Cesty osudu

Dobrodružné historické výpravy v duchu D&D bez potřeby PJ.

REXhry přinesly na český trh fantasy RPG hru Cesty osudu (Destinies) od polských návrhářů Filipa Miłuńskiho a Michała Gołębiowskiho. Těžší krabice přináší nálož dobrodružství a napětí v duchu Dračího doupěte, ale bez nutnosti angažovat Pána jeskyně. Jeho roli zde zastane mobilní aplikace, která hráče provede celým příběhem.

Širé pláně, bojiště, vesnice. Dobrodruzi i vyvolení.

Hra přináší velké množství šedých figurek, které budou představovat jak jednotlivé hráče, tak další příběhové postavy, se kterými budou hráči bojovat, obchodovat či komunikovat. Od miniatur lidských postav až po vskutku monstrózní příšery. Celkem je těchto postaviček třicet jedna. Pro každého z jednoho až tří dobrodruhů je zde herní deska s trojicí stupnic (inteligence, obratnost a síla). Na hráčské desce je prostor ještě pro kartu postavy a pro kostky a žetony. Každý hráč dostane dvě velké světlé kostky a tři menší fialové. Ty velké slouží k vyhodnocení mnohých akcí, ty menší budou mít postavy někdy dostupné, někdy vyčerpané, dle postupu hry. Pod hráčskou desku se vejde až pět předmětů z celkové zásoby sto padesáti (sedmdesát šest unikátních) karet. Karty předmětů nesou název, kategorii/e, QR kód a schopnost daného předmětu – buď jednorázovou (Odlož) nebo trvalou (Stálá). V pravém horním rohu je cena předmětu ve zlaťácích.

Není zde žádná hlavní deska. Místo toho je zde šedesát sedm oboustranných čtvercových karet krajiny. Rubová strana značí neprozkoumané regiony, lícová prozkoumané. Na dílcích krajiny najdete domy, části vesnic, katedrály, hrady, pole, lesy, útesy, pobřeží… zkrátka, co si zamanete a nemělo by chybět ve správné fantasy hře na hrdiny. Karty osudu, jichž je patnáct, představují postavy, za které budou hráči vystupovat. V každém scénáři si vybírají ze tří předem připravených postav, jež se vztahují k samotnému příběhu. Každá postava má na přední straně dvojici QR kódů, na zadní poté vstupní příběh a dvojici možných osudů (k těm se váží právě ty QR kódy). Kartonové žetony jsou: zlaťáky, zkušenosti, místa a deset párů obchodních žetonů. Ty doplňuje ještě třicet šest malých dřevěných ukazatelů dovedností.

Posledním komponentem je samotná mobilní aplikace. Ta samozřejmě není součástí krabice, ale je ke stažení zdarma a hra se bez ní neobejde. Její ovládání je jednoduché, určuje pořadí hráčů, přináší události i možnosti interakce pro aktivního hráče, a zároveň zobrazuje plochu. Nemalou roli hraje v samotném příběhu, kdy poskytuje scénický zvukový podkres.

Vzhůru za dobrodružstvím!

Cesty osudu přinášejí celkem pět scénářů od tvůrců hry. První scénář Zrození šelmy je plnohodnotný příběh, ale zároveň slouží k osvojení světa a mechanismů. Další čtyři jsou potom propojeny do takového volného pokračování (nelze mluvit přímo o kampani, pokaždé budou hráči vystupovat v jiných rolích, ale příběhy na sebe volně navazují). Další scénáře se v budoucnu dají očekávat od fanoušků, ale v tuto chvíli jsou pro základní hru dostupné jedině v polštině a francouzštině.

Hru si opravdu můžete zahrát i v jednom hráči. Hra tím nijak výrazně neztrácí (snad krom délky samotné partie), ale nutno říct, že každý scénář si naplno užijete pouze poprvé, protože na druhý pokus, i v kůži jiné postavy, už budete určité dějové body znát. Zároveň se nedoporučuje pouštět se do partie v kombinaci hráčů, kteří již scénář hráli, spolu s nezasvěcenými, protože ti obeznámení by měli značnou faktickou výhodu. Samotný sólo mód je možný ve dvou verzích – Průzkumník a Dobrodruh. První je zaměřená na příběh, ta druhá na výzvu, kdy půjde o čas a události budou udržovat hráče v neustálém presu.

Po výběru scénáře a postav aplikace představí intro do scénáře. Toto je jediná část namluvená v češtině. Aplikace též pomůže s prvotním nastavením postav – hodnoty na stupnicích, počáteční karta předmětu, figurka hráče, s prvotním rozložením herní plochy – kartu či karty krajiny, na prozkoumaném dílku možnosti interakce – figurky či žetony míst, a určí začínajícího hráče. Než se hráči pustí do hry, je třeba se ještě seznámit s rubovou stranou karty osudu. Hráči si pro sebe přečtou své karty, úvodní informace o své postavě a dva možné osudy, kterým se mohou v partii věnovat. Je možné postupovat v obou osudech zároveň a kdykoli později se rozhodnout pro ten, který by hráči chtěli splnit. Hráči začínají na prozkoumaném dílku a ve svém tahu se mohou přesunout až do vzdálenosti dvou karet krajiny. Přes neprozkoumané dílky nelze projít, místo toho je takový odhalen a hráčův pohyb na něm končí. V takovém případě je otočena karta krajiny a následně dle aplikace přidány sousedící dílky, a na aktuální kartě se připraví žetony míst a figurky, které představují možné interakce.

Na cílové kartě si hráč vybere jednu z dostupných lokalit a vybere ji v aplikaci (zároveň se k ní přesune svou figurkou). Aplikace nabídne část příběhu a popis místa a následně možnosti, jak pokračovat v tahu. Těch může hráč využít libovolné množství, výběr některých však může přibýt či zmizet na základě průběhu tahu. Hráč se kdykoli může rozhodnout i ukončit tah. Jednotlivé akce se odvíjejí od nabídky lokality. Může se jednat o jednoduchou interakci, kterou popíše aplikace rovnou s vyústěním situace, dále může jít o test. V něm dojde na kostky, hráč se může rozhodnout kolik z dostupných kostek úsilí připojí k hlavním kostkám a těmi hodí. Dle výsledku hodu a aktuálního stavu vybrané stupnice se vyhodnotí akce a výsledek se zadá do aplikace. Ta následně popíše výsledek celého testu.

Další možností je využití předmětů. Jejich QR kód je naskenován aplikací a ta poskytne vyústění situace. S jednotlivými postavami v příběhu je možné komunikovat – ptát se jich na předměty nebo na jeden z vlastních osudů. Opět skenováním příslušného QR kódu; s některými dokonce i obchodovat – u nich budou balíčky dostupných předmětů. V takovém případě lze předměty i prodávat, ty se tak stanou součástí balíčku do budoucna. Pokud někdy hráči překročí počet pěti předmětů ve svém držení, přebytečné odhodí a ty zůstávají na daném dílku krajiny dostupné komukoli. Označení takových předmětů nebo obchodních balíčků a jejich lokací je zajištěno páry obchodních žetonů. Jakmile hráč splní podmínky stanovené v jenom ze svých cílů a dostaví se na uvedené místo, objeví se další možnost interakce – počátek závěru. Závěr probíhá podobně jako předchozí kola, ale hráč je postaven před sérii situací a výzev, se kterými se musí „poprat“. To, že se některý z hráčů dostane takto daleko, ještě neznamená, že nutně vyhraje. Ostatní jej mohou stále ještě předehnat. Závěr nemá pevně stanovený počet kroků, je odvislý od jednotlivých rozhodnutí a výsledků testů.

Jednotlivé kroky hráčů vedou též k vývoji jejich postav. Ty se tak mohou zlepšovat, zdokonalovat, stejně tak mohou však i slábnout. Jejich aktuální kondice je určena kostkami úsilí, jejichž dostupný počet klesá spolu s vysílením postavy; stoupá jednak každým kolem a dále též určitými akcemi, například odpočinkem. Důležitým faktorem ve hře je ctnost. Použitím aplikace se jednotlivá rozhodnutí hráčů neustále zaznamenávají. Aplikace následně určité situace vyhodnocuje dle „pověsti“ hráčů. Pokud se tedy hráč pustí do krádeží, musí počítat s tím, že mu to scénář nedá zadarmo. Někdy je to chtěný postup ve hře, jindy může být spíše na obtíž. To, stejně jako náročnost zkoušek, jsou situace, které si musí hráč vyhodnotit dle svého úsudku, a dle toho k nim následně i přistupovat.

Fantasy s husí kůží i nádechem historie

Ačkoli se jedná primárně o fantasy, některé momenty hry odhalí, že se klidně můžeme pohybovat v naší vlastní historii. Nejvíce patrné je to u přítomnosti postavy Johanky z Arku. Stejně tak to mohou naznačovat jednotlivá období, morová nákaza, válka, hladomor. Jiné detaily zase vyloženě čpí fantasy ze všech pórů. Díky aplikaci má hra spád, všichni zúčastnění jsou udržováni v neustálém napětí, jednotlivých lokalit ve hře je více než dost a je třeba si správně vybrat, kam se vydat a čemu věnovat svůj čas. Někdy mohou být výsledky kroků překvapivé, ať už pozitivně či negativně, jindy mohou být částečně očekávané. Vždy však slibují zábavné zážitky i požitky ze hry.

Hra je velice dobře nastavena, není přehnaně složitá, ale nedá hráčům nic zadarmo. Příběhy jsou dobře vystavěny, možností pro (inter)akce je dostatek, je tedy vyloženě v rukou hráčů, kterým směrem se příběh posune. Jedinou nevýhodou tak může být relativně nízký počet scénářů. Zde můžeme doufat, že se dostane i na českou lokalizaci případných rozšíření hry, která jsou prozatím tři (Sea of Sand, Bound By Fate, Myths & Folklore).

Slovo závěrem

Po odehrání všech scénářů mohu říct, že hra opravdu stojí za to. Má co nabídnout jak svými příběhy, tak i znovuhratelností. Dokud si scénáře „neprožijete“ za každou ze tří postav, je neustále co objevovat, protože často je důležitá i posloupnost jednotlivých návštěv a interakcí. Toto je dále rozšířeno i dvojicí možných osudů každé z postav, protože přináší jiné možnosti toho, čemu se věnovat, i jak se chovat v dané partii.

Hra formátem připomene Panství hrůzy, a to použitím aplikace a sestavováním herní plochy postupně během průzkumu. Nabízí však více možností interakce, více možných vyústění příběhu i zábavnější výzvy. Každý ze scénářů lze vyhrát. Popravdě řečeno, ne vždy se jedná vyloženě o výhru, jako o uzavření příběhové linie. I to však dává smysl vzhledem k prostředí a k provázanosti jednotlivých scénářů. Hra však stojí hodně i na své grafické podobě. Karty jsou pěkně vyvedené, ale jsou to hlavně dílky krajiny, které jsou propracované do značných detailů a práce s nimi i pohyb po nich je radostí. Ilustrace značně prohloubí dojem z příběhu i z okolí postav. Množství figurek potom příjemně doplní tyto dojmy, stejně jako ulehčí manipulaci během hry. Figurky jsou drobné a díky velkému množství je nutné rozlišovat i ty nejmenší detaily. Například hned několik figurek jsou rytíři s mečem a štítem, pouze podle rozložení v rukou a sledováním „kreseb“ na štítech lze rozeznat jednotlivé rytíře.

Cesty osudu jsou velice zábavnou a napínavou fantasy hrou. Dobrodružstvím, jež si nezadá s Dračím doupětem, ale bez nutnosti vystupování jednoho z hráčů v roli vypravěče, na němž partie následně stála. Zde vše zvládne aplikace, která si navíc pamatuje každý krok postav a dokáže jim jejich chování vracet v určitých situacích. Jedná se zkrátka o neustále se měnící, skoro až živý svět. A to hře hodně přidává na atraktivitě.

Cesty osudu získávají od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Rexhry.jpg.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

One Reply to “Cesty osudu”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: