Fakt hluční knihovníci

Zábavný slovní souboj.

V malém městě, kde každý znal každého, stála stará knihovna. Bylo to místo, kde se setkávali milovníci knih a vědění, ale také místo, kde bylo možné zažít neobvyklá dobrodružství. Dnes byl zvláštní den. Místní knihovníci, známí svou vášní pro slova a vědění, organizovali velkou soutěž. Byl to den, kdy z knihovny zmizelo ticho a rozezněly se hurónské salvy nahlas vyřčených slov. Zvěst o této události se rozšířila jako blesk a lidé ze všech koutů města se sešli, aby se zúčastnili této vzrušující výzvy. Soutěž začala včas. Každý tým dostal kategorii a písmeno, s nímž měli začít. Srdce soutěžících bila rychleji, když čekali na startovní signál. Když zazněl gong, knihovna ožila v hlasitém zpěvu slov. Týmy křičely slova, která souvisela s jejich kategoriemi a začínala na přidělená písmena. Zpočátku byla knihovna plná vzrušeného hluku, ale brzy se stala arénou zvuků, která ožila slovy a smíchem. Hlavní knihovnice, paní Adelaida, stála na balkóně a s úsměvem sledovala soutěž. Byla to nádherná podívaná. Každé slovo, které zaznělo, přineslo nový pohyb ve velkém závodě kolem knihovny. Lidé běhali, křičeli a smáli se, zatímco hledali další slova, která by jim umožnila posunout se vpřed. Byla to oslava vědění a komunity, která přišla dohromady, aby oslavila slova a jejich magickou sílu.

Uprostřed této bouře slov stála mladá dívka jménem Emily. Byla členkou týmu, jenž získal kategorii „Zvířata“ a písmeno „P“. Emily byla známá svou obrovskou znalostí zvířat a byla to právě ona, kdo vedl svůj tým vpřed s rychlými odpověďmi jako „Panda“, „papoušek“ a „panter“. Jak soutěž postupovala, zdálo se, že celá knihovna pulzuje s energií každého slova, jenž zaznělo. Byl to zážitek, který nikdo nikdy nezapomene. Když se soutěž chýlila ke konci, všichni soutěžící, unavení, ale šťastní, se sešli u velkého finálového kola. Byl to den plný smíchu, učení a nečekaných spojení, den, který ukázal sílu slov a komunity. A tak, když se knihovna opět ponořila do ticha, všechny ty vzpomínky a slova zůstaly navždy ukryty v srdci každého, kdo byl součástí tohoto magického dne.

Asi tak nějak by se dala knižně vyobrazit nová desková hra Fakt hluční knihovníci (v originála Really Loud Librarians), která u nás v redakci přistála díky společnosti Blackfire. Díky této společnosti máme tuto hru plně v našem mateřském jazyce. Jde o relativně novinku na trhu, jenž dva až dvanáct hráčů zve do ticha knihovny (za předpokladu, že hráčům je více jak osm let, ale úplně podmínkou to není, pokud mají děti dobrou slovní zásobu a znají písmenka) s jedním zvláštním pravidlem – „rozbít“ ticho knihovny a být patnáct až dvacet minut co nejhlasitější (ačkoliv u nás doma jsem tuto skutečnost úplně aktivně u dětí nezmiňoval, prostě stačí normálně mluvit, netřeba řvát, jak pavián – realita? Pokud máte děti, asi si to dokážete představit). Za deskoherním designem stojí Ken Gruhl a Quentin Weir. Za autory stojí titul jako Foodies – asi jej budete znát pod českým názvem Labužníci.

Spider-man, Batman, Deadpool, Venom, Thor, Joker, Ultron, Zeus, Aquaman, Hellboy

Hlavním konceptem hry je slovní soutěž mezi dvěma týmy, kde hráči řvou nahlas slova z různých kategorií, ve snaze jich říci co nejvíce během určitého časového limitu, zatímco se snaží projít kolem herního plánu. Je to hra, v níž je vyžadováno rychlé myšlení, dobrá slovní zásoba a schopnost pracovat v týmu pod tlakem času. Zároveň nabízí prostor pro legraci a neformální interakci, což z ní dělá ideální volbu pro party, rodinná setkání, nebo jak tomu bylo u nás doma, procvičit si s dětmi písmenka (máme doma prvňáčka) anebo rozšířit či využít slovní zásobu (tohle spíše v případě třeťáčka). Fakt hluční knihovníci je designována tak, aby byla snadno přístupná a rychlá na naučení, což z ní dělá vynikající volbu pro hráče všech věkových skupin a bez nutnosti mít nahráno mnoho deskových her.

Když už jsem zmínil snadnou přístupnost, tak je potřeba si říci, že i sepsaná pravidla k tomu hodně napomáhají. Ve své podstatě jde o dloooouhý list papíru, který je seskládan do harmoniky. Nicméně jeho přečtení nezabere déle jak deset minut a to i s názornými příklady. Dále je pod víkem menší čtvercové krabice k nalezení přesýpací, minutové hodiny, ale hlavně šikovně navržený vícevrstvý herní plán, který se umístí doprostřed stolu. Krom značení skóre týmů je na herním plánu ústřední částí „vnořený“ ovál s písmeny (mimochodem velikost písmen a značení je velmi dobře viditelné i na větší vzdálenost tak, aby celý tým viděl vše podstatné) v němž hráči posunují řetěz se čtyřmi velkými průhlednými kroužky. Do jednoho se dá standees figurka s „maskotem“ týmu a zbývající tři určují písmenka, která jsou pro hráče důležitá v danou chvíli. Další věcí nacházející se v krabici je šedesát oboustranných karet kategorií. Na každé kartě jsou čtyři varianty různých kategorií (na každé stráně dvě). Hráči si jen na začátku hry zvolí hodnotu od jedné do čtyř, kterou budou hrát.

Komondor, Dalmatin, Čivava, Papillon, Maltézský, Údolní bulteriér, Německý ovčák, Ovčák, Havavard, Rottweiler

Rozmanitost kategorii je fakt obří – od videoher, superhrdinů, přes padouchy a příšery, rasy psů a koček až po kategorie, jenž mohou být při vyřčení jakéhokoliv slova z něj velmi diskutovaným jako třeba věci s knoflíkem, věci stojící více jak tři tisíce korun, věci, které byste ocenili při apokalypse nebo křehké věci. A vzhledem k tomu, že jeden z týmů může druhému týmu jeho vyřčené slovo z dané kategorie kdykoliv zpochybnit, dochází k vtipným momentům dost často.

Pojďme si ale ve stručnosti říci, jak se Fakt hluční knihovníci hrají. V základu jde o jeduduchou věc: týmy se snaží vykřikovat slova, která začínají specifickými písmeny a odpovídají určité kategorii. Tyto počáteční písmena se mění pokaždé, když tým správně vykřikne odpověď. Pokud váš tým vymyslí více slov než soupeřící tým (resp., posune se dále po dráze oválu), získá body. První tým, který získá dvanáct bodů, vyhrává. Hra začíná sestavením tří plastových kroužků do řetězce, přičemž jeden z kroužků je větší než ostatní. Když je vše připraveno, jedna ze standees knihovníka se umístí do většího kroužku řetězce. Hráči se rozdělí do dvou týmů – týmu Gertrudy a týmu Alfréda, týmu holek a týmu kluků, týmu dětí a týmu dospělých, prostě jak je libo. Pravdou je, že počet lidí v týmech by měl být vyrovnán, ale vzhledem k tomu, že jde svým způsobem o party hru, jak se k tomu postavíte, je jen a jen na vás. Spíše jde o to, aby týmy byly vyrovnané.

Na začátku každého kola je náhodně vybrán žeton písmene, který je otočený a umístěn na odpovídající místo na herním plánu vně oválu. Za vyřčené slovo, které začíná tímto písmenem v dané kategorii tým obdrží extra bod, tedy za předpokladu, že vyhraje kolo. Během tahu vašeho týmu hráči budou vykřikovat slova odpovídající kategorii na kartě a začínají jedním z písmen zvýrazněných ve třech kroužcích řetězce. Pokaždé, když někdo z vašeho týmu vykřikne platné slovo, je potřeba posunout celý řetěz proti směru hodinových ručiček po dráze v oválu podle vyřčeného slova. Cílem týmu je posunout knihovníka co nejdále po dráze oválu během šedesáti sekund. Posléze to samé dělá druhý tým, tedy jen s tím rozdílem, že jejich slova budou z jiné kategorie.

Na konci každého kola, tedy poté, co oba týmy odehrají svůj tah, tým, který se dostal nejdále po dráze, vyhrává kolo. Vítězný tým získává jeden bod za výhru v kole a jeden další bod za každý bonusový žeton, který nasbíral (za vyřčená slova začínající na písmeno shodující se s žetony písmene). Po každém kole oba týmy vracejí všechny bonusové žetony na stůl. Jakmile jeden z týmů získá dvanáct nebo více bodů, vyhrává hru. Obvykle do sedmi, maximálně devíti kol je vše hotovo a reálně je jedna partie za dvacet minut hotová i s úvodní přípravou hry.

Důležitým prvkem k vítězství jsou žetony písmen. Lze se na ně maximálně soustředit a snažit se jich získat během jednoho kola co nejvíc, jenže to má za následek to, že se nemusí váš tým posunout úplně nejdál po dráze a všechny bonusové žetony, které jste získali touto strategii, jsou pryč. Jenom proto, že druhý tým se soustředil spíše na posouvání řetězu s knihovníkem po dráze. Zde platí ono pořekadlo o vrabci v hrsti… Nicméně, pokud je v týmu více lidí, dají se určit specialisté jen a pouze na vymýšlení slov začínající na tyto speciální „žolíková“ písmena. Také je dobré si určit jednu osobu, která bude posouvat knihovníka po dráze, aby po něm ve stejný okamžik „nechmatalo“ celé družstvo a obzvláště je potřeba si určit někoho, kdo rychle rozsekne situace, kdy je vyřčeno ve stejný okamžik více slov začínající na rozdílná první písmena. Přece jen, chcete se posunout co nejdál a čas neúprosně běží – by člověk neřekl, že šedesát sekund dokáže tak rychle uplynout.

Ale zas na druhou stranu výše popsané úlohy jednotlivých členů v týmu platí opravdu jen v případě, že ke hře Fakt hluční knihovníci chcete přistupovat strategicky a s cílem být co nejvíce efektivní. Aby vaše každá minuta ve hře připomínala sehraný tým mechaniků formule jedna při výměně pneumatiky v depu. Dá se to takto hrát a zvláštní (z mého úhlu pohledu) skupiny hráčů se určitě najdou a budou to takto hrát – ale bude jich asi málo a úplně těmto analytickým typům hráčů tato hra není určena. To hlavní proč si Fakt hluční knihovníci pořídit je kvůli její jednoduchosti, ale především pro její zábavnost. U této hry nechcete řešit efektivitu vašeho týmu, ale spíše si užívat zábavu s kamarády, rodiči, dětmi.

Lék, Kanyla, Defibrilátor, Cévka, Pulzní oximetr, Magnetická rezonance, Antibiotika, Rentgen… Aaaa už nevím, STOP!

Fakt hluční knihovníci je desková hra pro hráče všech věkových kategoriích, kteří mají obstojnou slovní zásobu, znají písmenka (ano, určitá limitace věku zde je), umí být pohotoví, ale především chtějí si užít chvíli zábavy. Na analytické rozvážné přemýšlení o efektivitě zde není rozhodně prostor. Vzhledem k jednoduchým pravidlům je tento titul vhodný i pro začínající hráče, resp., i pro nehráče. Vzhledem k faktu, že jedna partie zabere okolo dvaceti minut i s přípravou hry a následným úklidem do krabice, může být tato hra brána i jako moc příjemný a vtipný filler mezi tituly, v nichž se tři hodiny lopotíte za tím, abyste se stali nejlepším Zaklínačem široko daleko okolo stolu a týmovým detektivním řešením případů z Panství hrůzy. Pokud mate rádi párty hry, rádi si hrajete se slovy, určitě Fakt hluční knihovníci stojí za to.

Fakt hluční knihovníci získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: