Marvel D.A.G.G.E.R

Hrdinové, spojte se! Boj proti zlověstným silám začíná.

Ve světě, kde se realita mísí s fantazií, Marvel otevírá dveře do dimenzí plných hrdinů a zlosynů. Města vystavěná na mracích a stíny plížící se temnými uličkami, kde každý krok může znamenat nebezpečí. Zde, v srdci tohoto univerza, postavy jako Spider-Man, Daredevil či Black Widow bojují za spravedlnost, chrání nevinné a čelí nejtemnějším stránkám lidské duše. Marvel nám představuje svět, kde hrdinství není jen otázkou superschopností, ale také odvahy, oběti a vůle postavit se proti nepřemožitelnému. Je to svět, kde i obyčejní lidé mohou mít neobyčejný dopad, když jsou postaveni před volbou mezi tím, co je snadné, a tím, co je správné. Zde, ve světě Marvelu, nejsou hrdinové jen postavami na stránkách komiksu. Jsou inspirací pro všechny, kdo touží bojovat proti nespravedlnosti, kdo věří v lepší zítřky a kdo si uvědomují, že skutečné hrdinství znamená někdy riskovat vše pro někoho jiného.

S každým příběhem nás Marvel učí, že hrdinství není o tom, jak silní jsme, ale o tom, jak daleko jsme ochotni jít, abychom chránili ty, které milujeme. Ať už jsou to bozi z Asgardu, mstitelé z New Yorku nebo strážci z galaxie, všichni mají společné jedno – nesmírnou odvahu postavit se zlu. V marvelovském vesmíru neexistují hranice. Od nekonečných hvězdných polí až po temné uličky Hell’s Kitchen, je to svět, kde se každý může stát hrdinou a kde dobro vždy najde cestu. A tak, ať už jste fanouškem komiksů, filmů či sérií, Marvel vás vždycky přivítá s otevřenou náručí, plnou dobrodružství, inspirace a nezapomenutelných momentů hrdinství.

Dnes společně nahlédneme do tohoto světa plného ikonických postav jako Spider-Man, Daredevil či Black Widow a řekneme si něco více o napětí, strategii a spolupráci, které vás vtáhnou hlouběji do marvelovského vesmíru v podobě nové deskové hry. Každá hra je novým příběhem, kde se spojíte s ostatními hrdiny, abyste čelili nebezpečným hrozbám a zachránili svět. D.A.G.G.E.R., zkratka pro „Defense Alliance for Global and Galactic Emergency Response“, nám dává nahlédnout do světa, kde hrdinové nejsou jen solitérními bojovníky, ale také součástí většího týmu. Je to hra o alianci, o nutnosti spolupráce a o důležitosti času, když se blíží nebezpečí.

Titul hráčům nabízí možnost plánovat tahy, kombinovat schopnosti a využívat taktiky tak, aby porazili nepřátele. Ale co je nejdůležitější, autoři se snaží přinášet pocit hrdinství a výjimečnosti, když se vám podaří překonat všechny výzvy. Troufám si říct hned na začátek této recenze, že autor Dane Beltrami skvěle zachytil esenci marvelovského vesmíru. Jeho herní design není jen o boji a akci, ale taktéž o týmové spolupráci, strategii a rozhodování, což dělá z Marvel: D.A.G.G.E.R. zajímavou hru pro opravdu dlouhé večery.

A stojí to opravdu za to? Pojďme krůček po krůčku. A jako obvykle začněme trochou té faktografie. Asi nikoho nepřekvapí, že hra Marvel D.A.G.G.E.R. je z dílny deskoherního vydavatelství Fantasy Flight Games vlastnící autorská práva na tuto značku a o českou lokalizaci se postaralo české vydavatelství Blackfire. Na přebalu hry, nebo v každém info boxu, se dá dočíst, že titul je vhodný pro jednoho až pět hrdinů s doporučeným věkem od dvanácti let a to nejdůležitější je, že obvyklá herní doba jedné partie jsou tři hodiny, což se v praxi může protáhnout klidně i na čtyři hodiny. Anebo také může nastat konec klidně za hodinu, kdy naši hrdinové dostanou na… No zkrátka, tentokrát hrdinové neskončí jako neporazitelní.

Po otevření krabice jsou hráči přivítáni knihou pravidel, po níž následuje Průvodce hrdinů D.A.G.G.E.R., což je mimochodem velmi příjemné, protože se dozvíte o všech dvaceti hrdinech nějaké to příběhové pozadí a jsou zde podrobněji rozebrány i jejich schopnosti. Kniha pravidel poskytuje vcelku přehledné vyjasnění veškerých herních mechanik na dvaceti dvou stranách. Samozřejmě doplněné o řadu příkladů s grafickými ilustracemi. Co z těchto pravidel vyplývá (a nejenom z nich, ale i z mé zkušenosti) je fakt, že výrazně záleží na výběru hrdiny, a zvoleném aspektu. Na jedné straně přichází se svými velmi ojedinělými schopnostmi (jak pasivními, tak pro využití v rámci akce hráče) hrdinové a na druhé straně aspekty přinášející řekněme klasické akce, jako je pohyb, boj, vzdor nebo odpočinek, které však mají rozdílná vylepšení v rámci těchto akci. Kupříkladu vylepšené akce boje a pohybu u aspektu agrese přinášejí nějaké to zranění navíc, aspekt ochrany v rámci vylepšené akce pohybu a odpočinku mohou léčit nebo zachraňovat spojence, aspekt odhodlání může při vylepšené akci boje a vzdoru přinést hráči kostky navíc, nebo jejich přehození a takto bych mohl rozebrat žlutý aspekt spravedlnosti, modrý aspekt velení nebo oranžový aspekt ostražitosti. Podle zvoleného aspektu si hráč svoji standees figurku usadí do stejnobarevného podstavce, aby se tak trochu odlišil od ostatních a nabral na jedinečnosti.

A právě to je to důležité, aby si hráči strategicky vybrali své hrdiny a aspekty, aby se mohli doplňovat a pomáhat si, protože bez podpory spoluhráčů to fakt nejde. Anebo jde, ale musí mít člověk štěstí na hody kostkami. A když už jsem u nich, každý hrdina má krom hodnoty životů i ukazatele útoku, obrany a taktiky, které jsou využívány pro testy pro řešení soubojů nebo misí.

Jak jsem zmiňoval na výběr je z dvaceti hrdinů. Přesněji řečeno, na výběr je deset karet hrdinů, které jsou oboustranné a na každé je jeden z marvelovských super hrdinů. Tyto dvojice k sobě tak nějak náleží – jako třeba Captain America Steve Rogers a Captain America Sam Wilson nebo Spider-Man Peter Parker a Spider-Man Miles Morales atd. Vtip je v tom, že když jste poraženi, otočíte hrdinu na druhou stranu a pokračujete dále s druhým. Kterým začnete je na vás. A opět se nebojím chválit, protože různorodost schopností hrdinů je veliká a přináší tak různorodé pocity při hraní s každým hrdinou, což pochopitelně vede k větší znovuhratelnosti. Kupříkladu zmíněný Spider-man Peter Parker umožňuje provést jednu ze svých schopností z aspektu a následně ještě navíc akci základny v regionu kde se nachází, Mighty Thor Jane Fosterová dokáže udělit dvě zranění každému úhlavnímu nepřáteli apod. A to má každý hrdina obvykle trojici schopností a k jejich opakování fakt nedochází.

Co určitě stojí za zmínku, že při vhodném kombinování schopností (je naznačeno ikonou) dochází k navyšování ukazatele spolupráce (na herním plánu) a následně kterýkoliv hrdina může aktivovat svoji speciální super schopnost, která má opravdu velmi silný efekt. A to jsem ještě v rámci hrdinů nezmínil ani karty podpory, které hráčům dávají další možnosti, jak se s úhlavními nepřáteli nebo jejich nohsledy popasovat. Tyto karty jsou tři, respektive dvě použitelné a třetí až poté, co hrdina splní svoji vlastní speciální misi.

Ale pojďme si raději ještě říci, co se nachází dále pod víkem krabice. Na hráče čeká několik punch-boardů plných herních postav hrdinů, nepřátel, žetonů všeho možného druhu apod. Rád bych se zde zastavil u postav. Ano, nejsou zde šedé plastové figurky čekající jen na to, až si je nabarvíme dle naší fantazie nebo některé z předloh, ale pěkné barevné kartonové standees figurky. Ano, milovníci barvení a plastových figurek budou tuto skutečnost zatracovat, ale mně osobně to vůbec nevadí, protože se štětcem či air-brushem mi to fakt nejde, proto jsem rád za barevné standees figurky, na které se příjemně dívá. Jasně, kdyby byly nabarvené plastové figurky k dispozici, bylo by to o něčem jiném, ale chápu, že produkční hodnota by se výrazně projevila na ceně, a to opravdu výrazně.

Herní plán je rozdělen do tří výrazných lokací (čtvrtou jsou vodní lokace), a každá má klíčová místa – základny, jako je New York, Atlantida, Wakanda a samostatný Ásgard, který není hned na začátku dostupný a je domovem Bifrostu – duhového mostu. Kdo po něm přejde, může se přemístit na libovolné pole na herní mapě. Prostor po stranách je využit pro ukazatele zobrazující hodnotu spolupráce, výši hrozby, sloty pro hlavní a vedlejší mise nebo mise Nemesis. Tmavší pozadí světa zajišťuje, že žetony umístěné na hrací desce jsou snadno viditelné, což snižuje potenciální zmatek během hraní. Grafické ztvárnění herního plánu připomíná herní desku z Pandemicu, tzn., jednotlivé lokace na mapě světa jsou navzájem propojeny a na první dobrou je zjevné, odkud kam je možné cestovat. Zároveň musím pochválit pestrou barevnost jednotlivých lokací, na které se opravdu moc hezky dívá a zapadá to do marvelovského univerza, tedy alespoň na mě to tak působí. A když už jsem u toho herního plánu, je dobré zmínit, že je fakt velký a když k tomu připočteme veškeré herní komponenty, jenž jsou zapotřebí k hraní a karty hrdinů s jejich aspekty a dalšími kartami podpory a speciální misí a vším potřebným, vychází mi z toho, že je zapotřebí poměrně velký stůl a rozhodně si nezahrajete Marvel D.A.G.G.E.R. na konferenčním stolku v obyváku (ledaže by byl rozkládací a uzpůsoben pro hraní velkých deskových her.

Málem bych zapomněl zmínit, že krabice obsahuje šikovný insert s přihrádkami pro uložení všech žetonů, karet hrdinů, nepřátel, aspektů, misí, událostí atd. Zkrátka a dobře v případě tohoto titulu není zapotřebí investovat do speciálního insertu, ale úplně bohatě postačuje ten, jenž je součástí hry, což je příjemná zpráva. Pochopitelně to, že je vše hezky přístupné urychluje i úvodní přípravu hry, když víte, kam sáhnout. V případě Marvel D.A.G.G.E.R. příprava zabere obvykle okolo deseti až patnácti minut, což je únosný čas.

A k čemu by nám byli hrdinové, kdybychom neměli k dispozici pořádné záporáky. Těmi je v případě tohoto titulu čtveřice zlounů – Thanos, Ultron, Loki a Red Skull. Na začátku partie si vyberete, který z těchto čtyř bude vaší Nemesis a vyberete k němu příslušné nohsledy. Pochopitelně u každého záporáka je zapotřebí dávat pozor na něco jiného, protože se odlišují svými schopnostmi, a především svými kartami misí Nemesis. Což je trojice poměrně náročných úkolů mající rozdílnou náročnost stupně hrozby, ale především nároky na jejich splnění. A aby těch misí nebylo málo, tak se k této trojici přidá na začátek karta mise prvního úderu. To znamená, že máme čtveřici aktivních karet, které je zapotřebí postupně jednu po druhé pořešit. No, ale pak tu máme ještě vedlejší mise a to už nemluvím (vlastně mluvil o speciální misi každého hrdiny po jejichž splnění se jim zpřístupní třetí karta úderu (další efekt do řady pro hrdiny). V tomto množství misí, valících se úkolů a zlounů na svět, je zapotřebí balancovat a vybírat to horší zlo mezi těmi nejhoršími. Ještě, že ti hrdinové mají tolik schopností a akcí k dispozici.

Poté, co je vše připraveno, se ve své podstatě střídají dvě fáze. Fáze hrdinů a fáze Nemesis. Hráči se během své fáze postupně střídají ve vykonávání svých akcích. Jak jsem se již zmiňoval, mohou se klasicky pohybovat po herním plánu, útočit na nepřátele, řešit mise, nebo využívat unikátní schopnosti svých hrdinů a aspektů.

Poté, co hráči vyčerpají své žetony aspektu (vykonají veškeré své akce), přichází fáze Nemesis. V tuto chvíli hrozby a nepřátelé zaútočí na hráče, kteří musí být vždy připraveni čelit neočekávaným výzvám. Na začátku této fáze se posune ukazatel hrozeb v závislosti na aktivním nepříteli. Také se objeví nové události, které mění pravidla nebo podmínky hry, například nucením hráčů ke ztrátě žetonů postupu apod. Jedno vám povím, při otočení jakékoliv karty události se budete mít na pozoru a budete se bát co to zase přijde za pěknou zákeřnost. Pokud je během této fáze hrdina poražen, může být jeho postava nahrazena jiným hrdinou (resp. otočením kartou hrdiny na druhou stranu). A věřte mi, že se vám to může klidně stát již ve třetím kole po pár desítkách minut hraní.

Poté, co jsou za hráči všechny mise Nemesis, ať už úspěšně či nikoliv, mohou hráči získat nějaký ten bonus nebo malus do posledního epického finále. Osobně to na mě působí možná až moc předimenzovaně. Kdyby se ubralo na tolika různých typů misí a hra se tak zkrátila o hodinu, hodinu a půl, bylo by to ku prospěchu celé věci. Stal by se tím Marvel D.A.G.G.E.R. mnohem přístupnější pro větší publikum hráčů, ale hlavně by nebyl v pozdějších fázích hry tak zdlouhavým. Chápu, autoři se snažili o to, aby k epickému finále vedla pozvolná cesta, ale není to zapotřebí. Kdyby se herní doba pohybovala okolo dvou hodin, fakt by to bylo ku prospěchu věci a výrazně by tomu pomohlo odebrání některých typů misí. To je ale otázka vkusu a názoru. Někomu takto rozvláčný a předimenzovaný svět plný hrozeb bude určitě sedět.

Finální účtování

Marvel D.A.G.G.E.R. je kooperativní deskovou hrou pro jednoho až pět hráčů, v níž hráči musí výrazně spolupracovat, protože bez spolupráce se se zlou potážou a jeden ze čtveřice úhlavních nepřátel naplní své zpropadené plány. A samotná spolupráce začíná již při výběru jednoho z dvaceti super hrdinů. Kombinace schopností těchto hrdinů a výběr některého z šesti aspektů, přinášející další ojedinělé schopnosti, přináší mix opravdu velkého množství akcí, které budou mít hráči k dispozici. Kombinace hrdinů, aspektů, záporáku a misí všech druhů přináší velmi dobrou znovuhratelnost, což je určitě fajn.

Tyto hrdinské činy se budou uskutečňovat před zraky hráčů na moc hezkém, ale velkém herním pláně, znázorňujícím Zemi a lokace na ní. Na první dobrou bych řekl, že ikonické znázornění mapy trochu připomíná Pandemic, nicméně vše je přehledné, včetně velkého ukazatele hrozby, jenž se hráči snaží minimalizovat a stupnice spolupráce, kterou se hráči snaží efektivně využívat v rámci svých speciálních akcí spolupráce. Jediné, co mi trochu vadilo byla přehnaná délka okolo tří až čtyř hodin, pramenící z velkého množství typů misí, valících se na hráče ze všech stran a připomínající spíše tak hlavního hrdinu z knihy (nebo i stejnojmenného filmu) Marťan od Andyho Weira. Ale tento fakt je velmi subjektivní a někomu tato rozvláčnost bude vyhovovat. Nicméně pro milovníky univerza Marvel je tato hra ideální možností, jak prožít další dobrodružství, nicméně to platí za předpokladu, že máji již nějaké ty deskoherní zkušenosti. Pro úplné nováčky bych tento titul úplně nedoporučil jako vstupenku do pestrého světa deskových her.

Marvel D.A.G.G.E.R získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: