Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je říše her

KOMPROMAT

Dva agenti na různých stranách barikády. Mezi nimi osm cílů, složky kódů a dokumentů a také deset unikátních předmětů, které mohou ovlivnit štěstěnu. Netřepat a hlavně dobře zamíchat. Začíná souboj jménem KOMPROMAT.

Tuto napínavou hru inspirovanou blackjackem přináší českým hráčům vydavatelství HRAS. Bytelná kartonová krabička se stylovou grafikou toho ukrývá nezvykle mnoho: chloroform, noktovizor, dron, paralyzér, jetpack a další velmi užitečné věcičky, bez kterých by život agenta neměl grády. Součástí balení je i 18 žetonů proslulosti a český návod. Jakže se to všechno vměstná do rozměrů 14 x 8 x cca 5 cm? Snadno, jde totiž o souboj karetní. Hra se díky tomu vejde nejen do kapsy, ale také do půlhodinky herního času.

Jaké hračky jste mi připravil, pane Q?

Q: „007, jsem váš nový zbraňový technik.”
Bond: „To si děláte srandu.”
Q: „Protože nenosím plášť?”
Bond: „Protože máte ještě akné.”

Dva balíčky pro dva soupeřící agenty se liší jen modrou a žlutou barvou a představují 14 předmětů standardní špionské výbavy. Patří sem třeba švýcarský nožík, brýle, mobil, pas nebo rukavice. Obrázky na kartách jsou jen ilustrační, aby hráče vtáhly do děje, mnohem důležitější je hodnota, kterou karty reprezentují. Ta se pohybuje od 0,5 až po 11 bodů a většina čísel je v balíčku jen jednou, až na trojici sedmiček a dvě karty s čísly 1/11, u nichž si hráč může vybrat, která hodnota se mu více hodí.

Vybavení agentů

Třetí balíček karet představuje mise a skládá se z cílů, dokumentů a kódů, předmětů a karet kontrarozvědky. O jednotlivé mise/karty budou agenti soupeřit, protože přinášejí vítězné body i zvláštní efekty:

  • Cíle nabízejí okamžitý a pevně stanovený zisk bodů.
  • U dokumentů a kódů jde o sbírání karet stejného druhu. Jedna karta je za dva body, dvě za šest a tři za dvanáct bodů.
  • Předměty nabízejí pouze jeden bod, ale přinášejí s sebou různé jednorázové efekty, které lze aplikovat od chvíle, kdy hráč předmět získá.
  • Karty kontrarozvědky jsou náhodně spojeny s některou z misí. Pokud hráč kartu mise vyhraje, musí spolu s ní přijmout i kartu kontrarozvědky. Ta mu přidává jeden až tři žetony proslulosti. Každý z nich má hodnotu jednoho vítězného bodu, jenže čeho je moc, toho je příliš a u agentů to platí dvojnásob. Pokud někdo takových žetonů nasbírá devět, hra okamžitě končí, agent byl odhalen a prohrává.
Předměty se z vláštními efekty

Q: To zničíte všechno, do čeho nasednete?
Bond: Standardní pracovní postup.

Hra začíná tím, že si hráči zamíchají své balíčky vybavení a doprostřed mezi sebe vyloží z balíčku misí čtyři karty. Hraje se na kola, v každém kole mají oba agenti na střídačku čtyři tahy. Hráč s nejpodezřelejším kukuč začíná.

Ze svého balíčku vybavení si lízne jednu kartu a umístí jí lícem vzhůru ke kartě mise, o kterou má zájem. Lízne si další kartu, prohlédne si ji a položí ji ke stejné misi ale tentokrát lícem dolů. Cílem je přiblížit se součtem vyložených karet u jedné mise co nejblíže k hodnotě 21. Hráč může pokoušet štěstí a přikládat další karty (lícem dolů) k misi jak dlouho chce, jen nesmí překročit 21. Když usoudí, že má dost a nebude pokoušet štěstí, předá tah soupeři. Pokud ovšem 21 překročil, nesmí už pokračovat a také předá tah soupeři. Protihráč by neměl poznat z jakého důvodu tomu tak je.

Druhý agent se pokouší o totéž, co jeho předchůdce. Může soupeřit o stejnou misi nebo si vybrat jinou. Není ale možné přidávat karty k misi, kde už jednou karty vyložil, tzn. v každém tahu hráč soupeří o jinou kartu mise.

Během jednoho kola hráči postupně soupeří o všechny čtyři vyložené mise a kolo končí ve chvíli, kdy jsou u všech misí vyloženy karty obou agentů. Pak nastane chvíle odkrývání karet.

Q: Prsten, tuším váš dvacátý.
Bond: Jak ten čas letí…
Q: Snad bude prvním, co i vrátíte.

Vyhodnocování začíná u mise, která je nejblíže balíčku karet misí. Začínající hráč odhalí své karty a sečte je. U karet 1/11 si vybere, kterou hodnotu započítá. Totéž následně provede protihráč. Misi získá ten, kdo je nejblíže součtu 21 bodů. V případě bodové shody vítězí agent, který součtu dosáhl prostřednictvím většího počtu vyložených karet. Je-li shoda i zde, kartu mise nezíská nikdo a je vyřazena ze hry. Pokud někdo z agentů překročil hodnotu 21, byl v misi neúspěšný a obdrží jeden žeton proslulosti.

Výsledný součet u jednotlivých misí sice určijí hodnoty na kartách, co by to ale byli za agenti, kdyby si své štěstí neuměli aspoň trošku namíchat?! Stačí mít po ruce správný předmět a využít jeho jednorázový efekt. Například noviny mohou přidat k soupeřovým kartám pro danou misi +3 body. Pokud byl jeho původní součet 20, ó-la-lá, teď už je to 23 a misi projel. Paralyzér zničí soupeři jednu lícem otočenou kartu a sníží jeho bodový výsledek. GPS lokátor umožní vrátit do balíčku poslední líznutou kartu i v situaci, kdy hráč přesáhl 21 bodů. Dron otočí protihráči všechny karty u jedné mise lícem vzhůru, takže je už během tahu vidět, kolik bodů bude potřeba k překonání součtu soupeře. Předmětů je ve hře celkem deset, každý je jiný a má unikátní efekt. Jakmile je předmět použit, hráč jej odloží na svůj skórovací balíček a po zbytek hry jej dále nepoužívá.

Když jsou vyhodnoceny všechny karty misí daného kola, hráči si vezmou zpět své vyložené karty vybavení, zamíchají je, vyloží mezi sebe nové čtyři karty misí a může začít další kolo. Hra má celkem šest kol, ve kterých agenti soupeří celkem o 24 karet misí. Na konci hry zbývá už jen sečíst vítězné body na kartách misí, přičíst body za žetony proslulosti a určit vítěze.

Většina orgánů je v pořádku, ale játra nejsou v nejlepším stavu.
Takže je to určitě on.

Zpracování hry je minimalistické: krabička, papírové žetony, karty, jednoduché ilustrace, minimum textu, přehledný návod, a to je vše. Přiznám se, že mi grafické zpracování na první dobrou uplně nepadlo do oka. Jenže čím více jsme hru hráli, tím víc se mi líbila a teď už bych na vzhledu neměnil vůbec nic. Materiál karet a žetonů je standardní, korunu hře ovšem dává krabička, která je z opravdu silného kartonu a působí robustně. Navíc má něco, s čím jsem se asi ještě u žádné hry nesetkal, a to zaoblené hrany. Slovníkem mladší generace: vypadá přísně.

Vzhledem k tomu, že se karty vybavení agentů často míchají, je vhodné je obalit. Rozměr obalů je v tomto případě 67×100 mm, karty v obalech se pohodlně vejdou do krabičky.

Pročtení a vstřebání pravidel zabralo jen pár minut, následné vysvětlení hry nováčkům ještě méně. Hra je určena dvěma agentům od osmi let a v tomto případě doporučovaný věk sedí. Rychlé počítání karet je pro hraní KOMPROMATu stěžejní, takže je ideálně určen absolventům druhé třídy základky a výše. Hra může sloužit i jako efektivní pomůcka k procvičování sčítání – ať už při přepočtu jednotlivých misí, tak v závěrečném celkovém součtu dosažených bodů. Ještě drobná poznámka k tématu – ačkoli jde o motiv agentů, střelné či jiné zbraně na kartách nenajdete, v tomto ohledu na mě hra nepůsobila dojmem, že by nebyla vhodná pro děti. Mezi předměty je sice jedno Vesper Martini… ale (naštěstí) jen kreslené.

Hra se s přehledem vejde do avizované půlhodiny, což z ní dělá pohodový filler mezi náročnějšími kousky nebo právě titul pro hraní s dětmi, které udrží pozornost jen kratší dobu. Ve hře je značný podíl náhody, nicméně karty předmětů umí s výsledným součtem zahýbat a náhodu částečně usměrnit, takže hráč nebývá jen loutkou osudu. Samozřejmě, může přijít výjimečné smolná partie, kdy mému protihráči opravdu nešly karty a za celou hru vyhrál asi jen tři mise, což ho coby osmileťáka pochopitelně frustrovalo. Toto se nám ale přihodilo zatím jen jednou a hra v nemilost neupadla. Zkušenější hráči už nebudou jen slepě lízat karty, ale pokusí se zapamatovat, co u které mise zahráli a odhadovat, jaké karty jim zbývají v balíčku a pravděpodobně přijdou v příštím tahu.

Během hry je potřeba také pravidelně sledovat skórovací balíček soupeře a případně mu kazit plány na kompletaci dokumentů nebo kódů, které by mu přinesly nezdravé množství vítězných bodů. Díky tomu se pořád něco děje a hra je napínavá až do konce.

M: Úkoly se vrší, připraven pracovat 007?
007: S radostí M, s radostí!

Závěrečné shrnutí

Jak už jsem zmínil v úvodu, KOMPROMAT je fajn karetka, které se vejde do kapsy i do půl hodiny. Rádi ji s sebou vezmeme na výlet či dovolenou a stejně rádi si ji zahrajeme i doma s dětmi v průběhu dne. Půlhodinka KOMPROMATu uteče jako nic a navíc – kdo by si nepřál být aspoň na chvíli agentem?

KOMPROMAT získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti HRAS.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: