Ovečky hop!

Vylepšená dáma pro nejmenší.

Vítejte na salaši

„Den se chýlí ke konci a ovečky už se nemůžou dočkat, až se vrátí do své útulné salaše. Ale pozor! Dva vlci číhají na cestě k salaši a doufají, že chytí zatoulanou ovci. Podaří se vám dovést stádo zpátky domů? Pokud chcete zvítězit, musíte do salaše dostat více ovcí, než jich chytí vlci.“

Pokud máte malé děti a přemýšlíte, co si s nimi zahrát, zbystřete. Vydavatelství Blackfire českým rodinám zprostředkovalo hru o ovcích a vlcích založenou na mechanice klasické tahové hry Dáma. Je určena pro hráče od pěti let a lze hrát sólově i kooperativně až ve čtyřech hráčích. Jejím autorem je Florian Fay, hru do pohádkového hávu zabalila Pauline Berdal a původně se realizace dočkala u vydavatelství Space Cow.

Cílem hry je dostat co nejvíce oveček do bezpečí ohrady. Kolik z devíti oveček zachráníte? A kolik uchvátí dvojice vlků do svých hladových spárů?

Připravená základní hra.
Rozehraná základní hra.

Jak uchránit ovce od vlků

Krabice je rozkládací a ve skutečnosti se jedná o složený herní plán. Na jeden konec louky je náhodně rozmístěno devět ovcí – po třech ve třech barvách. Vlci jsou umístěni každý do své smyčky na libovolné pole. Stačí si vzít hrací kostku a vydat se přes louku!

Hráč ve svém tahu hodí kostkou a posléze pohne daným zvířetem. Buď o jedno pole malým i velkým vlkem v aktuálním směru, nebo velkým vlkem o dvě pole, či libovolnou ovcí odpovídající barvy dle příslušných pravidel. Padnout může i žolíkový symbol tříbarevné ovce a je jen na hráči, kterou příslušnicí svého stáda pohne. A jak se ovce pohybují? Buď o jedno pole ortogonálně, nestojí-li nikdo v cestě, anebo přes případné zvíře v cestě přeskočí. Samozřejmě lze skoky řetězit, je-li louka příhodně zaplněna.

Na symbolu skály se ovce nemůže zastavit a ani ho nemůže přeskočit. Vlci lapnou ovci tehdy, když ji přeskočí, anebo když vstoupí na její pole. Taková ovce je přesunuta do vlčího doupěte. Jakmile louku opustí poslední ovce, ať již skončila na salaši či ve vlčím doupěti, nastane konce hry.

Náhodně rozestavené zvířecí dílky pro strategičtější hru.

Kartonové dílky s dalšími zviřátky

Na louku lze též libovolně rozmístit šest kartonových dílků či pouze jejich část. Lze přidat skálu, dvojici destiček krtek a krtinec, které jsou oboustranné. Přeskočený krtek vždy uteče na druhou stranu – destičky se obrátí a krtinec funguje jako skála. Je-li přeskočen ovčácký pes, hráč smí pohnout ostatními ovcemi shodné barvy s tou hopsající ovce. Kdykoliv je přeskočen mýval, tak vlci změní směr, chodí zkrátka po směru či v proti směru hodinových ručiček. A je-li přeskočena liška, kámoška vlků, oba vlci se okamžitě pohnou o jedno pole.

Tabulka úspěšnosti.

Zhodnocení hry

Hra je jednoduchá a moc hezky ztvárněná. Dřevěné žetony se mi moc líbily. Herně oceňuji zejména kroužení vlků. Přesto je třeba mít na zřeteli, že vše se odvíjí od hodu kostkou. Hra je tedy silně náhodná. Ano, hráč či hráči ovlivňují rozmístění ovcí na louce a tím mohou napomáhat hopsání oveček. Nicméně vždy pohnou jen tou ovcí, kterou jim dovolí kostka. To, že ovci občas náhodou zakousne vlk, se od kostky odvíjí též. Hráči tedy dilema vyvstává pouze tehdy, když může jednou ovcí dané barvy pohnout tak, aby v příštím tahu jiná ovce hopsla, anebo aby druhou opustila smyčku, jelikož vlk ji může v příštím hodu kostky zakousnout.

Přesto se Ovečky hop! zdají být dobrou volbou pro malé děti, které se teprve učí pracovat na rozdílných úkolech. To, co dospělému přijde triviální a samozřejmé, je pro děti výzva a teprve musí rozvinout potřebné myšlení. O čem mluvím? Malé dítě řeší úkoly postupně. Nejprve splní jednu činnost a teprve posléze jde na další. Uhlídat různobarevné ovce, naučit se reagovat na vzniklou situaci, byť způsobenou kostkou, umět táhnout či v pozornosti udržet pohybový plán pro vícero oveček stejné i rozdílné barvy, to vše dítko zaměstnává a elementární udržení v pozornosti předchází nějaké sledované efektivitě.

Ovečky jsou svou podstatou sólovka a kooperativní mód je přidán čistě pro možnost společného hraní rodičů a dětí. Hra ve více hráčích tak nabízí malým piškuntálům možnost interakce a podporuje udržení pozornosti. Rodiče mohou s dítětem rozebírat možný tah. Ale samotného dospělého hra bavit nebude. Jakmile prokoukne postavenost hry na kostce bez možnosti činit rozhodnutí na jiném základě, může ho u hry udržet pouze radost plynoucí z rozvažování svého dítka.  

Ovečky jsme zkoušeli s šestiletým Jiříkem a sedmiletou Anežkou a oba hru pochopili a zvládali dobře. Nevyhraného Jiříka docela bavila, herně zkušenější Anežka si ji ráda několikrát zahrála, ale po pár partiích se chtěla vrátit k již o trochu více složitějším titulům. Co se týká času, tak jsme ji povětšinou odehráli za dvacet až třicet minut. Za patnáct minut jedině v sólu, když moc nepadaly symboly vlků.

Sečteno a podtrženo, je to pěkné zabavení dětí, ale zdráhám se to pro obří míru náhody nazvat hrou – to by musel být zahrnut nějaký jiný prvek jako hraní na počet tahů či v reálném čase atd. Spíše je to svého druhu optimalizace, kterou uhrajete díky štěstí či intuici nežli díky svým schopnostem kombinovat. Pro malé děti se jedná o dobrou rozvíjející pomůcku, pro dospělé pouze o případnou investici 450 Kč do rozvoje svých ratolestí.

Ovečky získávají od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: