Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je Říše her

Panství hrůzy 2. edice

Horor na zimní večery

Milovníci hororových deskových her inspirovaných známým spisovatelem H. P. Lovecraftem musí být nadšení, protože jsou zásobováni jednou lahůdkou za druhou. Zatímco ve hře Eldritch Horror jsme se pokoušeli zastavit Prastaré božstvo a hrůzy s tím spojené na celé Zemi, v titulu Arkham Horror jsme s vyšetřovateli chránili město Arkham před různými anomáliemi v roce 1926, a v Panství hrůzy 2. edice (v originále Mansions of Madness) na nás čeká opět střetnutí s hrůzami z jiných světů přímo na panstvích (nebo třeba i v hotelu) a přilehlém okolí. Sice tento titul je na trhu už nějaký ten pátek, ale určitě stojí za to, abychom se na něj podívali blíže. Autorem je Nikki Valens stojící i za výše zmíněnými tituly. Výrobcem je Fantasy Flight Games a do české kotliny v našem mateřském jazyce hru přinesla společnost ADC Blackfire, za což má určitě velké díky.

Panství hrůzy 2. edice je kooperativní příběhovou hrou určenou pro 1 až 5 hráčů, s doporučeným věkem od 14 let, s tím že jedno zahrání může zabrat téměř 3 hodiny (lehčí scénáře mohou být kratší). Nutno zmínit, že nejde o klasickou deskovou hru, kterou bychom si „roztáhli“ na stůl a mohli začít hrát. No, vlastně, ano, je tomu tak, ale je nutností, abychom k ní měli alespoň jedno chytré zařízení s aplikací Mansions of Madness, která nás bude provázet hrou a vyprávět nám daný příběh, ukazovat, co se kde děje, postupně odhalovat jednotlivé lokace, no, a taktéž nám občas zatopí, když bude hrát za zrůdné bytosti. Tato aplikace je taktéž přeložena do češtiny včetně dabingu uvádějící a zakončující jednotlivé scénáře.

Pojďme se však nejdříve ve stručnosti podívat, co se nachází pod víkem krabice, která je mimochodem pěkným „macíkem“. Prostě nic snadného na přenos. Každopádně je ve stylu Fantasy Flight Games krabic, kde jsou uvnitř dvě brožury: Průvodce hrou, který vás naučí, jak se Panství hrůzy 2. edice hraje a jak ji připravit, a Pravidla hry, ve kterých již můžete najít popis konkrétních mechanismů a herních prvků. K dispozici je 8 karet a plastových figurek vyšetřovatelů. Když už jsme u těch figurek, tak i stvůry mají své plastové ztvárnění s podstavcem, do kterého je zasazen kartonový žeton s informacemi o stvůře. Pochopitelně žetonů je ve hře vícero různých druhů – od interakce, zajímavostí, stop, osob, barikád, tajných chodeb, stěn, dveří až po znázornění ohně či temnoty.

To vše budete moci dávat na herní plán, přesněji řečeno na mapové dílky, kterých je ve hře hned 24. Jejich použití vám bude nařizovat aplikace dle zvoleného scénáře. S tím souvisí hned dvě poznámky. Zaprvé: i když hrajete stejný scénář opakovaně, aplikace vytvoří z dostupných mapových dílků jinak vypadající panství. A zadruhé: to, jak vypadá ona herní mapa, se nedozvíte hned na začátku, ale jako správní vyšetřovatelé na to přijdete postupně prozkoumáváním. Takže na počátku hry vidíte třeba jen vstupní halu, několik umístěných žetonů zajímavostí, dvoje dveře po jejichž otevření přiložíte třeba mapový dílek s koupelnou.

Když už jsem zmiňoval scénáře, tak ty jsou ve hře čtyři. Doporučuji začít prvním, který zvládnete odehrát za 60-90 minut a připraví vás na ostatní příběhy, které jsou mnohem delší a náročnější. Nechci úplně prozrazovat jednotlivé zápletky, jež si na vás autoři připravili. Proto jen nastíním, že jednou zastihnete telefonát zoufalého komorníka bojícího se o svého pána, jindy zase při průzkumu městečka Innsmouth v Massachusetts nic nenaleznete, avšak zjistíte, že se nemáte už jak odsud dostat, proto se ubytujete v místním hotelu, což úplně nemusí být šťastné rozhodnutí, ale jiná možnost nebyla apod. Průchod i tím nejlehčím scénářem není však procházkou růžovým sadem a věřte, že vítězství nedosáhnete snadno. Autoři vám nic nedarují.

Co by to bylo za hru od Fantasy Flight Games, která by neobsahovala karty. Není jich tolik, jak třeba v Arkham Horror 3. edice, což je logické vzhledem k tomu, že umělou inteligenci zde nahrazuje aplikace. Ale nějaká ta kouzla, běžné či unikátní předměty, stavy, které vám mohou uškodit nebo pomoci jsou zde zastoupeny menšími kartičkami. A to není vše. Každý hrdina disponuje určitým počtem životů a příčetnosti. U většiny her je řešení ukazatele těchto hodnot pomocí klasických „srdíčkových“ žetonů. V Panství hrůzy 2. edice opět malými kartičkami zdraví a strachu. Čím více jich máte, tím více jste zranění – buď fyzicky nebo duševně. Navíc pokud je musíte otočit lícem nahoru, obdržíte nějaké to neradostné zpestření.

Srandovní fáze pro všechny účastníky nastává v momentě, kdy se nám někdo zblázní (počet karet strachu dosáhl hodnoty jeho příčetnosti) a vezme si kartu stavu zvanou Šílenství. Pak se děj vůle boží. Ubožákova pominutá mysl může dostat (ale nemusí) za úkol jiné podmínky pro vítězství, což nikdo jiný neví.

Tohoto momentu se však dočkáte až v pozdější fázi hraní. Tak pojďme začít alespoň v kostce od začátku, klasickou přípravou. Stačí si vybrat jednoho vyšetřovatele, spustit aplikaci, vybrat scénář a řídit se pokyny na displeji. To znamená rozebrání si přidělených předmětů na start, vzít si dva žetony stop, dát doprostřed stolu první mapový díl (povětšinou jeden z druhů vstupní haly apod.) a na něj umístit řadu žetonů k průzkumu, nějaké ty žetony dveří a jde se na věc.

Každé kolo se sestává ze dvou fází: fáze vyšetřovatelů a fáze mýtů. V první jmenované se ujmete svých avatarů a můžete provádět dvě akce. Tzn., lze se pohybovat po mapových dílcích, otvírat dveře, zkoumat neprobádané, řešit hlavolamy, sbírat předměty, důkazy, vyměňovat si předměty mezi sebou, založit nebo uhasit požár, pokecat s místními obyvateli, bojovat s monstry apod. No je toho opravdu mnoho, co lze provést. Během těchto akcí musíte tu a tam podstupovat různé testy, které jsou tvořeny hodem kostkami. Množství použitelných kostek záleží na daném testu – tedy jakou hodnotu máte na síle, vůli, obratnosti apod, tolik kostek smíte použít, tedy za předpokladu, že nějaký efekt nepraví jinak. Krom úspěchu a neúspěchu vám může padnout symbol lupy. Ten vám dává možnost obrátit kostku na úspěšný hod obětováním jedné vaší stopy.

Tento mechanismus šikovně upozaďuje prvek náhody. Jasně, štěstěna tu je – přeci jen kostky ji způsobí vždy, ale tím, že je ovlivněna danými schopnostmi, možnostmi tyto dané schopnosti ovlivnit, použitím nalezených stop na úspěch, vám dává dostatečný prostor pro to vše ovlivnit. S těmito parametry lze spíše mluvit o napínavé záležitosti, kterou jsem ochotný skousnout, a hlavně si ji užít s patřičným napětím, a nemám problém, když se daný příběh odehrává nepříznivě, protože po odehrané partii mnohdy vím, kde se lámal chleba a co jsem měl udělat jinak. No jo no, po bitvě je každý generál.

Poté, co odehrají všichni vyšetřovatelé své akce, zvolíte v aplikaci druhou fázi, tedy fázi mýtů. V ní se nemusí stát vůbec nic (velmi zřídka), ale především všichni běsové, vyznavači a ostatní hrůzostrašná stvoření, snad i z jiného světa, přichází na místo dění, aby vám znepříjemnili život. Krom samotného příchodu vás mohou děsit svojí přítomností, a tak narušovat vaši psychickou pohodu nebo se k vám přiblížit a fyzicky vás napadnout. Rozhodně vás v této fázi nečeká nic příjemného a je zapotřebí být ve střehu. Zejména v pozdějších fázích hry jste pod neustálými ataky. Přeci jen, nepřátelé nechtějí, abyste rozluštili spletitá tajemství, a ještě navíc se odsud dostali živí a zdraví.

Panství hrůzy 2. edice se od své předchozí edice liší především zmiňovanou aplikací, která plní roli pána jeskyně, tedy vyprávěče rozvíjejícího příběh a ovládajícího protivníky (tedy povětšinou ty zlé). V původní edici tuto roli musel převzít jeden hráč, což mnohdy znamenalo dlouhé přípravy a kvalita celé partie záležela na šikovnosti vašeho pána jeskyně. Ano, pokud to někdo umí, není nic lepšího, ale pokud toto štěstí nemáte, myslím si, že je právě využití moderních technologií tímto způsobem dobrou volbou. Navíc Fantasy Flight Games ji navrhli opravdu intuitivně, přehledně a třešinkou na dortu je vyvedené audiovizuální zpracování.

Trochu naštve, když ve dlouhých scénářích prohrajete a úplně se vám nechce dělat reparát, abyste se dozvěděli, jak to vše dopadne. Jasně, tentýž večer to asi opravdu neproběhne, ale o pár dní později proč ne, i když „herní mapa“ bude nejspíše jiná a některé zákonitosti drobátko odlišné. Můžete si taktéž zahrát za jiné vyšetřovatele a najednou je váš herní zážitek dostatečně odlišný natolik, abyste se u partie nenudili.

Panství hrůzy 2. edice je na českém trhu už delší dobu, a navíc plně v češtině díky společnosti ADC Blackfire. Které vděčíme i za tři velká rozšíření Svatyně soumraku, Děsivé výpravy a nyní čerstvě vycházející Ulice Arkhamu. Na to, že jde o komplexní deskovou hru, je asi ideálním startem do světa moderních stolních her. Důvodem může být fakt, že vás hra vodí pěkně za ručičku a našeptává, co máte dělat díky aplikaci pro chytré telefony/tablety. To v praxi znamená, že si poutavé (místy až děsivé) příběhy mohou užít i solitéři. Nicméně jedním dechem dodávám, že ve více hráčích je pochopitelně zážitek mnohem lepší, obzvláště v pozdějších fázích hry, když se vám zblázní spoluhráč a nevíte, co od něj čekat. Pokud patříte k milovníkům hororu, myslím, že Panství hrůzy 2. edice bude pro vás ideální volbou pro nejeden večer.

Panství hrůzy 2. edice získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

One Reply to “Panství hrůzy 2. edice”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: