Bang! Kostková hra – Old Saloon

První rozšíření pro kostkový Bang!

Celou recenzi si můžete i poslechnout! Stačí kliknout na „play“ o kousek níže.

Odtud jsem nahrával recenzi.

Bang! Kostková hra je opravdu povedeným fillerem, což jste se mohli dočíst v prvním článku naší kostko-bangové! minisérie. Nyní, ve druhém dílu, se podíváme na jedno z rozšíření, které nese název Old Saloon. Opět za ním stojí designérské duo Michael Palm a Lukas Zach. Ilustrátor se nám také nezměnil a grafickou podobu hře propůjčil Riccardo Pieruccini. U karetního Bangu! jsem bral většinu rozšíření jako přítěž pro plynulou a zábavnou hru. Bavilo mě vlastně asi jen Dodge City, které do hry přineslo mechanismus zelených karet. Tak nějak nenabourával původní rychlou hratelnost a zelené karty ulevily ruce. Jak to bude s Old Saloonem? Vylepší hru, nebo ji udělá nudnou, složitou a zdlouhavou? Tomu se budu snažit přijít na kloub v následujících řádcích.

Tak co je uvnitř toho Saloonu?

Rozšíření Old Saloon je dodáváno v o něco menší krabičce než základní hra. Krabičky jsou stejně vysoké a tlusté, ale ta od rozšíření je trochu užší – má rozměry 190x90x31. Uvnitř najdeme plastový insert černé barvy, který v sobě nese několik karet, dvě nové kostky a pár žetonů. Nové kostky mají opět hranu o délce 18 milimetrů a mají trochu odlišnou barvu. Nejsem žena, takže ji asi nedokážu nejlépe popsat, ale přijde mi jako taková barva pouštního písku. Mají dokonce svá jména. Jedna se jmenuje Křikloun a ta druhá Zbabělec. Hned vedle kostek leží dvacet dva karet o rozměrech 63,5×88. Představují nové postavy, vylepšené role, Ducha a lamakarty. No a na vrchu krabičky je dvanáct nových žetonů, které konečně mají svou vlastní přihrádku. Žetony jsou zastoupeny dalšími kulkami, speciálním šípem náčelníka a několika žetony pro Ducha. Veškerý herní materiál je výborné kvality, stejně jako komponenty základní hry. V produkci hry tedy chyby nevidím.

Pravidla jsou velikosti takové užší A4. Jsou popsána na kvalitním voskovaném papíru a to z obou stran. Kromě vysvětlení jednotlivých modulů zde najdeme i vysvětlení zvláštních rolí či zákonitosti nových postav. Pravidla jsou sepsána věcně, stručně a přehledně. Nemám s nimi jediný problém, až na hluché místo kolem Ducha. Není v nich popsáno, zda může ztratit život nebo zemřít. Domýšlím si ale, že nemůže ani jedno z toho.

Moduly

Rozšíření přináší do hry pět nových modulů. Lze hrát všechny moduly dohromady nebo každý zvlášť. My se teď podíváme na každý z nich trochu podrobněji.

  1. Křikloun a Zbabělec – právě v tomto modulu použijete dvě nové kostky v barvě písku. Křikloun je spíše ofenzivní kostka a Zbabělec naopak defenzivní. Respektive Křiklounem je hráč schopen ubrat více životů, a Zbabělcem si je naopak snáze přidat, nebo se zbavit šípů. Obě kostky se položí mimo zásobu pěti hlavních kostek a hráči je mohou během svého tahu použít. Pokud se tak rozhodnou, vymění jednu z bílých kostek za pískovou a budou s ní házet spolu s ostatními.
  2. Šíp indiánského náčelníka – tento speciální šíp je nakreslen na žlutém poli a počítá se za dva. Pokud si má hráč vzít šíp, může si vzít právě ten náčelníkův. Proč by to ale dělal, když kvůli němu přijde o dva životy namísto jednoho? Totiž když se dobere poslední šíp a následuje útok indiánů, vlastník náčelníkova šípu neutrží vůbec žádné zranění, pokud má nejvíce šípů ze všech. Pokud má ale stejně nebo méně šípu ve srovnání s ostatními, ubere mu tento šíp dva životy a zbylé šípy standardně jeden život.
  3. Zvláštní role – jedná se o staré dobré role jako bandita, pomocník nebo odpadlík. Nové role ale disponují různými schopnostmi. Ty jsou mnohdy silné a dokáží zvrátit dosavadní průběh hry. Obtíž je v tom, že schopnost se dá použít pouze po odhalení své role – tedy jednou během partie. Takže odhalíte za koho kopete, ale můžete hru setsakramentsky otočit. Se zvláštní rolí může hrát každý hráč, nebo je namícháte s běžnými a kdo bude mít zvláštní roli bude překvapení.
  4. Parta nových postav – možná vás to překvapí, ale tento modul přináší do hry nové postavy!
  5. Duch – Nejedná se o film kde hraje Patrick Swayze, ale o herní mechanismus, který je hráčům Bangu! důvěrně známý. Pokud má být vyřazen první hráč, místo vyřazení si před sebe vezme kartu Ducha. Ve svém tahu hází dvěma obyčejnými kostkami a stejně jako běžný hráč může výsledky přehazovat. Jakmile je spokojen, rozhodne se pro symbol jedné kostky a stejný symbol dá v podobě žetonu některému z hráčů. Pokud hodil dva stejné symboly, přidá navíc žeton „2x“. Když je takto obdarovaný hráč na tahu, musí na jedné z běžných kostek nastavit tento symbol a pokud má i žeton „2x“, musí to provést s dvěma kostkami. Po konci jeho tahu vrátí žeton/y Duchovi. V pravidlech se nepíše nic o tom, jestli Duch ztrácí životy nebo jestli může umřít. Hráli jsme to tak, že je nedotknutelný.

Vliv na základní hru

Jak jsem již psal výše, jsem k rozšiřování Bangu! trochu skeptický. Ne vždy má rozšíření na základní hru pozitivní vliv. Toto ale není ten případ. Expanze Old Saloon základní hře sedí jak klobouk Clintu Eastwoodovi. Nic nedělá zbytečně složité, nic neprodlužuje a nemusíte se učit takřka žádná nová pravidla. Dostanete nové postavy. Ty umí pracovat s pískovými kostkami či žetonem náčelnického šípu. Nezapomeňme na modul Ducha, díky kterému si zahraje i vyřazený hráč, nebo Zvláštní role přidávající do hry další překvapení. Tohle rozšíření má na základní hru opravdu dobrý vliv. Hra neztrácí na rychlosti a eleganci hratelnosti v podobě házení kostek. Není třeba nad něčím dlouhosáhle přemýšlet a nikde nic nevyčnívá ani nebije do očí. Old Saloon zkrátka zapadne.

Obaly

Pro obalení jsem chtěl použít co nejmenší obaly, aby se mi karty vešly do insertu, který s obaly nepočítá. No a povedlo se. Použil jsem obaly Ultimate Guard 64×89, které se používají na dvojité obalování. Konkrétně se jedná o obal, který se nasazuje přímo na kartu a následně je obalen běžným obalem. Díky tomu je opatřen lepítkem a obal se tak dá zcela uzavřít. Karty jsou v obalech opravdu na těsno a nikde nic nepřečnívá. Díky tomu se do insertu vejdou, i když na výšku balíčku je to jen tak tak. Občas se také karty sekají o lepítka jiných karet, ale není to nic hrozného. Pokud chcete karty z tohoto rozšíření obalit, určitě je mohu jen doporučit. Pokud chcete použít jiné obaly, můžete zvolit jakékoliv zelené standardy, kterých je na trhu kopice.

Zákon

Musím ocenit, že plastový insert zaznamenal drobná zlepšení. Slot pro karty je trochu prostornější, takže dovolí decentní obalení karet. Navíc je zde konečně i slot pro žetony – nemusíte tedy pytlíčkovat. Skvěle hodnotím i celkový přínos expanze pro základní hru. Asi nemá smysl rozepisovat nové komponenty jednotlivě. Pro snazší uchopení ale mohu jmenovat například nový mechanismus Ducha, který zapojí do hry i vyřazené hráče. Poté rozhodně další nášup postav, které bezesporu zvyšují znovuhratelnost. Do třetice bych jmenoval použití Zvláštních rolí. Doteď bylo tajemstvím, kdo za koho kope. Odteď je tajemství kdo za koho kope, jakou má zvláštní roli a jestli ji vůbec má. Určitě bych mezi pozitiva zahrnul i podle mého super cenovku – nějakých dvě stě padesát korun.

Zlo

Insert jsem chválil za drobnou změnu k lepšímu, ale musím ho i trochu pomluvit. Proč probůh nemůže být slot na karty o dva milimetry na každé straně větší? Neobaleným kartám by to nevadilo a obalené by se tam vešly. Nevím, ale nepřijde mi to jako nějak obtížná změna. Snad se někdy dočkáme doby, kdy se vejdou obalené karty do každého insertu. Moc se mi nelíbí i žetony Ducha. Co do kvality jsou v pořádku, ale vzhled je takový nic moc. Potřebovaly by trochu šťávy. Možná jiný tvar, ale chápu, že mají symbolizovat kostku. Možná by pomohla barva – nechal bych žetony čistě bílé bez toho hnědého lemu. To by mohlo vypadat lépe. Samozřejmě se jedná o pouhý pocit, takže se někomu jinému mohou pro změnu ohromně líbit. Trochu bych měl strach i z nevyváženosti některých postav. Hrozně silný mi přijde Doc Holyday. Za tři hozené útoky si doplní dva životy – útok jak blázen a ještě se vyléčí. Druhý takový by mohl být Apache Kid. Ona se ta jeho schopnost nezdá úplně silná, ale když se to povede, a obzvlášť v menším počtu hráčů, může mít oproti ostatním sakra velkou výhodu. Apache Kid totiž může uzmout náčelníkův šíp libovolnému hráči. Také nám zůstal problém s nutností většího počtu hráčů. Dá se sice hrát ve třech, ale hru si plnohodnotně užijete tak v šesti hráčích. Alespoň že problém s eliminací hráčů byl částečně vyřešen Duchem. Nicméně Duch nám přinesl slepé místo v pravidlech a tak hře i částečně škodí.

Pravé poledne

Bang! Kostková hra – Old Saloon je fajn rozšíření, které se dá pořídit za rozumný peníz. Navíc do hry přidává pět nových modulů hraní a tím i podstatně zvyšuje znovuhratelnost. Díky tomu získává ocenění Říše her Hodně muziky za málo peněz. Přemýšlel jsem i nad oceněním Skvělá znovuhratelnost, ale zavrhl jsem ho kvůli tomu, že to je primární úkol každé expanze. Old Saloon také dobře vypadá a tak základní hru doplní i vizuálně. Mám z této expanze opravdu dobrý pocit, a proto musím udělit i rozšíření Perfektní rozšíření.


V dalším článku této minisérie se můžete těšit na druhé rozšíření kostkového Bangu! s názvem Nemrtví nebo živí.


Bang! Kostková hra – Old Saloon získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Albi.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: