Staňte se tím nejlepším vůdcem kmene na bájném kontinentu Vaalbara.

Klanová legenda vyprávěla o bájném kontinentu Vaalbara, který se rozkládal před očima lidí jako rozlehlý a úrodný ráj. Jeho země byla pokryta nekonečnými lesy, průzračnými jezery a bohatými pastvinami. Avšak nebyl to jen blahobyt, který přitahoval pozornost pěti mýtických klanů, ale také tajemství, která Vaalbara skrývala. Byli jste zvoleni vůdci jednoho z těchto klanů a vaším posláním bylo vyvést svůj klan na tuto nezkoumanou zemi. Vaše komunita byla plná talentovaných jedinců, každý s vlastními dovednostmi a schopnostmi, které jsou zásadními pro úspěch vaší výpravy. Sjednotili jste svůj lid pod společným praporem a vyrazili jste na moře ve velkých dřevěných lodích. Bylo to neznámé území, a tak jste museli čelit mnoha výzvám a nebezpečím. Přestože jste byli v nejistotě, poháněla vás touha po dobrodružství a objevování nového světa.

Po dlouhé plavbě jste dorazili ke břehům Vaalbary, jenž byly dosud nedotčené lidskou nohou. Jakmile jste vyšli na pevninu, vdechli jste vůni exotických květin a vstřebali jste krásu přírody kolem sebe. Rychle jste si však uvědomili, že tato země skýtá mnohem více, než jen krásu. Rozhodli jste se využít schopností a nadání členů své komunity k rozšíření klanové domény. Někteří členové vynikali v lovu a sběru potravy, další v řemeslech a výrobě nástrojů. Postupně jste začali stavět osady a rozvíjet infrastrukturu podporující život na tomto novém kontinentu. Vaše klanová komunita začala rozkvétat. Díky svým dovednostem jste byli schopni získat bohatství z přírody, objevili jste zdroje, které vám umožnily stavět lodě a prozkoumat okolní ostrovy. Vaše obchodní sítě se rozšířily a vy jste se stali vlivným vůdcem ve vašem regionu. Avšak nebyli jste jediným klanem na Vaalbaře. V jiných částech kontinentu žili další kmeny s vlastními vůdci a tradicemi. Rozhodli jste se, že sjednotíte všechny klany pod svým praporem a vytvoříte mocnou alianci, která by přinesla stabilitu a prosperitu pro všechny. Vyjeli jste na diplomatické mise k ostatním klanům, představovali jste své vize a navrhovali spolupráci. Pomalu, ale jistě, jste získávali podporu a důvěru ostatních vůdců. Bylo však třeba překonat mnoho rozdílů a zášti, které existovaly mezi jednotlivými klany.

Postupně se vám podařilo sjednotit všechny klany pod svým praporem. Vaše aliance přinesla do Vaalbary novou epochu stability, vzájemného respektu a prosperitu. Klanové území se rozšířilo až na samotné hranice kontinentu, a vaši lidé se mohli radovat z bohatství a blahobytu, který Vaalbara poskytovala. Tak začala nová éra na bájném kontinentu Vaalbara. Vaše vedení a vizionářství přivedly vaše kmeny k nevídanému úspěchu. Stali jste se legendami a vaše jméno bude zapsáno v dějinách Vaalbary jako první vůdce, který sjednotil a vedl všechny klany k společnému cíli. Avšak Vaalbara měla stále více tajemství k odhalení.

Snad se nezlobíte za obsáhlejší, poetický úvod, který by tak nějak mohl knižně popsat, o co v této deskové hře jde. Ve své podstatě tedy jde o karetní hru, v níž se ujmete role jednoho z klanů, a snažíte se ovládnout za pomocí svých členů tento bájný kontinent zabíráním různých území, tak abyste v závěrečném hodnocení získali co nejvíce bodů. O herní design se postaral Olivier Cipière, a grafické ztvárnění měli na svědomí Félix Donadio a Alexandre Reynaud. Do českých luhů a hájů tuto karetní hru přinesla v našem mateřském jazyce společnost Albi. Pro doplnění faktografických údajů zmíním, že Vaalbara je pro dva až pět hráčů s doporučeným věkem od deseti let, přičemž jedna partie zabere okolo pětadvaceti minut.

Vzhledem k tomu, že se jedná o karetní hru, asi nikoho nepřekvapí, že pod víkem je k nalezení hromada karet, přesněji řečeno dvě. Jedním typem karet jsou karty území, jež se hráči budou snažit získat do své domény a druhým typem jsou karty postav. Jde o pět téměř totožných balíčků karet. Pro každý klan jedna lišící se pouze rubovou stranou. Dále dvanáct rozličných postav se speciálními schopnosti a iniciativou od jedné do dvanácti. Rád bych zmínil jednu moji subjektivní věc, kterou má pochopitelně každý hráč úplně jinak nastavenou a tou jsou grafické ilustrace. Karty postav se mi moc líbí a působí důstojně, místy až epicky. Zato karty území se mi nelíbí a vzhledem ke grafickému návrhu postav se snad ani k sobě nehodí. Snad jako by ilustrátoři dělali odlišné arty karet a čirou náhodou je někdo k sobě spojil do jedné hry. Dále je v balení pětasedmdesát kartonových žetonů vítězných bodů v hodnotách a pět lamakaret shrnující vše podstatné – od efektů karet území, bodování a fáze hry. Vzhledem k tomu, že veškerá ikonografie na kartách je znázorněna jednoduše a intuitivně, lama karty nebudou téměř vůbec potřeba. Stejně tak i schopnosti postav jsou natolik jasně a přímočaře napsané, že každý hned na první přečtení ví co má dělat. Tedy alespoň tak tomu bylo u nás doma i při hraní s osmiletým synem. No a pochopitelně nechybí pod víkem ani česká a slovenská pravidla o čtyřech stránkách, vysvětlující vše jednoznačně a pochopitelně i pro úplné nováčky v deskoherním světě. Celou dobu zde zmiňuji, že se pod víkem krabice nachází jednotlivé komponenty, ale ono tomu není tak úplně pravda, protože krabice Vaalbary je navržena jinak než jsme standardně zvyklí a trochu mi připomíná obal na VHS kazety. Obal je tvořen tvrdým přebalem, z něhož se vysunuje z boku box, v němž je vše uloženo. Insert nečekejte, on snad ani není potřeba u karetní hry tohoto typu, kde je okolo sto deseti karet a sedmdesáti pěti žetonů. Osobně jsem si vše roztřídil do tří sáčků a hotovo.

Příprava hry není taktéž nikterak náročná nebo zdlouhavá. Ve své podstatě si každý hráč vybere jeden balík postav (podle klanu, který se mu barevně líbí), z něhož si do ruky vezme pět karet. Uzme si dva žetony vítězných bodů. Mimochodem vítězné body jsou ryze tajnou věcí, tzn., jejich hodnoty by neměl nikdo jiný vidět. Doprostřed stolu se umístí zamíchaný balíček území, z něhož se vezmou karty na vytvoření dvou řad s nabídkou karet území. Počet karet v každé řadě je závislý na počtu hráčů, tzn., v pěti hráčích zde bude pět karet, ve dvou dvě apod. Z první řady karet území si hráči vybírají karty do své domény v aktuálním kole, z druhé řady karet území si budou hráči vybírat v následujícím kole. Mají tak možnost kalkulovat s tím, o jaká území se bude v příštím kole bojovat. Navíc některé schopnosti postav dovolují je navzájem vyměňovat nebo nahrazovat z dobíracího balíčku karet území.

Samotná hra je poté už herně velmi snadná. Všichni hráči si společně vyberou jednu kartu postav, kterou v daném kole budou hrát a zaráz ji všichni odhalí. Postava s nejnižší iniciativou začíná hrát jako první, postava s druhou nejnižší iniciativou hraje jako druhá atd. Hráč nejdříve provede schopnost na kartě postavy a následně si vybere z nabízených karet území a umístí je do své domény a mohou postupně provést to samé následující hráči. Na konci kola se posunou karty území z druhé řady do první, doplní se karty území do druhé řady z dobíracího balíčku a každý hráč si vezme jednu novou kartu postav a může se hrát další kolo. Hra končí v momentě, kdy je odehraných devět kol, resp., hráči mají ve své doméně umístěných devět karet území.

A právě výběr karet území je to nejzásadnější, co vám může přinášet nejvíce vítězných bodů. Ve hře Vaalbara jich je šest různých typů a každý typ generuje body jiným způsobem. Zatímco lesy přináší uvedený počet bodů na kartě území rovnou bez nutnosti jakékoliv jiné kombinace, tak pole přináší dva body za každou kartu pole, které má hráč ve své doméně. Taková karta hory sama o sobě nepřinese nic, ale když už hráč má dvě, tak obdrží deset bodů a za čtyři je zisk dvacet bodů. Řeky mohou hráčům přinést opravdu velké množství bodů, protože jejich ohodnocení je součin výše iniciativy použité karty postavy a počtu řek v doméně. A tak podobně bychom mohli mluvit ještě o loukách a osadách. Navíc na konci hry se dají získat ještě bonusové vítězné body za pět, respektive šest různých typů území, které hráči mají v doméně.

Jde tedy o to ušetřit si kary postav s nízkou iniciativou na to, abyste získali karty území, které se vám budou hodit do vašeho rozběhlého systému. Zas na druhou stranu karty postav s vyšší inciativou přinášejí hráči mnohem lepší schopnosti než s nižší. Hráči tedy musí strategicky volit, tak, aby maximalizovali bodový užitek. Nechci říct, že milovníci euro her budou v laufu a jejich analytické myšlení bude ostatní hráče zdržovat, než odehrají svůj tah, ale ano, jestli máte nějakého takového deskoherního parťáka, určitě to může nastat. Nicméně spíše se klaním k tomu, že Vaalbara je velmi svižnou karetní hrou nabízející mnoho cest k tomu, jak dosáhnout vítězství a záleží jen na zvolené strategii, kterou si hráči zvolí. Někdo se může snažit orientovat na dva typy území a maximalizovat tak zisk velkého přínosu bodů, ale hrozí jim, že území, na které čekají a bude mít kruciální dopad na vítězství jim před nosem uzme jiný hráč snažící se spíše o rozmanitost území apod. Nebojím se říct, že milovníci deskových her mohou tento titul brát jako filler použitelný mezi intergalaktickou bitvou o nadvládu nad všemi galaxiemi vesmíru a třeba jednou kapitolou výpravného dobrodružství temné fantazy přinášející Tainted Grail. Zároveň se nebojím říct, že herní mechaniky jsou natolik triviální, že si ji užijí i deskoherní nováčci nebo rodiny s dětmi tak od sedmi až osmi let. Základ je, aby uměli číst, ačkoliv jde o to se naučit schopnosti dvanácti postav a vědět, která postava má jaké číslo a to jsou schopni si zapamatovat. Když to všichni dokážou třeba u Safari baru, tak proč by to nezvládli u Vaalbary. Ačkoliv na druhou stranu zmíněný Safari bar má ilustrace vhodné pro ty nejmenší, Vaalbara už přináší grafiku připomínající hrdiny z nejednoho fantasy bijáku.

Pojďme si to shrnout

Vaalbara je karetní hrou v níž se hráči ujmou jednoho z pěti stejných klanů (jen barevně se lišících) o nadvládu nad bájným kontinentem Vaalbara. V praxi to znamená, že si hráči snaží uzmout ty nejlepší karty území do své domény, tak aby za ně obdrželi co nejvíce vítězných bodů po devíti kolech. Dohráno je vše do půl hodinky i v pěti lidech, což je fajn. Plavidlově je hra navržena triviálně, ale zato možnosti strategického kombinování nabízí hodně i navzdory tomu, že hráči mají k dispozici pár karet, které vhodně používají k uzmutí vhodného území. Lze říct, že své publikum si najde, jak u deskoherních matadorů jako filler, tak i u nováčků nebo rodin s dětmi, které už umějí číst, tak od sedmi let. Jedinou kaňkou na kráse z mého pohledu je nesourodost grafických ilustrací, které sami o sobě jsou hezké, ale jako by k sobě neladily. Jestli však hledáte nějakou novou svižnou karetní hru mohu Vaalbaru jedině doporučit.

Vaalbara získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Albi.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: