Mars: Teraformace – Venuše a Neklid

Rozmach lidské civilizace na Rudé planetě a nejen tam

Projekt teraformace Marsu se zatím jeví jako zdařilý, a tak není divu, že se vlivné korporace mající největší zásluhy na osídlení Rudé planety, vidí ještě dál. Jako další planeta vhodná ke kolonizaci se jeví Venuše.

Jak už to ale tak bývá, ty nejtužší boje o vliv se odehrávají za oponou. Na Marsu nastal čas Neklidu a politických pletich.

Lokalizaci a vydání obou recenzovaných rozšíření, stejně jako v případě základu (odkaz na naši recenzi) a i třech zbývajících expanzí, má na svědomí MINDOK. Jedná se o dvojici větších přídavků, kdy každé pojímá rozšíření hry trochu jinou cestou. Pojďme se tedy na ně společně podívat.

Venuše

Ve Venuši budou hráči teraformovat naši sesterskou planetu, a to hlavně za pomocí nového speciálního zdroje – levitujících plošin. Ty generují některé z přidaných karet. A právě nové karty tvoří hlavní část tohoto rozšíření:

Co Venuše přidává a mění?

Najdeme zde:

  • Desku Venuše – se stupnicí teraformace a také se čtyřmi políčky, které lze obsadit městy (pomocí specifických karet)
  • 49 karet projektů – většinou umožňují teraformovat Venuši a/nebo generují novou speciální jednotku levitujících plošin
  • 5 karet korporací
  • 1 nový žeton soutěže a 1 nový žeton čestného titulu – ty se přidají k těm ze základu

Průběh hry je víceméně nezměněn, pouze nyní mají hráči možnost čištění atmosféry Venuše a to za pomocí zahrávání karet, či za spouštění určitých efektů na kartách (které většinou vyžadují zaplacení jednotek levitujících plošin) a nebo pomocí nového standartního projektu. Zvedání tohoto hlavního faktoru danému hráči zlepší teraformační rating, stejně jako je tomu v případě ostatních faktorů. K ukončení hry však teraformace Venuše není podmínkou.

Aby se hra tolik neprotáhla, je do hry přidána nová fáze před koncem kola, ve které začínající hráč určí jeden z faktorů, který o jeden stupeň zvedne. Tím však nezískává žádné bonusy ani si nezvedá TM. Tato možnost umožňuje hráčům ovládat délku partie.

Nově je zde soutěž, ve které jde o to mít co nejvíce vyložených karet se symbolem Venuše a také čestný titul, který může získat ten hráč, který má alespoň 7 jednotek levitujících plošin.

Dojmy

Venuše je přesně ten typ rozšíření, které nic moc nemění, ale za to přidává dostatek toho, co na základní hře funguje. Hlavním lákadlem by měla být deska Venuše, ale na rovinu řeknu, že je to spíše jen doplněk k výborně navrženým kartám projektů.

Velmi záleží na tom, jak karty přijdou, takže někdy se klidně může stát, že se na novou desku bude jen prášit a jindy je zase teraformace Venuše prvním dokončeným faktorem.

Jak jsem předeslal výše, karty projektů se doopravdy povedly, a to hlavně díky novému typu jednotek. Levitující plošiny nabízí zajímavé interakce mezi jednotlivými kartami a umožňují následovat nové strategie. Obecně lze říci, že díky nim je engine building ještě zajímavější než v základu.

Nová fáze posouvání ukazatelem nějakého hlavního faktoru umožňuje hráčům měnit dynamiku hry a přidává další prvek, který se musí vzít v potaz. Posun v této fázi může být také pomocníkem pro hráče, který potřebuje dodržet podmínku na kartě projektu.

Celkově si myslím, že i když rozšíření Venuše zase tolik změn nepřináší, tak krásně rozšiřuje to, co už dobře fungovalo. Troufám si jej tedy označit za rozšíření, kterým nic nezkazíte a hru jen obohatíte.

Neklid

Vůbec nejkomplexnější rozšíření vnáší do hry globální události a také boj o vliv ve Výboru pro teraformaci – což je obdoba parlamentu. Hráči se budou snažit čelit novým událostem získáváním vlivu v parlamentu, ve kterém zároveň budou podporovat různé vládní strany a tím se snažit prosadit vládní politku té strany, která jim zrovna nejvíce přijde vhod.

Co Neklid přidává a mění?

Obsahem tohoto rozšíření je:

  • deska Výboru pro teraformaci (parlament)
  • figurky delegátů pro každého hráče + figurky neutrálních delegátů
  • 6 žetonů vládní politiky (jednotlivých stran)
  • 31 karet globálních událostí
  • 16 karet projektů
  • 5 karet korporací

Do hry díky tomuto rozšíření vstupuje kompletně nový mechanismus v podobě souboje o vliv v parlamentu. Hráči dostávají do vínku novou akci – zařazení delegáta (první v kole zadarmo, další za pět megakreditů) do nějaké ze stran, přičemž první zařazený delegát v dané straně je jejím předsedou.

Hráči tímto způsobem podporují různé strany a snaží se dosadit do čela svého favorita.

Před koncem kola se určí, která ze stran je dominantní (tj. má nejvíce členů), ta se stane pro následné kolo vládnoucí stranou. Díky tomu do hry vstoupí nějaké nové pravidlo spjaté s danou stranou, a také všichni hráči dostanou příjem závislý na konkrétní straně.

Ještě předtím se však vyhodnotí globální událost, která všem hráčům buďto něco dá, nebo naopak nějak ublíží, přičemž čím více má hráč v parlamentu vlivu, tím větší bonus dostane, respektive tím menší bude jeho postih.

Dojmy

Myslím si, že jak původní název tak i český překlad přesně vystihl podstatu tohoto rozšíření. Hráči díky němu pocítí prostě jakýsi neklid, rozptýlení. To ale nemyslím v negativním slova smyslu, nýbrž spíše neutrálně, protože na každého toto rozšíření bude působit jinak. Pro zkušené hráče ono rozptýlení od základu bude nabízet novou výzvu a zpestření hratelnosti, pro nováčky zase hotový bolehlav a dost možná i únavu.

Nové prvky jsou zábavné a zajímavé, nabízejí opět nové strategie a místy se vážně cítíte jako pleticháři a politici. Navíc hlavně díky událostem, které nabízejí i doprovodný tématický text, je hra ještě epičtější a tématičtější. Interakce mezi hráči je také výrazně vyšší.

Na druhou stranu nové prvky jsou až příliš komplikované na to, aby elegantně zapadly do základu, a tak působí občas trochu naroubovaně a od základní hry mohou i rušit.

Můj osobní dojem je takový, že jednou za čas je toto rozšíření skvělým zpestřením, ale doopravdy jen jednou za čas, když je chuť na delší (Neklid prodlužuje hru od 30+ minut) a výpravnější partii. Dostaví se sice po něm vyčerpání, ale za ten zážitek a přidanou hloubku to stojí.

Rozhodně bych však toto rozšíření nedoporučoval nováčkům.

Závěr

Obě rozšíření splňují něco jiného. Zatímco Venuše nic moc nemění, za to však perfektně rozšiřuje základní mechanismy a činí hlavně engine building aspekt ještě zábavnější, tak Neklid přichází s kompletně novými mechanismy, které hru výrazně změní a udělají z ní velkolepější, i když také občas trochu únavnější, zážitek.

Jste-li fanoušek základu a máte už nějakou tu desítku partií nahranou tak doporučuji oboje rozšíření s tím, že na Neklid možná nedojde při každé partii. Pakliže s Marsem teprve začínáte, tak Neklid pro vás není, za to však Venuše nenásilnou formou hru příjemně obohatí.

Rozšíření ke hře Mars: Teraformace – Venuše a Neklid získávají od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí her na recenzi děkujeme společnosti MindOK

Hry můžete zakoupit přímo zde a zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: