Pán prstenů: karetní hra – Společenstvo prstenu

Veďte Společenstvo prstenu skrze nástrahy a nebezpečí prvního dílu trilogie J.R.R. Tolkiena.

Pán prstenů je bezesporu již zaběhnutá značka. Ať už knižní nebo filmová verze, většina z nás je alespoň povrchně obeznámena s příběhem a myšlenkou tohoto materiálu, který je považován za klasiku žánru. Stejně tak Pán prstenů: karetní hra je zaběhnutá značka. Hra žije svou druhou dekádu a v herní komunitě je považována za jednu z nejlepších interpretací literárního díla, stejně jako jedna z nejlepších (kooperativních) her určených primárně pro dva hráče. Před pár lety vydalo studio FFG (Fantasy Flight Games) revidovanou verzi základní hry, která je rozšířená o některé karty (pouze na úrovni počtu, žádné nové herní karty), aby umožnila hru až ve čtyřech. Zároveň zavedla nový režim Kampaně, který je podpořen kartami Kampaně a Výhodami a Strastmi, které se přenášejí z jedné příběhové partie do další.

Krabice hry

LCG ‒ Living Card Game, neboli živá karetní hra. Proč živá? Tento koncept, který přineslo právě studio FFG představuje karetní hru, pro kterou si hráči sestavují své balíčky z dostupných karet základní verze a dalších příběhových rozšíření tak, aby jejich výběr byl dostatečně efektivní v jednotlivých partiích. Zatímco v deck-buildingovém mechanismu hráč kompletuje svůj karetní balíček v průběhu partie a snaží se využít kombinací svých karet k ideální efektivitě, tak v LCG je využit mechanismus deck-construction, tedy vybudování balíčku před samotnou hrou s cílem správně nadimenzovat karetní efekty a jejich kombinace.

Pravidla a zapisovací arch kampaně

V případě Pána prstenů se jedná o balíček tvořený kartami Spojenců, tedy postav, jež budou hrát doplňující a podpůrnou roli k trojici Hrdinů, kteří tvoří hlavu balíčku a rozhodují o tom, s jakými frakcemi budou hráči operovat. Dalšími kartami jsou Doplňky, které představují vybavení a další modifikátory hry a schopností či parametrů jiných elementů, a Události, které (povětšinou) jednorázově zasáhnou do hry, aby hráčům pomohli v určité situaci. V základní hře byly k dispozici čtyři frakce, též sféry vlivu ‒ Velení, Vědění, Duch a Taktika; k tomu karty neutrální, nespadající do žádné z těchto sfér vlivu. Ve Společensvu prstenu přibývá nová frakce Společenstva.

Ukázka herního materiálu ‒ žetony a počítadlo ze základní hry, speciální karty z rozšíření ságy Společenstvo prstenu.

Zatímco v základní hře a jejích rozšířeních se hráči vydávali na „fiktivní“ dobrodružství do tolkienovského světa jednotlivých lokací, zde hráči mohou prožít samotný příběh knižní/filmové trilogie Pána prstenů, v této hře konkrétně jejího prvního dílu. Toto oživení příběhu je důkladné a detailní, takže doporučuju pro srovnání zkouknout první film, ne-li rovnou přečíst první knihu. Asi jen tak většina z nás docení jednotlivé nuance celé hry/rozšíření ságy, pokud tedy nejste zarytým fanouškem, jenž zná příběhy nazpaměť a může je „recitovat“ i pokud vás probudí v půli noci.

Celý příběh Společenstva prstenu je zde rozdělen do šesti herních scénářů, které si teoreticky můžete zahrát i separátně, ale určeny jsou primárně pro kampaňové hraní. Pro každý scénář jsou zde karty úkolů i balíčky setkání, které replikují vše, čemu museli členové Společenstva čelit během svého putování. Nejedná se o procházku růžovým sadem, to však asi ani nelze očekávat. Zde je nutno vyzdvihnout kreativitu tvůrčího týmu, protože hra stále pracuje na původních pravidlových základech a principech, ale dokáže je tu a tam ohýbat způsobem, který výborně dotváří atmosféru jednotlivých scén a dynamiku jednotlivých akcí. Jak už je trochu zvykem, jsou jednotlivé scénáře velice dobře připraveny a zpracovány, jsou i oznámkovány dle obtížnosti, ale toto skóre je značně subjektivní a opravdu hodně záleží na tom, jaký balíček si hráči připraví a jak dokáží spolupracovat. A samozřejmě i trochu na tom, jaké karty a kdy jim přijdou na ruku.

Ukázka Nepřátel, Lokací a dalších nástrah prvních tří scénářů

Nutné je zmínit i to, že se opravdu jedná o rozšíření (rozšíření ságy), takže ke hře je nutné vlastnit základní hru, ať už v nové revidované edici, nebo alespoň v té základní. Já jsem vlastník té původní, a když jsem si pro začátek vytvářel balíčky pro hraní dle navrhovaných variant, narazil jsem na mírnou komplikaci ‒ některé karty v původní hře nejsou v dostatečném množství, jako jsou v reedici. Takže jsem následně musel improvizovat a doladit balíčky po svém. Nakonec se jednalo o velice dobrou kombinaci pro první hraní celého šestidílného příběhu.

Základní formát hry je stále stejný ‒ připravíte si balíčky a pustíte se do scénáře. Trojice hrdinů se vydává za dobrodružstvím, pomáhat jim budete nakupováním/vykládáním karet do herního prostoru a budováním putující skupinky. Následně bude třeba některé postavy vyslat plnit úkol, odhalit karty setkání, porovnat svou vůli s mírou ohrožení vyložených karet a vyhodnotit úkol. Hráči dále mají možnost „vycestovat“ do některé z dostupných lokací, jež mají své vlastní efekty na hru, poté se utkat s nepřáteli, kteří jsou mezi odhalenými kartami. Ke každému scénáři je třeba přistupovat s jinou strategií, někdy více bojovat, jindy spíše utíkat a schovávat se, nebo čelit více zradám a komplikacím na cestě ke splnění mise. Nikdy neexistuje ideální varianta, jak vyhrát. To je právě krásné na LCG hře: její flexibilita a ohebnost, díky kterým stojí za to hrát stejné scénáře opakovaně. Hra nikdy nebude dvakrát podobná, vždy se bude vyvíjet úplně jinými směry a bude překvapovat a (často) tvořit vrásky na čele kooperujícím hráčům.

Ukázka Nepřátel, Lokací a dalších nástrah dalších tří scénářů.

Společenstvo prstenu je více než jen devítka Hrdinů

Společenstvo prstenu přináší nové karty, a to jak v podobě Hrdinů, z nichž (spolu se základní hrou) poskládáte celé devítihlavé titulní Společenstvo, tak dalších Spojenců, Doplňků a Událostí, které doplňují inventář hráčských balíčků. (Kupodivu) velice silným kombem je trojice Hobitích Hrdinů Samvěd Křepelka, Smíšek a Pipin, k tomu Gandalf jako Hrdina (nahrazující dřívějšího stejného Spojence, jehož roli v balíčku může zaujmout Elrond). V nové frakci se jako dodatečný hrdina, který nebude v balíčku žádného z hráčů, ale bude mezi nimi pendlovat spolu s žetonem prvního hráče, objevuje Frodo Pytlík, a to hned ve dvou verzích. K Frodovi bude připojen Jeden prsten, tento pár bude nerozlučný a zásadní pro úspěch ve scénářích i kampani. Tradičně silným Hrdinou do úkolů je Éowyn, doplněná třeba Théodredem. A to jsme pouze u navrhované verze balíčků dvou hráčů. Pokud jste však zvyklí na jiné Hrdiny, můžete je klidně zapojit do akce. V tom je krása celé LCG hry ‒ možnosti jsou nekonečné, výběr je obrovský a k cíli nevede pouze jedna cesta.

Společenstvo prstenu spolu s nemalou výpomocí přátel (a vybavení).

Síla Doplňků hrdinů je zde zásadnější než u samotné základní hry, při správné konstelaci je hobit Smíšek neuvěřitelně silnou útočnou postavou, pokud stojí po boku svým hobitím přátelům a je vyzbrojen dvojicí Dýk ze Západní říše. Gandalf je samozřejmě dosti silným Hrdinou sám o sobě; zde je to dokresleno jeho schopností pracovat s kartami v dobíracím balíčku, díky nimž je schopen čelit téměř jakékoli hrozbě. Určitě si však najdete i jiné kombinace, které stojí za vyzkoušení.

Nové kampaňové karty Strastí a Výhod přináší zajímavé elementy, které mohou pohnout miskami pomyslných vah. Doplňky jako Mithrilová košile, Žihadlo, Glamdring nebo Andúril mohou výrazně pomoci, ale třeba Cíl-Spojenec Gildor Inglorion může být rozhodujícím prvkem mnohých střetů, pokud jste ochotni (a schopni) za jeho služby platit.

Přehled scénářů Společenstva prstenu.

Jednotlivé příběhové scénáře

Hra přináší příběh prvního dílu trilogie převedený do šestice scénářů. Krom možnosti separátního hraní je primárním účelem Kampaň, ať celého Společenstva prstenu, nebo případně celé trilogie Pána prstenů (druhá třetina Dvě věže již vyšla i v češtině ‒ recenze brzy ‒ a na poslední část Návrat krále se SNAD můžeme těšit v dohledné době).

  1. Stíny minulosti: Hrdinové opouštějí Kraj a snaží se uniknout Černým jezdcům a ve finále využijí Rádohrabský přívoz. Jedná se o ideální pozvolnější start celého příběhu, ve kterém se můžete sblížit se svým sestaveným balíčkem a vyzkoušet si efektivitu kombinací svých karet. Už zde hráči bojují se silou a vůlí Jednoho prstenu, který nechce sedět v koutě, když se kolem něj začíná konečně něco dít.
  2. Nůž ve tmě: V hlavní roli je zde Hůrka a místní lokál U Skákavého poníka, nechybějí neúnavní pronásledovatelé, kteří tahají za nitky i v tomto malém městečku a o přítomnosti Hrdinů se tak doslechnou. Po útěku z hostince i vesnice čeká Hrdiny konfrontace na Větrově. Úhlavní nepřítel je zde Černokněžný král, spolu s Prstenovými přízraky může představovat těžko překonatelnou opozici.
  3. Útěk k brodu: Cesta se zraněným Frodem není jednoduchá ‒ pronásledováni Přízračnými jezdci se hráči snaží dostat do končin obývaných Elfy, ve kterých mohou doufat v pomoc, záchranu i vyléčení svého přítele. Pouť je však dlouhá, nástrahy na každém kroku a času tak proklatě málo. Čas je zde měřen životní silou Froda, která neúprosně odkrajuje čas do apokalyptického konce.
  4. Prsten putuje k jihu: Po ustanovení Společenstva se Hrdinové vydávají na cestu k Mordoru, která je vede skrze Mlžné hory, a posléze skrze trpasličí doly. Tyto skrývají prvního Nepřítele, jehož není možné porazit, lze mu pouze utéct ‒ při správné konstelaci a troše štěstí ‒ do tmy opuštěných a vymřelých dolů Morie. Nástrahy jsou rozličné a postihy a ztráty značné.
  5. Cesta tmou: Putování skrze doly Morie je nekonečné, doly samotné jsou tiché a mrtvé; ale někde hluboko tepe srdce plné zášti, nenávisti a zkázy; něco je skryto hluboko a čeká na moment, kdy nebudou Hrdinové dostatečně obezřetní. Nejsou to jen hordy Skřetů, kteří se v jeden moment vyrojí, ale i stvoření mnohem starší a děsivější ‒ Balrog. Jeho příchod je odměřován skrze žetony na kartě příznačně pojmenované Jdu, jdu, jdu. Balrog je dalším z Nepřátel, před kterým Hrdinové mohou primárně uniknout, ale nemohou ho skutečně porazit; stejně jako v předloze budou muset Hrdinové přinést jednu z největších obětí, aby dokázali uniknout temnotě a zkáze Morie.
  6. Rozbití Společenstva: Pocit zmaru podrývá morálku Společenstva, oslabeného po souboji v dolech Morie. Soudržnost Společenstva však rozrývá ještě něco jiného ‒ samotný Jeden prsten a touha po něm, která je silnější než rozum. Hrdinové jsou pronásledováni, zatímco unikají, ale v jejich řadách roste nedůvěra a paranoia, která vyústí v krvavou bitvu se Skurut-Hai a následně v rozbití Společenstva. To je působivě přetvořeno opravdovým rozdělením skupiny ‒ hráči budou muset rozhodovat a čelit nástrahám odděleně v separátních Oblastech odhalení. Těžký závěrečný scénář přinese cliffhanger v podobě rozpadu Společenstva, zajmutí dvou Hobitů, úniku dvou dalších, a roztříštěním dalších postav po morální i fyzické stránce. Dokáže se Společenstvo ještě někdy dát znovu dohromady? Jsou vůbec všichni stále naživu?

Jednotlivé scénáře velmi povedeně převádějí atmosféru literárního materiálu do prostředí hry, kde nic není konstantní. Napětí by se dalo krájet, karty budou šustit a mozkové závity se budou přehřívat. Efektů, které se zde ovlivňují, je tolik, že bude těžké všechno dopočítat a vyhodnotit bez chyb. A úspěch není ani v takový moment zaručený.

Útěk před Černými jezdci ve scénáři Stíny minulosti.

Klady

Na rozdíl od jiných kooperativních her je zde potlačen efekt alfa hráče, každý totiž rozhoduje o svých kartách, svých hrdinech a prostředcích, aby spolu hráči dosáhli určitého cíle. Důležitý aspekt je strategie a komunikace, alespoň pokud nechcete rovnou přejít k otevřené hře a sdílení všech rozhodnutí, nebo naopak k hraní naslepo, která rozhodně kýžené ovoce nepřinese. Dalším přínosem je i znovuhratelnost, ať už díky vlivu náhody na to, jaké karty kdy přijdou, nebo výběrem a složením balíčků hráčů.

Frodo a oblast Společenstva.

Na jednu stranu se jedná o ideální hru pro každého fanouška předlohy, protože si známý příběh může prožít opravdu na vlastní kůži. Hra však určitě nezarmoutí ani nezasvěcené pokročilejší hráče, protože je opravdu náročná, napínavá a zároveň zábavná. Ano, občas umí být značně frustrující, ale asi byste nechtěli, aby byly scénáře jednoduché a hrdinové by jimi procházeli jako nůž skrze máslo. To by bylo zcela proti myšlence samotného literárního materiálu.

Prostor prvního z hráčů v průběhu partie.

Grafické zpracování je velice povedené. Ilustrace na kartách pohlcují do příběhu a skvěle dokreslují jednotlivé příběhové kroky a akce. Karty jsou přehledné a jasně strukturované, často doplněné o citace ze zdrojového materiálu.

Základní pravidla a struktura herního kola není nikterak složitá, herní partie je sice určená spíše pokročilejším hráčům, ale to je dáno hlavně množstvím elementů a vlivů, které vstupují do hry a upravují či ohýbají pravidla, nebo je nutné hlídat posloupnosti a důsledky. Pravidla vycházejí ze základní hry a přinášejí spíše menší úpravy v rámci jednotlivých scénářů, které jsou dány duchem příběhů. Díky nim hra nepůsobí jednotvárně, ale naopak velmi dynamicky.

Prostor druhého z hráčů v průběhu partie.

Zápory

Pravidlová náročnost může být brána zároveň i jako nevýhoda. Efektů karet je tolik, že udržet si přehled o posloupnosti a všech důsledcích je značně složité. A vzhledem k množství materiálu, který upravuje dílčí pravidla, je vznik určitých šedých zón nevyhnutelný. I kvůli tomu není jednoznačné, jak určité kombinace situací vyhodnocovat a hráči se občas musí uchýlit k určité dávce kreativity a invence. Ale i o tom hra přece je. Pokud by bylo všechno jednoduše nalajnováno, tak by samotné dobrodružství našich hrdinů nebylo ani zdaleka tak poutavé.

Často diskutovaným elementem jsou pravidla a překlady karet. Zde hru překládal jiný translátor než základní verzi, tudíž se objevují občasné deviace v názvosloví, což do hry, která stojí na definicích klíčových slov a parametrů, vnáší zmatek. Některé vlastnosti karet tedy končí pohřbeny ve špatně přeložené definici, jež může mít nemalý vliv na vyhodnocení v určitých situacích. Někdy je záhodno pohledat text v původní anglické verzi, nebo se porozhlédnout po diskuzích na internetu či v tématických fórech, aby hráči správně pochopili určité efekty.

Oblast odhalení v průběhu partie scénáře Cesta tmou.

Verdikt

Ačkoli může být herní zážitek občas znepříjemněn některými (nebo veškerými) aspekty výše uvedenými, stále se za mne jedná o jednu z nejlepších her pro dva hráče, jež využívá kooperativní režim, který baví oba hráče stejně a dopřává jim vyrovnané role. Pokud už máte základní hru a dřívější rozšíření obehraná, je Společenstvo prstenu téměř nutností, ale i pro nově příchozí do světa LCG Pán prstenů se jedná o velice povedené dílo, v němž ožívají všechny kultovní scény a situace původní knižní či filmové předlohy.

Rozehraná partie scénáře Cesta tmou.

LCG je specifický žánr, asi nesedne každému, navíc je zde pohroužen do fantasy světa J. R. R. Tolkiena. Ale pokud se nebudete bránit, dokáže vás plně pohltit a nakonec zjistíte, že si vlastně ani nepamatujete, kdy vás naposledy nějaká hra tolik bavila. A zároveň tolik vytáčela. Frustrovala. Napínala. Pro všechny tyto efekty ji musím doporučit!

Pán prstenů: karetní hra ‒ Společenstvo prstenu získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

One Reply to “Pán prstenů: karetní hra – Společenstvo prstenu”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: