Kdo je tím právoplatným dědicem trůnu?

Úvod

„Po mnoha letech spravedlivé vlády nad svým malým královstvím se král Karel Moudrý chystá na zasloužený odpočinek. Rád by předal korunu jednomu ze svých synů, ale protože se oba narodili v tu samou chvíli, není přesně vzato žádný z nich prvorozený. Proto se král Karel rozhodl svěřit každému z nich část svého území. Který z obou bratrů se ukáže jako schopnější vládce, a nakonec zdědí korunu celého království?

Trojice českých autorů Olda Rejl, Ondra Cigánek a Ivan Dostál přichází se strategickou duelovou hrou využívající mechaniku rondelu pro výběr destiček krajiny, ze kterých sestavujete svou část království. Hra byla letos na podzim představena na Albi Game Days a posléze i v německém Essenu. Hru nyní v listopadu vydává Albi a díky Ondrově úpravě pravidel si ji můžete zahrát i sólo.

Jádro hry tvoří šest sad po devíti destičkách. Hra je tak modulární a každá partie kombinací tří sad ovlivní strategii, kterou zvolíte. Každá sada funguje jiným způsobem co do efektů i bodování. V každé z nich naleznete tři terény rovnoměrně zastoupeny, tedy trojici lesních/zelených, polních/žlutých i kamenolomových/šedých destiček, ze kterých získáváte dřevo, obilí a kámen pro stavbu dalších budov.

Pravidla

Zvolíte tři sady destiček pro partii a všechny společně zamícháte, tvoří tak obecnou zásobu. Do středu stolu vyložíte jednu destičku lícem dolů a na ni položíte elitní žetony obou hráčů. Vedle vyložíte šest destiček již lícem nahoru do kruhu ve směru od královského štítu. Tím zformujete rondel královských rezerv o sedmi pozicích, do jehož středu přijdou všechny čtyři řadové vojenské jednotky. Cílem hry je dosáhnout více bodů než váš soupeř. Hra končí ve chvíli, kdy je z nabídky dobrána poslední karta. Jelikož je to v tahu hráče povinný krok, každý z hráčů obvykle odehraje deset tahů.

Ve svém tahu hráč v libovolném pořadí provede až tři akce: dobere si do ruky z nabídky jednu destičku krajiny (povinně), vyloží jednu či vícero destiček na stůl (nepovinně), případně pohne svými jednotkami (nepovinně). To, jaké destičky si z rondelu hráč smí dobrat, se odvíjí od pozice královského štítu a přítomnosti běžných jednotek v rondelu. Podle okolností tak dosáhne na první, druhou či třetí destičku ve vzdálenosti od královského štítu ve směru hodinových ručiček. Jakmile si hráč zvolí a dobere destičku, přesune se královský štít na její bývalou pozici. Je otočen na stranu s korunou barvy soupeře, takže se stává připomínkou, že dotyčný tuto akci již nemůže v současném kole vykonat. Na pozici uvolněnou štítem je doplněna nová destička. Hráč má na ruce limit tří destiček krajiny. Když se rozhodne destičku vyložit, buď musí disponovat surovinami na její postavení a položit ji (směrem k sobě, vzhůru nohama pro soupeře) lícem nahoru, anebo čistě barevným rubem nahoru, což mu okamžitě o jednu libovolnou surovinu zlevňuje stavbu další destičky. V obou případech musí být destička položena na stůl tak, aby rohem či stranou sousedila s destičkou, na které má aktuálně hráč jednu svou vojenskou jednotku.

Suroviny, s kterými hráč hospodaří, nejsou ztvárněny fyzickými žetony, nýbrž se jedná o proměnlivou kombinaci odvislou od barvy destiček v dosahu královského štítu na rondelu a barvy destiček obsazené hráčovými jednotkami. Ve svém tahu může hráč pohnout každou svou jednotkou právě jednou. A to buď o jedno pole na sousední destičku na herní ploše, povolat královskou jednotku z rondelu na plochu, anebo ji naopak z plochy stáhnout do rondelu. Každá jednotka má na herní ploše slovo i v závěrečném bodování, kdy zdvojnásobuje množství bodů vyprodukované budovou, jíž obsadila. Hráč boduje pouze své budovy, tedy ty, které vyložil. Body navíc lze vedle budov získat i za propojení vícero destiček silnicemi.

Zhodnocení hry

Dva bratři přicházejí s ne často viděným konceptem zastavováním herní plochy nesoucím se v konfliktním duchu od začátku do konce partie. Líbí se mi i kombinace s rondelem namísto obyčejné nabídky se zvyšující se cenou či aukce. To, co dělá hru unikátní, je modulární kombinování balíčků, přičemž každý je zasvěcen jiným mechanikám a vlastně i samotnému tématu.

Není to ovšem jednoduchá hra. Stojí za to, ale pár partií potrvá, než se do ni dostanete.

Odehrajete ji do půl hodiny, ale to neznamená, že po dobu hry nad ní máte kontrolu. Pokud máte smůlu na terény budov či si špatně rozhodíte vojáky po krajině, může vás to snadno stát vítězství. Několik her trvá zvyknout si na všechny efekty ve hře a nenechat se rušit grafikou při přemýšlení. Je to šachová partie s velkým množstvím kombinací a vlastně není možné si během hry hlídat své skóre. (Jistě, že to lze, ale pak se hra stává pouze zdlouhavým kalkulem.) Hrajete intuitivně co nejlépe, a teprve po sečtení bodů zjistíte, zda jste vyhráli vy, či váš soupeř. Alespoň z počátku vám může přijít bodování zdlouhavé či unavující. Sice vás ve vlnách může zaplavovat nadšení a zvědavost, jak že vás hra ohodnotí, ale než se dohledají všechny destičky a cestičky, pár minut to zabere.

Komponenty jsou solidní, pevné, přehledné. U destiček se však může stát, že se vám při častější manipulaci bude od rohu lehce odlepovat papírová vrstva z kartonu. No a jak je to s tou grafikou? V prvních partiích mi přítomnost malebných obrázků budov byla na obtíž, posléze mi nevadila a teprve po třetí či čtvrté partii jsem si ji začal užívat pro její podporu atmosféry. Vlastně i usnadnění orientace na herní ploše dle velkého obrázku. Dva bratry můžeme směle označit za šachové Carcassonne. Hra nabízí chytrý mechanický základ a skrze kombinace modulů mnohé k rozhodování. Na kombinace je přeci jen pouze deset tahů a hráč musí včas vyhodnotit, jakou strategii ještě rozvíjet a jakou již opustit. Je třeba si pravidla/efekty přečíst a zvyknout si na grafiku. Hráč znalý Dvou bratrů snadno a s velkým rozdílem porazí soupeře, který hru hraje poprvé.

Solitérně

Pro sólovou hru slouží deset žetonů s pokladem na rubu a žeton lešení. Po svém odehraném tahu dle upravených pravidel hráč z rondelu dobere a postaví budovu svého virtuálního soupeře Henryho. Tuto budovu musí postavit vedle své poslední postavené (označené lešením). Henry tak svými budovami narušuje bodovací strukturu hráčovy krajiny. Aby toho nebylo málo, hned po postavení je na Henryho destičku přesunuta odpovídají vojenská jednotka a položena a odhalena destička s pokladem. Pokladu se lze zbavit za splnění zobrazené podmínky. Na konci hry Henry boduje budovy a také neodstraněné poklady. Sólo se mi líbilo. Člověk nad tím dumá stejně jako nad duelovou variantou, ale má více času. Samotné uchopení automy, která hráči bortí vzorce a nutí ho řešit poklady, mě opravdu bavilo. Bylo to osvěžující a na ovládání jednoduché. U sólo hry si lze navíc upravit obtížnost počtem žetonů s poklady. Jenom počítání bodů na konci je opět únavné, protože jste na to sami a všechny destičky a silnice si žádají jen a jen vaši pozornost.

Promo

K hlavní hře je při časné koupi možno získat i promo balíček, který nepřináší devět dalších destiček nýbrž karet rádců, z nichž vždy tři odpovídají jednomu z terénů. Pro každou partii je vylosován jeden rádce od každého terénu. Jakmile jeden z hráčů postaví více budov určitého terénu nežli jeho soupeř, tak smí začít využívat rádcovu schopnost. Jakmile převahu ztratí, rádce přestane být aktivní a alespoň prozatím opět počne zachovávat svou neutralitu. Mně osobně toto promo udělalo radost, neboť poskytuje další prvek převahy, který nutno brát v úvahu při plánování hráčova tahu. Je ovšem otrava, že v promo balíčku nejsou přítomna pravidla, ale pouze odkaz ve formě QR kódu, bez něhož se k pravidlům a efektům karet nedostanete ani pomocí vyhledávače.

Pokud vás zajímá zrod a vývoj celé hry, neměli byste si nechat ujít sérii 8 článků sepsanými samotnými autory.

Dva bratři získávají od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Albi.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: