Příval temnoty: Plameny pekelné

Diablo přichází na stůl.

Desková hra Příval temnoty: Plameny pekelné nás zavádí do fascinujícího světa, kde se skupina odvážných hrdinů, známých jako Světlonoši, snaží čelit novým a nebezpečným výzvám. Po desetileté éře míru a prosperity, jenž tito hrdinové pomohli založit, je jejich idylický svět náhle ohrožen novou, temnou hrozbou. Noční můry plné apokalyptických vizí se stávají skutečností, a to ve chvíli, kdy se do jejich světa začnou řítit démoni a andělé skrze nově otevřené portály mezi světy.

Tento titul, který do místních luhů a hájů, ale především pultů obchodů a skladů eshopů, přináší v našem mateřském jazyce kluci z brněnské společnosti REXhry. Hráčům nabízí Příval temnoty: Plameny pekelné možnost vžít se do rolí Světlonošů a společně čelit hrozbám a nadcházejícímu chaosu. Pro úplnost zmíním, že hra je určena pro jednoho až šest hráčů, s doporučeným věkem od čtrnácti let. Každý scénář hry poskytuje rozličný příběh, který hráči mohou prozkoumávat během šedesáti až sto dvaceti minut v závislosti na jeho náročnosti. Tato hra nabízí nejen narativní zážitky, ale i komplexní herní mechaniky, které vyžadují strategické myšlení a týmovou spolupráci.

Hned na úvod této recenze musím zmínit, že svoji hratelností a stylem může na první dobrou připomínat jakoukoliv iteraci her Zombicide, jen s tím rozdílem, že právě tento titul je o něco více hráčtější, resp., komplexnější. Tedy hned na úvod se dostávám k tomu, pro koho je hra určená. Pokud jste začínající hráč a nemáte s velkými deskovými hrami žádné zkušenosti, sáhněte raději po něčem snazším, jako je třeba zmíněný Zombicide nebo třeba Panství hrůzy 2. edice. Nicméně pakliže máte již něco za sebou, určitě budete rádi právě za tento titul, který nejenže dobře vypadá, ale zároveň poskytuje setsakra dobrý herní zážitek. Resp., klidně si jej kupte do zásoby, protože není jisté, zda bude další dotisk a tuhle temnou fantasy dobrodružnou hru budete chtít mít zcela jistě doma a budete ušetřeni potulnému shánění po bazarech.

Navíc REXhry přinesli nejenom tuto základní verzi hry, ale taktéž i velké rozšíření s podtitulem Zkáza nebes, které přináší další zlouny, ale hlavně přináší komplexní kampaň a jednotlivé scénáře spojí v ucelený příběh. Což ve své podstatě tvoří už i tak, ale řeší to z pohledu vývoje postav a všeho ostatního. Samotná základní sada hry obsahuje deset scénářů a jeden úvodní, výukový. Je to jako byste hráli samostatný dungeon videoherního Diabla, což je samo o sobě super. Jen, když u toho můžete navštívit město a nezačínáte pokaždé od začátku s běžnými zbraněmi v inventáři, a navíc máte vybudovaný vztah se svojí postavou, je to o dost lepší, ne? Nebo alespoň tak to cítím já. To znamená, že samotné Plameny pekelné jsou určitě sexy, ale s rozšířením Zkáza nebes je to výrazně lepší. Ale o tom si řekneme třeba někdy příště v samostatné recenzi tohoto rozšíření.

Zmínění videoherního Diabla bylo cílené. Přesně takto jsem si dost často připadal. Takto si přesně představuji deskoherní předělávku na stole. Hordy, ale opravdu hordy nepřátel, temný příběh, ale především zcela rozliční hrdinové a jejich schopnosti. Ty jsou natolik rozdílné, že každý hrdina využívá i jiné herní komponenty, ale především se za něj úplně jinak hraje a do hry přináší unikátní styl hraní. Od mocných čarodějů, přes svaté paladiny, divoké berserky, zručné zloděje, až po tajemné šamany a přesné střelce. Nebojím se říci, že hra je v tomto směru výrazně asymetrická. No prostě, jako Diablo.

No a když už jsem u těch postav, pojďme si tedy o nich něco málo říci, ať si uděláte o jednotlivých classách úsudek sami. Čarodějové jsou mistry magie, kteří svými kouzly dokážou zasáhnout nepřátele ledovými či ohnivými údery, posílit obranu svou i svých společníků a manipulovat s prostředím. Magický amulet čaroděje, jehož každá část představuje základní kouzlo, je klíčový pro jeho schopnost vylepšovat a používat různá kouzla v průběhu hry. Paladinové jsou ochránci světla, jejichž síla pramení z jejich schopnosti vysvěcovat a požehnávat pole, čímž poskytují útočiště a posílení pro své společníky. S jejich dovednostmi paladini slouží jako pilíře svých družstev, nabízí ochranu a podporu v kritických chvílích. Berserkové jsou bojovníci, pro něž je boj nejen nutností, ale i vášní. Jejich schopnosti jsou posíleny s každým utrpěným zraněním, což z nich dělá nebezpečnější bojovníky, čím více jsou poškozeni. Ovládají různé styly boje, z nichž každý nabízí specifické výhody, čímž se přizpůsobují a dominují na bojišti. Čili takový klasický tank do přední linie, hodící se do každé party. Zloději, mistři lsti a zrady, využívají svůj pytlík plný triků a nástrojů k dosažení svých cílů (opravdu, v balení je pytlík s žetony znázorňující tyto věci). Každá akce zloděje je provázána s tahem žetonu, což přináší prvek náhody do každého jejich kroku. Tato nepředvídatelnost a schopnost vylepšit akce pomocí vhodně zvolených žetonů, činí zloděje klíčovými hráči v nejistých situacích, ale zároveň i postavu přinášející spoluhráčům určitý druh chaosu a nepředvídatelnosti. Šamani, spojení s přírodními silami, využívají elementály a svou spojenost s elementy k ochraně a podpoře svých společníků. Jejich schopnosti se mění a rozšiřují s každým zvýšením úrovně spojení s konkrétním elementem, což jim umožňuje přizpůsobit se různým situacím. No a poslední možností na výběr jsou Střelci, mistrní lukostřelci a přeživší v divočině, používají svůj balíček šípů k precizní eliminaci nepřátel z bezpečné vzdálenosti. Každý výstřel je důkladně promyšlený, přičemž správné načasování a míření rozhodují o efektivitě jejich úspěchu.

A ke každému hrdinovi se váže velmi přehledný panel hrdinů. A zde musím velmi výrazně chválit kvalitu provedení. Nejde o předtištěný papír nebo praktický vícevrstvý karton, do nějž budete vkládat různé karty a žetony, ale v případě Příval temnoty: Plameny pekelné se dočkáte plastové destičky s oddělenými prostory na karty hrdiny a vybavení různých částí těla a zároveň je použitelný pro značení získaných zkušeností, a tedy i následné úrovně hrdiny apod. A s tím souvisí opravdu pořádný balík karet vybavení všeho možného, od běžného až po jedinečné, přinášející mnohem silnější efekty.

No a když už jsem u těch komponent, tak vězte, že tato hra je opravdu pěkným macíkem. Pod víkem najdete krom zmíněných panelů hrdinů, a všech možných karet vybavení, lama karet, žetonů, především tunu plastových figurek. Musím říct, že pokud patříte k milovníkům malování figurek, tak vám právě na stole přistála práce tak na rok. A obzvláště s elitními monstry si určitě vyhrajete, protože jejich velikost je mnohdy větší jak dvanáct centimetrů. Jejich provedení je fakt vyladěné do nejmenších detailů a na stole vypadají nesmírně epicky a dotváří ten atmosférický pocit strasti a nadšení z jejich skolení. Pochopitelně i zmíněné hordy, resp. skupiny nepřátel, jsou zde zastoupeny řadou plastových figurek. Každopádně s tím souvisí i jedna taková strast. Tedy alespoň z mého pohledu a pohledu všech deskoherních „bláznů“, kteří rádi o své hry pečují. Rozhodně by této hře slušel nějaký pořádný insert, než jen to, že v tenkém plastu jsou postavy nasázeny jedna vedle druhé a to vše v na sebe poskládaných platech zakryto jedním opravdu tenkým plastovým vrškem, který tvoří mimochodem rádoby insert pro jiné komponenty. Vzhledem k tomu, že tuto část z krabice při každém hraní budete vytahovat, dříve nebo později, ale vězte, že spíše dříve, dojde u tohoto plastového kolosu k poškození, a tím pádem i rozbití samotného insertu pro další žetony.

Zmiňoval jsem, že hra na stole vypadá opravdu fantasticky, o tom žádná, ale počítejte s tím, že budete potřebovat vcelku dost místa na to, abyste vše měli při hraní po ruce a zároveň, abyste mohli dle zvoleného scénáře poskládat krásně ilustrované mapové díly. Ty tvoří herní svět, jimiž se hrdinové proplétají. Každý dílek je rozdělen na devět čtvercových polí, poskytujících prostor pro postavení figurek a interakci s herním prostředím. Tyto pole jsou buď osvětlené, nebo se nacházejí ve stínu, což ovlivňuje určité herní mechaniky a schopnosti hrdinů. Zajímavým aspektem je, že spojení mezi poli může být přerušeno zdmi nebo zavřenými dveřmi, což hráčům klade výzvy v plánování pohybu a boje. Samotné dílky mohou obsahovat různé herní prvky, jako jsou místnosti a chodby. Místnosti jsou často místem důležitých událostí, bojů nebo nalezení pokladů. Přístup do nich je zajištěn dveřmi, které jsou na dílcích znázorněny pomocí žetonů dveří. Samotná interakce s dveřmi a průzkum nových místností přináší napětí do hry, neboť každé otevření dveří může odhalit nová nebezpečí, poklady nebo klíčové elementy scénáře. Karty dveří, které jsou součástí hry, dodávají další vrstvu příběhu tím, že přinášejí specifické efekty nebo události, jež nastanou při prvním vstupu do místnosti. No, ale to hlavní je samotná temnota, která je na jednotlivých dílcích znázorněna. Na počátku ji chápete jako zlo, ale po několika tazích si uvědomíte, že se dá využívat ke skrývání před nepříteli. Je to povedený herní prvek, který musím pozitivně kvitovat.

Ale to už možná zabíhám až příliš do detailů jednotlivých herních mechanik. Přeci jen nechci, aby tato recenze byla opisem pravidel, nicméně asi by se slušelo říci ve stručnosti, jak se to celé rozhýbe na stole. Herní cyklus je strukturován do kol, která jsou rozdělena do čtyř základních fází, přičemž každá z nich představuje klíčové rozhodnutí a akce hráčů. První fáze je vyhrazena hrdinům, kteří mají možnost prozkoumávat, bojovat a vyměňovat si vybavení. Po nich nastupují nepřátelé v druhé fázi, kdy se snaží hrdinům zkřížit cesty a zmařit jejich plány. Třetí fáze umožňuje hrdinům využít získané zkušenosti k vylepšení svých schopností a přípravě na další výzvy. Nakonec, ve fázi temnoty, se hra zahalí do ještě většího nebezpečí a napětí s možností příchodu nových nepřátel.

Hra končí buď triumfem Světlonošů, kteří splní všechny své úkoly, nebo jejich porážkou, pokud se některé z podmínek prohry stanou realitou. Tato dynamická struktura hry zajišťuje, že každá partie je plná nečekaných zvratů, plánování a společného úsilí hráčů o záchranu světa před temnými silami. Mimochodem pokud hrajete kooperativní hry stylem, že si každý hraje na svém písečku, tak zde s touto taktikou rozhodně neuspějete. Nicméně náročnost není až na tak vysoké úrovni, tak jako v jiné hororové hře Cthulhu: I smrt může zemřít. Troufám si říct, že v Cthulhu je náročnost mnohem větší sama o sobě, tak i náročnější na spolupráci.

Musím přiznat, že Příval temnoty: Plameny pekelné je opravdu velkou a komplexní hrou, o níž by se dala napsat ještě spousta dalších faktů. Třeba to, že souboje se vyhodnocují na základě hodu kostkami, pochopitelně s přihlédnutím všem schopnostem hrdinům, omezením nepřátel a všem ostatním aspektům. Při tom všem se zohledňuje, zda se útok provádí na dálku, blízko nebo útok kouzlem apod. Nebo to (a to určitě stojí za zmínku), že samotná příprava hry není úplně otázkou pěti minut, ale zabere nějaký ten čas, k čemuž negativně přispívá i již zmiňovaný nešťastně zvolený insert v krabici.

Pojďme hodnotit

Příval temnoty: Plameny pekelné je kooperativní fantasy desková hra, v níž se hráči vrhají do role Světlonošů – statečných hrdinů odhodlaných bojovat proti narůstající temnotě. Tato epická výprava zavede hráče až do samého srdce pekla s cílem najít a zneškodnit zdroj všeho zla. Výběrem scénáře, průzkumem rozsáhlých map, souboji s nebezpečnými nepřáteli, rozvojem schopností svých postav a strategickým využíváním nalezených pokladů. Hráči musí spojit své síly, aby odvrátili hrozbu temnoty jednou provždy. Jo, přesně toto na hráče čeká v pořádně nadupané krabici plné plastových figurek, karet, žetonů a mnoho dalšího herního vybavení. Škoda jen, že už není součástí nějaký funkční a praktický insert.

Po odehrání jednotlivých scénářů musím přiznat, že hra má vysokou míru znovuhratelnosti, připomínající videoherní Diablo u vás v pohodlí domova na pořádně velkém stole. Samotná základní sada stojí za to, nicméně, pokud byste se rádi ponořili do tohoto světa, který mimochodem není úplně vhodný pro deskoherní nováčky, zvažte fakt, že není od věci do košíku přihodit i rozšíření Zkáza nebes, které z celé hry dělá pěknou ucelenou kampaň. No a tím se dostávám k jedné faktické věci, jenž mnoho z vás může brát jako negativum – cena. Ta se pohybuje lehce přes půl třetího tisíce korun plus dalších necelých patnáct set korun za rozšíření. Nicméně pokud máte rádi temné fantasy příběhové hry, u nichž vám nevadí, že strávíte dlouhé večery a občas několik desítek minut samotnou přípravou, obdržíte příjemný atmosférický zážitek, který je mimochodem po stránce herních mechanismů výrazně komplexní. Ano, pakliže patříte k milovníkům euro her a náhoda je pro vás sprosté slovo, chápu, že napětí vyvolané hody kostkou vás budou pohoršovat. Nicméně pokud jste ochotni skousnout tento prvek náhody, který hráči mohou ovlivnit řadou aspektů a jsou tak do jisté míry výsledek soubojů ovlivnit přímo či nepřímo, budete to milovat.

Příval temnoty: Plameny pekelné získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Rexhry.jpg.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: