Impérium: Klasik i Legendy

Když v roce 2008 přišla na svět Vaccarinova hra Dominion, působila mezi deskovkáři jako zjevení. Nápad převzít mechanismy CCG a LCG (tedy sběratelských karetních her, kde si hráči před vlastní partií hry nejprve sestaví dle pravidel svůj vlastní herní balíček) a implementovat je do formátu běžné deskovky/karetky byl a je vpravdě geniální. Hodně „magicářů“ by jistě potvrdilo, že vlastní stavba vymazleného balíku plného záludných „kombíček“ byla častokrát zábavnější než samotné hraní – a byl to právě Dominion, který stavbu balíku během samotné hry (tedy jeho postupné iterování) uvedl jako svébytnou a dnes velice populární herní mechaniku deskových a nesběratelných karetních her známou jako deckbuilding.

Jakkoliv Dominion způsobil ve své době v herní komunitě celkem slušný poprask, našli se i tací, kteří přes nespornou genialitu hlavního nápadu vytýkali hře určitou plochost, resp. skutečnost, že jde v zásadě jen o pouhý mechanismus, který by měl být implementován ve skutečné hře (více např. v mé prehistorické recenzi). Takové hry se později skutečně objevily, ať už šlo o poměrně oblíbené (přinejmenším mezi „vláčkaři“) japonské Trains, atmosférický a historicky autentický Lewis & Clark či ze současných např. Duna: Impérium (na kterou vám v nejbližší době přineseme zevrubnou recenzi).

Dnešní novinka, resp. novinky mající s výše zmíněnou Dunou společnou část názvu Imperium se však zdánlivě vrací k deckbuildingovým kořenům: jde o čistou karetku. Záměrně uvádím ono „zdánlivě“, neboť od ní můžeme čekat ledasco, ale rozhodně ne hratelnost srovnatelnou se zmíněným Dominionem. Rovněž téma samotné na rozdíl od genericky středověkého Dominionu je výrazně propracovanější (i ve smyslu provázanosti s konkrétními mechanikami) – hráči se stanou vůdci barbarského kmene, který povedou od tlupy primitivů až ke králům všech králů starověkých civilizací, kteří změní tvář nejen samotné historie, ale především soupeřů (pokleslý ret a povytažené obočí) po drtivém vítězství. Základní hra Klasik se zaměřuje – jak už název napovídá – na národy více méně dobře známé z hodin dějepisu: setkáme se tak se Kartaginci, Kelty, Řeky, Peršany, Římany, Skyty, Makedonci a Vikingy. V samostatně hratelných Legendách se hráči ujímají vedení o poznání exotičtějších civilizací: artušovské, bájné atlantské, čínské, egyptská, maorské, mínojské, olmécké a jakési blíže nespecifikované utopické. Obě hry lze vzájemně kombinovat, pro obě tedy platí stejná obecná pravidla (odmyslíme-li specifické pravidlové úpravy každé civilizace).

Každá uvedená civilizace představuje vlastní a velmi svébytný balíček karet, půjde tedy o extrémně asymetrickou hru, kde ovládnutí specifik, výjimek vztahujících se ke konkrétním civilizacím, nalezení a optimalizování efektivních strategií i vstřebání všech obecných pravidel bude klást na hráče nemalé nároky. Fox in the Box, nejosobitější české herní vydavatelství (které mimochodem předevčírem oslavilo své pětileté „narozeniny“ – srdečně gratulujeme!) specializující se především na komplexní „hráčské hry“ po několika nedávných oznámení spíše jednodušších her (Fort, King is dead či Lawyer up) se tak po anonci české lokalizace obou Imperií vrací ke své hlavní „stranické linii“ her pro náročné hráče. Pravidla Imperia totiž nejsou právě procházkou růžovým sadem a hráči by měli očekávat náročnější studium: pomineme-li celkovou objemnost (plus další samostatná pravidla pro sólovou hru), čeká budoucí „imperialisty“ neustálé prolistovávání ke slovníčku klíčových pojmů a zpět na právě rozečtenou stránku a rovněž se budou muset připravit na celou plejádu „pravidýlek“ a nejrůznějších výjimek, což je dáno (nejen) masivní asymetričností celé hry (resp. obou her).

Samotná náročnost hry pochopitelně netkví pouze ve složitějších a hůře přístupných pravidlech, ale především v hratelnosti samotné, kde lze očekávat výrazně delší tahy plné strategického rozjímání. Od Imperia skutečně nečekejte klasickou „deckbuildingovou mrskačku“, kde hráči vyhodí a odehrají celou ruku na stůl tempem „karta za vteřinu“ a balík protáčejí každou minutu. I v Imperiu se bude protáčet balík, ale zkrátka jinak, než jak je většina hráčů zvyklá: v nižší frekvenci a s rozvahou.

Pokud však výzvu ve formě obtížnějších pravidel, totální asymetričnosti jednotlivých decků i netriviálního rozhodování během tahů zdárně překonáte, odměnou vám bude zážitek z pokoření patrně nejkomplexnější a nejasymetričtější deckbuildingové karetky se seriózním civilizačním tématem – tedy něčeho v současnosti naprosto unikátního. Na kompletně počeštěné Imperium: Klasik i Legendy se můžeme začít těšit samozřejmě už nyní, v distribuci by se však měly obě hry objevit patrně na přelomu roku 21/22.

Tags:

Mohlo by Vás zajímat také: