Cthulhu Wars Duel

Prastaří bojují v Lovecraft County o nadvládu nad územím i celým světem.

Jak už název napovídá, tento titul navazuje – či spíše čerpá – ze hry Cthulhu Wars. Sandy Petersen osekal původní hru pro více hráčů na duelovou variantu. Osekání se dočkal herní plán, figurky, pravidla, zkrátka všechno. Včetně ceny či rozměrů.

Duelovky s dobrým příběhem a nábojem jsou vždycky žádaným zbožím. Duelovka zasazená do lovecraftovského světa je vždycky lákadlem pro všechny fantasy nadšence. Obstojí Cthulhu Wars Duel mezi jinými tituly? Spoiler alert: šanci má, ale bohužel má na startovní čáře pár faktorů, které ji znevýhodňují.

Krabice hry.

Obsah krabice

V krabici je v první řadě herní plocha, krásně graficky zpracovaná Lovecraft County, v níž se bude celý duel odehrávat – vodní a pozemská území, na nichž budou armády stoupenců obou hlavních frakcí svádět své souboje o dominanci. Čas do konce světa, konce souboje, konce hry budou odměřovat dvě stupnice na ploše – zkáza na horním okraji a rituál anihilace na spodním. O vítězi rozhodne primárně ta horní – kdo se dostane přes třicet bodů zkázy, spustí konec hry, po němž přijde vyhodnocení. V něm se vítězem stane ten, kdo dostoupá výše na této stupnici. Druhá stupnice udává primárně cenu již zmíněného rituálu anihilace. Ta však, vystoupá-li na poslední pole „okamžitá smrt“, spustí konec hry též.

Desítka malých šestibokých kostek přijde ke slovu během samotných bitev. Dvanáct hexových žetonů trofejí Prastarých znamení budou hráči sbírat při splnění určitých kritérií, tyto budou poté proměněny v body zkázy v hráčem daný moment v průběhu samotné partie. Tucet žetonů bran bude hráčům sloužit k vyvolávání stvůr, brány budou budovány na jednotlivých územích na mapě. Žeton anihilace označí cenu stejnojmenného rituálu a žeton rozkladu se bude pohybovat po stupnici zkázy a určovat cenu některých akcí.

Společný materiál hry – herní deska, žetony Prastarých znamení, bran, rozkladu a anihilace, plus kostky.

Pravidla hry jsou sešit o celkem čtyřiačtyřiceti stranách nabitý popisem jednotlivých fází a elementů hry, příklady jednotlivých akcí, stejně jako porovnáním s původní hrou. Pravidla jsou celkem dobře strukturovaná, ale jsou značně komplexní a přestože je v samotné hře pouze dvojice frakcí, tak se pravidla věnují i dalším frakcím, které přijdou v samostatných rozšířeních. To činí pravidla méně přehlednými, než by bylo záhodno. Asi by nebylo od věci pravidla zestručnit, zpřímočařit, čímž by se hra hráčům více a dříve odměnila. První čtení pravidel je poněkud ubíjející.

Jelikož má hra podtitul Duel, tak zde najdeme pro každého hráče jednu frakci – Velký Cthulhu v zelené barvě a Černá Koza v červené barvě. Každý hráč zde má desku hráče, na níž je jeho stupnice moci, jež bude označena kartonovým kroužkem, dále má vypsány schopnosti a dovednosti frakce a jednotlivých stvůr, jejich sílu a cenu za vyvolání, případně další pravidla pro jejich použití při hře. Na pravé straně je šest polí, na nichž je šest různých podmínek, pro každou frakci jsou tyto odlišné. Jakmile je některá podmínka ve hře splněna, je její místo přikryto jednou z šesti unikátních karet grimoárů, které frakci přinášejí nějaké další schopnosti a výhody. Grimoáry budou v prvních kolech v kurzu, hráči se budou chtít dostatečně vyzbrojit před samotným vrcholem celého Duelu.

Frakce Velký Cthulhu se všemi komponenty.
Frakce Černá Koza se všemi komponenty.

Každý hráč má figurky z kartonu, jež osadí do plastových stojánků v barvě své frakce (zelená, červená). K hlavním postavám má k dispozici ještě šestici kultistů Akolytů, kruhových žetonů, které bude používat na ploše. Pouze tito kultisté mohou obsazovat brány a používat je k vyvolání stvůr. Akolyté se však mohou zaplést i do bitev, zároveň mohou být zajmuti soupeřem. Na konci každého kola přinášejí aktivní kultisté svému pánovi body moci pro další kolo, jejich stav si tedy hráči musejí pohlídat.

Velký Cthulhu má k tomu k dispozici jednoho Prastarého jménem Cthulhu, a osm stvůr: čtyři Hlubinné, dva Shoggothy a dva Zplozence hvězd. Černá Koza má též svého Prastarého – Shub-Niggurath, a k tomu devět stvůr – tři Temné mladé, dva Ghúly a čtyři Houby z Yuggothu. Každá postava má svou specifickou cenu a sílu, k tomu nějakou schopnost, která může být určena třeba i kartou Grimoáru.

Kartonové komponenty před vymačkáním z archů.

Před velkou bitvou je třeba se pořádně připravit

Díky odlišným stoupencům je hra silně asymetrická. Cesta k vítězství každé z frakcí se značně liší, liší se totiž jejich síla, schopnosti i dovednosti. Velký Cthulhu má přednost v bitvě, je silnější frakcí s potenciálně vyšší mocí. Oproti tomu Černá Koza sází na kvantitu, díky svému Kultu plodnosti snáze rozšiřuje řady svých stvůr na ploše, ty jsou sice relativně slabší, ale právě v jejich počtu tkví jejich síla.

Hra samotná probíhá ve čtyřech fázích, jež se neustále opakují. Dominantní část hry je první fáze akcí, kdy hráči budou vyvolávat stvůry, probouzet Prastarého, verbovat kultisty, stavět brány, pohybovat se po mapě, zajímat soupeřovy kultisty nebo vyvolávat bitvy. Každá akce stojí určité množství bodů moci, které si hráč odečte na své desce. Hráči se střídají v akcích, jež musejí vyvolávat, dokud se jejich moc nedostane na nulu. Je možné pasovat za zbývající body moci, ale obecně jich je spíše nedostatek, takže je škoda se jich zbytečně zbavovat.

Další akce jsou na některých kartách Grimoárů. Jakmile některý z hráčů klesne na nulu, jeho soupeř může pokračovat ve svých akcích, ale kdykoli přijde řada na hráče bez moci, tento posune žeton rozkladu na stupnici zkázy o jedna. Jeho soupeř za každou další akci musí zaplatit krom její standardní ceny i extra cenu ve výši aktuální úrovně rozkladu. Tímto mohou hráči limitovat soupeře ve hře, což je jedna ze strategií, kterou bude hlavně Černá Koza využívat.

Rozložení v průběhu partie.

Druhou fází je získávání moci. Jakmile jsou oba hráči na nulové moci, získávají další body moci za své aktivní kultisty, vlastněné či neobsazené brány, zajaté kultisty soupeře či za další kritéria dle karet Grimoárů. Tyto body moci budou hráčům dostupné již od tohoto okamžiku a vydrží jim nejdéle do konce následující fáze akcí.

Na základě nově získané moci je určen nový první hráč, a to ve třetí fázi. První hráč je oficiálně vybrán a jmenován, ale hra nemá žádný žeton k jeho označení, takže si hráči musí danou situaci pamatovat. Je to nenápadný nedostatek hry, který se dá snadno opomenout. Pamatovat si toto v duelové hře není až takový problém, i tak stojí za to jej zmínit.

Figurky a postavy obou frakcí.

V poslední fázi kola, fázi zkázy, mohou hráči od prvního spustit Rituál anihilace za cenu určenou stupnicí na herní ploše. V rámci rituálu hráč dostane body zkázy za vlastnění bran na ploše a k tomu žeton Prastarého znamení, pokud je jeho Prastarý ve hře. Hlavní příděl bodů zkázy však hráči budou získávat z výsledků bitev, kdy odstraní soupeřovy postavy nějakou svou akcí a schopností. Tento fakt nutí hráče ke konfliktní hře, protože neexistuje žádný zástupný způsob získávání zkázy.

Konec hry.

Hodnocení

Začněme od začátku. Dojem ze hry kazí hned několik chyb na hráčských deskách, primárně na desce Černé Kozy. Hodnoty cen a síly jednotlivých stvůr jsou na nich uvedeny špatně, což – pokud si informaci nedohledáte na internetu – povede ke značně odlišné rovnováze hry. Další chyby, jako například špatně uvedené množství stvůr na desce Velkého Cthulhu, jsou pouze matoucí. Ale vše zkrátka nepřidá hernímu zážitku. Hra tak rázem vypadá nedotaženě.

Pokud se budeme držet hodnot na hráčských deskách, tak bude frakce Černá Koza o něco silnější, než její soupeř a může být občas frustrující, že se její stvůry vynořují ve velkém počtu a ještě jsou obstojnými soupeři v bitvě. Pokud se budeme řídit správnými hodnotami, jak jsou potvrzeny na diskuzích a/nebo na anglické lokalizaci hry, tak bude Velký Cthulhu rázem silnějším protivníkem. Ať už tak či onak, je třeba ke hře za obě frakce přistupovat značně odlišně podle toho, které hodnoty budeme dodržovat.

Zadní strana krabice.

Pravidla hry jsou překomplikovaná a zahrnují příklady týkající se frakcí, které nejsou v samotné hře dostupné. Tím jsou zbytečně matoucí. To opět kazí dojem ze hry. Na zadní straně pravidel je přehled fází kola, ale neškodilo by tam dodat více informací, aby hráči nemuseli neustále listovat na dané sekce pravidel. Určitě by bylo příjemné mít více detailů na přehledové stránce.

Vnitřek krabice.

Hra samotná je zábavná. Hráči hrají za fantaskní postavy a stvůry z lovecraftovského světa, které mohou být zabity či eliminovány ve hře, aby se v dalším kole opět vrátily a hájily barvy své frakce. Svou strategii tedy musí hráči přizpůsobit tomuto faktu. To se týká primárně frakce Černé Kozy, ale stejně tak je to důležité pro Velkého Cthulhu, jehož oživení je značně levnější, než jeho první probuzení.

Cthulhu Wars Duel je vizuálně velice povedená hra, která sází na atraktivní prostředí, jednoduchý sled akcí a soubojů o moc, rychlou strategii a útočnou hru plnou taktických kroků a úkroků. Nohy jí však podrážejí chyby v herních materiálech, což je škoda, protože tím trpí hra od prvního seznámení se s ní.

Cthulhu Wars Duel získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: