Králíkovství

Draftuj, určuj si souřadnice a propojuj svá léna.

Úvod

Léto roku 2023 nám zpříjemnila rodinná hra od Albi plná záhonů a králíků. Jedná se o lokalizaci již staršího kousku Richarda Garfielda, jehož Noc upírů jsme si vzali na paškál též, nicméně to neznamená, že Králíkovství nemá tuzemským hráčům co nabídnout. Ostatně obsazování území na základě zahrání karet souřadnic bychom tu hledali těžko. V Králíkovství se opět shledáme s Garfieldovou často užívanou mechanikou, tedy draftem, a zacházení s kartami může v mnohém připomenout jeho Obludárium. Zbývá dodat, že ilustrace obstaral Paul Mafayon, který se jako jeden z několika ilustrátorů podílel již na Garfieldově Vládci Tokia či na českém trhu nedávno vydané hře Ostrovy titánů.

Pod víkem

Pod víkem na hráče čeká herní plán, sto čtyřicet čtyři plastových figurek králíků (po třiceti šesti v každé barvě) a třicet devět figurek měst, dvacet čtyři kartonových žetonů a především velký balíček sto osmdesáti dvou karet a čtyři karty nápovědy. Hra má jednoduchá srozumitelná pravidla, která jsou skvěle vysvětlena v sešitu pravidel. V něm hráči naleznou vše, co dobře napsaná pravidla obsahovat mají. Uvedení do příběhu, detailní přehled komponent a vysvětlenou ikonografii, logickou strukturu průběhu hry a osvětlení jednotlivých karet, několik příkladů bodování, glosář pojmů a souhrn pravidel na zadní straně sešitu. Do hry je tak snadné a radostné proniknout a již po pár minutách se lze tak pustit do samotného klání o titul Velkého ušáka. 

Mapa velikosti 10×10 je protkána rozlišnými terény – políčky produkujícími mrkev, lesy produkujícími houby, moři produkujícími ryby, prázdnými pláněmi a neúrodnými horami. Mezi tím vším se nalézají i města čekající na přivítání svých podrobitelů.

Pravidla

Ve hře se vše odvíjí od mnoho druhů karet průzkumu, které tvoří velký dobírací balíček. V Králíkovství hraném na čtyři kola hrají díky draftu všichni víceméně stále, nebo alespoň mají nad čím přemýšlet. Ve svém tahu si hráč vybere dvě karty (z deseti či dvanácti dle počtu hráčů), které si ponechá k zahrání, a zbytek pošle svému sousedovi. Pokud zahraje kartu území se souřadnicí, zabere toto políčko svým králíkem. Zahraje-li kartu stavby, umístí žeton stavby na ovládané území s cílem zvýšit jeho velikost, výnos či sílu. Farmy produkují základní suroviny, anebo luxusní, což hráči zvyšuje druhovou výnosnost pro sklizeň. Obchodní stanice mohou produkovat jakoukoliv základní surovinu vždy dle volby majitele. Díky kartám měst lze stavět města síly jedna, dva či v horách i o síle tři. Tábory umožňují ovládnout prázdná území a nebeské věže propojují magickým přemostěním dvě nesousedící léna v jedno. V balíčku se skrývají i karty pergamenů, které hráči drží před ostatními skrytě. Ty úkolové hráči udělí body po splnění podmínky, naopak ty s pokladem hráči přihrají body aniž by hnul tlapkou. 

Hráči se střídají na tahu a během každého kola projdou třemi fázemi. Fázi průzkumu, která zahrnuje draft a odehrání karet, fází stavění a fází sklizně. Během té si hráči bodují výnos ze svých lén a to tak, že u každého zvlášť vynásobí sílu léna, určenou silou všech přítomných měst (součtem jejich věží), s výnosem rozdílných druhů surovin (kdy dva lesy, moře a houbová farma udávají hodnotu pouze dřeva, ryb a hub, tedy výnos tři, byť léno zahrnuje čtyři produkující pole – druhý les se nepočítá). Po vyhodnocení čtvrtého kola dojde k odhalení karet pergamenů a započítání posledních bodů.

Zhodnocení hry

Hra se mi veskrze líbila, neboť se jedná, jak už to tak v případě souřadnicových her bývá, o mozkovar, který může klamat povedenými ilustracemi králíků zdánlivě cílící na malé obyvatele nor a nikoliv velké ušáky. Nutno podotknout, že to není žádná oddychovka. Hru ztěžuje bodování unikátních surovin v lénech namísto součtu surovin všech, políčka lávy na přeplněném plánu králíky, a králíci samotní, jak se rozlezou s blížícím se koncem úplně všude. Pravidla by mohla být napsána lépe – explicitně vyjasnit užití některých karet a podmínek jako kde všude je možno stavět jaká města. Ve hře se zdá, je totiž dovoleno skoro vše – stavět kdekoliv cokoliv, ale logicky uvažující hráče to v naší skupině mátlo – přeci nejde postavit hrad/město na poli s mrkví?

Ve víc hráčích to bývá zábava s napětím díky draftu. Ve dvou hráčích funkční, ale co do několika hromádek karet, které si hráči neustále přehazují, tak opět docela zmatečné. Ve dvou hráčích totiž kromě deseti karet na ruce (jejichž počet se v pravidlech nedočtete, pouze na herním plánu) oba hráči disponují svou rezervou deseti karet – balíčkem lícem dolů. V tahu si pak hráč dobere horní kartu z rezervy do ruky a z ní zahraje dvě karty – jednu vyloží a jednu zahodí na svůj balíček. Jednotlivé odhazovací balíčky hráčů mají fungovat pro kontrolu zahraných karet a uplatněných nároků na území. Nicméně když každý hráč vyhazuje na stejnou hromádku karty zahrané i zahozené, je to opět nepřehledné. Pravidla a jejich formulaci chtělo tedy lépe promyslet. 

To, že hra vyzývá králičí kolonizátory svými pravidly k budování mnoha drobných lén namísto několika málo větších souvislých ploch, hře nakonec nedodává kýžený zvrat, ale naopak jí bere lehkost area-control, kterou by člověk čekal u rodinné hry. Králíkovství zkrátka klame a byť má pravidla jednoduchá, zahrát ji dobře zas tak jednoduché není. Závěrem oceňuji přítomnost a druh karet, které přidávají atmosféře a poťouchlosti díky vtipnému překladu. Přestože se sto osmdesát dva karet mnoha druhů může zdát v jednom balíčku jako přeplácanost, jde to s tématem hopkajících králíků a mechanicky podpírajícím draftem skvěle dohromady. Je vždy dilema, zda rozšířit své stávající léno o nové území, rezervovat si kartu farmy pro zlepšení výnosnosti, či si zabrat pergamen s králíkem, který vám na konci hry dá spoustu bodů za splnění určité podmínky a její četnosti skrze vaše obsazená území či léna. Zda rozšiřovat své léno, či nově obsazeným územím zaškodit soupeři. To vše zpestřují nebeské věže a tábory, které se mohou zdát v první partii nadbytečné, ale po rozkoukání se a zvyknutí na bodování mohou přijít v odvetách náramně vhod. V balíčku karet průzkumu je zkrátka vše pro každého a každou příležitost a záleží jen na hráčích, jak to zužitkují. Byť samozřejmě náhoda a promíchání tak velkého množství karet hraje roli a někdy se určitý terén nemusí drahnou dobu objevit.

Králíkovství získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Albi.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: