Paranormální detektivové

Párty hra o řešení úmrtí a vražd za pomoci komunikace s duchy

Jak už název napovídá, jedná se tak trochu o detektivní zápletku a nebude chybět trochu paranormálna a okultna. Překvapivě se však zároveň jedná o party hru. Co si to pro nás polští tvůrci – Marcin Łączyński, Szymon Maliński a Adrian Orzechowski – připravili? Pojďme se podívat. Co na Vás čeká v krabici jsme poodkryli přibližně před týdnem v samostatném článku Unboxing, mrkněte, jaká porce komponentů na Vás vykoukne zpod víka.

Zahrát si můžete ve dvou až pěti hráčích, kdy jeden z Vás bude vždy hrát ducha. Ano, jeden ze zúčastněných bude zemřelý, pravděpodobná oběť zločinu či nějaké náhody či nehody, a ostatní se snaží objasnit příčiny a souvislosti spojené s jeho úmrtím. A nepůjde tu o žádné stereotypní vyšetřování dle protokolů, ale o čistě duchařské seance, v nichž se budete snažit získat informace od duše oběti a pospojovat si, co přesně se stalo.

Duch zde funguje jako průvodce hrou, vždy si vezme jednu z 28 příběhových kartiček a seznámí se s jejich obsahem. Tato část připomíná Černé historky. Následně ostatním odkryje to málo, co může, aby je uvedl do samotného příběhu. A po zbytek hry víceméně trpělivě čeká a odpovídá na dotazy. Nikdy však slovně, ale pouze devíti specifickými způsoby, ale k tomu se ještě dostaneme. Může se zdát, že role hráče-ducha je nezáživná, ale právě na jeho interakcích vlastně stojí.

Na druhé straně jsou detektivové. Nejdůležitější volbu je třeba udělat hned na počátku – budou hrát proti sobě nebo půjde o kooperativní „vyšetřování“? V obou případech jejich otázky a odpovědi budou veřejné, ale vyhodnocení jejich případných tipů budou dostupná ostatním detektivům pouze ve verzi spolupráce. Pro kompetitivní variantu jsou navíc dostupné zástěny pro každého detektiva, aby si navzájem nemohli „opisovat“.

Každý detektiv dostane až sedm karet interakcí v závislosti na počtu hráčů. Celkem je ve hře devět způsobů interakce, ne každý se tedy dostane ke všem. Hráč ve svém kole může zadat jakoukoli otázku, na niž nelze odpovědět jednoduchým ano/ne a vyloží jednu z karet, které určí, jak musí hráč-duch otázku zodpovědět.

K dispozici jsou čistě okultní záležitosti jako ouija deska, tedy mluvicí tabulka, na níž můžete napovědět až pětipísmenné slovo či jeho část, nebo tarotové karty, z jejichž 17-kartové zásoby můžete vyložit až tři. Další možnosti jsou použít stupnici ducha, která nabízí možnost nastavit až tři ukazatele na některé z osmi stupnic: malý-velký, lehký-těžký, pomalý-rychlý, hodný-zlý, tichý-hlasitý, studený-horký, mladý-starý a barevná škála. Další duchařské varianty jsou vedení detektivova pera a tedy společná kresba jedním tahem, nakreslení odpovědi prstem na záda detektiva, odpověď zavytím či jiným neslovním zvukem či ukázání na předmět v místnosti, max. tří vteřinová pantomima, odpověď ústy bez hlesnutí a poslední varianta je použít viselcovy provazy – dvojici provázků vytvarovat do odpovědi.

Tyto vskutku okultní způsoby komunikace mohou vést k velice zábavným či matoucím odpovědím, čímž dostává hra více než jen nádech párty žánru. Právě na kreativitě jak tázajícícho, tak odpovídajícího stojí celá hra. Jen efektivním využíváním dostupných možností můžete dojít zdárného cíle.

V každém kole se může hráč zeptat na jednu otázku a vyložit jednu kartu – ta následně putuje do krabice a nebude ve stejné partii použita. Karty interakcí tedy zároveň měří zbývající čas do konce vyšetřování. Krom toho má každý hráč až dvě možnosti na konci svého tahu zkusit uhodnout celou odpověď na základě dostupných faktů a vlastního důvtipu. Pokud hráč uhádne celou odpověď, hra končí a hráč a duch vyhrávají. V případě kooperativní varianty vyhrávají všichni. Pokud přijde jen na část odpovědí, duch potvrdí, kolik jich bylo správně – ne však které z nich, a následně použije jednu ze svých tří karet interakcí a zkusí hráčům něco naznačit bez toho, že by se detektivové na cokoli ptali.

A jak že vlastně vypadá odpověď? Jedná se o jedno slovo na každou z pěti zásadních otázek – kdo, kde, proč, jak a čím. Hráči si postupně dělají poznámky, mají k tomu vyšetřovatelskou tabulku a fix, aby si mohli třídit myšlenky.

Jak jsem již zmínil, v balení je připraveno 28 příběhových karet. Logicky lze každou použít pouze jednou, protože po jejím odehrání už budou všichni znát odpovědi, ale to Vám nebrání hrát za ducha a přizvat do role detektivů nové hráče, kteří daný příběh ještě nehráli. A pokud by Vám to bylo málo, můžete si zdarma stáhnout aplikaci do mobilu, v níž na Vás čeká dalších 35 příběhů. Za toto patří tvůrcům palec nahoru, protože tím se životnost hry značně prodlouží a její atraktivita stoupá.

Jelikož se jedná o smrt a často vraždu, je namístě varování pro rodiče, že příběhy mohou obsahovat odkazy na násilí a v některých příbězích – jejich karty jsou označeny – i odkazy na sex či drogy. Hra je tedy dostupná od 12 let, kdy jsou již děti schopné hru hrát a je jen na rodičích, zda a které příběhy jim svěří či dovolí.

Hodnocení – 5 z 5

Celá hra je pěkně zpracovaná, česká lokalizace taktéž, za což patří díky Gamerock Studiu. V rámci žánru párty her se jedná o zajímavou položku, jež zaujme obdivovatele okultna i fanoušky hororových příběhů, ale zároveň může zaujmout i další hráče díky svému zaměření, nutnosti dedukce a možnostem kreativity.

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: