Stavba pyramidy v srdci starověkého Egypta.

V dávných dobách, kdy písek ještě nebyl zlacen sluncem a Nil tekl s neznámou hloubkou, zemřel velký faraon Mino. Jeho smrt zanechala prázdné místo na trůnu, které bylo rychle zaplněno jeho nejstarším synem, faraonem Midem. Mido však nebyl spokojen s prostým vzhledem otcovy pohřební pyramidy. Rozhodl se, že jeho věčné místo odpočinku bude lépe odrážet jeho majestát a velkolepost. A tak nařídil nejlepším architektům země, aby vytvořili pyramidu, která by byla posázena drahokamy a odhalovala skutečnou krásu a bohatství jeho vlády.

Nový faraon Mido vytvořil soutěž, kterou nazval Pyramido. Architekti z celé země byli vyzváni, aby vytvořili návrhy a postavili modely pyramid, které by mohly sloužit jako jeho věčný domov. S pomocí dominových dílků, architekti začali stavět své vlastní pyramidy, snažíc se vytvořit strukturu, jenž by nejlépe odrážela faraonovu velkolepost a bohatství. Každá pyramida měla čtyři stupně, a s každým stupněm se architekti snažili překonat ostatní. Přidáváním více a více drahokamů a jedinečných prvků do svých návrhů. Cílem bylo, získat co nejvíce bodů prestiže, které byly udělovány za každou ikonu drahokamu v označené oblasti tak, aby se stali vítězi této soutěže.

A právě díky deskové hře Pyramido se mohou hráči ocitnout ve starověkém Egyptě a utkat se v této soutěži taktéž a rozdat si to o přízeň faraona Mida pěkně v klidu a pohodlí domova u kulatého (či čtvercového nebo obdélníkového) stolu. Tento titul byl nedávno uveden na český trh díky společnosti Blackfire v našem mateřském jazyce. K jedné partii mohou usednou dva až čtyři architekti s doporučeným věkem od osmi let a jedna partie zabere okolo čtyřiceti pěti minut. Pro úplnost ještě zmíním, že o herní design se postaral Ikhwan Kwon, jehož práci můžete znát třeba ze hry Alenčina zahrádka.

Mechanika hry je založena na použití dominových dílků, které hráči používají k postavení svých pyramid. Hráči se snaží přikládat dílky se stejnými typy drahokamů, aby potěšili faraona a získali co nejvíce bodů prestiže během čtyř stupňů stavby pyramidy. Každý stupeň stavby vyžaduje strategické plánování a předvídání, protože hráči musí pečlivě vybírat a umisťovat své dominové dílky tak, aby maximalizovali počet bodů, které mohou získat. Na první dobrou musím zmínit, že jde o trošku sofistikovanější verzi Kingdomina, kde je strategičtější výběr dalších dílků, ale zato jednodušší přikládání dílků do své země. Zde je tomu naopak. Výběr dílků je sice důležitý, ale hráči mají menší vliv na to, co a kdy budou v dalším kole vybírat z nabídky dílků v kamenolomu, ale zato samotná stavba pyramidy je velkou výzvou.

Hlavním prvkem jsou velké a pevné dominové dílky, které hráči používají k vytvoření svých pyramid. Tyto dílky jsou zdobeny různými typy drahokamů, jenž se hráči snaží správně přiřadit, aby maximalizovali své skóre. Těchto jedinečných dominových dílků je pod víkem celkem devadesát. Tyto dílky jsou ve své podstatě úplně standardně rozděleny na dva stejně velké bloky, které mohou být stejné barvy anebo rozdílných barev. Těchto barev je šest – žlutá, zelená, červená, hnědá, tyrkysová a modrá. Každý blok je rozdělen navíc na čtyři čtverečky, na nichž mohou být umístěny právě zmiňované drahokamy. Na každém dominovém dílku jsou náhodně rozmístěny dva drahokamy. Někdy mohou být vedle sebe na jednom bloku, jindy zase úplně jinde. Kromě dominových dílků hra obsahuje také dřevěné označovače drahokamů, které hráči používají k označení specifických oblastí svých pyramid, což jim umožňuje získat body prestiže. Kromě toho hra obsahuje přikrývací karty, které hráči mohou použít v případě, že se jim nepodaří správně umístit dominové dílky. V balení jich je celkem dvanáct, resp., tři pro každého. Jsou oboustranné a z tenkého lesklého papíru tak, aby se na nich dala stavět pyramida i v případě, že na jejich místě jste ji použily. Tyto karty přidávají do hry strategický prvek, protože hráči musí pečlivě zvážit, kdy je použít, aby optimalizovali své šance na vítězství.

Pochopitelně v balení nechybí ani bodovací blok s hromadou lístků, resp., bodovací tabulka, která hráčům umožňuje sledovat svůj pokrok a srovnávat se s ostatními hráči v průběhu hry, protože bodové skore se zapisuje po každém postaveném patře pyramidy. Pochopitelně nechybí ani česká a slovenská pravidla. Na dvanácti stránkách se dá velmi jednoduše dočíst vše podstatné a za necelých deset minut se mohou hráči pustit do hraní. Velký plus mají autoři pravidel ode mě za spousty, ale opravdu spousty doprovodných obrázků usnadňující pochopení veškerých úskalí herních mechanik.

Zároveň musím pochválit šikovně navržený kartonový insert, do nějž se hezky naskládají všechny dominové dílky a vše ostatní tak, aby nedocházelo k pomíchání a šlo začít hrát během několika málo minut. Úplně ne vždy autoři myslí na praktičnost a nechají všechny komponenty v krabici volně lítat. V případě Pyramido tomu tak není.

Pojďme si v pár odstavcích říci, jak se Pyramido hraje. Na začátku je zapotřebí připravit kamenolom s drahokamy. Přesněji řečeno dominové dílky rozdělit do čtyř dolů, stejně vysokých hromádek dominových dílků lícem nahoru. Mezi tyto čtyři doly se náhodně odkryjí tři dominové dílky lícem nahoru, které si hráči mohou postupně brát ke stavbě pyramidy. Každý hráč si vezme tři přikrývací karty a šest rozdílných drahokamových značek a může se začít hrát. Hráči se ve svých tazích postupně střídají.

Během svého tahu může hráč (nebo musí) učinit postupně čtyři akce: Vybrat si jeden ze tří dílků domina z nabídky v dole a umístit jej do své pyramidy, označit jej značkou, v případě potřeby použít přikrývací kartou a doplnit kamenolom novým dílkem domina. Výběr dílku z kamenolomu je sice důležitý, ale možnost získat dílek, který by si hráči v ideálním světě představovali, není úplně vždy proveditelný, ale spíše dílem náhody. Jasně, můžete doložit do nabídky dílek, který se vám líbí, nicméně musíte doufat, že hráči co jedou po vás, si jej nevezmou. A ano, i tak je možné trochu „kazit“ nabídku svým protivníkům přidáním nevhodného dílku.

Po přidání dominového dílku do pyramidy je zapotřebí jej označit drahokamovou značkou. Tedy jen za předpokladu, že daná barva ještě označená nebyla. Jinými slovy, když mým prvním dílkem bude dílek například se žlutým blokem, musím jej označit a už se mi budou počítat drahokamy jen v této žluté oblasti a ty které k ní náleží. Kdyby se mi náhodou povedla vybudovat jiná žlutá oblast s hromadou drahokamů a nepřiléhala, už by se mi nepočítala. Pochopitelně takto je to i s ostatními barvami. Po dostavění jednoho patra se sečtou body a odeberou všechny značky a jde se na další patro, které je stavěné přímo na spodní patro a po úspěšném dostavění jsou vidět již jen krajní části dominových dílků. A pokud je na nich drahokam a povede se vám je barevně sladit s aktuálně stavěným patrem, lze získat i další body, což je klíčem k úspěchu.

Pochopitelně může nastat situace, kdy se vám nepovede úspěšně sestavit patro z dominových dílků pyramidy tak, aby bylo o rozměrů 5×4 nebo 4×5 bloků (případně menší v případě vyšších pater pyramidy), tak je možné využít vzniklé „díry“ pro doplnění přikrývacími kartami. Pokud by ani tato věc nepomohla, automaticky prohráváte. Nicméně v případě, že se vám daří, je možné je využít i jinak – strategicky. Pokud by hráči potřebovali propojit oblast stejné barvy, mohou nehodící se blok překrýt právě jedním přikrývacím dílkem a získat bambilión bodů.

Klíčem k úspěchu je strategické plánování a optimalizovat své tahy a maximalizovat počet získaných bodů. Základ je šikovně stavět pyramidu tak, aby i v pozdějších fázích byly diamanty po krajích ve stejné barvě, jako je patro nad nimi. Jedním z klíčových aspektů hry je skórování, které se odehrává po dokončení každého stupně pyramidy. Hráči získávají body za každou ikonu drahokamu, která se nachází v označené oblasti své pyramidy. Tímto způsobem hráči mohou získat velké množství bodů, pokud se jim podaří správně předvídat, které drahokamy budou nejvíce žádané v průběhu hry. Nejednou se může stát, že hráči dokáží získat hromadu bodů při stavbě prvního patra, ale v následujících patrech už dílky kladou sice hezky, ale nemají tolik bodů ze spodních pater.

Hra končí, když všichni hráči dokončí stavbu svých pyramid. V tomto bodě se body sčítají a hráč s největším počtem bodů je vyhlášen vítězem a stává se nejlepším architektem široko daleko – okolo stolu.

Hru jsme si doma užili a hráli jak ve dvou, třech i čtyřech. Pravdou je, že jsem byl vždy účastněn všech partií. Jasně, délka hry ve čtyřech byla o trochu delší, než jen ve dvou, ale stále se vše pohodově vešlo do čtyřiceti pěti minut. Nicméně, jako obvykle mi u recenzování krom ženy pomáhala šestiletá dcera a osmiletý syn. Nutno podotknout, že oba už se mnou vyzkoušeli opravdu kde co – teda snad až na Dostihy a sázky. Každopádně syn po jedné partii pochopil, co je cílem a jak má rozmísťovat dílky pyramidy a označovat jednotlivé barvy tak, aby získal co nejvíce bodů. Zato dceři to bylo relativně jedno, že není vítězkou – hlavní bylo, aby to hezky barevně ladilo. A vzhledem k tomu, že barevnost domin je hezky pastelově barevná a dětskému oku lahodící, vždy zkonstatovala, že sice brácha nebo táta má nejvíc bodů, ale její pyramida je nejhezčí a spokojeně šla od stolu. Po stránce herních mechanismů to fakt není žádná astrální věda a hru zvládne i dítě mladší osmi let, ale ještě nějaký ten pátek může chybět k tomu, aby vám ratolest zatopila po stránce strategického plánování. Nicméně je pravda, že v jedné partii nás dcera všechny porazila, z čehož bylo poměrně velké halo, ale to sem asi už úplně nepatří.

Dostavěno, hotovo

Jakožto architekti se hráči snaží postavit tu nejhodnotnější pyramidu blyštící se nejvíce drahokamy. No, ale to tak úplně není pravda. Důležité je, aby se drahokamy, které jsou znázorněny na dominových dílcích, počítaly v závěrečném bodování. Autorům deskové hry Pyramido se povedlo vytvořit hezký koktejl, který z abstraktního domina dělá živější a uvěřitelnější hru. Šikovně kombinuje strategické rozmísťování dominových dílků ve stavbě vícevrstvé pyramidy, důmyslné rozmisťování označovacích dílků sloužících k určení toho, která oblast dané barvy se bude hráčům počítat a zároveň špetku toho napětí (a štěstí) v podobě nabídky stavebních bloků pyramidy (dílku domina) z nabídky v kamenolomu tak, aby se hráčům hodily do pyramidy.

Osobně si myslím, že Blackfire se povedlo přinést na pulty obchodů další rodinou hru, kterou si užijí nejen dospělí, ale především rodiny s dětmi, kterým je okolo osmi až dvanácti let. Jasně, mechanicky je Pyramido zvládnutelné i mladšími dětmi, ale ze zkušenosti musím říct, že špetka té strategie a nápaditosti za honbou bodů není tak zřejmá, jako u dva roky staršího pomocníka. Pokud máte rádi „dominoidní“ typy her anebo vám přijde Kingdomino již ohrané, vůbec bych se nebál právě po této hře sáhnout. Navíc díky velmi přístupně navrženým pravidlům bych se tuto hru nebál doporučit i občasným hráčům deskových her a to i díky faktu, že za vcelku příznivou cenou dostanete kvalitní komponenty.

Pyramido získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: