Únikovka: Operace Anthropoid

Vražda na tyranu není zločinem!

Úvod

„Jindra se onoho poledne topil v moři paží, které se zvedly k nebí poté, co na pódium s rudými prapory vkročil vysoký muž ve vojenské uniformě. Dav lidí vítal Reinharda Heydricha, který byl do protektorátu dosazen říšskou vládou. Na shromáždění tak shlížel řezník, jenž namísto kudly a mlýnku používal zákony a koncentrační tábory. Nastupující říšský protektor měl plán, jak národ srazit na kolena, a Jindra se tomu hodlal postavit…“ (úvodní karta)

Honza Chabr ve spolupráci s Albi vydává svou další tuzemskou únikovku. Po šifrovačce R.U.R. s průhlednými kartami zachycujícími svět po robotím převratu a příběhovějším Útěk na západ přichází s dalším českým tématem – odbojem za 2. světové války a vypořádáním se s bezskrupulózním krutým protektorem.

Jaké to je

Píše se rok 1942 a hráč či hráči se v roli fiktivního Jindry zapojí do domácího odboje, který naváže spolupráci s agenty několika výsadků včetně výsadku Anthropoid. Texty od první a po poslední kartu jsou koncipovány jako vzdělávací – je v nich nádech dějinného zhodnocení někdejších událostí, které minuly. V tomto smyslu hráč nezažívá pocit, že je přítomen v současnosti se odvíjejícímu ději, který se může jakkoliv vyvinout a překvapit. Spíše v roli cestovatele časem se se soudobými znalostmi vrací do úseku minulosti, kterou si jako návštěvník prožije.

Herní systém je v něčem stejný a v něčem jiným ve srovnání s předchozími tituly. Ve srovnání s R.U.R. tedy hráč nemusí vyřešit stávající úlohu k odemknutí další a ve srovnání s Útěkem na západ řeší úlohy lineárně bez možnosti navštívit vícero lokací. Platí, že pokud hráč nevyřeší šifru, tak kartu otočí a pokračuje dál. Přitom si však přečte text spojený s neúspěchem, který se jen lehce liší od textu pro bystrého luštitele, a obdrží zranění. Zranění jsou tří typů a vedou k několika různým koncům. Hráči je k dispozici malý sešitek nápověd. Po každém vyřešení mise obdrží heslo k nápovědě pro následující úkol a je jen na něm, zda se poradí, či vše rozlouskne sám.

Naopak zde není přítomno autorovo řešení. Přiznám se, že mnohé šifry jsem nevyřešil a že by mě moc zajímalo designérovo uvažování a cesta ke správnému výsledku. Šifry jsou těžké a potěší tak zkušené luštitele. Na závěr prozradím, že některé úkoly a texty se pojí se skutečnými úkoly výsadků, což oceňuji. Jiné úkoly jsou tematické, ale z textů je poznat, že hra není tolik příběhová, pouze tvoří ukotvení pro samotné šifry. Grafická úprava karet a ilustrace se mi líbily.

Upřímně jsem rád, že máme českého autora únikovek a že tvoří hry na česká témata. Jen bych osobně ocenil větší důraz na příběh a menší na logické úlohy napříč jeho doposud vyšlými tituly.  

Operace Anthropoid získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Albi.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: