Mind Management aneb manipulace mysli

David Hanáček z vydavatelství Fox in the Box oznámil v rozhovoru pro Deskofobii chystanou lokalizaci hry se skrytým pohybem Mind MGMT: the psychic espionage „game“ (Mind MGMT: „hra“ na psychickou špionáž) od vydavatelství Off the Page Games. Hra vyšla v roce 2021 díky úspěšné kickstarterové kampani. 

Ukázka z komiksu Mind MGMT. V hlavní roli Meru, s níž se budete setkávat i ve hře.

Mind: MGMT vychází ze stejnojmenného komiksu Matta Kindta, který vycházel v USA mezi lety 2012 a 2015. Autory je úspěšná dvojice designérů Jay Cormier a Sen-Foong Lim a grafickou stránku hry měl na starosti sám autor komiksu Matt Kindt. 

Co nás ve hře čeká? Má u nás vůbec smysl vydávat hru s velmi specifickou grafikou založenou na komiksu, který česky nikdy nevyšel (a zná ho jen málokdo)? Hra je s komiksem spjata velmi úzce, kromě stejné grafiky zde najdeme i nejdůležitější protagonisty komiksu a především celkovou stylizaci plnou narážek, tajných zpráv a kódů, které v nás neustále vzbuzují pocit, že se před námi odhaluje víc než jen prostá hra – nakonec, je to „hra“ na psychickou špionáž… Už pravidla jsou psána jako školení nového špiona a kromě toho, že vás naučí Mind MGMT hrát, pozorný čtenář (či špion ve výcviku) v nich objeví i něco navíc… Máte-li rádi záhady, nebude vůbec vadit, pokud komiks neznáte, naopak to pro vás bude znamenat větší překvapení.

Agenti a Nesmrtelní v ulicích Zanzibaru.

Koncept Mind MGMT je hra jeden proti všem, nicméně mne zaujalo, že podle serveru Board Game Geek se nejlépe hraje ve dvou až třech hráčích. Hrát se ovšem dá i sólo a až v pěti, tedy s jedním náborářem společnosti Mind MGMT (který se snaží získat pro společnost 12 nových agentů a uniknout pozornosti protivníků) a jedním až čtyřmi hráči ovládajícími celkem čtyři nezávislé agenty, jejichž cílem je odhalit pozici náboráře a překazit tak plány společnosti. Hrát budete kolem jedné hodiny, ale záleží na vyrovnanosti protistran (čím vyrovnanější hra, tím bude delší) a hru může zkrátit i náhoda – šťastný odhad. 

Herní plocha – mapa Zanzibaru se seznamem prvků a počítadlem času.

Hra za náboráře společnosti Mind MGMT

Herní desku tvoří mapa Zanzibaru rozdělená do třiceti šesti sektorů. V každém sektoru se nachází dva či více z celkem šestnácti prvků (jako např. kavárna či autobus; jejich ikony i seznam se nachází v pravém horním rohu mapy). Jim odpovídá šestnáct karet, z nichž si náborář tajně vylosuje tři – tyto karty udávají, na kterých místech smí rekrutovat nové agenty Mind MGMT. Herní prostor náboráře je skryt zástěnou. Za ní, tedy skrytě, má k dispozici jednu kartu se zvláštní schopností zvanou „proklouznutí mysli“, vlastní menší verzi mapy Zanzibaru, na niž zaznamenává své pohyby a tři karty prvků. Během přípravy hry získává náborový agent náskok: zvolí si startovní lokaci a poté provede celkem čtyři pohyby. Běžně se může pohybovat pouze o jednu oblast a pouze přímo, nikoli diagonálně (políčko chrámu umožňuje diagonální pohyb mezi ním a sousedními poli). V základní verzi hry má náborář pouze dvě možnosti: základní pohyb nebo „proklouznutí mysli“, které může ale zahrát pouze jednou nebo dvakrát za hru a které bude většinou představovat poslední záchranu, jak se dostat z úzkých. V pokročilé hře má náborář k dispozici ještě čtyři Nesmrtelné a ve svém tahu se může rozhodnout jedním z nich pohnout. Nesmrtelní se na mapě pohybují viditelně a omezují možnosti nezávislých agentů. Mohou také rekrutovat, ale místa, na nichž rekrutují, jsou nezávislým agentům známa. Po dokončení svého tahu posune náborář ukazatel času a na tahu jsou nezávislí agenti.

Rozehraná hra.

Hra za nezávislé agenty 

Po každém tahu náboráře se aktivují přesně dva nezávislí agenti, přičemž každý se může pohnout až o dvě pole a provést jednu ze tří akcí: zeptat se, odhalit, dát nakládačku nebo zajmout. Pokud se rozhodne zeptat, zvolí jeden z prvků. Pokud náborář prošel přes jeden nebo více sektorů s tímto prvkem, musí zvolit jeden z nich a umístit na něj stopu. Akci odhalit může nezávislý agent provést na lokaci se stopou, pokud se zde nenachází žádný Nesmrtelný. Stopu odhodí a náborář musí odhalit, kdy (tedy v kterém tahu) v této lokaci byl (umístí sem příslušnou značku). Na lokaci s Nesmrtelným může nezávislý agent použít akci dát nakládačku a pokusit se z nesmrtelného dostat nějaké informace: zvolí jeden prvek a zeptá se náboráře, zda se jedná o jeden z jeho tří prvků, na nichž smí rekrutovat. Pokud je odhad nezávislého agenta správný, musí náborář tuto kartu prvku odhalit a odhodit (skrytě si za ni dobere jinou). Má-li nezávislý agent podezření, že se nachází na lokaci, kde je i náborář, může využít akci zajmout. Je-li akce úspěšná, nezávislí agenti okamžitě vyhrávají, v opačném případě hra pokračuje dále. 

Karty svobodných agentů (zcela vpravo Meru).

Hráči se střídají na tahu, dokud jeden z nich nenaplní podmínky vítězství. V případě, že ukazatel času postoupí na 16:00 a náborář dosud nebyl odhalen, vyhrává nezávisle na tom, kolik se mu podařilo rekrutovat agentů. 

Balíčky SHIFT.

Pro herní skupiny, v nichž neustále vyhrává jedna strana, má Mind MGMT připravený systém SHIFT – malé krabičky s dalšími komponenty. Zde najdete komponenty, které pomohou jedné či druhé straně k vítězství, a navíc další standardní komponenty do základní (vyvážené) hry. Já už teď vím, že budu mít problém krabičky ihned nerozbalit, protože se v nich skrývá ještě další (tajný) obsah. 

Mind MGMT podle mě zdaleka nezaujme jen fanoušky her se skrytým pohybem nebo stejnojmenného komiksu. Vedle chytré a příjemné hratelnosti nabízí i množství tajných informací a skrytého obsahu pro všechny, kdo rádi luští záhady – za všechno si dovolím jen jeden náznak – zkuste si na krabici pořádně posvítit. Tedy až vám dorazí. 

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: