Nevyzpytatelní

Battlestar Galactica v Cthulhu hávu

Mýtus Cthulhu není v deskových hrách nějakým nováčkem nebo neznámou. Naopak. Her s touto tematikou je nespočet a jak je vidět, vydávají se další a další. Já osobně mám rád hru Eldritch Horror, kterou hrajeme s přáteli jako takovou party hru. Zabaví hodně lidí a pokud máte nějakou tu partii odehranou, není třeba u ní moc přemýšlet. Stejně většinou vyšetřovatelé dostanou za vyučenou. Mezi dalšími zástupci tohoto téma mohu jmenovat například Panství hrůzy, Temné znamení nebo Call of Cthulhu. Možná by se dalo říct, že už může být toto téma vytěžené. Nicméně Fantasy Flight Games přišli v letošním roce s další hrou z tohoto univerza. Nechali se inspirovat prvotinou pana H. P. Lovecrafta, krátkou povídkou nazvanou jednoduše Dagon. V té se vypravěči povede utéct z německého zajetí na člunu. Po několika dnech plavení se v záchranném člunu narazí na podivnou smrdutou pevninu. Zde se pár dní toulá a nakonec objeví obrovský menhir, zdobený děsivými ilustracemi, vyobrazujících mořské nestvůry velikosti velryb. Z nenadání se objeví něco obrovského. Přichází Dagon v celé své kráse. Název Dagon nese i španělský film z roku 2001. Název má sice stejný jako ona povídka, nicméně se jedná o děj povídky Stín nad Innsmouthem. Právě tato povídka je dějově nejblíže hře o které je řeč. O hře, které budou patřit všechny následující řádky. O hře nesoucí název NEVYZPYTATELNÍ.

Vyobrazení setkání s Dagonem ve stejnojmenné povídce.

O lokalizaci fantasy horrorové hry Nevyzpytatelní se postaralo vydavatelství ADC Blackfire. V mnoha případech je přirovnávaná ke hře Battlestar Galactica, jejíž hlavní herní mechaniky si vypůjčila. Možná právě kvůli tomu se na obou hrách podílel stejný autor, tedy Corey Konieczka. V případě Nevyzpytatelných byl jakousi inspirací autorovi Tonymu Fanchi. O krásné ilustrace se postaral pan Henning Ludvigsen, velice plodný autor mnoha ilustrací. Mezi velkým množstvím jím ilustrovaných her mohu jmenovat například Descent, Blood Rage či Arkham Horror. Jak v Battlestar Galactica, tak v Nevyzpytatelných, hrajete společně proti nepříteli, ale aby to nebylo tak jednoduché, máte mezi sebou zrádce. Toho musíte ideálně odhalit, abyste si zachránili holý život. Nejedená se zrovna o nějakou jednohubku, jelikož u hry můžete strávit i 4 hodiny. Aby dávaly skryté role nějaký smysl, musí ke stolu usednout minimálně 3 hráči a více než 6 hráčů nepojme. Vzhledem k ději a herním mechanikám je minimální doporučený věk hráče 14 let.

Botsmane, připravte posádku na vyplutí!

Píše se rok 1913. Jste cestující a posádka na palubě parníku SS Atlantika, malé výletní lodi provozované společností Fairmont Shipping Co., která je na cestě napříč Atlantským oceánem do Bostonu v Massachusetts. V průběhu prvních dnů plavby se rozšířily zvěsti, že hlídky spatřily ve vodě za lodí velké temné tvary. Někteří z cestujících se chovají podivně, vydávají krákavé zvuky nebo bez mrknutí civí na otevřené moře. Ostatně ani vy se necítíte úplně ve své kůži. Vaše sny sužují děsivé noční můry o podmořských krajinách plných záhadných postav. Napětí roste, nervy napnuté k prasknutí a loď připomíná sud střelného prachu. Během třetí noci sedmidenní plavby je v kapli lodě nalezena zavražděná cestující. Její tělo leží přes pradávný svazek a na oltáři kaple jsou rozmístěny nejrůznější rituální předměty. Svazek je otevřen na straně s ilustrací, na které je vyobrazena postava uprostřed třpytivého kruhu. Vně kruhu se nachází houf prchajících nestvůr. Chvilku se zamyslíte nad významem obrazu, když loď zachvátí nářek a výkřiky hrůzy. Něco se vynořilo z vody a šplhá na palubu!

úvodní flavor text z pravidel

Tato podivná ilustrace je doplněna ještě podivnějším textem. Nejspíš jde o nějaký popis onoho rituálu. Pro zajímavost přikládám tyto stránky k nahlédnutí.:

…a na další straně…

Nyní jste připraveni zúčastnit se boje proti hlubinným. Vězte, že jde o nelehký úkol. Mějte se na pozoru! Temnota a zlo číhá v hlubinách oceánu! Můžeme jen předvídat, co se může stát. Hodně štěstí!

Příprava hry pro šest hráčů.

Pozor! Hlubinní útočí na pravoboku!

Po palubě se prochází poměrně vysoký muž. Těžko říct, jestli je opravdu tak vysoký, nebo jen tak vypadá díky jeho turbanu. Ten působí velice kontrastně s jeho tmavým plnovousem a temnýma očima, které jsou plné bolesti a zkušeností. Při zkoumavějším pohledu si pozorovatel všimne jeho vojenské dýky a coltu, které jsou vzpomínkou a pozůstatkem na doby, kdy sloužil královně v anglicko-indické armádě. V jednom z konfliktů v Somálsku zažil hrozné věci. Strašné věci, na které už by raději zapomněl. Nicméně nyní před ním stojí další hrůzy aniž by to tušil. Na palubě lodi SS Atlantika, kde působí jako první důstojník, došlo k podivné vraždě. Vražda byla spáchána na nějaké ženě, která nejspíš byla uprostřed jakéhosi podivného rituálu. Rituálu, který podle kreseb v její knize měl ochránit právě Atlantiku před podivnými stvořeními. Z myšlenek nad touto strašlivou událostí ho vytrhne až děsivý výkřik. Utíká tedy z můstku na pravobok, odkud výkřik zaslechl. U zábradlí stojí žena, které svírá hrdlo odporný slizký humanoid, který nejvíce ze všeho připomíná rybu. Křik ustane ve chvíli, kdy hází ženu přes palubu do chřtánu obrovské, chapadly ověnčené bestie. Arjun stále nevěří vlastním očím a doufá, že se mu to jenom zdá. Ale nezdá. Je třeba začít jednat! …

… Arjun má několik možností, co může dělat. Nicméně ne všechny může udělat ihned. Než se však rozhodne jednat, je třeba se ujistit o svých dovednostech. Dobere si tedy karty dovedností dle své sady a může se vydat na plnění dvou akcí, které si vybere z těchto možností:

  1. Pohyb – během kterého přeběhne na libovolné pole lodi.
  2. Útok – na některého nepřítele, kterého má v dosahu.
  3. Záchrana cestujícího – toho přesune pryč z paluby, z dosahu nepřátel.
  4. Speciální akce – z karet dovedností, činů, tabulek dovedností, ….
  5. Akce pole – unikátní akce pro každé z šesti vnitřních polí.
  6. Výměna – postavy si mezi sebou vymění libovolné předměty.
  7. Odhalení se – pokud jste hybrid, nebo vyznavač, touto akcí to můžete dát vědět ostatním.

Jakmile Arjun provede dvě z těchto akcí, bude na řadě národ Hlubinných s monarchy ve vedení. Arjun si vylosuje kartu mýtů, která je určena přímo jemu, a tak o osudu všech cestujících bude rozhodovat právě on. Ve všech případech si může zvolit mezi menším zlem a nebo provést zkoušku dovedností. Po vyhodnocení těchto strastí je na čase aktivovat zlo. Jestli se bude jednat o aktivaci Hlubinných, matky Hydry, nebo otce Dagona, je už celkem jedno. Ani jedno nepřinese nic pozitivního. Tak jako tak budou lidé trpět. Posledním krokem této fáze je pohnutí symbolem cestování či rituálu. Cestování dostane lidské postavy blíže k Bostonu a tím pádem i k vítězství. Na posledním poli stupnice rituálu bude sesláno kouzlo velkého vyhnání. To smete z vody a z paluby vše co na ní bude. Tedy cestující, postavy, ale i nepřátele trávící svůj život ve vodě. Poslední fází je jednoduché odhození karet dovedností. Těch nesmí mít Arjun více než deset. Následně předá kormidlo dalšímu hráči a jeho boj se zlem probíhá stejným způsobem. Takto se osazenstvo lodi střídá až do doby, než nastane jedna z těchto věcí:

  • SS Atlantika dojela do Bostonu.
  • Jeden ze zdrojů klesl na nulu.
  • Šest karet poškození umístěných na lodi.
  • Hráči mají umístit figurku hlubinného, ale ta už není v zásobě.

Vítězové se následně určí podle karet přesvědčení. Pokud Atlantika dojede do Bostonu, vyhrávají lidé. Ve všech ostatních případech vyhrává zlo.

Někdy bývá na Atlantice opravdu těsno.

Seznamte se! První důstojník Arjun Singh.

Nyní bych chtěl trochu popsat tabulku postavy. V tomto případě se jedná o člena posádky pana Arjuna Singha. Vpravo od jeho jména najdeme jeho speciální schopnost. Jde o akci díky níž se může přesunout na libovolné pole a provést tam další akci. Vzhledem k tomu, že každý hráč má pouze dvě akce je to poměrně silná schopnost, díky které bude pan Arjun neustále v pohybu. Pod jeho akcí je popsáno, co provede pokud se odhalí coby zrádce. Jeho noha jemně našlapuje na sadu dovedností. Pokud si tedy má dobrat karty dovedností, dobere si dva vlivy, dvě síly a jeden postřeh. Sadu dovedností podpírá označení jeho funkce na lodi. Pan Arjun působí na lodi SS Atlantika jako první důstojník. Největší část zadní strany tabulky postavy zabírá nápaditý flavor text. Podstatnější informací pro hráče je ale informace o jeho počátečním poli na lodi a počátečním předmětu. Arjun tedy jako správný první důstojník začíná na vnitřním poli můstek a jako bývalý voják je vyzbrojen revolverem.

Nahlédněme do mysli Hlubinných.

Velice důležitými komponenty ve hře Nevyzpytatelní je 70 karet mýtů. Ty se dělí na tři základní typy. Jsou jimi volby, zkoušky dovedností a kombinace obojího. U volby si hráči vyberou jednu z možností, která je bude bolet méně. Zkoušky už jsou o něco náročnější. V levém horním rohu je číslo a pod ním symboly dovedností. Hráči mohou a nemusí hrát karty dovedností, které jsou vyobrazeny pod číslicí. Karty se vykládají skrytě a ještě se k nim přidají náhodně zvolené karty chaosu. Symboly potřebné pro zkoušku se sčítají a všechny ostatní se odečítají. Pokud hráči dají dohromady stejnou a vyšší hodnotu, ve zkoušce uspěli a vyřeší efekt úspěchu. U kombinovaných mýtů se mohou rozhodnout, zda budou provádět zkoušku a nebo si rovnou nechají uškodit. Dále je na kartě název mýtu a kratičký flavor text pro navození atmosféry. V pravém dolním rohu jsou dvě velice důležitá okýnka. To první oznamuje, jaký druh nestvůr bude aktivován. Druhé okýnko určuje, na které stupnici se pohne ukazatelem. Může to být stupnice cestování, stupnice rituálu a nebo si mohou vybrat jednu z nich. Karet mýtů je dostatek a během hry je všechny neprotočíte, což rozhodně vylepší znovuhratelnost.

Strojovna lodi

Další pro hru zásadní věcí jsou v Nevyzpytatelných ukazatele zdrojů. Ne tedy přímo jejich kartonové provedení, ale to co představují. Zdroje drží postavy a loď nad hladinou. Pokud nebudou mít dostatek paliva, do Bostonu prostě nedojedou a zemřou v pustých hlubinách oceánu. Bez jídla umřou také, což rozhodně dává smysl. Pokud klesne na nulu příčetnost lidského osazenstva lodi, nebude nikoho, kdo by jí navedl do Bostonu. Stejně tak tomu bude při ztrátě poslední duše. Pokud tedy na lodi nebude živáčka, opět do Bostonu nedojede. Hra se zdroji pracuje především během kroku mýtu, kdy postavy o tyto zdroje sprostě okrádá. V některých případech je posádka obětuje jako volbu menšího zla. Někdy zdroje mohou získat a nebo směnit za jiné. Každopádně nějaký ten zisk je velice obtížný a tak lidem nezbyde nic jiného, než tyto zdroje střežit jako oko v hlavě. Hybrid se jimi zase bude snažit plýtvat.

SS Atlantika v doku

Vzhledem k pořizovací ceně Nevyzpytatelných vás bude nejspíš hodně zajímat obsah krabice, a právě o produkční stránce hry bych se chtěl zde rozepsat. Už sama krabice vypadá skvěle, jako všechny z univerza Arkham horror files. Je poměrně velkých rozměrů, konkrétně 296x296x100, a je na ní vyobrazena SS Atlantika, několik hlubinných a matka Hydra. Po sundání víka nalezneme dva sešity s pravidly. Respektive průvodce hrou a přehled pravidel, přičemž oba jsou velikosti A4. Průvodce vysvětlí pravidla zevrubně za pomoci obrázků a příkladů. Přehled obsahuje seznam, ve kterém jsou abecedně seřazeny klíčové termíny, podle kterých se dá dohledat konkrétní pravidlo. Pravidla jsou graficky zvládnutá na jedničku a vše co jsem potřeboval vědět jsem v nich dohledal. Nějaká ta záměna slovíček vlivem překladu, či překlep se v nich také najde, ale v kterých pravidlech bychom je nenašli. Obzvlášť, když jsou takto obsáhlá. Největší položkou v krabici je herní plán. Ten je opravdu majestátní, vzhledem ke svým rozměrům 559×839. Díky tomu je třeba počítat s tím, že se hra nevejde na každý stůl. Nevyzpytatelní zkrátka potřebují velký herní prostor. Na herním plánu najdeme část oceánu, půdorys lodi, několik slotů pro karty a čtyři pohyblivé ukazatele. Ty jsou spojeny s plánem a jsou vyvedeny do podoby ciferníků lodi. Fungují bez problémů a loď krásně doplňují. Navíc jsou praktické. Nic se nepohne při drcnutí do stolu a nikdy se neztratí. Mimo praktické záležitosti je příjemné i sledovat detaily v kajutách lodi, v kotelně nebo na můstku. Místnosti jsou propojené, některé třeba i schody a vše vypadá věrohodně a tyto detaily krásně doplňují atmosféru. Dalším kartonem ve hře jsou standees. Jde o postavy a ukazatele cestování a rituálu. Mají šikovný čirý stojánek, který karton nijak nedrásá a neničí. Kartonovou část hry uzavírají žetony cestujících, prstence zrádců a žeton aktivního hráče ve tvaru kormidla. Opět jde o velice kvalitní komponenty, které i po několika hrách nejeví žádné známky používání. Prstence krásně drží na plastových stojáncích a tak se nemusíte bát, že by z nich spadávaly.

V krabici najdeme také tři velikosti karet. Největší karty představují tabulky postav a mají rozměry 103×128. Střední karty představují především karty mýtů a jedná se o „standard american“ tedy 56×88. Nejmenšími kartami pak jsou „mini american“ tedy 41×63. Karty jsou velice kvalitní a jsou zpracované stylem, který jsem si pojmenoval „rip–stop“. Jedná se o jakousi průhlednou mřížku na kartách, která by je měla zpevnit a zabránit oděrům barvy. Kvalitě karet se tedy rozhodně nic nedá vytknout.

Na závěr jsem si nechal plast. Část komponent, která se mi líbí nejvíce. Jednak se jedná o osmistěnnou kostku a jednak o krásné figurky Hlubinných a monarchů. Kostka se po hodu moc nekutálí, ale pokud ji pořádně promícháte v ruce, tak to ničemu nevadí. Figurky jsou kvalitně zpracované a podle mě mají i vhodně zvolenou barvu. Tato, dalo by se říci základová barva, je velice blízko finální barvě. Pokud tedy figurky barvit nechcete, rozhodně nebudou bít do očí. Chcete-li si figurky nabarvit, bude to o to snazší. Figurky monarchů jsou vskutku impozantní. Matka Hydra má podstavec o průměru 48 mm a na výšku měří 79 mm. Otec Dagon má stejný podstavec a na výšku měří 74 mm. Figurky Hlubinných jsou podstatně menší a na výšku měří 40 mm.

Není támhle na obzoru pevnina?

Nyní je čas pustit se do chválení Nevyzpytatelných. Je toho tolik, že nevím kde začít. Začnu tedy u toho, co dělá tuto hru hrou. Jsou to skryté role. Systém je v celku zajímavě vymyšlen v tom smyslu, že se role v průběhu hry mohou změnit. Hráč se vydá na plavbu jako člověk a v půlce plavby se stane hybridem. Hlubinným se ho během plavby povede ovládnout. Skryté role odlišují Nevyzpytatelné od jiných her z univerza Arkham Horror Files a je to dobře. Dělá to hru jinou a zajímavou. Paranoia a obviňování ostatních hráčů je všudypřítomné. Další povedenou věcí bude zřejmě tematičnost. Hráči se plaví na lodi, na které mohou dojít zásoby a tak jejich výprava může velice rychle skončit. Postavy pobíhají po palubě a brání se co jim ruce a nohy stačí. Když loď popopluje, nechá za sebou nestvůry, které se šoupnou o jedno pole zpět. Podle mě skvělý detail, který je velice jednoduchý a dává smysl. Pokud je třeba loď urychlit, musí hráči do kotelny a přiložit pod kotle. Tím samozřejmě spálí i nějaké palivo. Lidi do cely lze poslat z můstku, kde je kapitán, který rozhoduje o všem na lodi. Takovýchto detailů a tematických mechanik je v Nevyzpytatelných spousta. S tematičností jde ruku v ruce atmosféra. Pokud se u stolu sejde správná parta dobrodruhů a budou se zabývat flavor texty, půjde atmosféra u stolu krájet. Líbí se mi i pár detailů kolem zkoušek a karet dovedností. U karet dovedností je to jejich dvojí význam. Na jedné straně se dají využít jako akce během tahu hráče, popřípadě pro jiná vylepšení a výhody. Na straně druhé jsou jejich číselné hodnoty velice důležité při zkouškách. Pokud tedy před hráči stojí zkouška, musejí se dobře rozhodnout, které karty do zkoušky použít a které si nechat pro následující akce. S tím jde ruku v ruce i bodová hodnota karet. Nejvyšší karty s číslem pět nesou zároveň i ty nejlepší akce. O to těžší budou hráči mít rozhodování. Zkoušky ještě ozvláštňuje balíček chaosu. Ten je tvořen náhodně taženými kartami dovedností a může totálně rozhodit výsledek zkoušky. Navíc slouží jako jakési krytí pro zrádce. Do zkoušky vykládají všichni hráči skrytě své karty, přidají se ty z balíčku chaosu a poté se vše zamíchá. Díky tomu hráči u stolu neví kdo co vyložil. Nikdy si tak nemohou být jistí, zda mínusové karty do zkoušky vložili zrádci nebo balíček chaosu. Jakousi zkouškou může být i souboj s nepřítelem. Na tom se mi moc líbí jeho jednoduchost. Hodím kostkou a ihned vyhodnotím úspěch či neúspěch. Stojím-li proti Hlubinnému, stačí mi hodit čtyři, a proti postavě musím hodit šest. Velice jednoduché, nemusím nikde nic dohledávat ani počítat. Ve finále je to úplně stejné jako při počítání útoků a obran. Vše je v rukách Štěstěny, které se dá trochu pomoct některými kartami. Výhodou by mohla být i konstantní herní doba v různých počtech hráčů. Herní dobu určují hlavně karty mýtů a je vcelku jedno kolik hráčů je tahá. V šesti hráčích bude tedy herní doba obdobná jako u hry tří hráčů, ale hráči se nedostanou tak často k tahu. Na úplný konec mých chvalozpěvů jsem si nechal figurky. Ty tvoří tvář Nevyzpytatelných a jsou prostě úžasné. Monarchové jsou opravdu velcí a když se na herním plánu přiblíží k drobné figurce postavy, jde z nich celkem strach. Dušička hráče je v tu chvíli maličká a může jen doufat, že ho útok mamky nebo taťky mine. Monarchům skvěle sekundují jejich věrní poddaní, kteří jsou děsiví pro změnu svým množstvím. Něco jako zombie. Když je jedna, nic to není. Když jich je chumel, už jsou hodně nebezpeční. Figurky na sebe strhávají většinu pozornosti a skvěle dokreslují atmosféru. Zřejmě ale hlavně díky nim, mají Nevyzpytatelní vyšší pořizovací cenu.

Odhoďte přebytečnou zátěž!

Jestliže jsem Nevyzpytatelné vychválil, měl bych rozebrat i možné slabiny. Nějaké se bohužel najdou a začal bych u zkoušky dovedností. Jak jsem psal výše, v některých ohledech je zkouška dovedností velice hezky vymyšlená, ale v některých ohledech mi tam pár věcí nesedí. Mohlo by to být například počítání výsledné hodnoty zkoušky. Některé hodnoty se sčítají, jiné odečítají, některé se díky jiné kartě dovedností také přičítají. Jde z toho hlava kolem. Následné třídění na hromádky patřičných dovedností také není úplně záživné. Co by mi ale vadilo víc jsou zkoušky ve hře například šesti hráčů, ve které jsou dva hybridi. Přesně takovou hru jsme odehráli, a v této konkrétní hře se nám ani jednou nepovedlo zkoušku vyhrát. Ve většině případů jsme skončili hodně v mínusových hodnotách. Přichází tedy frustrace a nemá smysl do nějaké zkoušky jít a přicházet tak o drahocenné karty. Je lepší rovnou přejít ke kolonce neúspěch a karty zašetřit alespoň na akce. Hra nás neskutečně drtila za podpory hybridů a my s tím nemohli dělat vůbec nic. Není moc velká pravděpodobnost, že hned od začátku plavby budou na lodi dva zrádci, ale nám se to stalo a je takřka nemožné jako člověk vyhrát. Další problém ve hře plného počtu hráčů vidím v čekání na tah. Pro názornost jsem měřil čas od začátku tahu kapitána do dalšího začátku jeho tahu. Na druhý tah čekal 18 minut, na třetí 20 minut, na čtvrtý 29 minut a k pátému tahu se nedostal, protože 9 minut po jeho čtvrtém tahu vyhrálo zlo. Sice se naskytne nějaká aktivita i mimo tah, ale je třeba počítat s tím, že ve hře šesti hráčů si postavy na svůj tah nějaký ten čas počkají. Nevýhodu v plném počtu hráčů vidím i ve větším porážení postav. Ty nejsou tak pohyblivé, vzhledem k frekvenci jejich tahu. Hráči díky tomu pak ztrácí možnost dobrání karet dovedností na začátku svého tahu a zkoušky jsou tak ještě obtížnější. V plném počtu má podle mého názoru zlo větší vliv na hru a tak se tah hráče většinou omezuje na opravy lodi popřípadě zabití Hlubinného. Další věcí která mi úplně nesedí je krok mýtu. Je jich strašně moc a v podstatě se tah hráče skládá z čekání na tažení karty mýtu. Toto čekání vyplňuje akcemi. Jednou z akcí bude dost pravděpodobně pohyb a druhou akcí se budete snažit udělat něco konstruktivního. Možná by jedna akce navíc nebyla od věci. Na druhou stranu, pokud se přes palubu prožene rituál, nemá toho hráč moc na práci. Není koho zachraňovat, koho zabíjet a hráč moc neví kudy kam. No a pak přijde karta mýtu. Pokud by se tahala v menší frekvenci, určitě by to nebylo od věci. Nestvůry by se místo toho mohly aktivovat třeba hodem kostky s jejich symboly. Nicméně to už odbíhám a bylo by to na překopání celého systému. Trochu mě mrzí i nevyužitý potenciál karet dovedností. Některé jsou velice silné a jiné zase jen do počtu. To ale není to co mi vadí. Vadí mi velice malá rozmanitost akcí na těchto kartách. V každém balíčku dovedností je dvacet jedna karet ale jen tři druhy textu. Mění se pouze hodnota karty pro zkoušky. Pestrost karet dovedností by hru určitě oživila. Nutno ale dodat, že tím by se mohl prodloužit tah hráče vlivem delšího pročítání karet. Karty proradnosti už jsou na tom lépe. V tomto balíčku je pět druhů karet. Jako poslední problém bych uvedl herní dobu. Hra může sklouznout opravdu až k oněm čtyřem hodinám a pak se neskutečně vleče a další partii si raději nechám na další sezení.

Přirážíme, uvažte loď!

Nevyzpytatelní jsou čistý ameritrash oživený skrytými rolemi, které nejlépe fungují v maximálním počtu hráčů. Na druhou stranu čím více hráčů, tím déle budou čekat na svůj tah. Vhledem k základním herním mechanikám není možné, aby spolu hráči u stolu nekomunikovali a nedomlouvali se na dalších tazích. Konfrontace a komunikace je ve hře dostatek a všechny vtáhne do děje. Díky tomu uděluji Nevyzpytatelným ocenění Říše her Žádný multiplayer-solitér. Všechny herní mechaniky skvěle zapadají do děje a vše co mohou hráči ve hře provést je skutečně tematické. Proto uděluji ocenění Propojení tématu a mechanismů. Nevyzpytatelní jsou po rozložení na stole opravdu dech beroucí. Krásný a velký herní plán, skvěle provedené figurky a spousty hezkých ilustrací. Připočtu nádherně malovanou krabici a nemohu jinak, než udělit ocenění Klenot herní sbírky. Ano i Nevyzpytatelní mají svoje chyby a mohou někdy působit trochu hutně a zdlouhavě. Však také může jedna partie zabrat i čtyři hodiny. To ovšem neznamená, že by nebyli dobrou hrou. Každá partie mě bavila a přinesla tak trochu nový zážitek plný hororové atmosféry.

Nevyzpytatelní získávají od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

One Reply to “Nevyzpytatelní”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: