Duhová medúza
Draft a skládání sady s možností škodit.
„V hlubinách oceánu žije podivný a tajuplný tvor. Známo je o něm pouze to, že má úžasně barvená chapadla. Vědci už se k Duhové medúze, jak tomuto tvorovi říkají, několikrát vypravili, ale dosud se ji nepovedlo vyfotit. Spoléhají na tebe, neohrožený průzkumníku!
Potop se do hlubin oceánu, najdi Duhovou medúzu a vyfoť její krásná chapadla. Budeš muset být chytřejší než ostatní průzkumníci, protože Duhovou medúzu v celé své kráse může zachytit pouze jeden z vás!“
České Dino od francouzského vydavatelství Loki přináší hru pro nejmenší. Duhovou medúzu krásně ztvárnila Cécile Le Brun, za herním konceptem stojí Davide Panizza. Pojďme si říci, jak zkoumat barevná chapadla naší medúzy.
Zdobení chapadel
Nejprve hráči ze čtyř karet sestrojí centrální medúzu a to tak, aby dle jejich počtu oplývala odpovídajícím množstvím otevřených chapadel. Jinými slovy tak, aby každý hráč mohl stavět jedno chapadlo. Vítězí ten, který jako první sestaví sérii kartiček chapadla v jedné barvě. Tato sestava musí čítat pět karet, respektive v duelu karet šest. Každé chapadlo má dvě barvy a je třeba v rámci série vyskládat kartičky, u nichž je právě jedna z barev vždy shodná. Například pět kartiček obsahujících žlutou, přestože jinak jedna obsahuje zelenou, dvě modrou a dvě červenou.
Ve svém tahu si hráč dobere kartu s chapadlem z balíčku karet, z ruky zvolí jednu z karet a tu vyloží, a následně dá další svému sousedovi. Jelikož má začínající hráč od počátku hry kartu navíc, vybírá tak aktivní hráč vždy ze tří karet, z nichž jednu vyloží, jednu pošle sousedovi a jednu si ponechá pro příští tah. Pokud vykládaná kartička obsahuje nějaké zvíře, provede hráč jeho efekt. Žralokem lze soupeři odebrat poslední vyloženou kartu a vrátit ji do krabice. Hejnem ryb přinutit soupeře zahodit jednu kartu z ruky dle jeho výběru a následně si dobrat kartu novou. A vzácný exemplář umožní si dobrat další kartu a následně kartu z ruky vyložit, tedy ve svém tahu tak hráč vyloží dvě kartičky chapadel namísto jedné.
Pro náročnější hráče Duhová medúza nabízí variantu Profesor oceánologie, kdy každý z hráčů na začátku partie obdrží koneček chapadla o třech barvách. Tuto kartičku si drží skrytě a během partie musí své chapadlo postavit na sérii právě jedné z těchto tří barev.
Líbivost medúzy
Duhová medúza mě lákala a to přesto, že její cílovkou jsou čtyřletí caparti. Mechanicky mě výběr ze tří karet navnadil společně s pohledem na ilustrace chapadel, ale se spoluhráči jsme se shodli, že přestože mechanicky to zní dobře, ve skutečnosti je hra o nekontrolovatelné náhodě. Jakmile hráč vyloží dvě karty a je jasné, na kterou barvu cílí, soupeř na řadě před ním udělá vše proto, aby mu jeho chapadlo zrušil. Buď zahráním zvířete, či posláním nehodící se karty v rámci draftu. Zajímavé dilema tak nastávalo pouze tehdy, kdy se aktivní hráč rozhodoval, zda si ponechá chapadlo v potřebné barvě a soupeři pošle kartičku se zvířetem, či obětuje barvu a ponechá si škodící efekt. Toto bylo klíčové zejména v duelu. Ovšem jinak kdo měl trochu štěstí na chapadla ve své barvě v kombinaci s přítomností zvířat, tomu stačilo dvakrát poškodit soupeře a sám získat náskok. Ve třech či čtyřech hráčích se sice náhoda i škození rozprostírá mezi všechny u stolu a hra je tak více nevyzpytatelná, ale stejně nemám pocit, že by taktika hráčů převážila nad zdroji, tedy kartičkami, které si doberou z balíčku či získají během draftu.
Duhová medúza je pěkná hra pro nejmenší, kdy se učí základům logiky, všímat si, co se děje u jejich soupeřů, a setkávají se i s prvními efekty. Ale jakmile si nabízené základy her osvojí, trochu odrostou a prokouknou malou míru své kontroly nad tím, co se během partie děje, rády se posunou k dalším titulům.
Duhová medúza získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Dino.
Hru můžete zakoupit přímo zde.