Zaklínač: Starý svět

Staňte se skutečným Zaklínačem: dobrodružství, příběhy a souboje ve Starém Světě.

Ve světě moderních deskových her je mnoho unikátních a zábavných titulů, ale málokterá hra má tak silné zázemí v popkultuře jako nedávno vydaná dobrodružná desková hra Zaklínač: Starý svět (v originále Witcher: Old World). Tento titul, vycházející z bohatého a detailně propracovaného univerza Zaklínače, nabízí hráčům možnost ponořit se do fascinujícího a často nebezpečného světa plného magie, nestvůr a složitých morálních dilemat. Co je nutno zmínit, je významný fakt, že do místních luhů a hájů tuto velkolepou hru přinesla společnost Blackfire plně v našem mateřském jazyce. A to nejen základní verzi hry, které budou věnovány následující řádky, ale i rozšíření Mágové, Skellige a Legendární lov. Když už jsem u těch faktografických věcí, musím zmínit, že v základní verzi je k dispozici v standardní verzi a vyleštěnější (a nutno zmínit, že asi dvakrát dražší) deluxe edici přinášející navíc dvacet osm náááádherných figur nestvůr. Nutno zmínit, že jestli někdo rád maluje figurky, tak si troufám říct, že to na stole vypadá o hodně lépe než obyčejný kartonový žeton a dodá to dozajista na atmosféře při hraní, a hlavně na monumentálnosti monster. Pro účely recenze jsme měli k dispozici základní edici hry, za což tedy ještě jednou děkujeme. Hned na začátku této recenze mohu potvrdit, že hráči dostanou další parádní hru, ale pojďme pěkně postupně rozkrývat taje tohoto univerza, kdyby snad někdo náhodou o univerzu Zaklínače slyšel poprvé.

Univerzum Zaklínače, původně vytvořené polským spisovatelem Andrzejem Sapkowskim, se rychle stalo fenoménem ve světě fantasy. Příběhy Geralta z Rivie, cynického, ale spravedlivého lovce příšer, který putuje světem plným rasové nenávisti, politických intrik a nadpřirozených bytostí, si získaly srdce čtenářů po celém světě. Sapkowskiho knihy, kombinující tradiční prvky fantasy s unikátním slovanským folklorem a realistickým přístupem k morálce a společenským vztahům, vytvořily komplexní a přitažlivý svět, který překračuje hranice literárního žánru. Příběhy Zaklínače byly následně adaptovány do úspěšné videoherní série společnosti CD Projekt Red, jež snad možná ještě více rozšířila fanouškovskou základnu a přinesla příběhy Geralta a jeho společníků novému publiku. S příchodem seriálu od Netflixu opírající se o originální literární dílo, se svět Zaklínače stal globálním fenoménem, který oslovuje nejen fanoušky fantasy, ale i širší veřejnost.

Svět Zaklínače je plný konfliktů a morálních dilemat. Na Kontinentě, kde se děj odehrává, žijí lidé společně s dalšími rasami, jako jsou elfové a trpaslíci. Všichni se musí vyrovnávat s přítomností magie, politickými spory a neustálým ohrožením ze strany nestvůr. Zaklínači, vycvičení bojovníci specializující se na lov nestvůr, jsou nezbytnými, ale často odcizenými ochránci lidí. Svět Zaklínače je plný barvitých postav, od králů a čarodějnic (mé věčné dilema, zda se mi líbí víc Yennefer nebo rusovlasá Triss jsem asi nepatří, ale nemohl jsem si tuto poznámku odpustit, protože obě jsou po čertech úžasné a přitom prohnané) po prosté vesničany, každý s vlastním příběhem a motivacemi. Hra Zaklínač: Starý svět se odehrává stovky let před událostmi popsanými v Sapkowskiho sáze, což umožňuje hráčům prozkoumat dosud neviděné části tohoto bohatého univerza. Ale především Geralt z Rivie a jeho věrná klisna Klepna či bard Marigold nejsou ještě na světě, stejně tak jako i ostatní jiné věhlasné postavy z tohoto univerza. Toto časové umístění přináší novou perspektivu na známý svět a nabízí nové možnosti pro příběhy a dobrodružství.

Ve hře Zaklínač: Starý svět se hráči chopí role zaklínačů, resp., novice z různých škol – Vlka, Gryfa, Medvěda, Kočky a Zmije. Každá škola má svůj jedinečný styl, což se odráží ve schopnostech a přístupech jednotlivých postav. Hráči se vydávají na nebezpečnou cestu plnou nestvůr, magických výzev a politických intrik, aby prokázali svou hodnotu, získali slávu pro svou školu a přežili v nehostinném světě plném nebezpečí a morálních rozhodnutí. Tento titul umožňuje až pěti hráčům s doporučeným věkem od čtrnácti let se vžít do rolí zaklínačů, nájemných lovců příšer putujících po krajině v období ne dlouho po Konjunkci sfér. Tato událost zasadila do světa Kontinentu nespočet nestvůr a vyvolala řadu společenských a politických změn. Hráči cestují od města k městu a nabízejí své služby za zabití či vyhnání příšer, čímž získávají peníze pro své přežití a současně čelí zášti a nedůvěře obyvatelstva.

Nerad bych, aby tato recenze opisovala pravidla, tak si pojďme alespoň v kostce říci několik základních herních mechanismů. Cílem hry je získat čtyři trofeje, což znamená okamžité vítězství. Tyto trofeje lze získat v soubojích, buď porážkou nestvůr, nebo v jednočlenném souboji s konkurenčním zaklínačem. Existuje také další cesta k získání trofeje, a to dosažením nejvyšší úrovně jedné z vlastností postav. Když už jsem u těch vlastností, tak ve hře se vyskytují čtyři druhy pro každého zaklínače: boj, obrana, alchymie a speciální vlastnost unikátní pro každou školu. Úroveň boje určuje počet karet v ruce na začátek souboje, obrana nastavuje limit štítu, alchymie simuluje schopnost snášet toxicitu a konzumovat lektvary v boji. Každá vlastnost může být vylepšena až o čtyři úrovně, přičemž celkový level postavy je určen nejnižší hodnotou ze čtyř vlastností. A právě levelování může být i určitým závodem v honbě za trofejemi mezi hráči, protože v závislosti na počtu hráčů se nemusí všichni dočkat získání trofeje. Například, když se jim povede třeba vlastnost boj dostat na nejvyšší úroveň, nemusí už obdržet trofej, protože se to již povedlo několika protihráčům.

V každém kole odehraje hráč celé tři fáze a následně může pokračovat další hráč. Pro zrychlení je možné fáze provazovat tak, aby došlo ke zrychlení, resp., aby hráči tak dlouho nečekali na svůj tah. Nicméně v praxi se mi to moc neosvědčilo, protože nejednou došlo ke zmatení toho, kdo co hraje, vzhledem k tomu, že dost často aktivní hráč potřebuje výpomoc protihráče v podobě vyprávění příběhů čtení některých karet, nebo pro boj s monstry apod. Většinu partií jsem s ostatními hrál tedy v režimu, kdy každý odehrál celý svůj tah a poté hrál další. A zde bych rád upozornil na jednu skutečnost, ani ne tak výtku, ale spíše fakt, aby nedošlo k nějakému překvapení, kdy by vás tlačil čas. Na přebalu krabice je uvedeno, že jedna partie by měla zabrat minimálně devadesát minut, což určitě platí. Ale ve čtyřech nebo pěti hráčích se jednotlivé partie natahovaly ke třem až čtyřem hodinám.

Ale zpět k hernímu kolu. V první fázi hráči se pohybují po mapě složené z různých lokací/měst, k jejichž dosažení je zapotřebí zdolat lesy, hory nebo vodní plochy, přičemž každá lokace nabízí specifické akce. Pohyb do zvolené lokace vyžaduje odložení karty odpovídajícího typu lokace nebo kombinaci karet a mincí. Po každém pohybu lze využít akci lokace, jako je zisk peněz, zvýšení úrovní vlastností, získání karet, zahrát poker a mnoho dalších.

Ve druhé fázi je možné realizovat setkání, bojovat s příšerou nebo zaklínačem nacházejícím se na stejném políčku, kde skončil hráčův novic, nebo meditace pro zvýšení vlastností na maximální úroveň. Zde si pojďme říci něco více k těmto možnostem. Setkání jsou rozhodně nejčastější volbou v této fázi, kterou mohou hráči zvolit v městech nebo jejich okolí. Každé setkání je příležitostí pro hráče získat unikátní příběhy, jež jsou generovány pomocí karet. Tyto příběhy nejenže oživují svět hry, ale také umožňují hráčům zapojit se do role své postavy a prožít její dobrodružství na osobnější úrovni. Tyto karty aktivnímu hráči čte právě protihráč a dává mu vždy na výběr z předdefinovaných voleb. Někdy se výsledek, co se stane, dozví hned, jindy si musí kartu vzít a až docestuje do jiné lokace dozví se výsledek a případně obdrží nějakou tu odměnu v podobě peněz, vybavení nebo vylepšení. Musím přiznat, že nápaditost příběhů je veliká a moc se mi líbily. A teď je otázka, jak často se hráčům dostane Zaklínač: Starý svět na stůl. Protože pakliže často, tak po pár partiích si již budete pamatovat všechny karty, a i jejich dopady při rozhodování. Bylo by fajn, kdyby jich bylo o něco více, a to i navzdory, že je v balení třicet šest karet města a třicet šest karet divočiny.  Nicméně, pokud si hru budete užívat pozvolna a máte ji v plánu hrát jednou za čas, tak je počet karet naprosto dostačující.

A pojďme si říci něco málo k soubojům. Karty hrají klíčovou roli v bojových situacích. Když dojde k souboji s nestvůrou nebo konkurentem, hráči střídavě vykládají karty, jenž lze kombinovat pro vytvoření silnějších útoků, obranných manévrů a dalších taktických výhod. Balíček karet symbolizuje životní energii postavy; hráč nebo nestvůra, která jako první vyčerpá své karty, prohrává souboj. Pokud tedy dojde k souboji zaklínače s některou nestvůrou, hraje za ni některý z protihráčů. Vezme si odpovídající počet bojových karet nestvůry a volí jednu ze dvou možností, kterou provede svému sokovi. Samotný souboj je vcelku triviální a dochází k němu i vcelku málo na to, jak by se na první pohled mohlo zdát. Konec konců, pokud se některému hráči povede vylevelovat třeba dvě své dovednosti a porazit dvě monstra, je konec hry.

Z hlediska získávání trofejí, je to ve své podstatě i v soubojích s monstry honba za trofejí. Ne že by byl omezen počet monster na mapě, toho se fakt bát nemusíte, ale spíše jde o to, že jich je jen omezené množství lehčího typu. A jakmile jsou poražené, přicházejí náročnější zlořádi, a pakliže i ti jsou posláni do patřičných končin přicházejí na řadu skutečná monstra o jejichž zazření, vlastnostem a jejich síle se bude zdát nejeden hororový sen. Takže určitě nechcete čekat na to, že ostatní budou mít více odvahy se pustit do prvních svárů, ale raději to chcete být právě vy. Jenže zase bacha na to, že abyste se do souboje mohli pustit, je zapotřebí mít lepší karty než ty základní. A právě ve třetí fázi dochází k nucenému výběru z aktuální nabídky akčních karet. Cenou, kterou za ně hráči platí je odhození uvedeného množství karet z ruky na odhazovací hromádku. Pochopitelně dochází k tomu, že „nechtěné“ karty v nabídce jsou zlevňovány, zatímco nové se zase o něco prodraží. Z hlediska deskoherní terminologie je Zaklínač: Starý svět nucený deckbuilding.

Hráči musí být strategičtí v tom, jak a kdy používají své karty. Správné načasování a kombinace karet mohou být rozhodující pro přežití v soubojích a pro efektivní pohyb po mapě. Hráči se musí také rozhodnout, kdy riskovat vstup do boje s nestvůrou a kdy se soustředit na rozvoj vlastních schopností a zdrojů. V Zaklínač: Starý svět není vítězství pouze o boji; je to také o správném plánování, strategickém rozhodování a efektivním využití zdrojů. Hráči musí najít rovnováhu mezi agresivním postupem a opatrným rozvojem své postavy. To znamená, že úspěch ve hře vyžaduje nejen bojové dovednosti, ale i strategické myšlení a schopnost přizpůsobit se měnícím se situacím v průběhu hry.

Zaklínač: Starý svět dle mého názoru exceluje v přenesení bohaté atmosféry a tématu, známých z originálního univerza Zaklínače, do deskové hry. Hra poskytuje hráčům možnost prožít příběhy a dobrodružství v tomto unikátním a detailně propracovaném světě. Od krajiny plné nestvůr až po složitou politiku mezi různými frakcemi. Každý aspekt hry je navržen tak, aby vytvořil poutavý a autentický zážitek. Rozhodně se nemusíte bát, že by autoři ze společnosti Go on Board těžili z oblíbeného univerza, ale rozhodně mi přijde, že jde především i o velmi kvalitní deskovou hru, která by se nemusela stydět být vydaná i v jiných kulisách nějakého úplně nového světa.

Všechny prvky hry, od karet až po herní plán, jsou navrženy s důrazem na tematickou korespondenci se světem Zaklínače. Příběhy na kartách setkání, ačkoliv mohou být generické, jsou prezentovány způsobem podporující atmosféru hry a umožňuje hráčům ponořit se do role zaklínače. Zapojení hráčů do role vypravěče během setkání přidává hře další rozměr a pomáhá udržet pozornost všech hráčů​​ při čekání na tah. Mapa hry je nádherně ilustrovaná a spolu s kvalitními herními komponenty, jako jsou figurky hrdinů a kvalitní materiál použitý na karty, přispívá k vytvoření bohatého vizuálního zážitku. Design hry je věrný estetice světa Zaklínače, což pomáhá vytvářet silnou atmosféru a podporuje imerzi hráčů do hry​​. Hra je nejen soubojem a strategií, ale také cestováním a prožíváním příběhů. Hráči se vydávají na cesty, vydělávají peníze, zlepšují své schopnosti, hrají poker mezi sebou za pomocí kostek nebo s místními v dané lokaci a přijímají zakázky na příšery. Tato dynamika umožňuje hráčům prožívat dobrodružství ve světě Zaklínače, což je zásadní pro celkový zážitek z hry.

Jdeme do finále

Zaklínač: Starý svět je desková hra nabízející fanouškům i novým hráčům možnost ponořit se do bohatého a tematicky propracovaného světa Zaklínače. Hra kombinuje prvky dobrodružství, strategie a role-playingu, což ji činí atraktivní jak pro fanoušky původní série, tak pro milovníky deskových her obecně. Tento titul je silně atmosférický, mající kvalitní herní komponenty a schopnost přenést hráče do světa Zaklínače. Rozmanitost v herních možnostech a strategiích poskytuje hráčům mnoho cest k vítězství a zábavné hodiny hraní. Pro fanoušky světa Zaklínače je Starý svět téměř povinnou volbou nabízející nový způsob prožití tohoto univerza.

Pro ty, kteří hledají strategicky hlubokou hru, s možností komplexního plánování a minimálním vlivem náhody, může být hra méně přitažlivá. Hra je nejlepší ve dvou nebo třech hráčích, kde se plně rozvíjí její dynamika a interakce mezi hráči, ve vyšším počtu hráčů může docházet k výraznému natažení až ke čtyřem hodinám hraní, kdy čekání na svůj tah může být občas mírným negativem. Ale pojďme si na závěr říct něco pozitivního, což si rozhodně tento titul zaslouží. Zaklínač: Starý svět je významným příspěvkem do světa deskových her a je důkazem toho, jak mohou být videoherní a literární univerza úspěšně přetvořena do nových médií. Rozhodně nejde jen o těžení autorů z úspěchu oblíbeného univerza, ale jde především o dobře navrženou deskovou hru, která by se dle mého názoru dobře hrála i v kulisách úplně nového světa. Jestli nad hrou přemýšlíte, tak teď už je jen otázka, zda se spokojíte jen s cenově příznivou základní edicí nebo chcete deluxe exici obohacenou o plastové figurky. No a pak tu je samostatná kapitola řešící, které rozšíření se může hodit, ale o tom si napíšeme třeba zase někdy příště.

Zaklínač: Starý svět západu získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

One Reply to “Zaklínač: Starý svět”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: