Hrdinové hlubokého hvozdu

Kooperativní dobrodružství v tajuplné lesní říší plné zlořádů.

Vybrat náhodný dílek pro tvorbu dungeonu, vybavovat své hrdiny, chrastit kostkami v soubojích, a přitom dávat pozor na pár dalších věcí? Takový popis může připomínat třeba Karak, ne? Tak dnes to bude trošku hráčtější obdoba z jiného prostředí. No a vlastně i s hromadou odlišností. Začněme pozvolna. Vstupujeme do tajemného světa Hrdinů hlubokého hvozdu, tedy lesnaté říše plné dobrodružství, kde se hráči stanou průzkumníky neznámých koutů, bojovníky proti lesním netvorům a sběrači ztracených pokladů. Tato hra, navržená Geoffrey Woodem a ilustrovaná talentovanou Jiahui Eva Gao, je vizuálním pohádkovým zážitkem, který zve hráče do světa, kde každý krok odhaluje nová překvapení a každý souboj testuje jejich odvahu, strategii, ale i štěstěnu. Navíc díky společnosti TLAMA Games i v našem mateřském jazyce, což je bezesporu fajn, protože krom přeloženého návodu jsou v balení i karty s popisem jejich schopností apod. Ale nepředbíhejme.

Hra je určena pro jednoho až čtyři hráče, což ji činí ideální volbou pro večery v kruhu rodinném nebo přátel, s dobou jedné partie vyžadující třicet až čtyřicet pět minut. Po odehrání řady partií v různorodých skupinách mohu s klidným svědomím hned takto na začátku zmínit fakt, že hra nabízí příjemnou rovnováhu mezi přístupností pro nováčky v deskových hrách, nebo i mladší děti okolo sedmi nebo osmi let (navzdory tomu, že doporučený věk je od deseti let) a dostatečnou výzvou pro zkušenější hráče, kteří hledají něco nového a svěžího díky přiloženým (mini)rozšířením.

Při otevření krabice hráči objeví bohatě ilustrované komponenty, které ihned upoutají pozornost a vtáhnou do světa hry. Nebo alespoň tak to působí na mě. Každá partie je jedinečnou cestou plnou objevů, kde se lesní krajina rozrůstá s každým nově přidaným dílkem (vlastně deskou hvozdu, kterých je vbalení dvacet čtyři) s rozličnými poklady, nestvůrami anebo třeba… Hospodou. Je to svět, kde každý hrdina, ať už třeba statečný brouk v brnění nebo obratná lesní žába, přichází s unikátními schopnostmi, aby společnými silami porazili některého ze šesti zloduchů. No a k tomu jim budou stát v cestě příšery, jež jsou znázorněny pěkně ilustrovanými kartonovými žetony příšer. Pochopitelně nechybí kostky určující akce hráčů, souboj anebo unikátní kostky hrdinů. Ty by mohly být o něco málo větší, ale zas na druhou stranu alespoň dobře zapadnou do šikovně navrženého insertu, v němž nic nelítá a pěkně sedí, a to i v obalených kartách, což opravdu pozitivně kvituji – ne vždy na to autoři myslí. A když zmiňuji karty, tak pod víkem jich je hned několik druhů, od karet předmětů, díky nimž jsou hrdinové mocnější, přes karty událostí, které dokáží trochu a přitom příjemně (byť tu a tam negativně) pozměnit rozehraný příběh, až po hromadu dalších karet jeskyně, hostince, trnů. Pochopitelně nechybí moc hezky a intuitivně navržené herní desky pro každého hrdinu, který má i svého dřevěného meepla.

No a když už jsem u těch komponent, resp., toho, co se vše nachází pod víkem krabice, rád bych se zastavil u pravidel, která jsou poměrně hezky přeložená. Nicméně jejich autoři je tvořili systematicky, ale občas působí chaoticky. Přesněji řečeno, byť jsou doplněny pár příklady, ale neuškodilo by, kdyby jich bylo více a nedocházelo k nejasnostem, které tu a tam mohou nastat. Nicméně nic dramatického.

Ale pojďme se s Hrdiny hlubokého hvozdu posunout hlouběji do lesa, kde se skrývají tajemství a nebezpečí na každém kroku. Příprava hry je rychlá a jednoduchá, což umožňuje hráčům se ihned ponořit do dobrodružství. Každý hráč si vybere jednoho ze čtyř hrdinů, každý s vlastními unikátními schopnostmi, které ovlivňují celou herní skupinu. Každý hráč si nastaví dřevěnou kostičkou zdraví na maximum a kostičku sfér na minimum. Což je měna, za níž si hrdina může pořídit své schopnosti, přehazovat bojové kostky, nakupovat u obchodníků apod. Mapa lesa se začíná tvořit umístěním první startovní dlaždice hvozdu a s každým novým kolem se les rozrůstá, odkrývá nové cesty, skrýše a nebezpečí. Na dosah všech se dají všechny ostatní dílky hvozdu, žetonů nepřátel, karet událostí, pokladů, hlavního zlořáda, kostek a všech dalších potřebných žetonů.

Když už jsem zmínil ty hrdiny a jejich schopnosti, tak každý má dvě. Jejich různorodost dost výrazně ovlivňuje celou herní skupinu, protože díky nim mnohdy předurčuje jejich roli v týmu. Zatímco třeba Sha´vi dokáže léčit kamarády, kteří jsou s ní na herní desce, Xylia umí ignorovat trny (taková malá zákeřnost, která umí spoustu věcí, například paralyzovat hráče na jeden tah apod), Klethor může parťáky vzít doslova a do písmene na záda a pohnout s nimi na jinou část hlubokého hvozdu. No a třeba takový Bethras umí být silnější v soubojích. Musím přiznat, že se autorům povedlo hrdiny pěkně vybalancovat a nemohu říct, že by některý byl silnější, nebo s jeho volbou by byla cesta k vítězství pro celou skupinu jednodušší. Jinými slovy, každý hrdina přináší do boje něco jedinečného, ať už je to schopnost léčit, zamrazit nepřátele, nebo ignorovat překážky na cestě. Týmová práce a kooperace jsou klíčové pro překonání těch nejtěžších výzev, zejména při konfrontaci s hlavním záporákem, kde společná síla a strategie rozhodují o vítězství nebo porážce.

Nechci, aby tato recenze byla opisem pravidel, ale tak v krátkosti se na ně přece jen podívejme, ať si uděláte obrázek, jak se to celé rozhýbe. Herní tah se skládá ze dvou hlavních fází: fáze průzkumu a dobrodružné fáze. Během fáze průzkumu každý hráč přidává jednu desku hvozdu do lesa, čímž rozšiřuje herní plán a odhaluje nové výzvy a možnosti.

V dobrodružné fázi se hra opravdu rozjíždí. Hráči v této fázi aktivně využívají své hrdiny, hází čtyřmi hrdinskými kostkami a rozhodují, jak nejlépe využít výsledky k pohybu po mapě, soustředění, tzn., léčení, vyvoláním speciálních akcí hrdinů nebo použití dvou kostek pro vyvolání kostky moci, což přináší výhodu jedné kostky navíc v soubojích. Samotný boj je ve hře Hrdinové hlubokého hvozdu velkou výzvou, kde každé setkání s monstrem je šancí prokázat odvahu a mít štěstí v hodu s kostkami. Hráči musí hodit bojovými kostkami, případně využít speciální schopnosti svých hrdinů a efektivně využít získané předměty a vybavení, aby přemohli nepřátele a získali cenné poklady. Každý nepřítel má na svém žetonu napsanou hodnotu, kterou je zapotřebí minimálně hodit, aby mu hráči uštědřili zranění, hodnotu udávající počet životů a útočnou sílu, jenž hráči okusí, pakliže se jim nestvůru nepovede porazit. Ale není to jen o těchto třech číslech. Je to mnohem komplexnější, protože některé nestvůry, ale především hlavní zlořád, mají několik vlastností dovolující jim být odolný (nebo dokonce totálně imunní) proti některým kostkám moci. No a pochopitelně nechybí nějaké ty odměny za poražení nepřátel apod.

No a takto se hráči střídají ve směru hodinových ručiček v tazích jeden po druhém, dokud se jim nepovede objevit, ale hlavně porazit hlavního zlořáda, což tedy není sranda a je zapotřebí, aby skupina na něj šla řádně vybavená. Pochopitelně ve hře je řada dalších herních mechanismů a „hejblátek“, která dělají tuto hru zábavnou a zároveň komplikovanou (ale příjemně hráčsky). Nicméně s tímto základem jsem ji schopen hrát i se svým osmiletým synem, který říkal, že je to moc příjemná změna, resp., dospělejší verze prvního Karaku (a to jsme doma už hráli i druhý díl, ale to je jiný příběh). Nicméně v balení, které přináší TLAMA Games se nachází i něco navíc, co dělá hru mnohem komplexnější.  

Ve světě Hrdinů hlubokého hvozdu se hráči mohou těšit na další dobrodružství a strategie díky dvěma minirozšířením, která přinášejí nové výzvy do již tak bohatého herního světa. Prvním z nich je Hostinec, který představuje unikátní místo setkání hrdinů během jejich cesty. Když hrdina poprvé vstoupí na desku hostince, aktivuje se efekt odhalení vrchní karty z hromádky karet hostince. Druhé rozšíření Jeskyně zve hráče do tajemného podzemí plného nebezpečí a pokladů. Průzkum jeskyně přináší nový herní mechanismus, kdy hráči mohou vstoupit do jeskyně akcí zdarma, a dokonce se připojit k dalším hrdinům na této nebezpečné expedici. V jeskyni hráči otočí karty jeskyně A a B, které odhalují nejen narativní prvky, ale také zvláštní pravidla a výzvy, jež musí překonat. Zajímavostí je, že pro úspěšné prozkoumání jeskyně je potřeba splnit minimálně tři události, což testuje schopnosti hrdinů.

 A jestli je vám to stále málo, je tu ještě jedna možnost. Kromě těchto rozšíření hra nabízí také poutavou příběhovou kampaň o pěti kapitolách, umožňující hráčům prožít spletitý příběh plný výzev a objevů. Každá kapitola přináší specifické změny v přípravě hry a pravidlech, což zajišťuje, že každá část kampaně je jedinečná a nabízí nové herní zážitky. Přechod mezi kapitolami vyžaduje, aby hráči dokončili aktuální kapitolu, než se mohou pustit do další, přičemž neúspěch v kapitole znamená nutnost jejího opakování. Tento prvek přidává hře pocit postupu a vývoje, kdy hráči musí překonávat stále těžší překážky na cestě za záchranou lesa.

Dle mého názoru hra Hrdinové hlubokého hvozdu přináší do světa deskových her osvěžující vítr s její kombinací průzkumu, strategie a dobrodružství v poměrně přístupném čase. Grafické zpracování a kvalita komponent jsou na vysoké úrovni, což vytváří zážitek, který hráče vtáhne do hry, a drží jejich pozornost od prvního do posledního tahu.

Herní mechanismy jsou dobře promyšlené a poskytují dostatečnou výzvu, aby hráče bavily opakovaně. Možnost postupného odhalování mapy a dynamicky náhodné souboje přidávají hře napětí a nejistotu, což vede k tomu, že každá hra je jedinečná. Jasně, vy, jenž jste analytického smyšlení a hod kostkou je pro vás zlem, asi nenajdete u tohoto titulu své štěstí, ale vy všichni ostatní určitě zvažte, zda by se vám Hrdinové hlubokého hvozdu nehodili jen do sbírky, ale především k častému hraní.

Pojďme si to shrnout

Hrdinové hlubokého hvozdu jsou skvělou volbou pro ty, kdo hledají dobrodružnou deskovou hru, která je vhodná pro širokou škálu hráčů. Jasně, soubojový systém a volba akcí je řízená hodem kostkami, ale rozhodně to nemění nic na faktu, že jde o příjemnou vstupenku do těch opravdových hráčských deskových her. V balení je hromada pěkně ilustrovaných a produkčně kvalitních komponent, přinášející několik možností hraní, od základního s přidanými dvěmi minirozšířeními a navíc kampaňovým hraním. Navíc jedna partie zabere necelou třičtvrtěhodinku. A to vše navíc za v dnešní době obstojnou cenu okolo sedmi set korun. Což vzhledem k poměru cena/výkon je fajn. Jasně, pro analytické typy to není úplně vhodné, ale pro všechny ostatní je to jasnou volbou toho, jak strávit příjemné propršené odpoledne při dobrodružstvím v hlubokém lese v poklidu domova.

Hrdinové hlubokého hvozdu získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TLAMA Games.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je TlamaGames.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: