

Brémští muzikanti získávají od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Granna/Pygmalino.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: