Comanchería
Vzestup a pád říše Komančů 1700 – 1875
Vítejte na Jižních pláních
Americký designér Joel Toppen slavil úspěch se svou hrou Navajo Wars již v roce 2013. V ní hráč čelil silám Španělů, Mexičanů a Američanů. Nedlouho poté se rozhodl převyprávět příběhy komančského impéria. Comanchería vyšla v roce 2016, opět u GMT, a potvrdila Toppenovo místo mezi autory válečných sólovek. Už ale předtím nebyl žádný nováček, neboť pro GMT pomáhal vyvinout tituly Washington’s War, Labyrinth: The War on Terror, Labyrinth: The Awakening či Andean Abyss.
V prosinci 2022 jsme se Comancheríe dočkali i my díky vydavatelství Fox in the Box. Vítejte u recenze solitérního eposu, který vám vezme hodně času, ale za to vás naplní příběhy plání. Vyžeňte nepřátelské kmeny, nastolte vládu nad regionem, vytvořte obchodní sítě a ubraňte se útokům. Jak říká sám autor, první polovina hry je o dobývání a druhá polovina o přežití.
Jaké je budování komančského impéria?
Jedná se o válečnou žetonkovku s pěknou grafikou a jednoduchými nekomplikovanými žetony, ve které potkáte karty událostí i hody kostkou. Cíl hry a vítězné podmínky vždy určuje jedna ze čtyř karet historického období. Dále je nutné získávat body vojenství a kultury, aby se jejich ukazatele nenacházely na nule, což je další ze způsobů, jak prohrát.
V roli komančů budujete své rančerie, přepadáte osadníky, lovíte bizony, obchodujete. Oproti Navajo Wars jsou komanči více výbojní a tomu odpovídá i nový mechanický aparát. Každá rančerie má své zdroje a taky své dvě vůdcovské figury, jež se hráč skrze partii snaží posilovat – Paraibo, vůdce pro civilní záležitosti, a Mahimiana, jež se staral o válečné záležitosti a lov. Ve hře se budete muset vypořádat s kartami kultury a inovací, s nepřítelem se budete utkávat nejen na základě válečných karet, ale i dle matice Tabulka příkazů nepřátel. Na ni jsou vidět další kroky nepřátel, dá se tedy na vznikající situace připravit, ovšem občas dojde k obrácení žetonu a vše se jenom zhorší.
Hra je silně strukturovaná a zabere několik partií, než hráč prokoukne, co jakou akcí autor sledoval. Ale poté vše zapadne dohromady. Zdejší umělou inteligenci shledávám jako obzvláště povedenou, což je pro solitérní hru stěžejní.
Oba sešity, pravidla i průvodce hrou, jsou napsány dobře, obsahují rejstříky všech pojmů, od samého počátku je hráč na koni. Začte se do výukové partie a občas dle přítomných pokynů si odskočí k sešitu pravidel, jež všechny potřebné pojmy vysvětlují. Nicméně obtížnost textu či tlak na hráče je v mezích. Text je hutný, ale bavilo mě ho číst. Možná je důvodem formulace pravidel, kdy se nejedná o suchý text, mechanické shrnutí, ale o dynamickou promluvu autora, ze které čiší nadšení pro hru i pro uvádění noviců do trablů rozlehlé prérie.
Listovat sem tam mezi dvěma sešity může být prostorově náročné. A uhlídat, aby si hráč oba sešity vyvedené v krásném křídovém papíře brzy neponičil, zase náročné mentálně pro sběratele. Ale stojí to za to. Stále jsem si připadal, že někdo mě chce už už připravit na war party, neboť je již třeba se vyšvihnout na koně a vyrazit. Po pár stranách čtení jsem to již nevydržel a musel si hru rozložit se vším všudy před sebe. Jižní pláně mě zkrátka volaly.
Krabice také obsahuje skvěle zpracovaný přehledový dvojlist, který je zcela zásadní a hráče vším provede. S ním souvisí i přehledový list Provedení příkazů nepřítele. Jak již bylo řečeno, hra je hodně strukturovaná a náročná na údržbu. Díky těmto přehledovým listům se lze však časem ponořit do děje a nenechat se údržbou rušit. Jakmile se člověk obrní trpělivostí a otevře se k tomu, aby nasál mechanické postupy, tak se mu to začne dostávat pod kůži a on si tak může brzy dovolit vnímat a užívat příběh, který se před ním odehrává.
Hra nabízí čtyři scénáře se vzrůstající obtížností a také výukovou hru, což je jeden upravený scénář z těch čtyř přítomných.
Hodně mě zaujal design vítězných podmínek, kdy hráč ví, co potřebuje, ale nemůže to jen tak provést. Musí skrze jiné akce nasměřovat svůj kmen tak, aby zvedl šance na to, že se požadované věci stanou kombinací několika aspektů během fáze plynutí času a následného ověřování vítězných podmínek. Musíte být zkrátka připraveni, až se uděje příhodný okamžik.
Dalším originálním aspektem je kulturní útok, či chcete-li korupce tradic. Pokud se vám nepodaří včas zlikvidovat osady vynořivší se mocností, začnou se k vám přibližovat a pozvolna nenápadnými kroky narušovat způsob komančského života. Co se zdálo plíživé, nakonec vede k rychlé prohře. Příchod osadníků je založen na kombinaci hodu kostkou a historické karty, a tak se těžko usuzuje, zda nepřítel přijde od Kbelnice, anebo od Kopidlna.
S čím si hráči musí poradit, je vlastní zkoumání různých strategií a kombinací akcí, protože nějaký optimální postup se v průvodci ani pravidlech nedočtou. Chce to zkrátka nadšení a čas na tři či čtyři několika hodinové partie.
Velikost a neduhy řešící insert od Hermana
Připravte si velký stůl. V základu, bez odkládacích ploch pro pravidla a další žetony, alespoň 80 x 90 cm pro základní herní plán a karty kultury přiložené k hornímu či dolnímu okraji. Dále nějakou tu nádobu na žetony ověření, které se tahají vždy pro ověření úspěchu. Osobně doporučuji stůl o ploše 100 x 140 cm.
Co se dá hře vytknout? Přes všechny rozměry je to kupodivu malý herní plán, na kterém se těžko organizují žetonky v sekci Dostupné zdroje i v sekci Mimo hru. Jsem proto rád, že Herman nezahálel a před několika týdny vytvořil ve své 3D tiskárně insert, který slouží právě i pro organizaci žetonků na plánu, nejen pro uložení do krabice. Na plán se pořadače vejdou vedle sebe a nezasahují do mapy. Navíc je součástí i pořadač třetí, jehož uspořádání kopíruje Tabulku příkazů nepřátel. Příprava hry je tak mnohem rychlejší. Přidanou hodnotou je pak rozlišení pořadačů dle velkých symbolů vtisknutých do víka.
Největší plus tkví právě v pořadači kopírujícím Tabulku příkazů nepřátel. Na první pohled vypadá jako obyčejný rámeček a člověku není jasné, jak má tohle hráči pomoci. Jak se budou šoupat či obracet žetony. Nicméně pořadač obsahuje otvory pro snadné posouvání žetonů mezi aktivními sloupci a sloupcem pasivním, rovněž tak zde nalezneme rošty pro snadné vyjmutí konkrétního žetonu z mřížky. Stačí zatlačit na jedné straně žetonu a jeho protější strana se okamžitě vymrští díky skrytému manipulačnímu prostoru v základně. (Viz čas 2:35 v představujícím videu.)
Herman se k insertu vedle spon dimenzovaných na balíčky obalených karet rozhodl přidat i další dva 3D doplňky – mističku pro tahání žetonů ověření a mini házecí věž. Bohužel pro poddimenzovanost původní krabice se nevejdou dovnitř a je nutno tyto doplňky skladovat zvlášť. Stejně jako je potřeba do pytlíčku v rámci krabice uložit druhou sadu žetonu ověření a tři házecí kostky, neboť na ně zkrátka v pořadačích není místo. Dle mého názoru si však Martin Herza poradil a zmíněný insert je pro organizaci hry rozhodně lepší v porovnání s tříděním žetonů z plastových pytlíků.
Co byste ještě měli vědět
Na konci průvodce hrou se můžete těšit na autorovo slovo k vývoji hry, který má kořeny ve vývoji Navajo Wars. Také nechybí krátký seznam doporučené literatury zasvěcující čtenáře do komančské historie.
Co se týká porovnání Comancheríe s Navajo Wars, jedná se o odlišné hry užívající obdobnou funkční přehlednou matici příkazu nepřátel. Vřele mohu doporučit Comancheríi k vyzkoušení, kdy díky dobře sepsaným pravidlům, skvělému překladu a celkově češtině se jedná o přístupnější titul. A pokud vás bude bavit, můžete se společně se mnou těšit na dotisk Navajo Wars a v angličtině si vyzkoušet i tento první díl Toppenovy série. Možná se v dohledné době dočkáme i třetího titulu. Autor má rozpracováno vícero her mapující život různých indiánských kultur, tak zatím můžeme jen hádat, která půjde do tisku jako první.
Pro podrobnější informace o hrách přímo od designéra doporučuji jeho blog a tato videa.
Comanchería vám obleče mokasíny a posléze vám je serve s nemilosrdností bílých kolonizátorů. To ovšem nemění nic na tom, že se vám podaří uzřít prohánějící se stáda bizonů a soumrak vlastního impéria vybudovaného na krvi jiných kmenů na územích současného západního Texasu, Oklahomy a Kansasu. Že s větrem, který vám čechral pírka vetkaná do vlasů, odplynou i dny vašeho kmene, a že jek píšťaly ohnivého oře předznamená konec způsobu života vašich předků.
Comanchería získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Fox in the Box.
Hru můžete zakoupit přímo zde.