Vzdor!
Solitérní odboj ve Francově Španělsku.
Vítejte v odboji!
V posledním čtvrtletí loňského roku vydavatelství Fox in the Box přineslo místním hráčům sólový počin v podobě odboje proti nadvládě generála Franca po socialisty prohrané Španělské občanské válce v letech 1936 až 1939. Autory této jednoduché a přístupné karetní hry jsou matadoři na poli euro her s válečnou tématikou a rodinně přístupných válečných titulů Trevor Benjamin a David Thompson, kteří na ni pracovali ještě s designérem Rogerem Tankersleym a ilustrátorem Albertem Monteysem. Českým hráčům z jejich dílny určitě vytane na mysli druhoválečná série Odhodlaní, Sniper Elite: The Board Game na motivy počítačové hry, s bag-buildingem pracující středověká abstraktní tahovka War Chest, solitérní stalingradský Pavlov’s House nebo povedená abstraktní Mandala.
Mezi makisty
Ve Vzdoru! se hráč chopí role velitele místní buňky odboje. Vždy dostane k dispozici část svých makistů a ty následně přidělí k vybrané misi. Cílem hry je nasbírat co nejvíce bodů a přitom neprohrát. Na konci každého kola hráč po vyhodnocení úspěšnosti mise učiní rozhodnutí, zda bude v odboji pokračovat dále, či se zastaví a spokojí se s nahranými body. Každá další mise hráči zvyšuje nejen šanci na nahrání bodů, ale i na náhlou prohru. Ta nastává v případě, kdy se na hřbitově nachází alespoň pět civilistů, dvě mise dopadly neúspěšně, či kdy hráčovu ruku o pěti kartách makistů pro přidělení na mise plní pětice špehů.
Mise ve hře obsahují své obranné číslo, počet karet přítomných režimních obránců a odměnu při splnění mise. Hráčovo dilema ve hře plyne z toho, že každá postava má dvě různá útočná čísla a dva různé efekty. Obvykle slabší číslo a efekt přináší postava hráči, zahraje-li ji do levé části herní oblasti tak, aby si uchovala utajení. V takovém případě je obvykle na konci kola položena na odhazovací balíček a později zamíchána a následně opět vyslána do další budoucí mise. Silnější efekt se pojí s pravou stranou karty, kdy je odbojář prozrazen. Proto je po svém nasazení do bojů na konci kola makista odhozen na balíček nedostupných postav.
Faktorem ztěžujícím hráčovo rozhodování je většinou též neznalost síly nepřátel střežících objekty. Nevidí je odhalené před nastoupením na misi a tak pouze odhaduje, jak velkou sílu musí nasadit. Po přidělení makistů k misi a vyhodnocení jejich efektů plánování hráč odhalí karty nepřátel a vyhodnotí efekty útoku. Urči své konečné útočné číslo a body z něho spotřebovává na poražení nepřátel a mise dle svého uvážení. Jakmile mu nezbývá dostatek bodů síly, dojde k vyhodnocení kola. Karty makistů na ruce ani karty nepřátel na bojišti vybrané mise nezůstávají.
Ve hře se nachází dvacet čtyři makistů, kdy hráč vždy z dvanácti karet odbojářů a tří špehů utvoří svůj dobírací balíček, zatímco druhá půlka makistů tvoří možné rekruty, ke kterým se není snadné dostat. Nad mise jsou přidělovány karty z balíčku třiceti dvou nepřátel. Ne vždy je nutné je všechny porazit a obvykle se to hráči ani nepodaří. Proto vždy vybere ty, které si může díky svému útočenému číslu (součtu čísel všech nasazených makistů) dovolit zlikvidovat. Některé karty je z jejich podstaty nutno porazit dříve, než se hráč zaměří na samotnou misi. Většina nepřátel sabotáž umožní, ale pokud se jich hráč nezbavil, bude toho litovat. Buď mu ztíží samotné splnění mise, anebo na konci kola aktivují své efekty přeživších a ty hráči pořádně zavaří při plnění misí příštích.
Zkrátka celou dobu přituhuje a je stále těžší a těžší čelit zvyšujícímu se počtu nepřátel na bojištích a špehům plevelícím balíček a ruku hráče, kteří jeho akceschopnost mohou zcela zastavit. Poražením některých nepřátel hráč může rekrutovat nové makisty, ovšem jiní neporažení se postarají o likvidaci několika civilistů. Hra je mechanicky velmi jednoduchá, ale je těžké ji zahrát správně a odvíjí se to i od štěstěny. Ostatně proto autoři zkušeného hráče vybízí i k tomu, aby si na počátku partie své odbojáře vybral a seznámil se s tím, které z postav nalezne v balíčků rekrutů a které mu budou při ruce v řadách ostřílených makistů.
Závěrem
Hra je jednoduchá, přístupná, s poměrně dobře napsanými pravidly. Za cenu pohybující se kolem pěti stovek se jedná o hozenou rukavici pro všechny sólohráče. Variabilitu udává množství makistů, nepřátel a misí, kterých je ve hře dvacet, přičemž se hraje vždy s deseti. Hráč však svůj zážitek může obohatit též o postupování dle sešitu scénářů, který nabízí osm fiktivních a tři historické z let 1944 až 1952. Scénáře vždy nabízí příběhové zasazení, nastavení hry podle přítomných misí a modifikací vítězných podmínek.
Karty jsou z papíru, který vydrží, nicméně zpevnění obaly prospěje, když už nešlo ve výrobě navýšit gramáž. Ilustrace jsou povedené, a byť působí karikujícím dojmem, jsou plné detailů.
Mezi mé oblíbené sólové hry patří titul Maquis o odboji ve Francii za druhé světové války. Obě hry, byť je spojuje termín makista, jsou mechanicky i svým rolovým pojetím odlišné, a proto bych rád doporučil obě dvě. Jsem rád, že alespoň jedna z nich vyšla i v češtině. Je však nutno říci, že v Maquisu je té náhody mnohem méně, neboť se dají ovlivňovat karty událostí, což umožňuje i strategické plánování. Naopak ve Vzdoru! může hráč skončit během několika málo kol, pokud se náhodou sejdou nepřející karty na všech frontách. (Kombinace špehů na ruce, slabých makistů, misí s hodně nepřáteli či vysokými ztrátami na obětech z řad civilistů.) Pokoušení štěstí v pokračování v odboji či včasném pasování funguje, nicméně dosáhnout na skóre v tabulce pro vítězství je obtížné. Možná rozhodnutí autorů pro zachování historického vývoje, které makistům moc nefandí. Hra je jednoduchá na pravidla a rychlá na přípravu, obtížná na vítězství a oplývá hutnou atmosférou.
No a komu by se nechtělo pouštět do občanské války a raději by riskoval upálení na hranici svými svědomitými spoluobčany, pro ty tu je variace Vzdoru! v podobě hry Witchcraft! Autoři zkrátka nezaháleli, a zatímco předloni nás zavedli do Španělska, loni do vesnice Wildegrens, kde se stále děje nějaké neštěstí.
Vzdor!, byť zahrnuje náhodu v tom, jak se sejdou karty z několika balíčků, je zábavná skromná hra, která se může společně s Nebem v plamenech zařadit mezi první čistě solitérní a obtížností i cenou přístupné tituly na českém trhu.
Vzdor! získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Fox in the Box.
Hru můžete zakoupit přímo zde.