Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je říše her

Nemesis: Psychonauti

Halucinace nebo realita?

Je to tu zase. Naše stará dobrá, vesmírná loď Nemesis. Prostory, které tak dobře známe. Chodby, které už jsme nesčetněkrát procházeli, a přece je tu něco jinak. Naprosté ticho okolo je děsivé. I přesto, že nikde kolem není žádný pohyb a všude je prázdno, máme děsivý pocit, že tu nejsme sami. Jako by nás něco pozorovalo. Jako by se nás něco snažilo ohrozit. Zbavit se nás. Co to ale je, když tu vlastně nic není? Nebo to všechno je jenom v naší hlavě?

Figurky psychonautů v celé své kráse.

Na začátku srpna jsme vám přinesli recenzi na první rozšíření, které jsme v redakci otevřeli a tím bylo Nemesis: Karnomorfové. Teď nastal čas podívat se na zoubek dalšímu rozšíření, které pro nás v Mindoku připravili s českou lokalizací a to je Nemesis: Psychonauti. Stejně tak jak tomu bylo u Karnomorfů, tak i u Psychounautů, je nutné vlastnit základní hru, abychom si mohli rozšíření zahrát.

Pravidla mají opět vyznačené aktuální změny v chystání oproti základní hře.

Když odklopíme víko krabice čekají tu na prvním místě česká pravidla a hned pod nimi 15 nových figurek psychonautů mezi nimiž najdeme: 3 doupata, 6 figurek slídilů, 4 figurky našeptávačů, 1 figurku lovce a 1 figurku monstrózního schizomancera. Figurky jsou, jak už jsme zvyklí, do detailu propracované. Dále tu najdeme panel psychonautů, 17 nových žetonů (1 prázdný a 16 s psychonauty), 7 žetonů šílenství a 3 žetony průzkumu doupěte. Mezi kartami najdeme tyto novinky: 20 karet útoků psychonautů, 20 karet událostí, 20 karet paniky, 8 karet slabin a po pěti kusech karty s lištou šílenství a přehledové karty.

Žetony průzkumu s hnízdy a žetony šílenství.

A jaké změny nám tedy rozšíření přináší?

Panel psychonautů

Na něj se chystá 5 vajec ze základní hry a používají se zde karty z nové nabídky se slabinami psychonautů. Jednu ze slabin můžete odhalit analýzou vejce jako u základní hry, další z mršiny po doupěti (Pamatujte, že po zabití psychonauta žádné mršiny nezůstávají, tudíž jediným způsobem jak ji získat je zničení jednoho ze tří doupat.) a poslední slabinu lze získat z šílenství postavy. Slabina z šílenství jde odhalit pouze u postavy, která má šílenství na 3 stupni a provede akci místnosti „operační sál“.

Panel psychonautů s jejich slabinami.

Lišta šílenství

Každý hráč na začátku partie dostane tzv. lištu šílenství. Začíná se na hodnotě č. 1 a různé situace v průběhu hry mohou šílenství navyšovat. Lze opět i snížit, ale pouze mezi hodnotami 1-2 a pak mezi hodnotami 3-5. Tzn., že když vám šílenství stoupne na trojku už ho na nižší číslo nesnížíte, z hodnoty 3 není cesty zpět. Pokud už budete mít hodnotu šílenství na pětce a mělo by se vám opět zvýšit, tak vaše postava umírá.

Lišta šílenství a její značení, kde lze ještě šílenství snížit a odkud již není cesty zpět.

Karty událostí

Stejně jako tomu bylo u karnomorfů, tak i psychonauti přináší své vlastní karty událostí. Karty událostí dávají pokyn k táhnutí karet paniky a v některých případech jsou navázané i na šílenství postav.

Karty událostí.

Karty paniky

Kdykoliv dostane hráč pokyn k tažení karty paniky musí prvně porovnat svoji hodnotu šílenství s číslem na kartě paniky vlevo nahoře. Pokud je číslo nižší než úroveň šílenství hráče, tak se efekt z karty nehraje a hráč si „pouze“ o 1 zvýší šílenství. Pokud je však aktuální úroveň šílenství hráče vyšší či rovna číslu na kartě dojde k vyhodnocení efektu karty paniky, kterými můžou být lehká či vážná poranění a v některých případech může jít i o smrt postavy.

Karty paniky.

Útoky psychonautů

Karty útoků, tak jak je známe již ze základní hry a z karnomorfů, jsou uzpůsobené dané tématice psychonautů. Jediné, co nám nedávalo úplně význam jsou útoky „hryznutí“ a „drápnutí“ a to hlavně z toho pohledu, že psychonauti vlastně ve skutečnosti neexistují, jsou to jen přeludy, tak jak vás mohou drápnout nebo hryznout? No asi už je naše šílenství opravdu tak silné, že nás i přeludy fyzicky napadají.

Karty útoku psychonautů.

Přehledové karty

Opět uzpůsobené karty pro snadnější zorientování ve změnách daného rozšíření. Popsané jsou jak fáze hráčů, tak i událostí. Na jedné straně je pak konkrétně popsaná fáze „číhání“, takže hned vidíte jaké kroky vás čekají a jak tuto část správně vyhodnotit.

Přehledové karty.

Herní zážitek 3x jinak

A to je do detailu vše, co nám rozšíření přineslo. Herní zážitek je zde již potřetí úplně jiný. Nelze přímo říct zda lepší či horší, protože každému hráči vyhovuje něco jiného. Někdo si oblíbí iluzi u psychonatů, někdo krvelačné bestie z karnomorfů a někdo má prostě nejradši základní verzi naší oblíbené Nemesis.

Obsah balení, radost pohledět.

U psychonautů je opravdu potřeba se pořádně vžít do příběhu. Představit si to, že jste na lodi sami jen s pár ostatními přeživšími, kde je každý na úplně jiné úrovní šílenství. Někdo může zcela racionálně ještě vidět, že se nikde nic neděje a naopak druhý střílí šíleně kolem sebe ve snaze zahnat stvoření, která vlastně neexistují. Reálná jsou ve hře pouze doupata a samotný schizomancer, který tyto přeludy a šílené halucinace v obyčejných smrtelnících vyvolává. Lze ho zlikvidovat pouze jedním způsobem a to zničením všech tří doupat, aby svou schopnost ztratil a konečně nastal klid a mír.

Ukázka z rozehrané partie.

Některé situace ve hře jsou docela „úsměvné“ a s partou dobrých hráčů si je o to více užijete. Například když se ocitnete v prázdné místnosti, jste rádi, že jste v bezpečí a karta paniky vám řekne, ať se přesunete do místnosti s psychonautem. Nebo ještě lepší varianta, když už v té místnosti jste a vaším úkolem je zahodit veškerou munici. To už si opravdu říkáte, že vám hodně v hlavě straší.

A ještě jeden pohled na nepříjemnou situaci.

Ať už zvolíte základ či kterékoliv ze dvou rozšíření, tak vedle určitě nešlápnete. Zážitek je to silný, každý příběh je úplně jiný a ještě dlouho po dokončení partie budete všechny vjemy vstřebávat a dumat nad tím, co jste mohli udělat lépe. Opravdu málokdy se vám podaří ve zdraví dohrát až dokonce a nad mimozemskými potvorami zvítězit. Každopádně vždy půjde o velmi silný zážitek a Nemesis tak získává své čestné místo v naší sbírce včetně Karnomorfů a Psychonautů.

Nemesis: Psychonauti získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: