Unmatched: Dobrodružství ‒ Úžasné příběhy

Převedení čistokrevné dvojkovky do kooperativního dobrodružství.

Dělám šerifa v Point Pleasant ve státě West Virginia už sedmnáct let. Do funkce jsem nastoupil v padesátých letech. Ale to co se tu děje teď, těsně před Vánoci, to jsem ještě nezažil. Množí se mi tu hlášení o pozorování nějaké okřídlené bestie. Lidi to popisují jako dvoumetrové cosi s křídly o rozpětí tří metrů. Má to prý i dost výrazné červené oči. Začali s tím ti tři blázni z dolu a teď to vidí snad každý. Říkám tomu „to“, ale lidi tomu už dali své jméno. Nechci ho používat, ale občas je to snazší a lidi to pochopí spíš, než když řeknu to. Říkají tomu Mothman. Poslední dobou se to motalo kolem hlavního mostu přes řeku Ohio a ten se dneska zřítil. Umřelo tam přes čtyřicet lidí. Celý rok řeším nějakou hloupou můru a do toho přijde tohle neštěstí. Lidi si mě budou pamatovat jako šerifa katastrofu. Kdyby alespoň zmizel ten okřídlený bastard.

A skutečně. Mothman z Point Pleasnat opravdu zmizel. Nicméně začal se objevovat i na jiných místech planety. Vždy jako předzvěst hrozné katastrofy. V drtivé většině případů šlo o pády mostů. Objevil se i před výbuchy v dolech a snad byl viděn i u Černobylu a Fukušimy.

Nyní se Mothman – tedy Můří muž – objevuje i na našich herních stolech a to díky společnosti Albi, která Unmatched: Dobrodružství – Úžasné příběhy lokalizovala do češtiny. Za herním designem tentokrát stojí Jason HageraDarren Reckner, kteří pod záštitou Restoration Games vytvořili tuto kooperativní verzi soubojového systému Unmatched. Tato verze je zcela jistě zásadním gamechangerem. Bude ale ku prospěchu věci, či naopak? To se pokusíme rozlousknout v následujících řádcích.

Un… Co? Unmatched!

Unmatched je vysoce asymetrická figurková bojová hra pro dva nebo čtyři hráče. Každý hrdina je reprezentován jedinečným balíčkem, navrženým tak, aby evokoval jeho styl a legendu. Taktické pohyby a bojové možnosti daného hrdiny vytvářejí jedinečný herní zážitek. Jakmile ovládnete jednoho hrdinu, přijdou noví hrdinové, kteří mají diametrálně odlišný balíček a taktické možnosti. Boj je řešen rychle, porovnáním útočných a obranných karet. Jedinečné efekty každé karty a jednoduchý, ale zároveň chytrý bojový systém, téměř vždy vedou k zajímavým rozhodnutím. Hra navíc umožňuje útoky jak na blízko, tak na dálku.

Popis soubojového systému Unmatched od distributora.

No a pokud by vám definice distributora nestačila, můžete mrknout třeba na naše články, které se věnují mnoha setům systému Unmatched.

Úžasné příběhy

Oproti klasickým setům Unmatched najdete v této kooperativní verzi něco málo herního materiálu, který patří záporákům. Abych to upřesnil, zmíním, že se jedná o dva hlavní záporáky, kterým patří vždy jedna strana herního plánu. Tím prvním je již zmíněný Můří muž a sekundují mu Vetřelci z Marsu. No a za těmihle alfa záporáky pobíhají jejich nohsledi, které můžeme znát opět z americké „mytologie“. Konkrétně se jedná o Mravenčí královnu, Ďábla z Jersey, Tarantuli, Oposkunka, Lovelandskou žábu a Sliz. Každý ze záporáků má své počítadlo životů, balíček karet a figurku či žeton. Navíc bylo potřeba přidat pár komponent, které umožní kooperativní hraní. Jsou to kartonová čísla od jedné do čtyř, která označují hráče. Následně se vytvoří balíček iniciativy z karet oněch hráčů a protivníků. Ten se pak jednoduše zamíchá, sejme a tím se určí, kdo je právě na řadě. No a to je v podstatě vše. Pouze doplněno o žetony jednotlivých záporáků a různé strany herního plánu.

Jaké to je?

Musím říct, že z Unmatched: Dobrodružství ‒ Úžasné příběhy mám rozporuplné pocity. Na jednu stranu jsem z kooperativní varianty hraní nadšený a na druhou zklamaný. Nadšený jsem především z možnosti hrát sólo. Je to vlastně jediná možnost, jak si Unmatched zahrát sólo a smysluplně. A je to skutečně plnohodnotná hra. Protivníci hrdinu či hrdiny nešetří a prohry střídají výhry. Každá hra je jiná a rozhodně nebudete mít pocit, že vám to záporáci dali zadarmo. A kdyby náhodou ano, můžete zařadit speciální karty, které hratelnost upravují. Například nohsledi mohou být silnější během útoku nebo je třeba všechny porazit, aby hráči dosáhli vítězství. Abych to shrnul, během sóla máte stále co dělat, nečekáte na tah a hra je celkově živější.

Naproti tomu hra ve třech a více hráčích pro mě byla zklamáním. Pokud se karty iniciativy sejdou v nepříznivém pořadí, dostanete se na tah až úplně poslední. To by asi nevadilo, jenže dost často se stává, že už nemáte v ruce žádnou kartu. Nepřátelé se na vás střídají o sto šest a jen se bráníte nebo inkasujete zranění. Také mi přijde, že v kooperativní variantě úplně postrádá smysl se pohybovat. Když nepřátelům utečete, budete vytrestáni posunutím ukazatele zkázy. Díky tomu váš tah v drtivé většině případů vypadá tak, že si líznete dvě karty. Případně si líznete jednu a zaútočíte. No a zbytek času sledujete jak dostáváte po papuli a řešíte karty iniciativy vašich nepřátel. Jinak řečeno, z kooperativní verze Unmatched se ve více hráčích vytratí svižnost, zábavnost a atraktivita soubojového systému Unmatched.

Velice chválím tématické zpracování. Můří muž funguje přesně dle své legendy. Také jinak, objevuje se a následně padají mosty. Vetřelci zase okupují pole a ovlivňují všechny, kteří s nimi sousedí. Navíc pokud se jim podaří nakreslit obrazec, stávají se silnějšími. Stejně tak za sebou Blob trousí jedovatý sliz a Tarantule spřádá své sítě.

Vždy jsem byl nadšený, že se do insertu v krabicích Unmatched vše krásně vlezlo. Unmatched: Dobrodružství ‒ Úžasné příběhy z tohoto trendu mírně vybočují. Ne, že by se to všechno dovnitř nevešlo. Za normálních okolností se to tam vejde. Jakmile ale obalíte karty, musí se některé balíčky nepřátel položit na karty hrdinů. Není to zásadní chyba, ale moje OCD tyhle detaily těžce nezvládá. Ani v jednom z předchozích setů jsem tento problém s obaly nikdy řešit nemusel. Škoda.

Závěrem

Unmatched: Dobrodružství ‒ Úžasné příběhy jsou dle mého i přes veškerá výše zmíněná negativa pro tento soubojový systém přínosem. Nabízí víc než dobré řešení sólo hraní, které mě opravdu bavilo. Hraní kooperativní varianty hry ve třech a více hráčích je sice tak trochu krkolomné, zdlouhavé a někdy snad i nudné, ale rozhodně stojí za zkoušku. Produkce hry je opět na vynikající úrovni a hra vypadá na stole vážně skvěle.

Máte-li Unmatched rádi a nedáte na něj dopustit, tak jako já, určitě do Úžasných dobrodružství jděte. To samé doporučím i těm, kteří mají rádi lehčí kooperativní tituly s neobvyklými tématy. A pokud máte rádi Unmatched a chyběla vám možnost zahrát si sólo, je to pro vás must-have.

A nakonec… Chtěl bych poslat Albi OBROVSKÉ díky za další lokalizaci Unmatched krabice. Jen tak dál!

Unmatched: Dobrodružství ‒ Úžasné příběhy získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Albi.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Detailní rozbor nových postav

Jill Trentová nedisponuje vlastně žádnou superhrdinskou mocí. Pokud tedy nepočítáme inteligenci. Tato vědkyně se totiž uchytila jako velice schopný detektiv, který používá ve svém oboru spoustu svých vynálezů. Jako příklad mohu uvést speciální brýle, které v kombinaci s infralampou dovolí hledět skrze předměty – takové rentgenové vidění, kterým disponuje třeba i Superman. Dále Electro-Repelant, což je speciální sestava magnetů. pomocí tohoto zařízení dokáže Jill pohybovat kovovými předměty. Ráda se také obléká do oblečení ušitého z nezničitelné tkaniny. Je sice radioaktivní, ale to Jill řeší paprskem grafitového difuzéru, ať už je to cokoliv. Možná vás to překvapí, ale Trentová je i obstojná bojovnice. Stejně jako její BFF Daisy Smytheová. Obě si poradí i s obsluhou střelných zbraní.

Jill jako vědkyně disponuje dvěma speciálními udělátkami. Jedná se o kartonovou destičku, která z jedné strany zvyšuje úspěch na výhru v soubojích. Z té druhé přidává životy. Jill může tuto destičku otáčet na začátku svého tahu. Ona i její pomocnice Daisy bojují na blízko a dohromady vůbec nejsou k zahození. Jill hodně pracuje s prohledáváním a různými úpravami balíčků. Při těch správných kombinacích je opravdu smrtící hrdinkou.

Obsah balíčku podrobněji:

  • karta a figurka postavy,
  • žeton pomocnice Daisy,
  • 2 počítadla životů,
  • žeton udělátek,
  • útok/obrana – 19 karet s celkovou hodnotou 57,
  • útok – 5 karty s celkovou hodnotou 16,
  • obrana – 4 karty s celkovou hodnotou 16,
  • léčka – 2 karty.

Annie Christmas nebo také Flatboat Annie je černošskou lodní kapitánkou, která je nadprůměrně silná a také vysoká. Měří přes dva metry a v soubojích, ke kterým byla vyzvána, porazila nespočet soupeřů. To ostatně dokazuje její perlový náhrdelník. Každá z perel totiž představuje jednoho poraženého protivníka. Na základě tamního folklóru podle mého představuje jakýsi příklad pro zotročené a především pro ženy. Annie si ráda užívá alkoholu, a nikdo jí neříká, co může, a co nemůže. Zkrátka je svobodná a s každým si snadno poradí. Sen pro utlačované ženy, že? Další zajímavostí může být, že na její lodi slouží dvanáct jejích synů a zároveň není vdaná, což je v její době také nemyslitelné. A konec Annie Christmas? Ten samozřejmě také musí být velkolepý – je zabita rovnou stovkou mužů. Zastřelena a pro jistotu ubodána. Kromě folklóru se mihla třeba i v románu Free Enterprise: A Novel of Mary Ellen Pleasant od jamajské autorky Michelle Cliff.

Annie je vlastně velký a silný námořník v sukni. A ve hře je to skutečný bijec. Má silné útoky, které jsou podpořeny její schopností, kdy přidá +2 k útoku, má-li méně životů než její soupeř. Což je zrovna v kooperativní verzi hry, kdy hlavní záporák může mít až čtyřicet životů, víc než silná schopnost. Navíc disponuje pomocníkem s útokem na dálku. Může tedy na blízko rozdávat mocné údery a zároveň s Charliem kropit polovinu mapy.

Obsah balíčku podrobněji:

  • karta a figurka postavy,
  • žeton pomocníka Charlie,
  • 2 počítadla životů,
  • útok/obrana – 15 karet s celkovou hodnotou 43,
  • útok – 5 karet s celkovou hodnotou 21,
  • obrana – 5 karet s celkovou hodnotou 12,
  • léčka – 5 karet.

Jméno Nikola Tesla dozajisté rezonuje v řadách všech elektrotechnických nadšenců. Jistě je ale známo i běžnou veřejností. Aby také ne. Ve své době byl jeho nositel nejvýznamnějším elektrotechnickým inženýrem Ameriky. Mezi jeho objevy můžeme jmenovat asynchronní motor, vícefázový střídavý proud či bezdrátovou komunikaci. Známí jsou dozajisté i jeho rivalové Edison a Marconi. Ti mají na rozdíl od tohoto Srba jednu velikou výhodu. Jsou dobří obchodníci. Tesla má totiž velký problém s uznáváním svých patentů a často pracuje na velkých projektech, z kterých toho moc nekouká. Díky tomu se velice zadluží a možná právě i to vede k jeho konci. Umírá sám, chudý a zapomenutý. A možná právě tato jeho temnější stránka dává vzniknout různým fantastickým příběhům, které ho vykreslují téměř jako kouzelníka, alchymistu či zkrátka jako člověka vládnoucího nadpřirozenými silami.

Tesla je podle mě nejtěžší postava z téhle čtyřky. Respektive vše promyslet pro co nejlepší výsledek je opravdový hlavolam. Nabíjí a vybíjí totiž své dvě cívky. Většinou je to tak, že může za vybití jedné cívky spustit nějaký efekt a za vybití i té druhé ještě další a silnější efekt. Když se karty slušně sejdou a nakombí, Tesla může získávat akce a nabíjet cívky. V jednom tahu se mi podařilo zabít hlavního záporáka, kterému ještě zbývalo šestnáct životů. Ale byla to opravdu štěstí na karty. Jinak může Tesla nabít jednu z cívek na konci svého kola.

Obsah balíčku podrobněji:

  • karta a figurka postavy,
  • počítadlo životů,
  • 2 žetony cívek
  • útok/obrana – 15 karet s celkovou hodnotou 42,
  • útok – 8 karet s celkovou hodnotou 31,
  • obrana – 3 karty s celkovou hodnotou 9,
  • léčka – 4 karty.

Ógon Bat známý jako Phantaman nebo Fantomas je většinou považován za úplně prvního superhrdinu na světě. Vznikl v Japonsku roku 1930 a úplně poprvé se objevil v klasickém papírovém divadle – kamishiba. Dokonce má být předlohou pro tak zvučná jména jako Batman a Superman, kteří se objevili ani ne deset let po debutu zlaté lebky. Nejvíce slávy si Golden Bat užil zřejmě v anime seriálu z roku 1967, který se dostal i do Evropy a Latinské Ameriky. A jakou mocí že to vládne? Je nadlidsky silný, nezranitelný a má schopnost létat. Zajímavější na něm je ale to, že je vyslán do současnosti z bájné Atlantidy. Musí tedy překonat věkovou propast o velikosti 10 000 let, aby se postavil zlu současné planety Země, kterou zastupuje především Dr. Erich Nazō. Padouch, který ovládá zločinecký syndikát, nosí masku s netopýříma ušima a jedním modrým okem a druhým červeným.

Hrát za Zlatého netopýra je nejjednodušší. Zároveň bych řekl, že je hodně silný. Možná nejsilnější v celém setu. Pokud ve svém tahu nehraje manévr, přidá ke svým útokům +2. V této kooperativní verzi, kdy se hráči v podstatě nehýbou je tato schopnost ještě znásobená. Na druhou stranu, ty karty dříve nebo později začnou chybět. Také disponuje slušnými osmnácti životy a pohybem o hodnotě tři. Jednoduchá a přitom zábavná postava.

Obsah balíčku podrobněji:

  • karta a figurka postavy,
  • počítadlo životů,
  • útok/obrana – 13 karet s celkovou hodnotou 35,
  • útok – 8 karet s celkovou hodnotou 19,
  • obrana – 4 karet s celkovou hodnotou 16,
  • léčka – 5 karet.
Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: