Malí hrdinové

Vydáte se prvně do Království draků nebo na Akademii kouzel?

Poslední červnový den přišlo z Albi oznámení o několika připravovaných novinkách a mezi nimi byly také dvě RPG s názvem Malí hrdinové. My tyto dvě příběhové knihy dostali již s předstihem (tímto Albi děkujeme za projevenou důvěru), abychom je mohli vyzkoušet a podělit se s vámi o naše dojmy.

Co to vlastně RPG je? Role-playing game (dále jen RPG) jsou hry na hrdiny. Hráči ovládají jednu či více herních postav, mohou si vylepšovat její schopnosti a získávat sílu. Prozkoumávají herní svět a vítězství dosahují splněním řady úkolů nebo dokončením hlavní dějové linky. Mezi nejznámější RPG patří např. Dungeons & Dragons. Oblíbenost RPG her je nejen mezi deskovými hrami ale i mezi videohrami.

Malí hrdinové vycházejí z francouzského originálu Jeu de rôle junior jehož autorem je Denis Hamon a o ilustrace se postaral Arnaud Boutle. Hry jsou určeny pro tři až šest hráčů s doporučený věkem od devíti let a jeden scénář by měl trvat okolo čtyřiceti pěti minut. Každá kniha obsahuje čtyři scénáře, dvanáct herních postav, žetony životů, úspěchů, ochrany a jedu (v Království draků jsou navíc žetony magie). Co však chybí jsou klasické šestistěnné herní kostky, které jsou ke hře nutností.

Malí hrdinové vyšli 18. 7. 2023 ve dvou podtitulech a každý je zasazen do jiného herního světa. Prvním je Akademie kouzel, druhým Království draků.

Akademie kouzel

V první knize se děj odehrává na Zemi, kterou před několika lety zasáhl meteorit uprostřed sibiřských plání a po svém dopadu zanechal obrovský doutnající kráter. Ruská vláda místo chtěla prozkoumat, avšak vědecký tým se přestal ozývat. Když na stejné místo vyslala vojenskou jednotku, tak i s tou nakonec pár kilometrů před cílem ztratila veškerý kontakt. Pravdu o místě dopadu odhalily až satelitní záběry. Uprostřed kráteru se tyčil obrovský netvor, který se svou výškou rovnal desetipatrové budově a OSN mu dala jméno Armageddon. Ten se však dal do pohybu a cestou páchal nezměrné škody. Nezastavil ho ani jaderný výbuch. Když přes Tichý oceán dorazil až k pobřeží ostrova Hokkaidó, kde se náhle zastavil, začal oblast bombardovat paprsky z očí a z ničeho nic se jako neživá masa zhroutil do moře. Vlády neměli tušení, kdo se s Armageddonem vypořádal. A zde se do našeho příběhu dostává Nuru Kamali, tzv. „první vyvolená“, která ovládá neskutečné schopnosti a moc, jež před ostatními skrývá. Díky své schopnosti létat se jí podařilo stvůru zničit dříve než napáchala další škody. Po těchto událostech se rozhodla hledat po Zemi další mágy, protože byla přesvědčená, že není jediná, která má tak obdivuhodné schopnosti. Potom, co se jí podařilo nalézt dvacet dalších mágů, tak v Etiopii vybudovali akademii, kde se učili pracovat se svými schopnostmi. A právě zde na Akademii kouzel se odehrává první příběh.

Království draků

Děj druhé knihy se odehrává na tzv. Tyrkysovém ostrově, který je perlou Vnějšího oceánu. Na severu se tyčí majestatní hory, po údolních svazích burácí řeky, které zavlažují nížiny a planiny na jižní a východní straně dávají bohatou sklizeň. Tyrkysový ostrov je však uprostřed rozdělen hranicí. Na východě sídlí Protektorát a na západě Království draků a tato dvě království spolu nevychází a vedou nekončící války. Protektorát má v čele barony, svého pána Protektora a chrámového poradce Velmože. Své poddané drží zkrátka a velmi důležité je v Protektorátu náboženství. Věří v existenci boha zvaného Spasitel, který stvořil svět, vyhnal nepřátelské draky a předal otěže moci prvnímu Protektorovi. V Království draků naopak na Spasitele nevěří. Jejich legendy říkají, že svět byl stvořen draky, kteří po těžké práci usnuli a jejichž spící těla se proměnila v ostrovy Vnějšího oceánu. Tyrkysový ostrov se prý nachází na hřbetě samotného Velkého Draka. Království brání královští a dračí rytíři mezi nimiž také nevládnou přátelské vztahy. V hlavním městě Drakyi byla zavražděna královna Sothia. Řeší se tedy, kdo po ní usedne na trůn a co dál bude s královstvím.

Jak se takové RPG vlastně hraje?

Nejdůležitějším článkem hry je samotný vypravěč, který by celý příběh měl předem znát, aby byl schopen ho hráčům dobře představit, navodit správnou atmosféru a to vyžaduje přípravu. Je třeba, aby si prostudoval část s názvem „Než začnete“, která obsahuje informace nejen o přípravě hry, ale přesně vysvětluje jak hru správně hrát, jaká je jeho úloha a co čeká ostatní hráče. K tomu mu pak v průběhu hry pomáhá i pevná deska knihy, která se od herního sešitu oddělí a vypravěči slouží nejen jako zástěna, aby hráči neviděli do příběhu, ale i jak se vyhodnocují hody kostkami, popisuje jednotlivé talenty a kouzla herních postav a celkový stručný popis jak se scénáři pracovat. Jakmile je vypravěč připraven, tak si každý hráč zvolí jednu ze dvanácti dostupných postav. I samotní hráči by se se svou postavou měli sžít. Což znamená důkladně se seznámit s minulostí postavy, jejími kouzly, schopnostmi, vybavením, ale i talenty a slabinami. Vypravěč pak hráče provádí příběhem, jeho rolí je i vystupování za ostatní herní postavy. Interakce probíhá pomocí kostek. Při výsledku hodu jedna až tři to znamená neúspěch, buď se nic nedozvědí nebo se nevydaří souboj. Opačný efekt mají výsledky čtyři až šest. Čím větší hodnota kostky, tím více informací získají nebo lépe zvládnou souboje s menšími ztrátami na životech. Každý scénář má i svůj závěr, který vypravěč přečte a tím ho uzavře. Scénáře mají více možností jak jimi projít a to vždy záleží na tom, jakou cestou se hráči vydají. Důležité je se do situace vžít, promyslet si ji a potom vyhodnotit jaké kroky podniknout.

Herní postavy

Jak už sem zmiňovala, tak v každém příběhu máme na výběr z dvanácti různých postav. Ke každé přísluší jedinečná karta. Na těchto kartách vidíme nejen jak náš hrdina vypadá, ale i jaký je jeho věk, jaké má vlastnosti, slabiny a talenty, a také životy či kolik má žetonů magie (pouze u kouzelníků z Království draků). Na druhé straně karty popsané vybavení postavy, kouzla a minulost dané postavy. Je dobré se se svou postavou pořádně seznámit, než se do hry pustíme, protože o to snáze se nám potom přemýšlí nad jednotlivými kroky ve hře a navíc se s každou postavou řeší problémy lépe jiným způsobem. Ač se v RPG standardně vylepšují postavy, tak tento element hry zde nemá své zastoupení. V průběhu hry máte možnost pouze získat speciální předmět, který vám třeba umožní přehodit neúspěšné kostky, ale postavu jako takovou nijak nevylepšujete. Na uložení herních postav a ostatních žetonů je na zadní straně herního sešitu nachystaná obálka. Máme tak vždy všechno pěkně po ruce.

Naše dojmy

Malí hrdinové jsou dostupnými RPG nejen pro děti, ale jsou zároveň vhodné pro začátečníky, kteří s daným typem hry nemají žádné zkušenosti a rádi by si jej vyzkoušeli. Pro hru je opravdu velice potřebný kvalitní vypravěč, který nás dobře povede, připraví si dopředu daný scénář a pomůže tak jednotlivým hráčům se lépe vžít do prostředí a jednotlivých situací. Malí hrdinové nám dávají základní plán jak hru vést, avšak spoustu věcí je třeba si doladit, domyslet a pokud na to hráči stavění nebudou, je opravdu velmi důležitou úlohou vypravěče, aby je do něj správně zapojil a vše fungovalo jak má. Získáváme zde dva různé příběhy – jedno čisté fantasy a druhé, řekla bych, takové science fantasy. Oba příběhy jsou jednoduché, zajímavé a různě se větví, ale nakonec každý scénář skončí stejně a navazuje na něj další, kde opět můžete řešit věci různě, navštívit odlišná místa a osoby, ale zase se na konci sejdete na stejném cílovém bodě. Myslím si, že děti, na které tyto hry cílí, jsou ideálními hráči, kteří budou mít dostatečnou dávku fantazie a bude to pro ně jednodušší, pokud bude svou úlohu výborně zvládat vypravěč. Bez jeho „těžké“ práce se může hra stát nezajímavou. Já jsem zrovna člověk, který byl doposud RPG nedotčený (tedy v deskoherní podobě) a obávám se, že to není úplně šálek mé kávy, tím však neříkám, že by hry nebyly dobré, jen mě osobně to úplně nesedlo. Měla jsem však kolem sebe spoluhráče, kterým se to líbilo a hodnotili oba příběhy kladně.

Obě knihy obsahují i QR kódy se zvukovými kulisami, které pomáhají navodit atmosféru situace, což hodnotím pozitivně, ale za mě mohly být delší, aby pokryly delší časový interval a nemuseli jsme si je pouštět dokola. Co mi trochu vadilo, ale na hru to nemá žádný vliv, byly karty hráčů. Nevím proč se nepodařilo je udělat stejně velké, ale o kousek se liší. Jak říkám na hru to nemá vliv, ale je to takový detail, který mohl být lépe dotažený. Znovuhratelnost je zde docela slabým článkem. Tím, že i když budete řešit situace jinak, ale pokaždé se na konci scénáře dostanete na totožné místo tak toho hra moc nenabízí. Máte však možnost hrát za jiné postavy nebo obměnit hráče. Stálý vypravěč to pak už bude mít v malíku a snadněji vás hrou provede. Naopak tím, že máte k dispozici tolik postav a po prvním hraní pochopíte, jak tento typ hry funguje, tak nemusí být problém si vymyslet vlastní příběh, který si můžete připravit a zahrát. Celkové zpracování však dopadlo dobře. V jedné tenké knize o velikosti A4 máte po ruce spoustu herních postav, scénáře a hlavně pevnou zástěnu s legendou pro vypravěče, takže nemá pak potřebu různě listovat a hledat v pravidlech, protože má vše před sebou. Pokud tedy máte chuť se s RPG seznámit, netroufáte si na něco složitějšího, či máte doma děti v cílovém věku, tak za vyzkoušení toto dílo určitě stojí.

Malí hrdinové získávají od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi .

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Albi.png.

Království draků můžete zakoupit zde a Akademii kouzel zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: